Musí však doriešiť niekoľko dlhodobých problémov.
KOŠICE. Nový starosta Martin Balčík (KDH) pozastavil advokátsku činnosť, ktorej sa venoval do novembrových volieb.
„Pochádzam z Kavečian, mám tu korene a svojou prácou by som chcel skvalitniť život obyvateľom a zatraktívniť ich pre návštevníkov.”
Obec s približne 1 240 obyvateľmi zastupujú traja poslanci. Starostovi navýšili zákonom určený plat o 20 percent. Mesačne tak Balčík dostane 1 632 eur. Na miestnom úrade pracujú štyria úradníci.
Oproti svojmu predchodcovi sa chce viac angažovať v športových a kultúrnych aktivitách.
Najväčší problém samosprávy vidí v preťažení ciest. Podľa jeho prieskumu prejde počas víkendového dňa hlavným ťahom 160 áut za 10 minút.
„Sme rekreačná oblasť pre široké spádové územie košického kraja a vďaka návštevníkom zoo aj celého Slovenska. Vozidlá, ktoré prichádzajú či už do zoo alebo do lyžiarskeho areálu, stále prechádzajú centrom dediny, a to do veľkej miery znepríjemňuje život obyvateľom obce. Má to aj konkrétne dopady: statika domov je poškodená, praskajú oplotenia, ničí sa cesta.”
Prioritou je nová cesta
Obchvat, ktorý by problémy vyriešil, je plánovaný už od roku 1985.
„Asi pred desiatimi rokmi sa začalo s výkupom pozemkov, ktorý dodnes nie je ukončený. V roku 2008 prišla hospodárska kríza a odvtedy to je na mŕtvom bode,” vysvetľuje Balčík.
„Určite sa to za jedno volebné obdobie nezrealizuje, mojou snahou je, aby došlo k posunu či už pri výkupe pozemkov, pri geometrických zameraniach a administratívno-právnych procesoch. Bude úspech, keby sme na tej ceste videli aspoň nejaký bager, resp. aby sa na obchvatovej komunikácii reálne začalo so stavebnými prácami, ktoré by úspešne smerovali až k jej dokončeniu.”
Nebezpečné “esíčko”
Ďalším neuralgickým bodom je štvoritá zákruta na prístupovej ceste do Kavečian, ktorú miestni volajú “esíčko”. Ide o úsek častých dopravných nehôd.
„Je tam už stavebné povolenie, ktoré rieši rozšírenie tejto cesty, ale nateraz by bolo dobre umiestniť tam aspoň zrkadlá. Keď sa v tomto kritickom mieste stretávajú autobusy MHD, vyhýbajú na milimetre.
Sú tam drevené porasty, ktoré by bolo dobré vyrúbať, sú síce na pozemkoch súkromných vlastníkov, ale vo veci verejného záujmu by sa tak celý kritický úsek sprehľadnil.”
Nedoriešený ostáva problém osvetlenia, ktoré vlani stálo miestnu kasu 113–tisíc eur. Lampy, ktoré sú na uliciach, po ktorých premáva verejná doprava, mali byť hradené z prostriedkov mesta.
„Predchádzajúci starosta podal podnet hlavnému kontrolórovi mesta, aby sa finančné nedoplatky vyrovnali, ale zatiaľ k tomu nedošlo,” dodáva starosta.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári