Korzár logo Korzár Košice
Streda, 18. máj, 2022 | Meniny má Viola

Košická župa kritizuje bezplatné cestovanie vo vlakoch

Hrozí rušenie spojov v autobusovej doprave aj zvyšovanie cestovného.

Zadarmo to nebude. Presun cestujúcich na vlaky môže zvýšiť cestovné a zmenšiť počet autobusových spojov.Zadarmo to nebude. Presun cestujúcich na vlaky môže zvýšiť cestovné a zmenšiť počet autobusových spojov. (Zdroj: Judita Čermáková)

Nápad premiéra Roberta Fica (Smer) na bezplatné cestovanie vlakmi pre študentov a dôchodcov od 17. novembra tohto roka nezaťaží iba štátny rozpočet odhadovanou sumou minimálne 13 miliónov € ročne, ale o ďalších minimálne pol milióna € by mohla prísť aj košická župa.

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

KOŠICE. Týmito peniazmi bude musieť KSK podľa európskej legislatívy vykryť straty dominantnému autobusovému prepravcovi v kraji - spoločnosti Eurobus.

Riaditeľ Úradu Košického samosprávneho kraja (KSK) Ondrej Bernát (Smer) považuje tieto zmeny za veľmi nešťastné, navyše s negatívnym dopadom na hospodárenie KSK.

Predpokladá, že kvôli presunu študentov a dôchodcov a od 1. januára aj ľudí dochádzajúcich do zamestnania, ktorí by mali mať 50-percentné zľavy na železnice, sa budú musieť škrtať viaceré autobusové spoje a zvyšovať cestovné v autobusoch.

Prečítajte si tiež:

Bernát: Viac uškodí ako pomôže

„Ide o nesystémový krok, ktorý v konečnom dôsledku uškodí väčšiemu počtu obyvateľov nášho kraja, než im pomôže. Málokto si uvedomuje, ale len 83 našich obcí má priamy prístup k vlaku, zvyšných 357 obcí je odkázaných na autobusovú dopravu. Takmer celý okres Rožňava, väčšia časť okresov Trebišov a Michalovce sú bez železničnej dopravy, resp. vlaky tam boli v posledných rokoch zrušené,“ skonštatoval.

„Ako prídu tamojší občania k tomu, že inde budú cestovať po železnici zadarmo a oni budú mať v autobusoch menej spojov a ešte aj za ne budú musieť platiť možno vyššie cestovné ako teraz. Neúmerne to zaťaží aj náš rozpočet, lebo Eurobus si svoje straty z úbytku cestujúcich bude uplatňovať u nás. A toho cca pol milióna € – a prípadne aj viac – potom budeme musieť škrtnúť z investícií, ako sú napríklad aj rekonštrukcie v našich školských alebo sociálnych zariadeniach,“ nechápe Ondrej Bernát.

Eurobus: Na vlak môže prejsť až 870 000 cestujúcich

Generálny riaditeľ Eurobusu Ľubomír Gerši nám povedal, že podľa ich prepočtov môže prejsť na vlak až 870 000 cestujúcich ročne.

A hoci nepredpokladá, že to všetci tak urobia, straty na tržbách aj pri otimistickom variante budú aspoň 500 000 €.

Ak od 1. januára pribudnú ďalšie zľavy na cestovnom na železnici pre pracujúcich, dopad na ich tržby predpokladá na ďalších niekoľko stotisíc €.

Presné čísla budú mať až po zavedení zliav, no už teraz hovorí, že si výpadky budú budú chcieť vykompenzovať vyššou dotáciou od KSK.

Nevylúčil ani znižovanie počtu spojov a zvýšenie cestovného, no debata o tom je podľa neho predčasná.

Zníženie počtu cestujúcich očakávajú najmä na trasách z Košíc do Spišskej Novej Vsi, Prešova a Michaloviec, kde si budú „konkurovat“.

Gerši: Celé zlé a nelogické

„Náklady na kilometer prevádzky sú na železnici 10-násobné oproti Eurobusu. Narobí to problémy nielen nám, ale aj KSK a napokon aj ľuďom cestujúcim železnicou, lebo sa im zníži kulúra cestovania. My sme vymenili za posledné roky 80 percent autobusov, ktoré sú už výrazne ekologickejšie, nehovoriac už o zvýšenom pohodlí cestujúcich. Porovnajte si to so starými vlakmi na naftu. Celé to rozhodnutie je zlé a nelogické z pohľadu ekonomiky. “

Fakty

Autobusová doprava v KSK v číslach

Autobusy v KSK ročne najazdia 26,2 miliónov km, prepravcovia vypravia denne vyše 4–tisíc autobusových spojov denne.

V kraji je 1 816 autobusových zastávok, jazdí tu 458 autobusov a 650 vodičov, tí vo verejnom záujme prepravia 24 miliónov cestujúcich.

KSK minulý rok všetkým dopravcom zaplatil takmer 15,9 milióna €, vyše 3,96 milióna € išlo na kompenzáciu sociálnych zliav pre žiakov, študentov, občanov nad 70 rokov a ZŤP.

Po prepočítaní dosahuje dotácia KSK na 1 kúpený cestovný lístok v priemere tretinu jeho hodnoty.

jsv

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  3. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  6. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  7. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 903
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 731
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 054
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 499
  5. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 156
  6. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 032
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 388
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 217

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – mesto a mestský hrad
  2. Jozef Sitko: Tentoraz ani slovo o politike ... (0d 01:00 hod. je článok tech. cenzúrovaný)
  3. Lea Linerová: List začínajúcim učiteľom
  4. Ján Marton: Ultradementná organizácia rezortu poľnohospodárstva bez poľnohospodárov.
  5. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIV - Zámok Žerotinských, Valašské Meziříčí /CZ/
  6. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – Kalvária
  7. Anna Milanová: Pri tkaní... 2005
  8. Lucia Žárska: Vývoj TOP energetických spoločností od začiatku vojny v rámci Európy
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 587
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 7 999
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 315
  4. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 282
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 092
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 3 931
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 590
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – mesto a mestský hrad
  2. Jozef Sitko: Tentoraz ani slovo o politike ... (0d 01:00 hod. je článok tech. cenzúrovaný)
  3. Lea Linerová: List začínajúcim učiteľom
  4. Ján Marton: Ultradementná organizácia rezortu poľnohospodárstva bez poľnohospodárov.
  5. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIV - Zámok Žerotinských, Valašské Meziříčí /CZ/
  6. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – Kalvária
  7. Anna Milanová: Pri tkaní... 2005
  8. Lucia Žárska: Vývoj TOP energetických spoločností od začiatku vojny v rámci Európy
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 587
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 7 999
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 315
  4. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 282
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 092
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 3 931
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 590
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu