Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 27. júl, 2021 | Meniny má BoženaKrížovkyKrížovky

Stavbu diaľnice Budimír – Bidovce opäť posunuli

Napriek sľubom ministerstva sa tento rok určite nezačne so stavbou úseku D1 pri Košiciach.

Pole pri Vajkovciach. Bagre ho kvôli diaľnici rozryjú najskôr koncom budúceho roka.Pole pri Vajkovciach. Bagre ho kvôli diaľnici rozryjú najskôr koncom budúceho roka. (Zdroj: Judita Čermáková)

Aj napriek prísľubom ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti sa tento rok určite nezačne so stavbou úseku D1 Budimír - Bidovce. Po odložení výstavby okružnej križovatky v Haniske na rok 2015 je to už druhá tohtoročná jóbovka pre košických motoristov.

KOŠICE. Na stavbe nového úseku diaľnice D1 pri Budimíre, Vajkovciach, Beniakovciach, Rozhanovciach, Košických Oľšanoch, Ďurďošíku a Bidovciach sa mali už koncom tohto roka objaviť bagre.

Ich prítomnosť sa presunie minimálne o rok neskôr. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a ministerstvo dopravy však uvádzajú rôzne dôvody, prečo nemôžu dodržať pôvodne plánovaný termín začiatku výstavby.

„Dôvodom sú prieťahy v majetkovoprávnom vysporiadaní, najmä neukončené dedičské konania, schvaľovania právnych úkonov na súdoch a podpisovanie zmlúv so Slovenským pozemkovým fondom,“ povedal nám hovorca NDS Marcel Jánošík.

Podľa Martina Kóňu z ministerstva dopravy však oneskorenie výstavby je spôsobené prípravou na podpísanie Partnerskej dohody medzi Slovenskom a EÚ na roky 2014 až 2020.

„Vzhľadom na fakt, že Partnerská dohoda nanovo upravuje aj niektoré detaily čerpania eurofondov na dopravu, podklady na spustenie súťaže musia vychádzať z jej konečného znenia. Čo sa týka fyzickej prípravy výstavby tohto diaľničného úseku, momentálne prebieha majetkovoprávne vysporiadanie, ktoré je podmienkou k podaniu žiadosti o vydanie stavebného povolenia.“

Zvažujú, že bude len poloprofil

Kompetentní momentálne nevedia, či spomínaný diaľničný úsek, ktorý je súčasťou plánovaného juhovýchodného obchvatu Košíc od Šace cez Šebastovce až ku Košickým Oľšanom bude mať parametre „normálnej“ diaľnice, alebo sa urobí len ako poloprofil v dvoch pruhoch.

„NDS dala vypracovať štúdiu realizovateľnosti, ktorá definitívne určí nielen trasu budúcej diaľnice, ale aj to, či sú vzhľadom na reálne intenzity dopravy potrebné štyri diaľničné pruhy, alebo stačí na pár rokov poloprofil. Vypracovanie takejto štúdie je nevyhnutným predpokladom a podmienkou Európskej komisie na financovanie výstavby nielen tohto úseku z eurofondov,“ skonštatoval M. Kóňa.

NDS má zároveň zaplatiť za monitoring vplyvov tohto úseku na životné prostredie namiesto 620 000 eur až vyše 700 000 bez DPH.

„Ten rozdiel je preto, že predpokladaná hodnota zákazky predstavuje len odhad trhovej ceny v určitom čase, kde sa stanoví finančný limit, na základe ktorého sa určuje postup zadávania zákazky. Skutočnú hodnotu zákazky určil až trh v rámci daného verejného obstarávania v elektronickej aukcii,“ skonštatoval M. Jánošík.

Na hranicu bez poplatku?

Trebuľa s Rašim chcú zrušiť diaľničnú známku na R4

Košický župan Zdenko Trebuľa (Smer) hovorí, že to nie je dobrá správa pre vodičov a ani pre kraj, v ktorom je najmenej diaľnic a rýchlociest na celom Slovensku.

„Nebezpečenstvo vidím aj v tom, že keď to diaľničiari posunuli o rok, môžu to aj o dva a nikto nebude prekvapený... Keďže naozaj u nás chýbajú cesty vyššieho štandardu, spolu s košickým primátorom Richardom Rašim sme na ministerstve dopravy nedávno požiadali, aby vodiči jazdiaci po novootvorenom úseku rýchlocesty medzi Šebastovcami a maďarskou diaľnicou nemuseli používať diaľničné nálepky. Zatiaľ ešte nevieme výsledok, ale verím, že aj kvôli vyššie uvedeným skutočnostiam nám vyjdú v ústrety,“ povedal nám župan.

jsv

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  2. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  3. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  4. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  9. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  2. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  3. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  4. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  5. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  6. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  7. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  8. Lenivý brunch s Muchom
  9. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  10. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 137
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 7 026
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 765
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 305
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 269
  6. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú 3 962
  7. Od Česka až po Jadran 3 808
  8. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 109
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 087
  10. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu 2 145
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda parlamentu Boris Kollár a poslanecký klub Sme rodina.

Peter Pčolinský žiadal splnenie požiadaviek do konca júlovej schôdze.


a 1 ďalší 6 h
Eliška Mintálová v disciplíne K1 na OH v Tokiu 2020.

Sledujte 4. deň olympijských hier v Tokiu minútu po minúte.


Sportnet 2 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop