Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 21. január, 2018 | Meniny má Vincent
Pridajte si svoje mesto
AKTUALIZOVANÉ 17:39

Po Košiciach premávajú nové električky, dve už mali problémy

Nakúpili 28 električiek za vyše 40 miliónov eur. Väčšinu peňazí získali z eurofondov.

(Zdroj: TASR/František Iván)

Prvé štyri električky z 28 nových už mohli v pondelok cestujúci otestovať v riadnej prevádzke. Postupne budú nahrádzať staré typy vozidiel.

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

KOŠICE. V areáli Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) na Bardejovskej ulici uviedli v pondelok slávnostne do prevádzky nové električky Vario LF2plus.

Zo siedmich, ktoré sú už v Košiciach, začali voziť cestujúcich zatiaľ štyri.

Firma Pragoimex, ktorá vyhrala zákazku za vyše 40 miliónov eur, má dodať do jesene budúceho roka dovedna 28 kusov.

„V súčasnosti máme 117 električiek. Nové postupne nahradia staré T3, prípadne KT,“ uviedol generálny riaditeľ DPMK Juraj Hrehorčák.

Cena jednej električky predstavuje 1,449 milióna eur.

Projekt sa hradil z eurofondov (85%), štátneho rozpočtu (10%) a zvyškom prispel DPMK (5%).

Pragoimex zabezpečí a poskytne aj záručný a pozáručný servis vrátane opráv pre každú električku počas 15 rokov, resp. do najazdenia 750-tisíc kilometrov.

Superlatívy sú sporné

Primátor Richard Raši (Smer) pri slávnostnom akte vyhlásil, že po nákupe nových autobusov SOR aj týchto električiek bude „mestská hromadná doprava v Košiciach nielen najmodernejšia, ale aj najbezpečnejšia a najkomfortnejšia na Slovensku“.

V prípade električiek je to minimálne diskutabilné, keďže v Bratislave nakúpili plne nízkopodlažné električky s klimatizáciou a kamerovým systémom (po 6 kamier vo vnútri a vonku na zvýšenie bezpečnosti) od plzenskej firmy Škoda Transportation.

Teda také, aké sú vo vyspelej Európe štandardom už dlhé roky.

Košická dvojčlánková električka s dĺžkou 22,6 metra má iba 43-percentnú nízkopodlažnosť v dvoch stredných dverách zo štyroch.

Daňou za to je členitý vnútorný priestor so schodíkmi a plošinami.

Klimatizácia je iba v priestore vodiča.

Do ďalších osemnástich chcú doplniť sedadlá

Oproti ostravskému prototypu chýbajú v nízkopodlažnej časti košickej električky sedadlá. Tých je dovedna 44, miest na státie je 131.

„Chceli sme, aby bola prístupnejšia nízkopodlažná časť električky a aby bolo viac miest na státie. Podľa nás 44 sedadiel stačí,“ zdôvodnil v pondelok poverený technický riaditeľ DPMK Ondrej Turis, prečo je menej sedadiel.

Keď sa na to Korzár pred časom pýtal, DPMK už tvrdil, že ich tam doplní. Nie je to rozpor?

„Nie je. Najprv nasadíme desať s menším počtom sedadiel. Ak bude zvýšený dopyt po sedadlách a ak to naši dopraváci budú požadovať, a zrejme áno, od jedenástej bude v druhej nízkopodlažnej časti domontovaných 6 až 8 sedadiel. Dodávateľ uviedol, že to nie je veľká položka a uhradí to on,“ dodal Turis.

Takto vyzerá nová bratislavská električka:

Keď vypadne prúd, sama sa odsunie aj 150 metrov

Riaditeľ dopravy DPMK Roman Danko na novej električke okrem iného ocenil jednu „vychytávku“.

„Táto električka dokáže pri výpadku elektrického prúdu prejsť na baterky zhruba 150 metrov. Pomôže to aj v prípade, ak je na nejakej časti trate technický problém. Ak by sa to stalo na rušnej križovatke, muselo by sa čakať na pomoc. Takto sa električka sama odsunie, aby neblokovala cestnú premávku.“

Vario obsahuje aj integrovaný systém pre zrakovo postihnutých cestujúcich.

„Na zastávke im po stlačení tlačidla na špeciálnom ovládači, ktorý oni majú, električka ‚povie‘, aká je to linka a kam ide,“ doplnil riaditeľ dopravy.

„Sú nasadené počas pracovných dní na linky 3 a 4, počas voľných dní s nimi počítame aj na linkách 6 a 9. Keďže nás pre rekonštrukcie tratí čakajú v budúcom roku viaceré výluky, budeme to podľa nich modifikovať,“ poznamenal Danko.

V prípade potreby je tu možnosť jednotlivé vozidla spájať aj do súpravy.

Paradoxne, dve z prezentovaných električiek už mali problémy. Doprava uviazla.

Nová električka, ako ju opisuje DPMK

Električka Vario LF2+ predstavuje zaujímavý pomer ceny a úžitkovej hodnoty. Použité prvky a komponenty garantujú nízke prevádzkové náklady a tiež náklady na údržbu, spoľahlivosť a vysokú disponibilitu v prevádzke.

Minimálne dopady na opotrebenie kolies a koľajníc zaručujú použité otočné podvozky a maximálne nápravové zaťaženie do 8 ton. Všetky podvozky sú hnacie, čo umožňuje 100 % využitie trakcie v režime jazdy aj brzdy, teda zaručuje výbornú dynamiku vozidla. Celoelektrické riadenie bŕzd garantuje prevádzkovú spoľahlivosť a nenáročnú obsluhu.

Má vysokú úroveň samodiagnostikovania prípadných porúch, čo urýchľuje ich identifikáciu. V prípade poruchy dokáže električka dôjsť do vozovne bez pomoci iného vozidla s použitím iba jedného podvozku. Električka má rekuperáciu brzdnej energie (premena kinetickej energie na elektrickú pri brzdení) až do veľmi nízkej rýchlosti.

O pohyb električky sa stará 6 motorov, pričom výkon jedného je 70 kW a celkový 420 kW. Maximálna rýchlosť vozidla je 65 km/hod. V električke je 44 miest na sedenie a 131 na státie.

bri

Foto k článku: TASR/František Iván

Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Fotky, Fotografie a fotogalérie  na domov.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém Sme v obrazoch

Neprehliadnite tiež

V Slovenskom krase je okolo 1 350 jaskýň a priepastí

Obce vidia aj negatíva, pre chránené územie prišli o podielové dane.

V Tatrách vládne neistota, chýbajúca zonácia spôsobuje problémy

Súvisí s tým aj nový návštevný poriadok.

Hrôzy bojov zažil Juraj Bartusz na vlastnej koži, zranila ho mína

Obete Prvej svetovej vojny pripomína pamätník s vojakom v zákope.

Štefanovi Zamkovskému zobrali milovanú chatu komunisti

Zanechal nezmazateľnú stopu v Tatrách.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Babiš rovná sa ANO, ANO rovná sa Babiš

Kdesi na konci tunela sa predsa len čosi črtá.

SVET

Ukrajina priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne prebieha otvorený konflikt.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 16 735
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 908
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 656
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 332
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 160
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 998
  7. Kam do tepla v januári? 1 859
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 664
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 503
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 895

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop