Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

V Košiciach zrekonštruujú kruhový objazd na Moldavskej

Električky budú mať pri prejazde kruhovým objazdom na Moldavskej prednosť pred autami.

Kruhový objazd. Teraz sa dráhy električky križujú v jeho vnútri. V budúcnosti budú všetky jazdiť po jeho obvode.Kruhový objazd. Teraz sa dráhy električky križujú v jeho vnútri. V budúcnosti budú všetky jazdiť po jeho obvode. (Zdroj: Judita Čermáková)

Teraz je to naopak. Jej rekonštrukcia bude súčasťou chystanej masívnej obnovy električkových tratí.

KOŠICE. Mesto Košice sa chystá zvýšiť rýchlosť električkovej dopravy v Košiciach modernizáciou tratí a zavedením preferencie električiek pred autami na vybraných križovatkách, riadených semaformi.

Realizovať sa to má v rokoch 2014 – 2015 vďaka dvom projektom dovedna za takmer 75 miliónov eur prevažne z eurofondov.

Pri prvej zákazke ide o modernizáciu električkových tratí kvôli chystanej integrovanej koľajovej doprave (IKD) v úseku Námestie Maratónu mieru - Staničné námestie.

Druhou je modernizácia električkových tratí (MET) Štúrova – Moldavská – Trieda SNP – po napojenie pri križovatke Kuzmányho - Hviezdoslavova.

Okruh budú mať aj električky

Električky zdržiava okrem nekvalitných koľajníc aj to, že nemajú na mnohých miestach prednosť.

Problém je to najmä pri prejazde okružnej križovatky Moldavská – Alejová – Trieda SNP, kde dávajú prednosť autám, a to na vjazde do križovatky aj výjazde z nej.

Vyvoláva to časté kolízie, niekedy tadiaľ prechádzajú aj 3 – 4 minúty. Jej rekonštrukcia má byť súčasťou druhej zákazky (MET).

Vedenia koľají sa na Moldavskej majú zmeniť z dnešného štvorramenného plného vykrižovania na prejazd križovatkou okruhom (viď vizualizácia).

Na každom zo štyroch uzlov križovatky (smery Trieda SNP, Optima, Alejová a Moldavská smerom k Steel Aréne) majú pribudnúť semafory. Väčšinu času na nich má blikať žltá a autá tadiaľ majú plynule premávať.

Semafor zdrží autá asi 20 sekúnd

„Prichádzajúcej električke sa rozsvieti na vjazde do kruhového objazdu najprv STOP. Autám sa tam blikajúca žltá na tri sekundy zmení na neprerušovanú žltú a potom na červenú. Električka na signál voľno vojde cez cestu do kruhu. Keď autám začne opäť blikať žltá, budú pokračovať v jazde. Zdržia sa tam asi 20 sekúnd. Električka prejde cez kruh a pri výjazde sa situácia zopakuje. Bude to zosynchronizované s polohami výhybiek, takže najmä výjazd z kruhu bude plynulý,“ uviedol Pavel Titl z PT Inžiniering Košice, ktorý je autorom úpravy kruhového objazdu aj riešenia preferencií v rámci projektu MET.

Vďaka rekonštrukcii objazdu sa má zrýchliť električková doprava, čo je zámerom mesta v súvislosti so snahou o zatraktívnenie preferovanej mestskej hromadnej dopravy. Podľa Titla to bude až o 2 minúty.

Električky

Prednosť budú mať aj na iných križovatkách

V rámci projektu MET sa preferencia električiek má podľa Titla riešiť aj úpravou semaforov na križovatkách na Triede SNP a novou účelovou signalizáciou na Festivalom námestí (smer z Terasy na Watsonovu – tam to bude fungovať ako na kruhovom objazde).

V rámci projektu IKD má dôjsť kvôli preferencii električiek k modernizácii semaforov aj na križovatkách na Štúrovej, Kuzmányho, Hviezdoslavovej či pri plavárni. Nové sa nainštalujú na križovatke Kuzmányho – Šrobárova, električkovom krížení Kostlivého a Galenova (budú riešené ako na kruhovom objazde).

Zaujímalo nás, či preferencia električiek nespôsobí spomalenie plynulosti automobilovej dopravy a nebudú sa v čase špičiek tvoriť kolóny. „Preferencia električiek sa navrhne tak, aby bola zachovaná koordinácia pre motorové vozidlá. Pre dopravné špičky (6.30 – 8.30 a cca 13.30 – 17.30 hod.) má platiť podmienená preferencia, mimo špičky a počas dní pracovného pokoja má byť tvrdá preferencia. Každú križovatku je potrebné riešiť individuálne, teda dať do pomeru, či uprednostniť v križovatke električkovú súpravu s 250 cestujúcimi, alebo na 20 sekúnd pribrzdiť 40 áut, v ktorých sa dokopy vezie 50 – 60 ľudí... Postupne sa budú križovatky v centre prepájať do riadiacej dopravnej ústredne,“ vysvetlil Titl.

bri

Zmeny

Komenského sa nebude rekonštruovať

Podľa zámeru mesta sa mala v rámci projektu MET rekonštruovať aj električková trať Komenského po Havlíčkovu vrátane presunu niektorých zastávok.

Keď mestskí poslanci 15. 4. 2013 schválili, že mesto môže predložiť žiadosť o nenávratný finančný príspevok z eurofondov na rekonštrukciu tratí, tento úsek tam ešte figuroval. Bol vyznačený na mape, ktorá bola súčasťou prílohy schváleného materiálu.

Došlo však k zmene. „Úsek Komenského sa nebude modernizovať pre nedostatok finančných prostriedkov,“ potvrdila v piatok pre Korzár hovorkyňa mesta Martina Urik Viktorínová. Dodala, že ďalšou zmenou je presun termínu otvárania obálok s ponukami uchádzačov o rekonštrukcie tratí z dnešného dňa na 28. februára.

bri



kruhovy_mapa_res.jpg
Vizualizácia. Takto by to malo vyzerať po prerobení kruhového objazdu. Červenou sú vyznačené budúce koľajnice.
VIZUALIZÁCIA: www.ptinziniering.sk



Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Zelená Bratislava
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 558
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 194
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 253
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 413
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 11 599
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 078
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 952
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 10 295
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 080
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 906
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Rekonštrukcia električkových tratí v Košiciach

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Matovič informuje o ďalšom rekorde, v Bardejove a na Orave pokračuje plošné testovanie (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 159 obetí.

Ilustračná fotografia.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Vďaka patrí zodpovedným, ale to najťažšie nás len čaká

V tieto dni neplatia kategórie politickej odmeny alebo odplaty.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Oravčanov hanili za svadby, teraz sú vzorom. A poďakujte vojakom, znelo z každej dediny

Celoštátne testovanie ohrozuje neistá ochota zdravotníkov.

Rad v Donom Kubíne pred mestským kultúrnym strediskom o 8:55 h.
Limuzína, v ktorej sa viezol predseda parlamentu Boris Kollár.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop