Korzár logo Korzár Košice

Po Košiciach premávajú nové električky, dve už mali problémy

Nakúpili 28 električiek za vyše 40 miliónov eur. Väčšinu peňazí získali z eurofondov.

(Zdroj: TASR/František Iván)

Prvé štyri električky z 28 nových už mohli v pondelok cestujúci otestovať v riadnej prevádzke. Postupne budú nahrádzať staré typy vozidiel.

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

KOŠICE. V areáli Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) na Bardejovskej ulici uviedli v pondelok slávnostne do prevádzky nové električky Vario LF2plus.

Zo siedmich, ktoré sú už v Košiciach, začali voziť cestujúcich zatiaľ štyri.

Firma Pragoimex, ktorá vyhrala zákazku za vyše 40 miliónov eur, má dodať do jesene budúceho roka dovedna 28 kusov.

SkryťVypnúť reklamu

„V súčasnosti máme 117 električiek. Nové postupne nahradia staré T3, prípadne KT,“ uviedol generálny riaditeľ DPMK Juraj Hrehorčák.

Cena jednej električky predstavuje 1,449 milióna eur.

Projekt sa hradil z eurofondov (85%), štátneho rozpočtu (10%) a zvyškom prispel DPMK (5%).

Pragoimex zabezpečí a poskytne aj záručný a pozáručný servis vrátane opráv pre každú električku počas 15 rokov, resp. do najazdenia 750-tisíc kilometrov.

Superlatívy sú sporné Primátor Richard Raši (Smer) pri slávnostnom akte vyhlásil, že po nákupe nových autobusov SOR aj týchto električiek bude „mestská hromadná doprava v Košiciach nielen najmodernejšia, ale aj najbezpečnejšia a najkomfortnejšia na Slovensku“.

V prípade električiek je to minimálne diskutabilné, keďže v Bratislave nakúpili plne nízkopodlažné električky s klimatizáciou a kamerovým systémom (po 6 kamier vo vnútri a vonku na zvýšenie bezpečnosti) od plzenskej firmy Škoda Transportation.

SkryťVypnúť reklamu

Teda také, aké sú vo vyspelej Európe štandardom už dlhé roky.

Košická dvojčlánková električka s dĺžkou 22,6 metra má iba 43-percentnú nízkopodlažnosť v dvoch stredných dverách zo štyroch.

Daňou za to je členitý vnútorný priestor so schodíkmi a plošinami.

Klimatizácia je iba v priestore vodiča.

Do ďalších osemnástich chcú doplniť sedadlá Oproti ostravskému prototypu chýbajú v nízkopodlažnej časti košickej električky sedadlá. Tých je dovedna 44, miest na státie je 131.

„Chceli sme, aby bola prístupnejšia nízkopodlažná časť električky a aby bolo viac miest na státie. Podľa nás 44 sedadiel stačí,“ zdôvodnil v pondelok poverený technický riaditeľ DPMK Ondrej Turis, prečo je menej sedadiel.

Keď sa na to Korzár pred časom pýtal, DPMK už tvrdil, že ich tam doplní. Nie je to rozpor?

SkryťVypnúť reklamu

„Nie je. Najprv nasadíme desať s menším počtom sedadiel. Ak bude zvýšený dopyt po sedadlách a ak to naši dopraváci budú požadovať, a zrejme áno, od jedenástej bude v druhej nízkopodlažnej časti domontovaných 6 až 8 sedadiel. Dodávateľ uviedol, že to nie je veľká položka a uhradí to on,“ dodal Turis.

Takto vyzerá nová bratislavská električka:

Keď vypadne prúd, sama sa odsunie aj 150 metrov Riaditeľ dopravy DPMK Roman Danko na novej električke okrem iného ocenil jednu „vychytávku“.

„Táto električka dokáže pri výpadku elektrického prúdu prejsť na baterky zhruba 150 metrov. Pomôže to aj v prípade, ak je na nejakej časti trate technický problém. Ak by sa to stalo na rušnej križovatke, muselo by sa čakať na pomoc. Takto sa električka sama odsunie, aby neblokovala cestnú premávku.“

Vario obsahuje aj integrovaný systém pre zrakovo postihnutých cestujúcich.

„Na zastávke im po stlačení tlačidla na špeciálnom ovládači, ktorý oni majú, električka ‚povie‘, aká je to linka a kam ide,“ doplnil riaditeľ dopravy.

„Sú nasadené počas pracovných dní na linky 3 a 4, počas voľných dní s nimi počítame aj na linkách 6 a 9. Keďže nás pre rekonštrukcie tratí čakajú v budúcom roku viaceré výluky, budeme to podľa nich modifikovať,“ poznamenal Danko.

V prípade potreby je tu možnosť jednotlivé vozidla spájať aj do súpravy.

Paradoxne, dve z prezentovaných električiek už mali problémy. Doprava uviazla.

//

Príspevok od Som z Košíc a som na to hrdý!!!

Nová električka, ako ju opisuje DPMK Električka Vario LF2+ predstavuje zaujímavý pomer ceny a úžitkovej hodnoty. Použité prvky a komponenty garantujú nízke prevádzkové náklady a tiež náklady na údržbu, spoľahlivosť a vysokú disponibilitu v prevádzke.

Minimálne dopady na opotrebenie kolies a koľajníc zaručujú použité otočné podvozky a maximálne nápravové zaťaženie do 8 ton. Všetky podvozky sú hnacie, čo umožňuje 100 % využitie trakcie v režime jazdy aj brzdy, teda zaručuje výbornú dynamiku vozidla. Celoelektrické riadenie bŕzd garantuje prevádzkovú spoľahlivosť a nenáročnú obsluhu.

Má vysokú úroveň samodiagnostikovania prípadných porúch, čo urýchľuje ich identifikáciu. V prípade poruchy dokáže električka dôjsť do vozovne bez pomoci iného vozidla s použitím iba jedného podvozku. Električka má rekuperáciu brzdnej energie (premena kinetickej energie na elektrickú pri brzdení) až do veľmi nízkej rýchlosti.

O pohyb električky sa stará 6 motorov, pričom výkon jedného je 70 kW a celkový 420 kW. Maximálna rýchlosť vozidla je 65 km/hod. V električke je 44 miest na sedenie a 131 na státie.

bri

Prečítajte si tiež:

Nové električky v Košiciach spôsobili kolaps v doprave

Foto k článku: TASR/František Iván

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 667
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 925
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 188
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 3 534
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 508
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 147
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 979
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 578
  1. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  2. Štefan Šturdzík: Rakovina
  3. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  4. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  5. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  6. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  7. Dalibor Eštočák: Pokora, ktorú sme stratili
  8. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 850
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 506
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 802
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 677
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 422
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 953
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 515
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 234
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Šéf zboru poradcov premiéra, Erik Kaliňák v relácií Ta3 Kráľ na ťahu

Smer vyslal čoraz odvážnejšiemu šéfovi SNS pri transakčnej dani signál.


7
Dôvera medzi Európou a Trumpovou administratívou už nie je na úrovni priateľov.

Dôvera voči Washingtonu klesla.


Matúš Ritomský

Izolovaný od zvyšku Európy nedokáže priniesť vlastnej krajine nič.


21
Brankár Patrik Rybár (Slovensko), Michal Laurenčík (Slovensko) a Tim Brunnhuber (Nemecko) počas prípravného zápasu pred MS 2025.

Zápas sledujeme online.


  1. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  2. Štefan Šturdzík: Rakovina
  3. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  4. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  5. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  6. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  7. Dalibor Eštočák: Pokora, ktorú sme stratili
  8. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 850
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 506
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 802
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 677
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 422
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 953
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 515
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 234
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu