Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 17:39

Po Košiciach premávajú nové električky, dve už mali problémy

Nakúpili 28 električiek za vyše 40 miliónov eur. Väčšinu peňazí získali z eurofondov.

(Zdroj: TASR/František Iván)

Prvé štyri električky z 28 nových už mohli v pondelok cestujúci otestovať v riadnej prevádzke. Postupne budú nahrádzať staré typy vozidiel.

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

KOŠICE. V areáli Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) na Bardejovskej ulici uviedli v pondelok slávnostne do prevádzky nové električky Vario LF2plus.

Zo siedmich, ktoré sú už v Košiciach, začali voziť cestujúcich zatiaľ štyri.

Firma Pragoimex, ktorá vyhrala zákazku za vyše 40 miliónov eur, má dodať do jesene budúceho roka dovedna 28 kusov.

„V súčasnosti máme 117 električiek. Nové postupne nahradia staré T3, prípadne KT,“ uviedol generálny riaditeľ DPMK Juraj Hrehorčák.

Cena jednej električky predstavuje 1,449 milióna eur.

Projekt sa hradil z eurofondov (85%), štátneho rozpočtu (10%) a zvyškom prispel DPMK (5%).

Pragoimex zabezpečí a poskytne aj záručný a pozáručný servis vrátane opráv pre každú električku počas 15 rokov, resp. do najazdenia 750-tisíc kilometrov.

Superlatívy sú sporné

Primátor Richard Raši (Smer) pri slávnostnom akte vyhlásil, že po nákupe nových autobusov SOR aj týchto električiek bude „mestská hromadná doprava v Košiciach nielen najmodernejšia, ale aj najbezpečnejšia a najkomfortnejšia na Slovensku“.

V prípade električiek je to minimálne diskutabilné, keďže v Bratislave nakúpili plne nízkopodlažné električky s klimatizáciou a kamerovým systémom (po 6 kamier vo vnútri a vonku na zvýšenie bezpečnosti) od plzenskej firmy Škoda Transportation.

Teda také, aké sú vo vyspelej Európe štandardom už dlhé roky.

Košická dvojčlánková električka s dĺžkou 22,6 metra má iba 43-percentnú nízkopodlažnosť v dvoch stredných dverách zo štyroch.

Daňou za to je členitý vnútorný priestor so schodíkmi a plošinami.

Klimatizácia je iba v priestore vodiča.

Do ďalších osemnástich chcú doplniť sedadlá

Oproti ostravskému prototypu chýbajú v nízkopodlažnej časti košickej električky sedadlá. Tých je dovedna 44, miest na státie je 131.

„Chceli sme, aby bola prístupnejšia nízkopodlažná časť električky a aby bolo viac miest na státie. Podľa nás 44 sedadiel stačí,“ zdôvodnil v pondelok poverený technický riaditeľ DPMK Ondrej Turis, prečo je menej sedadiel.

Keď sa na to Korzár pred časom pýtal, DPMK už tvrdil, že ich tam doplní. Nie je to rozpor?

„Nie je. Najprv nasadíme desať s menším počtom sedadiel. Ak bude zvýšený dopyt po sedadlách a ak to naši dopraváci budú požadovať, a zrejme áno, od jedenástej bude v druhej nízkopodlažnej časti domontovaných 6 až 8 sedadiel. Dodávateľ uviedol, že to nie je veľká položka a uhradí to on,“ dodal Turis.

Takto vyzerá nová bratislavská električka:

Keď vypadne prúd, sama sa odsunie aj 150 metrov

Riaditeľ dopravy DPMK Roman Danko na novej električke okrem iného ocenil jednu „vychytávku“.

„Táto električka dokáže pri výpadku elektrického prúdu prejsť na baterky zhruba 150 metrov. Pomôže to aj v prípade, ak je na nejakej časti trate technický problém. Ak by sa to stalo na rušnej križovatke, muselo by sa čakať na pomoc. Takto sa električka sama odsunie, aby neblokovala cestnú premávku.“

Vario obsahuje aj integrovaný systém pre zrakovo postihnutých cestujúcich.

„Na zastávke im po stlačení tlačidla na špeciálnom ovládači, ktorý oni majú, električka ‚povie‘, aká je to linka a kam ide,“ doplnil riaditeľ dopravy.

„Sú nasadené počas pracovných dní na linky 3 a 4, počas voľných dní s nimi počítame aj na linkách 6 a 9. Keďže nás pre rekonštrukcie tratí čakajú v budúcom roku viaceré výluky, budeme to podľa nich modifikovať,“ poznamenal Danko.

V prípade potreby je tu možnosť jednotlivé vozidla spájať aj do súpravy.

Paradoxne, dve z prezentovaných električiek už mali problémy. Doprava uviazla.

Nová električka, ako ju opisuje DPMK

Električka Vario LF2+ predstavuje zaujímavý pomer ceny a úžitkovej hodnoty. Použité prvky a komponenty garantujú nízke prevádzkové náklady a tiež náklady na údržbu, spoľahlivosť a vysokú disponibilitu v prevádzke.

Minimálne dopady na opotrebenie kolies a koľajníc zaručujú použité otočné podvozky a maximálne nápravové zaťaženie do 8 ton. Všetky podvozky sú hnacie, čo umožňuje 100 % využitie trakcie v režime jazdy aj brzdy, teda zaručuje výbornú dynamiku vozidla. Celoelektrické riadenie bŕzd garantuje prevádzkovú spoľahlivosť a nenáročnú obsluhu.

Má vysokú úroveň samodiagnostikovania prípadných porúch, čo urýchľuje ich identifikáciu. V prípade poruchy dokáže električka dôjsť do vozovne bez pomoci iného vozidla s použitím iba jedného podvozku. Električka má rekuperáciu brzdnej energie (premena kinetickej energie na elektrickú pri brzdení) až do veľmi nízkej rýchlosti.

O pohyb električky sa stará 6 motorov, pričom výkon jedného je 70 kW a celkový 420 kW. Maximálna rýchlosť vozidla je 65 km/hod. V električke je 44 miest na sedenie a 131 na státie.

bri

Foto k článku: TASR/František Iván

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 828
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 273
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 005
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 452
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 005
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 952
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 385
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 266
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 124
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 000
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Sme v obrazoch

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Fotky, Fotografie a fotogalérie

Neprehliadnite tiež

Centrála Záchrannej služby Košice by mala po zmenách sústrediť väčšinu košických staníc.

Zmenu čaká tretina staníc na východe.

3 h
Ľudia by sa čoskoro mohli vrátiť do mesta.

Poslanec: Čím skôr, lebo bude viac psychiatrických pacientov ako nakazených.

3 h
V čase, keď v Sosne natáčali Fontánu pre Zuzanu II, neexistovala ešte vyššia prístavba. Dostavali ju až neskôr.

Padlo to na zmarenom územnom pláne.

3 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

14 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

4 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop