Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 8. marec, 2021 | Meniny má Alan, AlanaKrížovkyKrížovky

Linky pre košické elektrobusy ešte neprezradili

Nové elektrobusy už o pár dní začnú voziť cestujúcich. Na ktorých linkách, sme sa nedozvedeli.

Nový elektrobus. Prvých cestujúcich by mal povoziť už na budúci týždeň.Nový elektrobus. Prvých cestujúcich by mal povoziť už na budúci týždeň. (Zdroj: Peter Jabrik)

Nové elektrobusy už o pár dní začnú voziť cestujúcich. Na ktorých linkách, sme sa včera nedozvedeli. Ich efektívne využitie je otázne.

KOŠICE. V areáli Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) predstavili vo štvrtok prvých päť elektrobusov.

Sú súčasťou nákupu 127 autobusov na úver za 28,7 milióna eur od českej firmy SOR Libchavy z protfólia finančnej skupiny J&T. Jeden elektrobus vyšiel na 362–tisíc eur.

„Flotila piatich elektrobusov je najväčšou v mestskej hromadnej doprave nielen na Slovensku, ale aj v Česku. Keďže Východoslovenská vodárenská spoločnosť má desať elektromobilov, od dnešného dňa sme hlavným mestom slovenskej elektromobility,“ povedal pri včerajšom krste nových vozidiel primátor Richard Raši (Smer).

Vyjadril presvedčenie, že budúcnosť MHD patrí elektrobusom, keďže ide podľa neho o najekologickejšiu, nehlučnú a komfortnú dopravu. „Aj keď sú tie naše modro–žlté, začíname byť zeleným mestom,“ dodal.

foto
Košická mestská doprava dostala prvé elektrobusy

DPMK odmieta, že je v kopcoch nevyužiteľný

U nejedného odborníka však vyvoláva nákup elektrobusov rozpaky.

Kritický bol napríklad aj dopravný analytik Jaroslav Timčák, ktorý pre kosicelive.sk uviedol, že v Košiciach nie je veľa liniek, ktoré jazdia len po rovinke, čo je základný predpoklad pre dlhodobú funkčnosť elektrobusov.

Na bežných trasách, podľa neho, ich životnosť nepresiahne pár rokov.

Problém vidí aj vo výmenách batérií, ktoré sa pri jazde v náročnejších podmienkach veľmi rýchlo opotrebujú.

„Čo sa týka prevádzky, výrobca garantuje minimálne 2000 dobití. Kvôli rekuperácii (samodobíjanie batérií pri brzdení – pozn. red.) je práve výhodou používať elektrobusy v kopcovitých terénoch. Podľa výrobcu nie je pravdou, že rovinka je základný predpoklad pre dlhodobú funkčnosť elektrobusov,“ reagovala hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.

Majú obmedzený dojazd

Dojazd elektrobusu SOR je na jedno nabitie okolo 130 – 160 kilometrov podľa vyťaženosti. Pri bežných linkách však autobus prejde aj okolo 300.

Podpredsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa DPMK Juraja Hrehorčáka sme sa preto opýtali, na čo sa vlastne elektrobusy v Košiciach využijú.

„Vychádzali sme zo skúseností dopravného podniku v Ostrave, kde majú elektrobusy od roku 2010. Budú nasadzované na linky, kde je denný nábeh okolo 140 - 160 kilometrov a v sedle (dopravná špička ráno a popoludní – pozn. red.), kde je to okolo 120 kilometrov. Máme to pripravené tak, aby boli elektrobusy maximálne využité,“ ubezpečoval Hrehorčák.

O aké konkrétne linky má ísť, nevysvetlil. Elektrobusy už od štvrtka môžu Košičania vídať na cestách, ale prvýkrát sa v nich podľa riaditeľa dopravy DPMK Romana Danka povozia až na budúci týždeň.

Rýchlonabíjačku nemajú

Diskutabilné je aj to, prečo DPMK nakúpil iba päť štandardných mobilných nabíjačiek (nabitie za zhruba 8 hodín), ale nemá k dispozícii žiadnu rýchlonabíjačku (nabitie za 1 hodinu).

Vedenie DPMK to zdôvodnilo vysokou cenou. Napríklad na osobné auto je desaťkrát drahšia ako klasická. Ďalším problémom je, že pri rýchlonabíjaní (za 1 hodinu) sa viac opotrebovávajú batérie.

Hrehorčák pri slávnostnom krste informoval tiež o tom, že elektrobus má kapacitu 62 cestujúcich (20 miest na sedenie).

V prílohe zmluvy medzi DPMK a SOR sa uvádza 73. Pri tom, ktorý testovali v DPMK v roku 2011 a má rovnakú dĺžku, bola 85. Rozdiely v uvádzanej kapacite vo štvrtok DPMK nevysvetlil.

Niečo o elektrobuse

Elektrobus SOR EBN 10,5 je trojdverový nízkopodlažný s dĺžkou takmer 10 a pol metra.

Poháňa ho elektromotor TAM 1052C6 s výkonom 120 kW. Napájaný je podľa Romana Danka z DPMK 600 Voltami jednosmerného prúdu, teda rovnako ako električky. Obsahuje asi 170 triapolvoltových batérií.

Zaujímavosťou je, že elektrobus má rekuperáciu energie. To znamená, že sa pri brzdení samodobíja. Napríklad zhruba polovica minutej energie pri ceste do kopca sa vďaka brzdeniu dobije cestou dole.

Po naštartovaní motor elektrobusu vôbec nepočuť. Kuriozitou je, že vodičov upozorňujú na to, aby si dávali počas jazdy väčší pozor najmä na chodcov či cyklistov, ktorí nemusia elektrobus sluchom zaregistrovať. Ľudia z DPMK aj žartovali, či by nemal pred elektrobusom bežať človek s červenou zástavkou ako kedysi pred autami.

Vo štvrtok sme sa v elektrobuse aj previezli. Pri jazde počuje cestujúci vo vnútri v podstate iba svišťanie pneumatík.

bri

496abe4843c2565c16f3e9363ccc2eb1_res.jpg

Interiér. Časť sedadiel je sklopných (na snímke na pravom boku vozidla). Foto: Peter Jabrik

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  2. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  3. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  4. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  5. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  6. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  10. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  1. Faculty of Management Comenius University in Bratislava
  2. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  3. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  4. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  5. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  6. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  9. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  10. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 24 586
  2. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 14 571
  3. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 12 328
  4. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 11 780
  5. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 11 040
  6. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 10 408
  7. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 9 877
  8. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele 7 680
  9. Nové číslo Historickej revue 7 350
  10. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 6 165
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Riaditeľ NAKA Branislav Zurian preveruje prieťahy policajtov pri vyšetrovaní podozrení, ktoré sa objavili po vražde Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej.

Šéf NAKA podal na obvineného svedka zo SIS trestné oznámenie.

8 h

Pôvodne to mali byť sady, s ktorými si každý doma spraví samotest.

3 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop