Autoškoly si budú musieť povinne zaviesť elektronické monitorovacie systémy do áut. GPS systémy sa prejavia na cenách kurzov.
KOŠICE. Opatrením Ministerstva dopravy SR by sa mal vyselektovať trh autoškôl. Odborníci tvrdia, že tzv. kufríkové autoškoly, kde je majiteľ zároveň školiteľom, neraz vykazovali fiktívne jazdy. Zvýšiť by sa mala i úroveň výcviku.
Podľa predsedu Cechu autoškôl Košíc a okolia Vladimíra Rennera totiž mnohé malé autoškoly podliezajú náklady, aby prilákali záujemcov, čo sa neraz prejavuje aj na kvalite výcviku.
„Ministerstvo dopravy uvažuje o monitorovaní každého výcvikového vozidla. Bude zrejmé, kde sa auto pohybovalo a koľko urobilo kilometrov. Každý žiak by mal mať čipovú elektronickú kartu, ktorá sa vloží do modulu v aute a systém zaznamená údaje z jázd. Tú si bude môcť žiak aj nahrať a neskôr prezrieť napr. doma v počítači,“ vysvetľuje V. Renner.
Dodáva, že autoškola získa prehľad o tom, ako ktorý inštruktor robí výcvik, bez GPS totiž nemajú autoškoly žiadnu možnosť, ako kontrolovať inštruktorov.
„Podľa zákona o autoškolách sa musí pre osobné autá urobiť minimálne 15 kilometrov dlhá jazda v cestnej premávke počas jednej vyučovacej hodiny. Celkovo by mal žiak absolvovať 37 vyučovacích hodín jázd, ak má autoškola predpísaný autotrenažér, tak 31 a 6 hodín na trenažéri. Systém má taktiež odstrániť zbytočnú byrokraciu v administratíve.“
Selekcia?
V. Renner tvrdí, že nový systém bude problémom hlavne pre malé autoškoly, ktoré neraz nedodržiavajú učebné osnovy. A práve GPS by mal zabezpečiť ich dodržiavanie.
„Tým by sa určite zvýšila kvalita prípravy frekventantov vodičských kurzov. Zároveň by to malo vplyv aj na zníženie počtu autoškôl, pretože by zanikli nepoctivé, ktorých úroveň výcviku je nízka. Tie niekedy majú tendenciu dohodnúť sa so žiakom. Jednoducho si povedia, vieš jazdiť, tak bude menej hodín jázd. Žiak tak nedostane to, na čo podľa zákona má nárok. Premávka je však stále hustejšia a každý žiak autoškoly potrebuje kvalitný výcvik.“
Na druhej strane si zmenu zaplatí každá autoškola, čo zvýši jej réžiu. Budú musieť kúpiť čipové karty pre každého žiaka, nainštalovať systém GPS a taktiež platiť pravidelnú mesačnú réžiu za to, že systém budú používať.
„Prvotná investícia sa na jedno auto pohybuje asi na úrovni 350 eur, plus mesačný poplatok okolo 20 - 30 eur. To sa potom prejaví aj v cene kurzov, na druhej strane by mali žiaci dostať poctivý a kvalitný výcvik. Zanikne takto priestor na fiktívne jazdy, prospeje to aj klientovi, ktorý bude mať istotu v tom, že si odjazdí to, čo má.“ Monitorovať by sa mala aj teoretická výuka.
V Košiciach je momentálne až 45 autoškôl, pričom 30 percent z nich je takých, kde je majiteľ zároveň jediným školiteľom. Merať kvalitu však podľa V. Rennera nie je jednoduché.
„Iné je robiť autoškolu v Košiciach, iné v okresnom meste, kde nie je toľko križovatiek. Potom prídu do mesta a nevedia sa pohybovať, radšej auto odparkujú.“
Ceny v Košiciach sa momentálne pohybujú od 320 € do 360 € pre sk. B, ale je predpoklad, že sa budú aj vplyvom nestále sa zvyšujúcej réžie a prísnejšej legislatívy upravovať.
Autor: krs
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári