Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 9. február, 2023 | Meniny má Zdenko

Košická župa kritizuje bezplatné cestovanie vo vlakoch

Hrozí rušenie spojov v autobusovej doprave aj zvyšovanie cestovného.

Zadarmo to nebude. Presun cestujúcich na vlaky môže zvýšiť cestovné a zmenšiť počet autobusových spojov.Zadarmo to nebude. Presun cestujúcich na vlaky môže zvýšiť cestovné a zmenšiť počet autobusových spojov. (Zdroj: Judita Čermáková)

Nápad premiéra Roberta Fica (Smer) na bezplatné cestovanie vlakmi pre študentov a dôchodcov od 17. novembra tohto roka nezaťaží iba štátny rozpočet odhadovanou sumou minimálne 13 miliónov € ročne, ale o ďalších minimálne pol milióna € by mohla prísť aj košická župa.

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

KOŠICE. Týmito peniazmi bude musieť KSK podľa európskej legislatívy vykryť straty dominantnému autobusovému prepravcovi v kraji - spoločnosti Eurobus.

Riaditeľ Úradu Košického samosprávneho kraja (KSK) Ondrej Bernát (Smer) považuje tieto zmeny za veľmi nešťastné, navyše s negatívnym dopadom na hospodárenie KSK.

Predpokladá, že kvôli presunu študentov a dôchodcov a od 1. januára aj ľudí dochádzajúcich do zamestnania, ktorí by mali mať 50-percentné zľavy na železnice, sa budú musieť škrtať viaceré autobusové spoje a zvyšovať cestovné v autobusoch.

Prečítajte si tiež:

Bernát: Viac uškodí ako pomôže

„Ide o nesystémový krok, ktorý v konečnom dôsledku uškodí väčšiemu počtu obyvateľov nášho kraja, než im pomôže. Málokto si uvedomuje, ale len 83 našich obcí má priamy prístup k vlaku, zvyšných 357 obcí je odkázaných na autobusovú dopravu. Takmer celý okres Rožňava, väčšia časť okresov Trebišov a Michalovce sú bez železničnej dopravy, resp. vlaky tam boli v posledných rokoch zrušené,“ skonštatoval.

„Ako prídu tamojší občania k tomu, že inde budú cestovať po železnici zadarmo a oni budú mať v autobusoch menej spojov a ešte aj za ne budú musieť platiť možno vyššie cestovné ako teraz. Neúmerne to zaťaží aj náš rozpočet, lebo Eurobus si svoje straty z úbytku cestujúcich bude uplatňovať u nás. A toho cca pol milióna € – a prípadne aj viac – potom budeme musieť škrtnúť z investícií, ako sú napríklad aj rekonštrukcie v našich školských alebo sociálnych zariadeniach,“ nechápe Ondrej Bernát.

Eurobus: Na vlak môže prejsť až 870 000 cestujúcich

Generálny riaditeľ Eurobusu Ľubomír Gerši nám povedal, že podľa ich prepočtov môže prejsť na vlak až 870 000 cestujúcich ročne.

A hoci nepredpokladá, že to všetci tak urobia, straty na tržbách aj pri otimistickom variante budú aspoň 500 000 €.

Ak od 1. januára pribudnú ďalšie zľavy na cestovnom na železnici pre pracujúcich, dopad na ich tržby predpokladá na ďalších niekoľko stotisíc €.

Presné čísla budú mať až po zavedení zliav, no už teraz hovorí, že si výpadky budú budú chcieť vykompenzovať vyššou dotáciou od KSK.

Nevylúčil ani znižovanie počtu spojov a zvýšenie cestovného, no debata o tom je podľa neho predčasná.

Zníženie počtu cestujúcich očakávajú najmä na trasách z Košíc do Spišskej Novej Vsi, Prešova a Michaloviec, kde si budú „konkurovat“.

Gerši: Celé zlé a nelogické

„Náklady na kilometer prevádzky sú na železnici 10-násobné oproti Eurobusu. Narobí to problémy nielen nám, ale aj KSK a napokon aj ľuďom cestujúcim železnicou, lebo sa im zníži kulúra cestovania. My sme vymenili za posledné roky 80 percent autobusov, ktoré sú už výrazne ekologickejšie, nehovoriac už o zvýšenom pohodlí cestujúcich. Porovnajte si to so starými vlakmi na naftu. Celé to rozhodnutie je zlé a nelogické z pohľadu ekonomiky. “

Fakty

Autobusová doprava v KSK v číslach

Autobusy v KSK ročne najazdia 26,2 miliónov km, prepravcovia vypravia denne vyše 4–tisíc autobusových spojov denne.

V kraji je 1 816 autobusových zastávok, jazdí tu 458 autobusov a 650 vodičov, tí vo verejnom záujme prepravia 24 miliónov cestujúcich.

KSK minulý rok všetkým dopravcom zaplatil takmer 15,9 milióna €, vyše 3,96 milióna € išlo na kompenzáciu sociálnych zliav pre žiakov, študentov, občanov nad 70 rokov a ZŤP.

Po prepočítaní dosahuje dotácia KSK na 1 kúpený cestovný lístok v priemere tretinu jeho hodnoty.

jsv

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  4. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  5. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  6. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  8. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  1. Bezpečnosť pri šoférovaní vychádza z dobrého videnia
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  5. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  6. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  7. Na bezpečnom internete záleží
  8. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 849
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 4 027
  3. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 370
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 235
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 838
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 709
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 683
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 349

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  4. Jozef Stasík: EU a roboty
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  6. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  7. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 037
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 527
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 483
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 848
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 377
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 524
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 388
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  4. Jozef Stasík: EU a roboty
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  6. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  7. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 037
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 527
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 483
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 848
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 377
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 524
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 388
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu