KOŠICE. Magistrát zaviedol v októbri 2010 novú sociálnu službu S-fon. Umožňuje seniorom dlhšie žiť samostatne v domácom prostredí, takže nemusia ísť napríklad do domova dôchodcov.
Vďaka monitorovaniu a signalizácii potreby pomoci si môžu jednoducho privolať pomoc napríklad pri náhlych zdravotných problémoch, zranení, požiari, či ohrození inou osobou z hociktorého miesta v byte aj mimo dosahu telefónu.
Nával klientov sa nenaplnil
„Budeme robiť výber,“ uviedla pri zavádzaní S–fonu vedúca referátu sociálnych vecí magistrátu Eva Dudová.
Naraz mohli vzhľadom na technické možnosti vyhovieť maximálne 30 seniorom.
Za zhruba tri a trištvrte roka však túto službu poskytli dovedna iba 39 klientom. „Momentálne ju využíva desať seniorov,“ informovala Dudová.
Do mája 2011 prevádzkoval službu sociálny referát na magistráte, od 1. júna 2011 ju zabezpečuje Stredisko sociálnej pomoci na Garbiarskej ulici.
„Financuje sa z rozpočtu mesta. Vrátane vstupných nákladov to bolo do súčasnosti 150-tisíc eur, ročne je to 50-tisíc eur,“ uviedla šéfka sociálneho referátu.
Väčší počet by znížil náklady
Pri hrubom prepočte to vychádza na jedného seniora takmer 4-tisíc eur za celý čas prevádzky. Zaujímalo nás, či to mesto považuje vzhľadom na nízky počet klientov za efektívne vynaložené financie.
„Musíme pripustiť, že väčší počet klientov môže znížiť priemerné náklady. To však neznamená, že pri prechodne nižšom záujme službu zrušíme. Z nášho pohľadu je dôležitejšie hodnotenie kvality služby a spokojnosti klientov,“ vysvetlila Dudová.
Klientka: Prináša mi to pocit bezpečia a istoty
Jednou z úplne prvých klientiek S–fonu bola pani Zuzana. „Je to dobrá vec, predovšetkým dodáva pocit bezpečia a istoty.“
Prežila už všeličo. Priamo v byte ju okradol o striebro pán, ktorý sa vydával za pracovníka bytového podniku.
Už dvakrát mala zdravotné ťažkosti. Nemusela sa zdržiavať premýšľaním, na aké číslo telefonovať. „Stačilo mi iba stisnúť tlačidlo na náramku a operátorka všetko zariadila.“
Raz sa pošmykla vo vani. Našťastie nebola plná, inak by sa asi utopila. Aj keby sa iba zranila, k telefónu by sa nedostala. Náramok však má stále na ruke, takže by si vedela pomoc privolať.
Záujem o S–fon by mali podľa nej seniori oveľa väčší, ale odrádza ich jedna vec. „Systém je napojený na pevnú linku. Mnohí ju však medzičasom zrušili, keď si kúpili mobily. To by sa malo nejako vyriešiť.“
Ako to funguje
Tiesňovú službu S-fon financuje mesto. Klient platí 12 eur mesačne.
Pomoc sprostredkúva 24 hodín nepretržite 7 dní v týždni.
Základná jednotka (krabička) je umiestnená na najfrekventovanejšom mieste v byte. Je napojená na pevnú telefónnu linku. Na ruke má klient pri pobyte doma vodotesný náramok s tiesňovým tlačidlom. Keď ho stlačí, poplachová správa sa do 30 sekúnd objaví na signalizačnom zariadení operátorky tiesňovej pomoci.
Vďaka automaticky zapnutému hlasitému telefonickému hovoru sa spojí s bytom, aby zistila, o čo ide. Má k dispozícii aj všetky potrebné údaje o klientovi, vrátane jeho zdravotnej dokumentácie.
Operátorka buď vyrieši problém sama alebo kontaktuje záchrannú službu, políciu, či hasičov. Do ich príchodu komunikuje s klientom a monitoruje jeho stav.
bri
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári