Problémom novej cesty na letisko môžu byť vysoké finančné náklady. Tie by si totiž vyžiadala preložka električkovej trate pri Pereši. Dopravný inžinier Pavel Titl má v ponuke alternatívne riešenie.
KOŠICE. Ministerstvo dopravy má do konca tohto roku vypracovať technickú štúdiu realizácie mimoúrovňového pripojenia košického letiska na štvorprúdovú cestu I. triedy č. 50.
Na letisko sa kedysi dalo dostať priamou cestou od Červeného raka, avšak tá bola po výstavbe obchvatu Košíc „zaslepená“.
Namiesto nej motoristom a pracovníkom v tamojšom priemyselnom parku slúži len pravostranná odbočka za Perešom smerom k OC Optima.
Tá však rieši len dopravu z letiska do centra mesta, no nie už spojenie medzi letiskom a smerom na Šacu a Rožňavu, kde sa dá dostať len cez mimoúrovňovú križovatku pri Optime, čo je zachádzka vyše 2 kilometre.
Takisto je to aj pri prepojení medzi centrom mesta a letiskom, kde motoristi ako aj autobus č. 23 musia zbytočne pri každej jazde absolvovať rovnako dlhú zachádzku cez celý Pereš a návratom v protismere cez rovnakú mestskú časť.
Neoficiálne sa tam síce dá dostať aj cez účelovú komunikáciu po Čkalovovej ulici v Barci, avšak túto skratku na letisko zakazuje za Barcou dopravná značka zákaz vjazdu.
Ministerstvo: Splníme sľub o vypracovaní štúdie
Podľa hovorcu ministerstva dopravy Martina Kóňu chcú svoj záväzok o mimoúrovňovom pripojení letiska splniť. Vypracovaná štúdia dá potom odpoveď na otázku finančnej náročnosti celého projektu.
„Bude to navrhnuté tak, aby to zodpovedalo technickým predpisom a bolo aj realizovateľné. Je tu aj podmienka ekonomickej efektívnosti celej investície, keďže treba rátať aj s ďalšími predpokladanými nákladmi, ako napríklad preložkou električkovej trate.“
Ministerstvo zatiaľ nevie odhadnúť, kedy by sa začalo stavať.
„Závisí to od ďalšej prípravy stavby a reálneho objemu finančných prostriedkov. Projekt zjednoduší vzájomné prepojenie osobnej a leteckej dopravy, pričom nezanedbateľný bude jeho ekonomický prínos pre celý Košický kraj,“ dodal hovorca ministra Jána Počiatka (Smer).
Viceprimátor Jakubov: Súčasný stav sa nám nepáči
Ako nám povedal košický viceprimátor zodpovedný za dopravu Ján Jakubov (Smer), v súvislosti s touto križovatkou absolvovali už viaceré rokovania s ministerstvom dopravy a Národnou diaľničnou spoločnosťou.
„Súčasné riešenie je síce funkčné, avšak nevyhovujúce. V budúcnosti uvažujeme nad prepojením letiska s mestom prostredníctvom električkovej trate, na ktoré chceme využiť európske zdroje. Za týmto účelom má byť spracovaná štúdia, ktorá by preukázala potrebu presunutia električkovej trate, resp. nejaké iné riešenie,“ skonštatoval.
Titl navrhuje iné riešenie
Dopravný expert Pavel Titl na rozdiel od ministerstva dopravy navrhuje, aby cestné spojenie na letisko nešlo cez Pereš, ale vychádzalo by zo súčasnej nedokončenej križovatky pri Prachárni neďaleko južnej strany OC Optima.
Po jej dokončení na mimoúrovňovú križovatku by sa nová cesta napojila po 1250 metroch na súčasnú účelovú komunikáciu medzi letiskom a mestskou časťou Barca.
„Dobudovanie križovatky vrátane premostenia Červeného raku sa plánovalo už v rámci výstavby OC Optima. Takéto prepojenie by bolo kapacitne, či smerove výhodnejšie aj vzhľadom na plánovanú výstavbu komunikácií R4 a R2 v okolí Košíc,“ tvrdí P. Titl.
jsv
Titlova alternatíva. Navrhuje, aby doprava na letisko išla z dokončenej križovatky na Červenom raku.
Letecký pohľad na letisko. Odhaľuje nedostatočné dopravné prepojenie.
Foto: google
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári