Ročné vyúčtovanie nákladov spojených s užívaním bytu totiž správcovia a spoločenstvá vlastníkov bytov musia ľuďom doručiť najneskôr do konca mája.
KOŠICE. Spoločenstvá vlastníkov bytov či správcovia tento termín určený zákonom musia dodržať.
Čo ale v prípade, že vyúčtovanie nedostaneme v stanovenom termíne? Podľa zákona o vlastníctve bytov ak správca v termíne do 31. 5. nepredloží vyúčtovanie fondu prevádzky, údržby a opráv a úhrad za plnenia, nemá až do ich predloženia nárok na vyberanie poplatkov za výkon správy.
„Teda vlastníci bytov v tom prípade nemusia správcovi za výkon správy platiť poplatok za výkon správy a to až do predloženia stanovených dokladov,“ povedal nám vedúci oddelenia správy bytov Bytového podniku mesta Košice Vladimír Milistenfer.
Vraj pomôže sprievodný list
Vyúčtovania sú zväčša zložité a ľudia sa v nich nevyznajú. Podľa V. Milistenfera je ťažké jednoznačne povedať, ako sa v papieroch vyznať.
„Keďže nie v každom dome musia byť poskytované rovnaké plnenia a dokonca ani v rámci domu nemusí každý vlastník odoberať rovnaké služby (napr. je byt odpojený od centrálneho kúrenia). Vo všeobecnosti však platí, že vo vyúčtovaní je uvedený ročný náklad na spotrebu médií a služieb za dom, ako aj rozúčtovanie týchto nákladov na jednotlivé byty. Pre lepšiu orientáciu vlastníkov zasielame do každého domu sprievodný list, v ktorom sú uvedené základné postupy, z ktorých sa vychádzalo pri spracovaní vyúčtovania. Zároveň sú vo vyúčtovaní zúčtované platby jednotlivých vlastníkov do fondu prevádzky, údržby a opráv. V závere vyúčtovania je uvedená prehľadná tabuľka, v ktorej sú uvedené náklady za služby za daný byt a porovnanie s platbami a predpisom za každú službu a uvedený preplatok alebo nedoplatok osobitne, ako aj celkový preplatok alebo nedoplatok za byt.“
Koeficient spotreby vody musí byť uvedený vo vyúčtovaní, keďže odráža rozdiel medzi spotrebou vody nameranou na fakturačnom meradle domu a spotrebou nameranou na pomerových meračoch v bytoch.
„Výška koeficientu závisí aj od toho, či bol v dome únik vody za fakturačným meradlom, ktorý spotrebu nameral, aj keď tá nebola spotrebovaná vlastníkmi bytov,“ dodal Milistenfer. Koeficient by ale nemal byť vyšší ako 1,2 (nie je zákonom obmedzený).
Vyúčtovanie môžete reklamovať
Riaditeľ Bytového podniku Martin Paška tvrdí, že ľudí by mali prekvapiť preplatky, ale všetko záleží od toho, či sú v dome správne nastavené zálohy za služby.
„Pri stanovení zálohových platieb za služby sa vychádza z predchádzajúceho zúčtovacieho obdobia.
Samozrejme, záleží aj od samotnej spotreby jednotlivých služieb (voda, ÚK, TÚV), ktorá môže byť výraznejšie vyššia alebo nižšia ako zálohová platba, z čoho následne vzniká prípadný preplatok alebo nedoplatok. Pri dodávke tepla na vykurovanie záleží aj od poveternostných podmienok. Vzhľadom na poveternostné podmienky a miernu zimu bola vo všeobecnosti v roku 2013 nižšia spotreba tepla na vykurovanie, čo znamená nižšie náklady pre jednotlivé byty.“
Sú však prípady, keď vyúčtovanie privedie majiteľovi bytu takmer infarktový stav. Paška vysvetľuje, ako ho reklamovať.
„Ak majú vlastníci pocit, že im vo vyúčtovaní niečo nesedí, je najvhodnejším riešením konzultácia vyúčtovania priamo u správcu, čo môže mať za následok objasnenie skutočností, ktoré sa zdajú nejasné. Ak aj potom trvajú na nejakej nesprávnosti vo vyúčtovaní, môžu vyúčtovanie písomne reklamovať priamo u správcu do 30 dní od jeho doručenia. Ak by s vybavením reklamácie neboli spokojní, môžu sa obrátiť na súd alebo na SOI.“
Ku každému vyúčtovaniu s nedoplatkom má byť priložená poštová poukážka, ktorou môže vlastník nedoplatok uhradiť. Dá sa tak urobiť aj priamo u správcu alebo prevodným príkazom priamo na účet domu.
„Povinnosť uhradiť nedoplatok vzniká uplynutím 30 dní od doručenia vyúčtovania. Preplatky správca vypláca vlastníkom taktiež po uplynutí 30 dní od doručenia vyúčtovania,“ uzavrel M. Paška.
Autor: krs
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári