Za takmer 10-ročné funkčné obdobie prezidenta Ivana Gašparoviča vyriešil šéf jeho košickej kancelárie Oto Sabo spolu so svojou asistentkou Vierou Sotákovou skoro 3–tisíc podnetov k spokojnosti sťažovateľov.
KOŠICE. Pri riešení podnetov občanov prezidentská kancelária spolupracovala s orgánmi štátnej správy, územnej samosprávy, súdmi, prokuratúrou alebo políciou.
Spoluprácu hodnotí Sabo ako dobrú, väčšinu podnetov sa prezidentskej kancelárii podarilo vyriešiť načas.
Občania sa na nich obracajú so širokým okruhom problémov. Väčšinou sú to sťažnosti na činnosť a veľmi často aj nečinnosť štátnych alebo verejných úradov, ktoré svojím rozhodovaním môžu porušiť ich základné ľudské práva a slobody.
Sabo: Niekedy bolo do plaču aj mne
Šéf kancelárie hovorí, že mu niekedy zostal rozum stáť, ako sa niektoré inštitúcie správajú voči občanom.
„Väčšinou je za to zodpovedný nejaký úradník, ktorý človeka ani len nevypočuje alebo založí jeho spis tak, že sa s ním mesiace a niekedy aj roky nič nedeje. Občas nám ľudia prídu vyrozprávať svoje ťažké životné príbehy, poplačú si a niekedy by som si s nimi poplakal aj ja. Možno by sem aspoň na týždeň v roku mohla prísť aj pani ombudsmanka so svojím aparátom pracovníkov, nech vidí, aké reálne problémy trápia obyvateľov východu Slovenska. My sme asi najmenší štátny úrad v Košiciach, no robíme, čo môžeme, aby sme ľuďom z východu pomohli,“ skonštatoval šéf prezidentskej kancelárie v Košiciach.
Pomáhajú aj osobné kontakty
Väčšinou sa sťažujú alebo k nim prichádzajú po radu o pomoc bežní ľudia, ktorí sa nevyznajú v spleti rôznych zákonov a predpisov a nevedia presne, aké sú ich práva a povinnosti.
Sabo pripúšťa, že za spokojnosťou sťažovateľov, ktorým sa po „zásahu zhora“ zrazu začnú kompetentní venovať, sú aj jeho osobné kontakty na predstaviteľov rôznych štátnych inštitúcií alebo samospráv. P
ráve oblasť nespokojnosti ľudí s rozhodnutiami samosprávnych orgánov bola príčinou najväčšieho počtu, až 129 podnetov, čo bol aj najväčší nárast oproti minulosti. Je to aj prípad rôznych exekúcií, ktoré pomáhajú riešiť.
Exekútor „zabudol“ odblokovať účet
Sabo na základe skúseností vidí, že občania často podpisujú zmluvy bez toho, aby si prečítali zmluvné podmienky, resp. im úplne nerozumejú.
Najhorší pocit z práce exekútorov však mal pri istom invalidnom dôchodcovi z Košíc.
„Exekútor mu ani po vykonaní exekúcie neodblokoval jeho bankový účet, na ktorý chodia jemu a jeho ťažko zdravotne postihnutej manželke dôchodky. Tí potom nemali financie na svoju obživu. V kancelárii exekútora sa ten pán stretol s neochotou riešiť celú situáciu. Až na základe nášho podnetu exekútor pristúpil k odblokovaniu účtu,“ dodal O. Sabo.
Čo pomohli vyriešiť
Sťažnosti na zamestnávateľov, ktorí neplatili načas alebo vôbec mzdy za odvedenú prácu
Pomohli umiestniť dieťa do materskej školy, keď sa jeho otec stal v dôsledku ťažkého úrazu invalidom a mama sa musela sama začať finančne starať o rodinu.
Pomáhali aj Slovenke žijúcej v Sýrii, aby sa mohla vrátiť domov na východ aj s troma deťmi počas občianskej vojny v krajine
Občanovi zo Sniny, ktorý sa sťažoval, že mu SP neoprávnene zamietla žiadosť o dôchodok
Sťažnosti na prieťahy v súdnych konaniach, pomohli zvrátiť aj niektoré rozhodnutia úradov práce, sociálnych vecí a rodiny, či susedské spory.
Komunikovali s českými orgánmi kvôli prieťahom u istého Košičana pri jeho spore s tamojším ministerstvom spravodlivosti o náhradu škody za výkon väzby a trestu.
jsv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári