Korzár logo Korzár Košice
Streda, 18. október, 2017 | Meniny má Lukáš

Obchody na košickej Hlavnej vymierajú, prenájom klesol aj o polovicu

S otvorením Auparku začala Hlavná ulica vymierať. Posledný rok tam vymenilo priestory mnoho nájomcov.

Hlavná ulica sa vyľudňuje. Riadne to pocítili aj obchodníci na tržbách.(Zdroj: Judita Čermáková)

KOŠICE. Na prvý pohľad je na košickej Hlavnej ulici všetko v poriadku. Prázdnych výkladov však pribúda. Kedysi sa to hmýrilo nakupujúcimi a obchodmi aj vo dvoroch či na poschodiach.

Sú už takmer ľudoprázdne. Ak sa nestane zázrak, postihne to aj obchody s priamym vchodom z ulice.

Pred 10 – 15 rokmi bolo veľmi problematické nájsť nebytový priestor s výkladom na Hlavnú za rozumnú cenu.

„S pribúdajúcimi obchodnými centrami sa ceny zreálnili. S otvorením Auparku však už začala Hlavná ulica 'vymierať'. Posledný rok tam vymenilo priestory veľmi veľa nájomcov. Odišli také silné značky ako Baťa, Orange, tento rok aj Billa. Je otázkou času, kedy ich odchod pocítia aj ostatní nájomcovia. Už dnes je na Hlavnej, Alžbetinej a čiastočne aj Mlynskej cítiť úbytok pohybu ľudí. Sme častejšie svedkami prázdnych výkladov s nápisom - na prenájom,“ uviedol konateľ realitnej kancelárie Atomia Štefan Petrunčík.

Čoraz častejšie sa na nich obracajú majitelia budov, aby im zohnali klientov na prenájom. Záujemcov je totiž podstatne menej ako priestorov v ponuke.

V kurze sú puby a kaviarne

Podľa Vladimíra Rampáčka z realitnej spoločnosti Remax Eden tomu možno pomohol aj Aupark, ale nedá sa tvrdiť, že by stiahol všetkých nájomcov.

„Vymenil sa totiž aj sortiment prevádzok na Hlavnej. Nájomcovia už tak nehľadajú priestory na obchody, ale skôr na gastroslužby – reštaurácie, puby či kaviarne.“

Väčšinou chcú priestory od 60 do 100 m2. Najväčších, nad 200 – 300 m2, nie je až tak veľa a sú prenajaté.

„Z malých nájomcovia odchádzajú pre vysoké nájmy. Ďalší záujemcovia aj sú, ale cena nezodpovedá reálnej situácii – množstvu ľudí a teda aj potencionálnych zákazníkov na Hlavnej. Predtým sa vysoký nájom vykryl aspoň veľkými tržbami,“ zhodnotil Rampáček.

O priestory na poschodí nie je vôbec záujem. „Buď sú prázdne, alebo sa nájomcovia chystajú odísť. Zvyšných sa majitelia snažia udržať za každú cenu.“

Hlavná ožíva iba v lete. Ľudí láka relax a občerstvenie v letných záhradách. Na nakupovanie vtedy veľmi nemyslia.

Ceny spadli razantne, ale sú aj neoblomní

Podľa Petrunčíka majitelia pýtali pred 10 – 15 rokmi v prepočte aj vyše 28 eur za m2 na mesiac.

„Teraz máme v ponuke celých 80 m2 s výkladom a vstupom z Hlavnej za 1000 eur mesačne alebo na 1. poschodí 250 m2 v pôvodnom stave za rovnakú cenu.“

Viacerí majitelia teda zareagovali na situáciu znížením cien aj o 50 percent. Ale podľa Rampáčka mnohí akoby zaspali dobu.

„Na Alžbetinej bol priestor 90 m2 za 1100 eur mesačne. Majiteľ nechcel zísť z ceny, aj keď mal ponuku na 700 – 800. Už rok je prázdny, lebo teraz nie je záujemca ani za 650.“

Vo dvore alebo na poschodí sú zväčša ceny 3 až 4-krát nižšie ako u priestorov s výkladom a vstupom z Hlavnej.

V porovnaní s Hlavnou sú ceny napríklad na Alžbetinej na úrovni asi 60 - 70 percent a na Mlynskej asi 70 - 80.

Problémy má aj bytový podnik

Významným vlastníkom nebytových priestorov v historickom centre je mesto. Spravuje ich Bytový podnik mesta Košice (BPMK). Technický riaditeľ Martin Paška priznáva, že nájsť nájomcov je zložité.

„Viacerí opúšťajú priestory. V súčasnosti sa nám ťažšie hľadajú noví. Robíme všetko možné, aby sa nám to podarilo. Okrem tradičných verejných súťaží, inzercie v médiách a informácií na stránkach mesta i BPMK sami iniciatívne oslovujeme možných záujemcov aj osobne.“

Napriek tomu majú z 82 priestorov obsadených 80 percent. Z tých 148, ktoré im pribudli po zlúčení s bývalou Správou majetku mesta Košice, je to len 66 percent.

Pravidlá prenajímania majetku mesta Košice schvaľuje mestské zastupiteľstvo. Ceny sú určené podľa účelu využitia. Najvyššie sú za obchody, bary alebo kaviarne.

V rokoch 2011 – 2012 bola cena v prepočte napríklad za 80 m2 na mesiac 533 eur. V druhej polovici roku 2013 a v tomto ju znížili na 320 eur.

Obchodníci: Nemôžeme mať všetci kaviarne

Predavači v obchodoch na Hlavnej sú zväčša zúfalí. Až tak, že sa im nechce o tom ani hovoriť.

Z mnohých nami oslovených obchodníkov sa pod vlastným menom alebo aspoň v mene obchodu vyjadril pre Korzár iba zlomok. S odôvodnením, že sa tým aj tak na ich situácii nič nezmení.

Väčšina potvrdila, že od januára zažívajú najhoršie obdobie, odkedy predávajú na Hlavnej. Ľudia takmer nenakupujú. Na otázku, prečo to ešte nezabalili, niektorí iba pokrčia plecami.

Ďalší vravia: „Čakáme na zázrak. A nemôžeme predsa všetci zrušiť obchod a urobiť z toho kaviareň.“

Len v dvoch dlhoročných obchodoch – obuvi a predajni odevov – sa na kšeft nesťažovali.

Noví prídu na pol roka, potom sklamaní odchádzajú

„Prvá vlna krízy nám zobrala veľkú časť zákazníkov, lebo si dvakrát rozmýšľali, či minú peniaze na oblečenie alebo na jedlo. Situácia sa zhoršovala ako pribúdali obchodné centrá. Vyvrcholilo to Auparkom. Tam zaparkujete zadarmo a máte všetko pod jednou strechou. Tu ani niet kde poriadne zaparkovať, aj keď sa platí. Musíte si strážiť čas, aby vás to nevyšlo pridraho,“ povzdychla si vedúca predajne odevov Lima's.

Podľa nej je chodenie z obchodíku do obchodíku po Hlavnej asi pre dnešných ľudí nepohodlné.

„Prídu v podstate iba zákazníci, ktorí tu bývajú alebo pracujú. Ostatní sú viac-menej náhodní. Ani turisti nie sú nič extra, aj keď sa vlani kvôli mestu kultúry očakával ich príval. Absolútne sa to nepotvrdilo.“

Na Hlavnej predáva už deviaty rok. Zažila aj úžasné časy, keď nestíhali pre nával obsluhovať. „Teraz je to z roka na rok horšie. Známi obchodníci odchádzajú. Ďalší to prídu skúsiť, vydržia sotva pol roka, rok a idú sklamaní preč.“

Hlavná ožíva v lete, keď sú otvorené letné terasy kaviarní a reštaurácií, ale ani to podľa nej nezachraňuje situáciu. „Ľudia vtedy nenakupujú, ale relaxujú,“ dodala.

Obchodník: Nemôžete sa čudovať, že ryby pokapú

Pán Ľuboš z predajne odevov je na Hlavnej už niekoľko rokov.

„Vždy čakáme, že bude lepšie, ale je to horšie a horšie. Všetko sa odvíja od ekonomickej situácie na Slovensku. Klesá kúpna sila, na východe je veľká nezamestnanosť.“

Podľa neho to teda nie je iba tým, že by sa kupujúci sťahovali do nákupných centier. „Ani tam nechodia ľudia iba nakupovať, ale sa aj zohriať, či vypiť si kávu. Aj tam na tržbách cítia súčasnú situáciu.“

Priznáva, že vysoké ceny za prenájom dramaticky klesli, ale „tržby klesli ešte dramatickejšie, takže sa to nedá vykryť. Ak robíte len na nájom, neoplatí sa to. Všade samý výpredaj, obchodníci uvažujú, že skončia.“

Politici podľa neho len vysávajú od ľudí peniaze, ale tie sa nevracajú do kolobehu, aby sa vytvárali pracovné príležitosti a obchod rozkvital.

„Keď ľudia nezarobia, z čoho majú platiť dane? To akoby ste postupne vysúšali jazero. Potom sa nemôžete čudovať, že ryby pokapú..."

bri

Neprehliadnite tiež

Reklamka obvineného dodávala mestu aj tričká I love Košice

Krátko po vzniku mala od mesta jednu zákazku za druhou. Zrazu akoby uťal.

Chudík a Majerský bojujú o voličov za šesťciferné sumy

Obom najviac prispejú ich materské strany.

Vospálek figuruje v piatich firmách. Priznal však len chabé zárobky

Prišiel o funkciu, Most mu pozastavil aj členstvo.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O župu, ktorá sa rozprestiera od Moravy po Maďarsko, má záujem len šesť kandidátov

Trnavskému kraju robia dobré meno kúpele, víno, ale aj golfové ihriská.

SVET

Svätá vojna v českej politike. Ako Okamura bojuje o voličov

Má japonský pôvod, tak predsa nemôže byť rasista.

KOMENTÁRE

Kotlebova dymová clona zakrýva väčší útok

ĽSNS sa chystá zabrať stovky miest naprieč župami.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  6. Splnený sen
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  3. Vysoká hra o súdne trovy
  4. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  5. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  6. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  7. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Ako na refinancovanie hypotéky
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 266
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 154
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 4 242
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 854
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 912
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 494
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 911
  8. Splnený sen 1 801
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 605
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 344

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop