Korzár logo Korzár Košice
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Na električku do Ťahanoviec si Košičania počkajú dlhšie

Projekt integrovanej koľajovej dopravy v Košiciach sa rozbieha, no stavbu trate na sídlisko odsunuli.

Priestor medzi stanicami. Tam sa má vybudovať napojenie zrekonštruovanej električkovej trate na železničnú.Priestor medzi stanicami. Tam sa má vybudovať napojenie zrekonštruovanej električkovej trate na železničnú. (Zdroj: Judita Čermáková)

Projekt integrovanej koľajovej dopravy (IKD) v Košiciach sa rozbieha. Výber zhotoviteľa na rekonštrukciu električkových tratí už vrcholí. Časť súvisiacich stavieb sa však odsúva - aj výstavba trate na sídlisko Ťahanovce.

KOŠICE. Rekonštrukcia električkových tratí Staničné námestie – Námestie Maratóna mieru z eurofondov v rokoch 2014 – 2015 je súčasťou dlhoročných plánov na prepojenie s traťami Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).

Vďaka tomu by sa okrem iného mohli dostať cestujúci v tzv. vlakoelektričkách (tram-train) bez prestupovania priamo z centra Košíc do viacerých miest na východe.

Skryť Vypnúť reklamu

Prepojenie vypustili, pridali obratiská

V pôvodných plánoch 1. etapy IKD sa mali zrekonštruované trate zároveň prepojiť s traťou ŽSR medzi železničnou a autobusovou stanicou. Vo vrcholiacej verejnej súťaži už prepojenie nefiguruje.

„Je naplánované až po výstavbe úsekov Námestie Maratóna mieru - Terminál Sever a Terminál Sever - Ťahanovce. Bez ich realizácie je to napojenie samoúčelné,“ argumentoval košický viceprimátor Ján Jakubov (Smer).

Daniela Detersová z odboru komunikácie ŽSR pre Korzár uviedla, že rozpočtové náklady na samotné prepojenie boli 5,32 milióna eur.

Predpokladaná hodnota zákazky bez prepojenia predstavuje 33,3 milióna eur. Odhadovaná v roku 2011 bola aj s prepojením o 1 milión nižšia.

Zaujímalo nás, prečo sa na hodnote zákazky smerom dole neprejavilo vypustenie časti projektu za vyše 5 miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

„Materiály z roku 2011 vychádzali z odhadu projektanta v stupni spracovania štúdie. Navyše pribudli obratiská na Staničnom námestí a Námestí Maratóna mieru,“ zdôvodnil viceprimátor. Cenu obratísk nekonkretizoval.

Terminál Sever je dôležitý

Podľa pôvodných plánov sa majú trate ŽSR s tými zrekonštruovanými prepojiť okrem Staničného námestia aj pri budúcom Termináli Sever (spoločná stanica pre vlaky aj tram–train). Ten je kľúčový pre dva plánované úseky.

Prvým je Námestie Maratóna mieru - Terminál Sever (zastávky aj na Masarykovej a Magnezitárskej) a druhým Terminál Sever - Sídlisko Ťahanovce (ďalšie zastávky Hlinkova, Metro, Obchodné centrum, Aténska a Madridská).

Jakubov povedal, že majú byť hotové skôr ako napojenie na trať ŽSR pri stanici. Detersová uviedla ako predpokladaný začiatok výstavby napojenia september 2015. Vtedy sa majú začať stavať aj oba úseky, súvisiace s Terminálom Sever. Uvádza sa to v štátnej expertíze ministerstva dopravy z mája 2013.

Skryť Vypnúť reklamu

Kedy sa začne stavať, je otázne

Keďže v projekte IKD dochádza za pochodu k rôznym zmenám, o potvrdenie termínov sme požiadali ŽSR aj mesto.

„Termín je závislý od toho, kedy sa začne modernizácia železničnej trate Košice - Kysak, pretože tieto stavby veľmi úzko súvisia. Financovanie by malo byť zabezpečené z rozpočtového obdobia Európskej únie 2014 – 2020. Až kým nebude mať Slovenská republika odsúhlasený zoznam stavieb Európskou komisiou, nie je možné poskytnúť uspokojivú odpoveď,“ informovala Detersová zo ŽSR.

Podľa viceprimátora momentálne z finančných dôvodov mesto neuvažuje, že by sa v tejto súvislosti uchádzalo o eurofondy. Bolo by totiž potrebné spolufinancovanie zo strany mesta.

Reálny termín začiatku výstavby je teda nejasný.

Neobáva sa mesto, že ak sa odsunie o 5 či 10 rokov, zrekonštruované trate (Staničné námestie - Námestie Maratóna mieru) morálne zostarnú a budú opäť potrebné ďalšie investície navyše?

„Modernizácia tratí bude zrealizovaná komplexne a vo vysokom štandarde so životnosťou podstatne presahujúcou horizont 5 - 10 rokov,“ reagoval viceprimátor Jakubov.

americka_veja_r1364_res.jpg
Americká trieda. Na okraji Sídliska Ťahanovce má viesť nová trať pre električky a tram–trainy. Ešte vlani sa predpokladalo, že sa začne stavať v septembri 2015. Teraz je už termín nejasný.
Foto: veja

mapa_res.jpg

Vizualizácia. Prvý úsek (označený č. 1 a plnou zelenou farbou) sa začne rekonštruovať už v tomto roku (vypadlo napojenie na trať ŽSR). Plánovaný druhý (2) a tretí (3) úsek sú vyznačené prerušovanou zelenou čiarou).
Foto: archív

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Úprava osobného motorového vozidla
  2. Important information for Brazilians living in Slovakia
  3. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Päť chýb pri zateplení strechy
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 431
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 391
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 159
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 883
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 781
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 667
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 641
  8. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 527
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 377
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 168
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Rekonštrukcia električkových tratí v Košiciach

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Advokátku vyviedli z košického súdu. Napriek výzvam si odmietla dať rúško

Hrozia jej sankcie od advokátskej komory i úradu verejného zdravotníctva.

Pri vstupe do budovy košických súdov musí každý prejsť dôkladnou kontrolou.

Štátnych úradníkov na košický magistrát nepustili

Proti zvýhodnenému nájmu bol šéf majetkovej komisie.

Na magistráte nebudú sídliť pracovníci ÚVO.
Poslanec Rudolf Dupkala počas online rokovania PSK.
Vstup do železničného podchodu v Krompachoch.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop