Korzár logo Korzár Košice

Na električku do Ťahanoviec si Košičania počkajú dlhšie

Projekt integrovanej koľajovej dopravy v Košiciach sa rozbieha, no stavbu trate na sídlisko odsunuli.

Priestor medzi stanicami. Tam sa má vybudovať napojenie zrekonštruovanej električkovej trate na železničnú.Priestor medzi stanicami. Tam sa má vybudovať napojenie zrekonštruovanej električkovej trate na železničnú. (Zdroj: Judita Čermáková)

Projekt integrovanej koľajovej dopravy (IKD) v Košiciach sa rozbieha. Výber zhotoviteľa na rekonštrukciu električkových tratí už vrcholí. Časť súvisiacich stavieb sa však odsúva - aj výstavba trate na sídlisko Ťahanovce.

KOŠICE. Rekonštrukcia električkových tratí Staničné námestie – Námestie Maratóna mieru z eurofondov v rokoch 2014 – 2015 je súčasťou dlhoročných plánov na prepojenie s traťami Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vďaka tomu by sa okrem iného mohli dostať cestujúci v tzv. vlakoelektričkách (tram-train) bez prestupovania priamo z centra Košíc do viacerých miest na východe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Prepojenie vypustili, pridali obratiská

V pôvodných plánoch 1. etapy IKD sa mali zrekonštruované trate zároveň prepojiť s traťou ŽSR medzi železničnou a autobusovou stanicou. Vo vrcholiacej verejnej súťaži už prepojenie nefiguruje.

„Je naplánované až po výstavbe úsekov Námestie Maratóna mieru - Terminál Sever a Terminál Sever - Ťahanovce. Bez ich realizácie je to napojenie samoúčelné,“ argumentoval košický viceprimátor Ján Jakubov (Smer).

Daniela Detersová z odboru komunikácie ŽSR pre Korzár uviedla, že rozpočtové náklady na samotné prepojenie boli 5,32 milióna eur.

Predpokladaná hodnota zákazky bez prepojenia predstavuje 33,3 milióna eur. Odhadovaná v roku 2011 bola aj s prepojením o 1 milión nižšia.

Zaujímalo nás, prečo sa na hodnote zákazky smerom dole neprejavilo vypustenie časti projektu za vyše 5 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

„Materiály z roku 2011 vychádzali z odhadu projektanta v stupni spracovania štúdie. Navyše pribudli obratiská na Staničnom námestí a Námestí Maratóna mieru,“ zdôvodnil viceprimátor. Cenu obratísk nekonkretizoval.

Terminál Sever je dôležitý

Podľa pôvodných plánov sa majú trate ŽSR s tými zrekonštruovanými prepojiť okrem Staničného námestia aj pri budúcom Termináli Sever (spoločná stanica pre vlaky aj tram–train). Ten je kľúčový pre dva plánované úseky.

Prvým je Námestie Maratóna mieru - Terminál Sever (zastávky aj na Masarykovej a Magnezitárskej) a druhým Terminál Sever - Sídlisko Ťahanovce (ďalšie zastávky Hlinkova, Metro, Obchodné centrum, Aténska a Madridská).

Jakubov povedal, že majú byť hotové skôr ako napojenie na trať ŽSR pri stanici. Detersová uviedla ako predpokladaný začiatok výstavby napojenia september 2015. Vtedy sa majú začať stavať aj oba úseky, súvisiace s Terminálom Sever. Uvádza sa to v štátnej expertíze ministerstva dopravy z mája 2013.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy sa začne stavať, je otázne

Keďže v projekte IKD dochádza za pochodu k rôznym zmenám, o potvrdenie termínov sme požiadali ŽSR aj mesto.

„Termín je závislý od toho, kedy sa začne modernizácia železničnej trate Košice - Kysak, pretože tieto stavby veľmi úzko súvisia. Financovanie by malo byť zabezpečené z rozpočtového obdobia Európskej únie 2014 – 2020. Až kým nebude mať Slovenská republika odsúhlasený zoznam stavieb Európskou komisiou, nie je možné poskytnúť uspokojivú odpoveď,“ informovala Detersová zo ŽSR.

Podľa viceprimátora momentálne z finančných dôvodov mesto neuvažuje, že by sa v tejto súvislosti uchádzalo o eurofondy. Bolo by totiž potrebné spolufinancovanie zo strany mesta.

Reálny termín začiatku výstavby je teda nejasný.

Neobáva sa mesto, že ak sa odsunie o 5 či 10 rokov, zrekonštruované trate (Staničné námestie - Námestie Maratóna mieru) morálne zostarnú a budú opäť potrebné ďalšie investície navyše?

„Modernizácia tratí bude zrealizovaná komplexne a vo vysokom štandarde so životnosťou podstatne presahujúcou horizont 5 - 10 rokov,“ reagoval viceprimátor Jakubov.

americka_veja_r1364_res.jpg
Americká trieda. Na okraji Sídliska Ťahanovce má viesť nová trať pre električky a tram–trainy. Ešte vlani sa predpokladalo, že sa začne stavať v septembri 2015. Teraz je už termín nejasný.
Foto: veja

mapa_res.jpg

Vizualizácia. Prvý úsek (označený č. 1 a plnou zelenou farbou) sa začne rekonštruovať už v tomto roku (vypadlo napojenie na trať ŽSR). Plánovaný druhý (2) a tretí (3) úsek sú vyznačené prerušovanou zelenou čiarou).
Foto: archív

Rekonštrukcia električkových tratí v Košiciach

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  1. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  4. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  5. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  6. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  7. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  8. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 9 490
  2. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 488
  3. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 5 531
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 016
  5. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 3 757
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 457
  7. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 1 965
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 1 899
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (17. - 23.10.1925)
  2. Soňa Fröhlichová: Cappadocia – poďme spolu lietať do tureckej rozprávky
  3. Martin Fronk: Talianske mesto, ktoré vonia po víne, histórii a horách
  4. Štefan Šturdzík: Politici sa navzájom obviňujú , kto má väčšiu vinu.Ale ani jeden nepredstavil víziu , pre budúcnosť tejto krajiny. To nahráva krajnej pravici.
  5. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  6. Juraj Sališ: Sú Francúzi lepší ako my?
  7. Tadeáš Ďurica: Slovensko potrebuje svojho druhého Dzurindu
  8. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži.
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 208
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 136
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 391
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 079
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 963
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 219
  7. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 009
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 986
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  2. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  3. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  4. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  5. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  6. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  7. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  8. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu