Korzár logo Korzár Košice

Linky pre košické elektrobusy ešte neprezradili

Nové elektrobusy už o pár dní začnú voziť cestujúcich. Na ktorých linkách, sme sa nedozvedeli.

Nový elektrobus. Prvých cestujúcich by mal povoziť už na budúci týždeň.Nový elektrobus. Prvých cestujúcich by mal povoziť už na budúci týždeň. (Zdroj: Peter Jabrik)

Nové elektrobusy už o pár dní začnú voziť cestujúcich. Na ktorých linkách, sme sa včera nedozvedeli. Ich efektívne využitie je otázne.

KOŠICE. V areáli Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) predstavili vo štvrtok prvých päť elektrobusov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sú súčasťou nákupu 127 autobusov na úver za 28,7 milióna eur od českej firmy SOR Libchavy z protfólia finančnej skupiny J&T. Jeden elektrobus vyšiel na 362–tisíc eur.

„Flotila piatich elektrobusov je najväčšou v mestskej hromadnej doprave nielen na Slovensku, ale aj v Česku. Keďže Východoslovenská vodárenská spoločnosť má desať elektromobilov, od dnešného dňa sme hlavným mestom slovenskej elektromobility,“ povedal pri včerajšom krste nových vozidiel primátor Richard Raši (Smer).

SkryťVypnúť reklamu

Vyjadril presvedčenie, že budúcnosť MHD patrí elektrobusom, keďže ide podľa neho o najekologickejšiu, nehlučnú a komfortnú dopravu. „Aj keď sú tie naše modro–žlté, začíname byť zeleným mestom,“ dodal.

Košická mestská doprava dostala prvé elektrobusy

Pozrite si fotogalériu >>

DPMK odmieta, že je v kopcoch nevyužiteľný

U nejedného odborníka však vyvoláva nákup elektrobusov rozpaky.

Kritický bol napríklad aj dopravný analytik Jaroslav Timčák, ktorý pre kosicelive.sk uviedol, že v Košiciach nie je veľa liniek, ktoré jazdia len po rovinke, čo je základný predpoklad pre dlhodobú funkčnosť elektrobusov.

Na bežných trasách, podľa neho, ich životnosť nepresiahne pár rokov.

Problém vidí aj vo výmenách batérií, ktoré sa pri jazde v náročnejších podmienkach veľmi rýchlo opotrebujú.

SkryťVypnúť reklamu

„Čo sa týka prevádzky, výrobca garantuje minimálne 2000 dobití. Kvôli rekuperácii (samodobíjanie batérií pri brzdení – pozn. red.) je práve výhodou používať elektrobusy v kopcovitých terénoch. Podľa výrobcu nie je pravdou, že rovinka je základný predpoklad pre dlhodobú funkčnosť elektrobusov,“ reagovala hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.

Majú obmedzený dojazd

Dojazd elektrobusu SOR je na jedno nabitie okolo 130 – 160 kilometrov podľa vyťaženosti. Pri bežných linkách však autobus prejde aj okolo 300.

Podpredsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa DPMK Juraja Hrehorčáka sme sa preto opýtali, na čo sa vlastne elektrobusy v Košiciach využijú.

„Vychádzali sme zo skúseností dopravného podniku v Ostrave, kde majú elektrobusy od roku 2010. Budú nasadzované na linky, kde je denný nábeh okolo 140 - 160 kilometrov a v sedle (dopravná špička ráno a popoludní – pozn. red.), kde je to okolo 120 kilometrov. Máme to pripravené tak, aby boli elektrobusy maximálne využité,“ ubezpečoval Hrehorčák.

SkryťVypnúť reklamu

O aké konkrétne linky má ísť, nevysvetlil. Elektrobusy už od štvrtka môžu Košičania vídať na cestách, ale prvýkrát sa v nich podľa riaditeľa dopravy DPMK Romana Danka povozia až na budúci týždeň.

Rýchlonabíjačku nemajú

Diskutabilné je aj to, prečo DPMK nakúpil iba päť štandardných mobilných nabíjačiek (nabitie za zhruba 8 hodín), ale nemá k dispozícii žiadnu rýchlonabíjačku (nabitie za 1 hodinu).

Vedenie DPMK to zdôvodnilo vysokou cenou. Napríklad na osobné auto je desaťkrát drahšia ako klasická. Ďalším problémom je, že pri rýchlonabíjaní (za 1 hodinu) sa viac opotrebovávajú batérie.

Hrehorčák pri slávnostnom krste informoval tiež o tom, že elektrobus má kapacitu 62 cestujúcich (20 miest na sedenie).

V prílohe zmluvy medzi DPMK a SOR sa uvádza 73. Pri tom, ktorý testovali v DPMK v roku 2011 a má rovnakú dĺžku, bola 85. Rozdiely v uvádzanej kapacite vo štvrtok DPMK nevysvetlil.

Niečo o elektrobuse

Elektrobus SOR EBN 10,5 je trojdverový nízkopodlažný s dĺžkou takmer 10 a pol metra.

Poháňa ho elektromotor TAM 1052C6 s výkonom 120 kW. Napájaný je podľa Romana Danka z DPMK 600 Voltami jednosmerného prúdu, teda rovnako ako električky. Obsahuje asi 170 triapolvoltových batérií.

Zaujímavosťou je, že elektrobus má rekuperáciu energie. To znamená, že sa pri brzdení samodobíja. Napríklad zhruba polovica minutej energie pri ceste do kopca sa vďaka brzdeniu dobije cestou dole.

Po naštartovaní motor elektrobusu vôbec nepočuť. Kuriozitou je, že vodičov upozorňujú na to, aby si dávali počas jazdy väčší pozor najmä na chodcov či cyklistov, ktorí nemusia elektrobus sluchom zaregistrovať. Ľudia z DPMK aj žartovali, či by nemal pred elektrobusom bežať človek s červenou zástavkou ako kedysi pred autami.

Vo štvrtok sme sa v elektrobuse aj previezli. Pri jazde počuje cestujúci vo vnútri v podstate iba svišťanie pneumatík.

bri

Interiér. Časť sedadiel je sklopných (na snímke na pravom boku vozidla). Foto: Peter Jabrik

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 768
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 461
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 414
  4. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 794
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 554
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 361
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 251
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 1 982
  1. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  2. Ján Chomík: Blázni
  3. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  4. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  5. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  6. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  7. Patrik Benčík: Denník advokáta: 6x rozvod manželstva sui generis (svojho druhu)
  8. Ján Karas: Keď sa kloníme nízko: Mlčanie, ktoré súhlasí so zradou vlastného vedomia
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 850
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 145
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 431
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 247
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 787
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 111
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 967
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 224
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  2. Ján Chomík: Blázni
  3. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  4. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  5. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  6. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  7. Patrik Benčík: Denník advokáta: 6x rozvod manželstva sui generis (svojho druhu)
  8. Ján Karas: Keď sa kloníme nízko: Mlčanie, ktoré súhlasí so zradou vlastného vedomia
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 850
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 145
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 431
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 247
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 787
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 111
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 967
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 224
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu