Korzár logo Korzár Košice
Streda, 1. február, 2023 | Meniny má Tatiana

Pre župana Trebuľu kupovali auto za 100-tisíc, po medializácii ide súťaž zrušiť

Košický župan v piatok večer vyhlásil, že chybu spravil on aj jeho podriadení.

Súčasné audi košického župana Zdenka Trebuľu. Nahradiť by ho malo zrejme ešte luxusnejšie fáro.Súčasné audi košického župana Zdenka Trebuľu. Nahradiť by ho malo zrejme ešte luxusnejšie fáro. (Zdroj: archív)


Agentúrny text sme doplnili informáciami redakcie Korzára.

KOŠICE. Úrad Košického samosprávneho kraja (KSK) zverejnil vo štvrtok Vo vestníku verejného obstarávania súťaž na nové auto pre župana Zdenka Trebuľu (Smer).

Keď sme sa v piatok opýtali, na čo potrebuje auto s cenou takmer 128 000 €, s masážnymi a klimatizovanými sedadlami, televíziou a minimálne 14 reproduktormi, tvrdil, že ide o omyl a okamžite dáva pokyn na jej úplné zrušenie.

Župan nám povedal, že keď si prečítal, aké vychytávky má mať jeho budúce auto, lapal po čerstvom vzduchu.

„Niektoré parametre mi doslova vyrazili dych. Súťaž pripravoval náš referát vnútornej prevádzky a zrejme sa niekto do toho vžil viac, ako bolo potrebné. Jasne som im povedal, aby urobili prieskum trhu a hľadali auto podobných parametrov, ako mám teraz, čiže vo vyššej strednej kategórii. Mňa by nikdy ani len nenapadlo dávať do podmienok nejaké masážne sedadlá, veď na čo by mi boli, alebo počet reproduktorov.“

Župan: Chybu sme urobili ja a aj podriadení

Zdenko Trebuľa (na snímke vpravo) bol podľa vlastných slov šokovaný aj tým, že jeho úradníci chceli preňho auto o polovicu drahšie a s asi o štvrtinu vyšším výkonom, než má teraz.

„A to opakujem, žiadal som súťaž na podobné auto. Keď som si to aj po vašom telefonáte overil a zistil, čo za súťaž vypísali, rozhodol som sa ju zrušiť. Uznávam, urobil som aj ja chybu, že som to nedosledoval a nazaujímal som sa o tie parametre. Do budúcnosti prijmem na úrade také opatrenia, aby sa to už nikdy neopakovalo. Aké konkrétne budú, už nechajte na mňa,“ povedal nám s tým, že aj naďalej zostáva v tom aute, čo má teraz.

Jazdiť na ňom bude dovtedy, pokiaľ sa bude dať.

Župan sa už takmer deväť rokov vozí na Audi A6 allroad quattro FSI tiptronic s výkonom 257 kW/350 koní, ktoré mu Úrad KSK kúpil za vtedajšie 2 462 600 Sk (cca 82 000 €).

Jeho maximálna rýchlosť je 250 km/hod, zrýchlenie z nuly na stovku 6,3 sec., v meste spotrebuje 15,7 litra benzínu/100 km, mimo mesta je to 8,6 l a objem motora je 4 163 cm3.

Foto: Róbert Sándor

Pôvodne chcel podobné auto výbavou aj cenou

Z. Trebuľa nám už pred dvoma týždňami vo volebnom štábe Smeru počas komunálnych volieb spomínal, že bude musieť vymeniť dosluhujúce auto za nejaké iné.

Zdôvodnil to aj tým, že po takmer 500 000 najazdených kilometroch sa už v ňom necíti tak bezpečne ako predtým.

Ako nám vtedy povedal, mohlo by ísť o podobné vozidlo so zhruba rovnakou cenou, za akú kúpili to súčasné.

Mali aj nehodu, zrazili jeleňa

„Je mi jedno, čo si o tom myslíte, ale ja naozaj potrebujem mať bezpečné a kvalitné auto. Stále niekam cestujem, a to nielen po našom kraji, ale veľmi často aj do Bratislavy. Raz sa nám stala aj dopravná nehoda, keď sme zrazili jeleňa. Nechcem si ani len predstaviť, čo by s nami bolo, keby sme nemali auto tejto kategórie, ale nejaké slabšie. To už by sme sa teraz zrejme nerozprávali,“ dodal.

Aké vychytávky malo mať nové Trebuľovo auto

  • jeho celková dĺžka mala byť medzi 4,84 až 4,94 metra, celková šírka vrátane spätných zrkadiel medzi 2,05 až 2,09 metra.
  • stály pohon všetkých štyroch kolies so športovým diferenciálom na zadnej náprave,
  • pri vodičovi musel byť Head up display so zadnou kamerou vrátane obrazu prenášaného na displej vo vozidle
  • akustický a optický parkovací systém vpredu a vzadu
  • komfortný kľúč, vrátane senzorického ovládania odblokovania dverí batožinového priestoru)
  • inicializácia prístupu do vozidla po rozpoznaní definovaného pohybu nohy pod zadným nárazníkom
  • aktívne bezpečnostné osvetlenie dverí pri otvorení, vpredu a vzadu
  • farebný displej s veľkosťou minimálne 8 palcov
  • 3D mapa Európy, CD/DVD prehrávač, Rádiový a TV tuner
  • sedadlá masážne a klimatizované vpredu, výhrev vpredu (s pamäťou) a aj vzadu
  • strešné okno elektrické sklenené s automatickou predvoľbou a so slnečnou clonou
  • továrensky vyrábaný Sound systém s minimálne 14 reproduktormi.

jsv

Beblavý: Kažimír zlyhal

Podľa poslanca Miroslava Beblavého (nezaradený) plánovaný predražený nákup poukazuje aj na zlyhanie ministra financií Petra Kažimíra zo Smeru.

"V auguste minister Kažimír verejne sľúbil, že prijíma moju pripomienku, aby verejnému sektoru obmedzili nákup osobných áut na hranicu 48-tisíc eur. Nič však neurobil," tvrdí Beblavý.

Podľa jeho slov na minulej schôdzi parlamentu podal pozmeňovací návrh, ktorý by to zabezpečil, ale aj toto minister odmietol.

"V stredu predložilo ministerstvo financií cez poslanca Smeru Milana Mojša pozmeňovací návrh, aby obmedzenie platilo len pre štátne rozpočtové a príspevkové organizácie. S tými však problém nie je. Už uznesenie prvej Dzurindovej vlády z roku 2001 totiž pre nich ustanovilo cenové limity," pripomenul Beblavý.

Podľa neho je problém s verejnými organizáciami, ako sú vyššie územné celky, mestá, NBS a podobne.

tasr

Kažimír: Trebuľa nesie zodpovednosť

Ministerstvo financií v reakcii na Beblavého vyjadrenia pripomenulo, že tento týždeň bol parlamentom v rámci zákona o pohľadávkach štátu schválený návrh na limitovanie obstarávania osobných automobilov štátnymi rozpočtovými a štátnymi príspevkovými organizáciami nariadením vlády.

Regulácia by mala platiť od januára budúceho roka.

"Osobne nesúhlasím s nákupom tak drahých vozidiel. Zároveň ale nie sme škôlka, pán Trebuľa je priamo volený verejný činiteľ a je zodpovedný za svoje konanie ľuďom a daňovým poplatníkom. Je v poriadku, že médiá sledujú tieto prípady. Verejní činitelia si sami musia uvedomiť, akým spôsobom nakladajú s peniazmi daňových poplatníkov a byť pripravení sa im zodpovedať," zdôraznil Kažimír.

Rezort financií pripomína, že štát môže zasahovať do činnosti obce a vyššieho územného celku len spôsobom ustanoveným zákonom.

Podľa platnej legislatívy o použití vlastných príjmov rozhoduje samosprávny kraj samostatne.

"Z uvedeného vyplýva, že ministerstvo financií môže len odporúčať samospráve dodržiavať určité pravidlá a najmä zodpovedne nakladať s verejnými financiami, avšak nie priamo zasahovať do hospodárenia samosprávnych krajov. O použití finančných prostriedkov teda rozhoduje župa, resp. zastupiteľstvo samostatne. K vzniku tejto situácie došlo v čase decentralizácie verejnej správy, kedy pán Beblavý pôsobil vo funkcii štátneho tajomníka," dodal v stanovisku tlačový odbor rezortu financií.

tasr

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  2. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  3. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  4. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  5. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  6. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  7. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 943
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 7 549
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 974
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 213
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 130
  6. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 390
  7. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 370
  8. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 294

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Irán, F-16 a vrcholný výkon čečenských bojovníkov
  2. Internátny život UK: Ako sa zbaviť stresu?
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Slovenský Grob
  4. Věra Tepličková: Že by sa dvaja tak dlho hľadali, až sa našli?
  5. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  6. Tupou Ceruzou: Bukovský vs. Hanajík
  7. Toto je rovnosť: Autorka kurzu o rodovej rovnosti: Po vykročení z komfortnej zóny toho môžeme veľa objaviť
  8. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 6 057
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 372
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 711
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 653
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 589
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 2 800
  7. Ján Valchár: When the Leopards broke free (jubilejný stý blog) 2 648
  8. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 607
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Irán, F-16 a vrcholný výkon čečenských bojovníkov
  2. Internátny život UK: Ako sa zbaviť stresu?
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Slovenský Grob
  4. Věra Tepličková: Že by sa dvaja tak dlho hľadali, až sa našli?
  5. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  6. Tupou Ceruzou: Bukovský vs. Hanajík
  7. Toto je rovnosť: Autorka kurzu o rodovej rovnosti: Po vykročení z komfortnej zóny toho môžeme veľa objaviť
  8. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 6 057
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 372
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 711
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 653
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 589
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 2 800
  7. Ján Valchár: When the Leopards broke free (jubilejný stý blog) 2 648
  8. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 607
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu