Ľudia na vozíčkoch, mamičky s kočíkmi, dôchodcovia či cestovatelia s ťažkými batožinami to majú na železničnej stanici ťažké. V ceste im stoja schody, nebezpečná rampa a priechody cez koľajnice. Železnice sľubujú nápravu. Nevedia však, kedy.
KOŠICE. Občania so zníženou schopnosťou pohybu sa v piatok stretli pred železničnou stanicou v Košiciach, aby protestovali proti nevyhovujúcemu stavu prístupu k nástupištiam.
Stanica má tri nástupištia. Na prvé dve sa dá vozíčkom dostať len cez rampový podchod, ktorý je 400 metrov naľavo od vchodu do stanice.
„V snehu a zlom počasí je to nemysliteľné. Rampa je dlhá a strmá, sám vozičáar po nej prejde len ťažko. Je to veľký zaberák hlavne na ruky, keďže rampa nemá zábradlia ani žiadne odpočívadlá, ktoré podľa noriem musí mať,“ hovorí Ján Bartko, delegát organizácií s telesným postihnutím.
Priúzky výťah
K 3. nástupišťu sa dá dostať len cez koľajové priechody.
„Medzi chodníkmi a priechodmi sú diery. Keď ide neskúsenejší imobilný sám a vojde kolieskom dnu, môže ho to prevrátiť dopredu a on vypadne,“ tvrdí Bartko.
Pred vchodom na rampu je navyše tabuľa „Zákaz vstupu“, ktorá mnohých zmätie.
Rekonštrukcia budovy stanice, ktorá bude dokončená tento rok, so sebou prinesie aspoň čiastočné riešenie v podobe nového výťahu, ktorým sa dá dostať aj k prvému nástupišťu.
„Je však úzky. Nevojdú sa doň všetky typy vozíkov. Projekt nerátal s tým, že existujú interiérové, exteriérové, mechanické, elektrické atď. Takže niektorí budeme musieť aj tak chodiť cez starý podchod.“
Vlaky pôjdu z prvého
Zástupcovia telesne postihnutých žiadajú bezbariérový prístup aj k 2. a 3. nástupišťu. Využiť by sa podľa nich mohol nákladný výťah z prízemia priamo na 2. nástupište.
„Nefunguje viac ako 10 rokov. Technológie naň už neexistujú a aj tak by sa ním poriešilo len 2. nástupište,“ vysvetľoval protestujúcim Ján Nastišin, riaditeľ Oblastného riaditeľstva ŽSR Košice.
Imobilní sa môžu podľa neho železniciam ozvať minimálne 48 hodín pred cestou, keď budú potrebovať nejakú špeciálnu pomoc.
Sľúbil aj komplexné riešenie v budúcnosti.
„Keď sa dokončí rekonštrukcia, väčšina vlakov, ktorými budú cestovať imobilní, pôjde z 1. nástupišťa. V rámci prestavby koľajiska potom urobíme 2. aj 3. nástupište a vybudujeme aj štvrté. Financované to bude z európskych peňazí. Nevieme zatiaľ kedy, ale do roku 2030 má byť bezbariérová celá Európa.“
Ján Kozák z Komisie pre debarierizáciu už sľubom neverí.
„Štyridsať rokov sa s tým nič nerobilo, teraz povedia, že nevedia, kedy to bude. Máme čakať ďalšie desiatky rokov? Veď si predsa nemôžeme vyberať na cestovanie len tie vlaky, ktoré pôjdu z 1. nástupišťa.“
Bezradný. Schody sú privysoké.
Tankodróm cez koľajnice. Treba vedieť, ako naň.
Foto: lnk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári