Korzár logo Korzár Košice

Linky pre košické elektrobusy ešte neprezradili

Nové elektrobusy už o pár dní začnú voziť cestujúcich. Na ktorých linkách, sme sa nedozvedeli.

Nový elektrobus. Prvých cestujúcich by mal povoziť už na budúci týždeň.Nový elektrobus. Prvých cestujúcich by mal povoziť už na budúci týždeň. (Zdroj: Peter Jabrik)

Nové elektrobusy už o pár dní začnú voziť cestujúcich. Na ktorých linkách, sme sa včera nedozvedeli. Ich efektívne využitie je otázne.

KOŠICE. V areáli Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) predstavili vo štvrtok prvých päť elektrobusov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sú súčasťou nákupu 127 autobusov na úver za 28,7 milióna eur od českej firmy SOR Libchavy z protfólia finančnej skupiny J&T. Jeden elektrobus vyšiel na 362–tisíc eur.

„Flotila piatich elektrobusov je najväčšou v mestskej hromadnej doprave nielen na Slovensku, ale aj v Česku. Keďže Východoslovenská vodárenská spoločnosť má desať elektromobilov, od dnešného dňa sme hlavným mestom slovenskej elektromobility,“ povedal pri včerajšom krste nových vozidiel primátor Richard Raši (Smer).

SkryťVypnúť reklamu

Vyjadril presvedčenie, že budúcnosť MHD patrí elektrobusom, keďže ide podľa neho o najekologickejšiu, nehlučnú a komfortnú dopravu. „Aj keď sú tie naše modro–žlté, začíname byť zeleným mestom,“ dodal.

Košická mestská doprava dostala prvé elektrobusy

Pozrite si fotogalériu >>

DPMK odmieta, že je v kopcoch nevyužiteľný

U nejedného odborníka však vyvoláva nákup elektrobusov rozpaky.

Kritický bol napríklad aj dopravný analytik Jaroslav Timčák, ktorý pre kosicelive.sk uviedol, že v Košiciach nie je veľa liniek, ktoré jazdia len po rovinke, čo je základný predpoklad pre dlhodobú funkčnosť elektrobusov.

Na bežných trasách, podľa neho, ich životnosť nepresiahne pár rokov.

Problém vidí aj vo výmenách batérií, ktoré sa pri jazde v náročnejších podmienkach veľmi rýchlo opotrebujú.

SkryťVypnúť reklamu

„Čo sa týka prevádzky, výrobca garantuje minimálne 2000 dobití. Kvôli rekuperácii (samodobíjanie batérií pri brzdení – pozn. red.) je práve výhodou používať elektrobusy v kopcovitých terénoch. Podľa výrobcu nie je pravdou, že rovinka je základný predpoklad pre dlhodobú funkčnosť elektrobusov,“ reagovala hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.

Majú obmedzený dojazd

Dojazd elektrobusu SOR je na jedno nabitie okolo 130 – 160 kilometrov podľa vyťaženosti. Pri bežných linkách však autobus prejde aj okolo 300.

Podpredsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa DPMK Juraja Hrehorčáka sme sa preto opýtali, na čo sa vlastne elektrobusy v Košiciach využijú.

„Vychádzali sme zo skúseností dopravného podniku v Ostrave, kde majú elektrobusy od roku 2010. Budú nasadzované na linky, kde je denný nábeh okolo 140 - 160 kilometrov a v sedle (dopravná špička ráno a popoludní – pozn. red.), kde je to okolo 120 kilometrov. Máme to pripravené tak, aby boli elektrobusy maximálne využité,“ ubezpečoval Hrehorčák.

SkryťVypnúť reklamu

O aké konkrétne linky má ísť, nevysvetlil. Elektrobusy už od štvrtka môžu Košičania vídať na cestách, ale prvýkrát sa v nich podľa riaditeľa dopravy DPMK Romana Danka povozia až na budúci týždeň.

Rýchlonabíjačku nemajú

Diskutabilné je aj to, prečo DPMK nakúpil iba päť štandardných mobilných nabíjačiek (nabitie za zhruba 8 hodín), ale nemá k dispozícii žiadnu rýchlonabíjačku (nabitie za 1 hodinu).

Vedenie DPMK to zdôvodnilo vysokou cenou. Napríklad na osobné auto je desaťkrát drahšia ako klasická. Ďalším problémom je, že pri rýchlonabíjaní (za 1 hodinu) sa viac opotrebovávajú batérie.

Hrehorčák pri slávnostnom krste informoval tiež o tom, že elektrobus má kapacitu 62 cestujúcich (20 miest na sedenie).

V prílohe zmluvy medzi DPMK a SOR sa uvádza 73. Pri tom, ktorý testovali v DPMK v roku 2011 a má rovnakú dĺžku, bola 85. Rozdiely v uvádzanej kapacite vo štvrtok DPMK nevysvetlil.

Niečo o elektrobuse

Elektrobus SOR EBN 10,5 je trojdverový nízkopodlažný s dĺžkou takmer 10 a pol metra.

Poháňa ho elektromotor TAM 1052C6 s výkonom 120 kW. Napájaný je podľa Romana Danka z DPMK 600 Voltami jednosmerného prúdu, teda rovnako ako električky. Obsahuje asi 170 triapolvoltových batérií.

Zaujímavosťou je, že elektrobus má rekuperáciu energie. To znamená, že sa pri brzdení samodobíja. Napríklad zhruba polovica minutej energie pri ceste do kopca sa vďaka brzdeniu dobije cestou dole.

Po naštartovaní motor elektrobusu vôbec nepočuť. Kuriozitou je, že vodičov upozorňujú na to, aby si dávali počas jazdy väčší pozor najmä na chodcov či cyklistov, ktorí nemusia elektrobus sluchom zaregistrovať. Ľudia z DPMK aj žartovali, či by nemal pred elektrobusom bežať človek s červenou zástavkou ako kedysi pred autami.

Vo štvrtok sme sa v elektrobuse aj previezli. Pri jazde počuje cestujúci vo vnútri v podstate iba svišťanie pneumatík.

bri

Interiér. Časť sedadiel je sklopných (na snímke na pravom boku vozidla). Foto: Peter Jabrik

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie pre TikTok
  2. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  8. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  1. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  2. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 10 315
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 212
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 7 091
  4. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 629
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 528
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 2 633
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 383
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 1 835
  1. Ján Raclavský: Fico vie vládnuť, ale nevie riadiť krajinu
  2. Dušan Uhrin: Koho a prečo za mrežami: prípad arménskeho arcibiskupa.
  3. Juraj Sališ: Matovičovo Kinder vajce
  4. Judita Vargová: Fiko nikdy nebol slovenský premiér
  5. Marián Viskupič: Rozpočet 2026: Podvod roka, nie zákon roka
  6. Jozef Černek: Kráľ z Komárna
  7. Dávid Polák: Tretia svetová vojna? …Tá už dávno beží
  8. Ivan Švajlen: Ako školy ohýbajú pravidlá hodnotenia (a čo na to zákon)
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 001
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 18 248
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 13 588
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 8 178
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 557
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 5 958
  7. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 4 902
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 861
  1. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  2. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  3. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  4. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  5. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  6. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  7. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  8. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu