Korzár logo Korzár Košice

V Košiciach zrekonštruujú kruhový objazd na Moldavskej

Električky budú mať pri prejazde kruhovým objazdom na Moldavskej prednosť pred autami.

Kruhový objazd. Teraz sa dráhy električky križujú v jeho vnútri. V budúcnosti budú všetky jazdiť po jeho obvode.Kruhový objazd. Teraz sa dráhy električky križujú v jeho vnútri. V budúcnosti budú všetky jazdiť po jeho obvode. (Zdroj: Judita Čermáková)

Teraz je to naopak. Jej rekonštrukcia bude súčasťou chystanej masívnej obnovy električkových tratí.

KOŠICE. Mesto Košice sa chystá zvýšiť rýchlosť električkovej dopravy v Košiciach modernizáciou tratí a zavedením preferencie električiek pred autami na vybraných križovatkách, riadených semaformi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Realizovať sa to má v rokoch 2014 – 2015 vďaka dvom projektom dovedna za takmer 75 miliónov eur prevažne z eurofondov.

Pri prvej zákazke ide o modernizáciu električkových tratí kvôli chystanej integrovanej koľajovej doprave (IKD) v úseku Námestie Maratónu mieru - Staničné námestie.

SkryťVypnúť reklamu

Druhou je modernizácia električkových tratí (MET) Štúrova – Moldavská – Trieda SNP – po napojenie pri križovatke Kuzmányho - Hviezdoslavova.

Okruh budú mať aj električky

Električky zdržiava okrem nekvalitných koľajníc aj to, že nemajú na mnohých miestach prednosť.

Problém je to najmä pri prejazde okružnej križovatky Moldavská – Alejová – Trieda SNP, kde dávajú prednosť autám, a to na vjazde do križovatky aj výjazde z nej.

Vyvoláva to časté kolízie, niekedy tadiaľ prechádzajú aj 3 – 4 minúty. Jej rekonštrukcia má byť súčasťou druhej zákazky (MET).

Vedenia koľají sa na Moldavskej majú zmeniť z dnešného štvorramenného plného vykrižovania na prejazd križovatkou okruhom (viď vizualizácia).

Na každom zo štyroch uzlov križovatky (smery Trieda SNP, Optima, Alejová a Moldavská smerom k Steel Aréne) majú pribudnúť semafory. Väčšinu času na nich má blikať žltá a autá tadiaľ majú plynule premávať.

SkryťVypnúť reklamu

Semafor zdrží autá asi 20 sekúnd

„Prichádzajúcej električke sa rozsvieti na vjazde do kruhového objazdu najprv STOP. Autám sa tam blikajúca žltá na tri sekundy zmení na neprerušovanú žltú a potom na červenú. Električka na signál voľno vojde cez cestu do kruhu. Keď autám začne opäť blikať žltá, budú pokračovať v jazde. Zdržia sa tam asi 20 sekúnd. Električka prejde cez kruh a pri výjazde sa situácia zopakuje. Bude to zosynchronizované s polohami výhybiek, takže najmä výjazd z kruhu bude plynulý,“ uviedol Pavel Titl z PT Inžiniering Košice, ktorý je autorom úpravy kruhového objazdu aj riešenia preferencií v rámci projektu MET.

Vďaka rekonštrukcii objazdu sa má zrýchliť električková doprava, čo je zámerom mesta v súvislosti so snahou o zatraktívnenie preferovanej mestskej hromadnej dopravy. Podľa Titla to bude až o 2 minúty.

SkryťVypnúť reklamu

Električky

Prednosť budú mať aj na iných križovatkách

V rámci projektu MET sa preferencia električiek má podľa Titla riešiť aj úpravou semaforov na križovatkách na Triede SNP a novou účelovou signalizáciou na Festivalom námestí (smer z Terasy na Watsonovu – tam to bude fungovať ako na kruhovom objazde).

V rámci projektu IKD má dôjsť kvôli preferencii električiek k modernizácii semaforov aj na križovatkách na Štúrovej, Kuzmányho, Hviezdoslavovej či pri plavárni. Nové sa nainštalujú na križovatke Kuzmányho – Šrobárova, električkovom krížení Kostlivého a Galenova (budú riešené ako na kruhovom objazde).

Zaujímalo nás, či preferencia električiek nespôsobí spomalenie plynulosti automobilovej dopravy a nebudú sa v čase špičiek tvoriť kolóny. „Preferencia električiek sa navrhne tak, aby bola zachovaná koordinácia pre motorové vozidlá. Pre dopravné špičky (6.30 – 8.30 a cca 13.30 – 17.30 hod.) má platiť podmienená preferencia, mimo špičky a počas dní pracovného pokoja má byť tvrdá preferencia. Každú križovatku je potrebné riešiť individuálne, teda dať do pomeru, či uprednostniť v križovatke električkovú súpravu s 250 cestujúcimi, alebo na 20 sekúnd pribrzdiť 40 áut, v ktorých sa dokopy vezie 50 – 60 ľudí... Postupne sa budú križovatky v centre prepájať do riadiacej dopravnej ústredne,“ vysvetlil Titl.

bri

Zmeny

Komenského sa nebude rekonštruovať

Podľa zámeru mesta sa mala v rámci projektu MET rekonštruovať aj električková trať Komenského po Havlíčkovu vrátane presunu niektorých zastávok.

Keď mestskí poslanci 15. 4. 2013 schválili, že mesto môže predložiť žiadosť o nenávratný finančný príspevok z eurofondov na rekonštrukciu tratí, tento úsek tam ešte figuroval. Bol vyznačený na mape, ktorá bola súčasťou prílohy schváleného materiálu.

Došlo však k zmene. „Úsek Komenského sa nebude modernizovať pre nedostatok finančných prostriedkov,“ potvrdila v piatok pre Korzár hovorkyňa mesta Martina Urik Viktorínová. Dodala, že ďalšou zmenou je presun termínu otvárania obálok s ponukami uchádzačov o rekonštrukcie tratí z dnešného dňa na 28. februára.

bri



kruhovy_mapa_res.jpg
Vizualizácia. Takto by to malo vyzerať po prerobení kruhového objazdu. Červenou sú vyznačené budúce koľajnice.
VIZUALIZÁCIA: www.ptinziniering.sk



Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 024
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 897
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 093
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 850
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 142
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 749
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 481
  1. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  2. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  3. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  4. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  5. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  6. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  7. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  8. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 324
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 389
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 676
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 142
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 025
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 572
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  2. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  3. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  4. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  5. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  6. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  7. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  8. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 324
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 389
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 676
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 142
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 025
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 572
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu