Korzár logo Korzár Košice

Linky pre košické elektrobusy ešte neprezradili

Nové elektrobusy už o pár dní začnú voziť cestujúcich. Na ktorých linkách, sme sa nedozvedeli.

Nový elektrobus. Prvých cestujúcich by mal povoziť už na budúci týždeň.Nový elektrobus. Prvých cestujúcich by mal povoziť už na budúci týždeň. (Zdroj: Peter Jabrik)

Nové elektrobusy už o pár dní začnú voziť cestujúcich. Na ktorých linkách, sme sa včera nedozvedeli. Ich efektívne využitie je otázne.

KOŠICE. V areáli Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) predstavili vo štvrtok prvých päť elektrobusov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sú súčasťou nákupu 127 autobusov na úver za 28,7 milióna eur od českej firmy SOR Libchavy z protfólia finančnej skupiny J&T. Jeden elektrobus vyšiel na 362–tisíc eur.

„Flotila piatich elektrobusov je najväčšou v mestskej hromadnej doprave nielen na Slovensku, ale aj v Česku. Keďže Východoslovenská vodárenská spoločnosť má desať elektromobilov, od dnešného dňa sme hlavným mestom slovenskej elektromobility,“ povedal pri včerajšom krste nových vozidiel primátor Richard Raši (Smer).

SkryťVypnúť reklamu

Vyjadril presvedčenie, že budúcnosť MHD patrí elektrobusom, keďže ide podľa neho o najekologickejšiu, nehlučnú a komfortnú dopravu. „Aj keď sú tie naše modro–žlté, začíname byť zeleným mestom,“ dodal.

Košická mestská doprava dostala prvé elektrobusy

Pozrite si fotogalériu >>

DPMK odmieta, že je v kopcoch nevyužiteľný

U nejedného odborníka však vyvoláva nákup elektrobusov rozpaky.

Kritický bol napríklad aj dopravný analytik Jaroslav Timčák, ktorý pre kosicelive.sk uviedol, že v Košiciach nie je veľa liniek, ktoré jazdia len po rovinke, čo je základný predpoklad pre dlhodobú funkčnosť elektrobusov.

Na bežných trasách, podľa neho, ich životnosť nepresiahne pár rokov.

Problém vidí aj vo výmenách batérií, ktoré sa pri jazde v náročnejších podmienkach veľmi rýchlo opotrebujú.

SkryťVypnúť reklamu

„Čo sa týka prevádzky, výrobca garantuje minimálne 2000 dobití. Kvôli rekuperácii (samodobíjanie batérií pri brzdení – pozn. red.) je práve výhodou používať elektrobusy v kopcovitých terénoch. Podľa výrobcu nie je pravdou, že rovinka je základný predpoklad pre dlhodobú funkčnosť elektrobusov,“ reagovala hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.

Majú obmedzený dojazd

Dojazd elektrobusu SOR je na jedno nabitie okolo 130 – 160 kilometrov podľa vyťaženosti. Pri bežných linkách však autobus prejde aj okolo 300.

Podpredsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa DPMK Juraja Hrehorčáka sme sa preto opýtali, na čo sa vlastne elektrobusy v Košiciach využijú.

„Vychádzali sme zo skúseností dopravného podniku v Ostrave, kde majú elektrobusy od roku 2010. Budú nasadzované na linky, kde je denný nábeh okolo 140 - 160 kilometrov a v sedle (dopravná špička ráno a popoludní – pozn. red.), kde je to okolo 120 kilometrov. Máme to pripravené tak, aby boli elektrobusy maximálne využité,“ ubezpečoval Hrehorčák.

SkryťVypnúť reklamu

O aké konkrétne linky má ísť, nevysvetlil. Elektrobusy už od štvrtka môžu Košičania vídať na cestách, ale prvýkrát sa v nich podľa riaditeľa dopravy DPMK Romana Danka povozia až na budúci týždeň.

Rýchlonabíjačku nemajú

Diskutabilné je aj to, prečo DPMK nakúpil iba päť štandardných mobilných nabíjačiek (nabitie za zhruba 8 hodín), ale nemá k dispozícii žiadnu rýchlonabíjačku (nabitie za 1 hodinu).

Vedenie DPMK to zdôvodnilo vysokou cenou. Napríklad na osobné auto je desaťkrát drahšia ako klasická. Ďalším problémom je, že pri rýchlonabíjaní (za 1 hodinu) sa viac opotrebovávajú batérie.

Hrehorčák pri slávnostnom krste informoval tiež o tom, že elektrobus má kapacitu 62 cestujúcich (20 miest na sedenie).

V prílohe zmluvy medzi DPMK a SOR sa uvádza 73. Pri tom, ktorý testovali v DPMK v roku 2011 a má rovnakú dĺžku, bola 85. Rozdiely v uvádzanej kapacite vo štvrtok DPMK nevysvetlil.

Niečo o elektrobuse

Elektrobus SOR EBN 10,5 je trojdverový nízkopodlažný s dĺžkou takmer 10 a pol metra.

Poháňa ho elektromotor TAM 1052C6 s výkonom 120 kW. Napájaný je podľa Romana Danka z DPMK 600 Voltami jednosmerného prúdu, teda rovnako ako električky. Obsahuje asi 170 triapolvoltových batérií.

Zaujímavosťou je, že elektrobus má rekuperáciu energie. To znamená, že sa pri brzdení samodobíja. Napríklad zhruba polovica minutej energie pri ceste do kopca sa vďaka brzdeniu dobije cestou dole.

Po naštartovaní motor elektrobusu vôbec nepočuť. Kuriozitou je, že vodičov upozorňujú na to, aby si dávali počas jazdy väčší pozor najmä na chodcov či cyklistov, ktorí nemusia elektrobus sluchom zaregistrovať. Ľudia z DPMK aj žartovali, či by nemal pred elektrobusom bežať človek s červenou zástavkou ako kedysi pred autami.

Vo štvrtok sme sa v elektrobuse aj previezli. Pri jazde počuje cestujúci vo vnútri v podstate iba svišťanie pneumatík.

bri

Interiér. Časť sedadiel je sklopných (na snímke na pravom boku vozidla). Foto: Peter Jabrik

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 044
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 885
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 078
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 864
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 157
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 778
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 471
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 756
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 325
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 557
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 678
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 005
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 169
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 585
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 756
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 325
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 557
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 678
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 005
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 169
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 585
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu