Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 12. december, 2017 | Meniny má Otília
Pridajte si svoje mesto

V Košiciach zrekonštruujú kruhový objazd na Moldavskej

Električky budú mať pri prejazde kruhovým objazdom na Moldavskej prednosť pred autami.

Kruhový objazd. Teraz sa dráhy električky križujú v jeho vnútri. V budúcnosti budú všetky jazdiť po jeho obvode.(Zdroj: Judita Čermáková)

Teraz je to naopak. Jej rekonštrukcia bude súčasťou chystanej masívnej obnovy električkových tratí.

KOŠICE. Mesto Košice sa chystá zvýšiť rýchlosť električkovej dopravy v Košiciach modernizáciou tratí a zavedením preferencie električiek pred autami na vybraných križovatkách, riadených semaformi.

Realizovať sa to má v rokoch 2014 – 2015 vďaka dvom projektom dovedna za takmer 75 miliónov eur prevažne z eurofondov.

Pri prvej zákazke ide o modernizáciu električkových tratí kvôli chystanej integrovanej koľajovej doprave (IKD) v úseku Námestie Maratónu mieru - Staničné námestie.

Druhou je modernizácia električkových tratí (MET) Štúrova – Moldavská – Trieda SNP – po napojenie pri križovatke Kuzmányho - Hviezdoslavova.

Okruh budú mať aj električky

Električky zdržiava okrem nekvalitných koľajníc aj to, že nemajú na mnohých miestach prednosť.

Problém je to najmä pri prejazde okružnej križovatky Moldavská – Alejová – Trieda SNP, kde dávajú prednosť autám, a to na vjazde do križovatky aj výjazde z nej.

Vyvoláva to časté kolízie, niekedy tadiaľ prechádzajú aj 3 – 4 minúty. Jej rekonštrukcia má byť súčasťou druhej zákazky (MET).

Vedenia koľají sa na Moldavskej majú zmeniť z dnešného štvorramenného plného vykrižovania na prejazd križovatkou okruhom (viď vizualizácia).

Na každom zo štyroch uzlov križovatky (smery Trieda SNP, Optima, Alejová a Moldavská smerom k Steel Aréne) majú pribudnúť semafory. Väčšinu času na nich má blikať žltá a autá tadiaľ majú plynule premávať.

Semafor zdrží autá asi 20 sekúnd

„Prichádzajúcej električke sa rozsvieti na vjazde do kruhového objazdu najprv STOP. Autám sa tam blikajúca žltá na tri sekundy zmení na neprerušovanú žltú a potom na červenú. Električka na signál voľno vojde cez cestu do kruhu. Keď autám začne opäť blikať žltá, budú pokračovať v jazde. Zdržia sa tam asi 20 sekúnd. Električka prejde cez kruh a pri výjazde sa situácia zopakuje. Bude to zosynchronizované s polohami výhybiek, takže najmä výjazd z kruhu bude plynulý,“ uviedol Pavel Titl z PT Inžiniering Košice, ktorý je autorom úpravy kruhového objazdu aj riešenia preferencií v rámci projektu MET.

Vďaka rekonštrukcii objazdu sa má zrýchliť električková doprava, čo je zámerom mesta v súvislosti so snahou o zatraktívnenie preferovanej mestskej hromadnej dopravy. Podľa Titla to bude až o 2 minúty.

Električky

Prednosť budú mať aj na iných križovatkách

V rámci projektu MET sa preferencia električiek má podľa Titla riešiť aj úpravou semaforov na križovatkách na Triede SNP a novou účelovou signalizáciou na Festivalom námestí (smer z Terasy na Watsonovu – tam to bude fungovať ako na kruhovom objazde).

V rámci projektu IKD má dôjsť kvôli preferencii električiek k modernizácii semaforov aj na križovatkách na Štúrovej, Kuzmányho, Hviezdoslavovej či pri plavárni. Nové sa nainštalujú na križovatke Kuzmányho – Šrobárova, električkovom krížení Kostlivého a Galenova (budú riešené ako na kruhovom objazde).

Zaujímalo nás, či preferencia električiek nespôsobí spomalenie plynulosti automobilovej dopravy a nebudú sa v čase špičiek tvoriť kolóny. „Preferencia električiek sa navrhne tak, aby bola zachovaná koordinácia pre motorové vozidlá. Pre dopravné špičky (6.30 – 8.30 a cca 13.30 – 17.30 hod.) má platiť podmienená preferencia, mimo špičky a počas dní pracovného pokoja má byť tvrdá preferencia. Každú križovatku je potrebné riešiť individuálne, teda dať do pomeru, či uprednostniť v križovatke električkovú súpravu s 250 cestujúcimi, alebo na 20 sekúnd pribrzdiť 40 áut, v ktorých sa dokopy vezie 50 – 60 ľudí... Postupne sa budú križovatky v centre prepájať do riadiacej dopravnej ústredne,“ vysvetlil Titl.

bri

Zmeny

Komenského sa nebude rekonštruovať

Podľa zámeru mesta sa mala v rámci projektu MET rekonštruovať aj električková trať Komenského po Havlíčkovu vrátane presunu niektorých zastávok.

Keď mestskí poslanci 15. 4. 2013 schválili, že mesto môže predložiť žiadosť o nenávratný finančný príspevok z eurofondov na rekonštrukciu tratí, tento úsek tam ešte figuroval. Bol vyznačený na mape, ktorá bola súčasťou prílohy schváleného materiálu.

Došlo však k zmene. „Úsek Komenského sa nebude modernizovať pre nedostatok finančných prostriedkov,“ potvrdila v piatok pre Korzár hovorkyňa mesta Martina Urik Viktorínová. Dodala, že ďalšou zmenou je presun termínu otvárania obálok s ponukami uchádzačov o rekonštrukcie tratí z dnešného dňa na 28. februára.

bri



kruhovy_mapa_res.jpg
Vizualizácia. Takto by to malo vyzerať po prerobení kruhového objazdu. Červenou sú vyznačené budúce koľajnice.
VIZUALIZÁCIA: www.ptinziniering.sk



Téma: Rekonštrukcia električkových tratí v Košiciach


Neprehliadnite tiež

Pred Rainerovou chatou vyrastú do Vianoc tri snežné diela

Do Vianoc ich plánuje postaviť chatár Peter Petras.

Raši: Pre EEI nie som župan. Treba s ňou skončiť

Z ničoho sa urobila megakauza, sťažoval sa košický primátor.

Dopravný podnik dostal viac. Koľko pôjde na platy, je nejasné

Odborári: Trváme na navýšení o desať percent.

ROZHOVOR

Majerský: Potrebujeme, aby nás vláda brala vážne

Podľa neho treba úrad zdynamizovať. Vylúčené nie je prepúšťanie.

ROZHOVOR

Tomáš Kubík: Za to, čo mi dlhuje VSS, by som si mohol kúpiť byt

Futbal v Spišskej Novej Vsi ide podľa neho dobrým smerom.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Spoločnosti si je schopná zvoliť kohokoľvek.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  4. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  5. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  6. Accessible Urban Living
  7. RPSP – A good intention ruined by execution
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Riešenia pre hnedú planétu
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 9 568
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 809
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 667
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 649
  5. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 249
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 218
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 842
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 532
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 508
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 335

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop