Aj napriek prísľubom ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti sa tento rok určite nezačne so stavbou úseku D1 Budimír - Bidovce. Po odložení výstavby okružnej križovatky v Haniske na rok 2015 je to už druhá tohtoročná jóbovka pre košických motoristov.
KOŠICE. Na stavbe nového úseku diaľnice D1 pri Budimíre, Vajkovciach, Beniakovciach, Rozhanovciach, Košických Oľšanoch, Ďurďošíku a Bidovciach sa mali už koncom tohto roka objaviť bagre.
Ich prítomnosť sa presunie minimálne o rok neskôr. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a ministerstvo dopravy však uvádzajú rôzne dôvody, prečo nemôžu dodržať pôvodne plánovaný termín začiatku výstavby.
„Dôvodom sú prieťahy v majetkovoprávnom vysporiadaní, najmä neukončené dedičské konania, schvaľovania právnych úkonov na súdoch a podpisovanie zmlúv so Slovenským pozemkovým fondom,“ povedal nám hovorca NDS Marcel Jánošík.
Podľa Martina Kóňu z ministerstva dopravy však oneskorenie výstavby je spôsobené prípravou na podpísanie Partnerskej dohody medzi Slovenskom a EÚ na roky 2014 až 2020.
„Vzhľadom na fakt, že Partnerská dohoda nanovo upravuje aj niektoré detaily čerpania eurofondov na dopravu, podklady na spustenie súťaže musia vychádzať z jej konečného znenia. Čo sa týka fyzickej prípravy výstavby tohto diaľničného úseku, momentálne prebieha majetkovoprávne vysporiadanie, ktoré je podmienkou k podaniu žiadosti o vydanie stavebného povolenia.“
Zvažujú, že bude len poloprofil
Kompetentní momentálne nevedia, či spomínaný diaľničný úsek, ktorý je súčasťou plánovaného juhovýchodného obchvatu Košíc od Šace cez Šebastovce až ku Košickým Oľšanom bude mať parametre „normálnej“ diaľnice, alebo sa urobí len ako poloprofil v dvoch pruhoch.
„NDS dala vypracovať štúdiu realizovateľnosti, ktorá definitívne určí nielen trasu budúcej diaľnice, ale aj to, či sú vzhľadom na reálne intenzity dopravy potrebné štyri diaľničné pruhy, alebo stačí na pár rokov poloprofil. Vypracovanie takejto štúdie je nevyhnutným predpokladom a podmienkou Európskej komisie na financovanie výstavby nielen tohto úseku z eurofondov,“ skonštatoval M. Kóňa.
NDS má zároveň zaplatiť za monitoring vplyvov tohto úseku na životné prostredie namiesto 620 000 eur až vyše 700 000 bez DPH.
„Ten rozdiel je preto, že predpokladaná hodnota zákazky predstavuje len odhad trhovej ceny v určitom čase, kde sa stanoví finančný limit, na základe ktorého sa určuje postup zadávania zákazky. Skutočnú hodnotu zákazky určil až trh v rámci daného verejného obstarávania v elektronickej aukcii,“ skonštatoval M. Jánošík.
Na hranicu bez poplatku?
Trebuľa s Rašim chcú zrušiť diaľničnú známku na R4
Košický župan Zdenko Trebuľa (Smer) hovorí, že to nie je dobrá správa pre vodičov a ani pre kraj, v ktorom je najmenej diaľnic a rýchlociest na celom Slovensku.
„Nebezpečenstvo vidím aj v tom, že keď to diaľničiari posunuli o rok, môžu to aj o dva a nikto nebude prekvapený... Keďže naozaj u nás chýbajú cesty vyššieho štandardu, spolu s košickým primátorom Richardom Rašim sme na ministerstve dopravy nedávno požiadali, aby vodiči jazdiaci po novootvorenom úseku rýchlocesty medzi Šebastovcami a maďarskou diaľnicou nemuseli používať diaľničné nálepky. Zatiaľ ešte nevieme výsledok, ale verím, že aj kvôli vyššie uvedeným skutočnostiam nám vyjdú v ústrety,“ povedal nám župan.
jsv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári