Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 20. február, 2018 | Meniny má Lívia
Pridajte si svoje mesto

Študentov vzdelávajú v boji proti AIDS hravou formou

Vzdelávacia aktivita má rozšíriť vedomosti študentov o závažnom ochorení.

Cesty prenosu vírusu HIV. Kresby znázorňujú rôzne situácie zo života, niektoré majú sexuálny podtón.(Zdroj: kag)

Po tom, ako Korzár zverejnil polemické názory rodičov o tom, ako pracovníčky z verejného zdravotníctva vzdelávali deviatakov košickej základnej školy o HIV a AIDS, dostal pozvanie, aby absolvoval náučnú akciu v rámci projektu Hrou proti AIDS.

KOŠICE. Študenti rozdelení do piatich skupín, päť stanovíšť – tabúľ s panelovými úlohami a pri nich školiteľky z košického regionálneho úradu verejného zdravotníctva.

V jednom z košických študentských internátov začala na sklonku roka vzdelávacia aktivita, ktorá má rozšíriť vedomosti študentov o závažnom ochorení.

Tentoraz druhákov Strednej zdravotníckej školy na Moyzesovej ulici.

Študenti si vyberajú meno skupiny a svojho vedúceho, pretože po približne dvoch hodinách sa vyhodnocuje ich umiestnenie za správne odpovede a aktivitu.

O prenose HIV, o kondómoch

Prvou zastávkou je panel pod názvom: Láska, sexualita a ochrana pred HIV - Koleso šťastia. Každý zo študentov točí kolesom s piatimi farebne a obrázkom odlíšenými témami a podľa toho si ťahá otázku.

„Máte vysnívaný typ partnera? Ako by mal vyzerať?“, „Čo pre teba znamená láska?“, „Aké sexuálne prenosné ochorenia okrem HIV/AIDS existujú?“, „Vymenuj dôvody pre používanie kondómu.“, „Ktorí ľudia sú najviac ohrození HIV/AIDS?“, „Keď muž miluje iného muža, kto je to?“, „Veľa narkomanov sa nakazilo HIV. Čím sú ohrození?“, „Prečo majú prezervatívy väčšinou vlhký a klzký povrch? Prečo sa nesmú v žiadnom prípade používať krémy alebo iné mastné lubrikačné prostriedky?“, sú znenia niektorých otázok.

Školiteľka sa doplňujúco pýta, popri tom vysvetľuje, radí, podporuje výmenu názorov ohľadom ochrany pred HIV na jednej strane a prístupu k HIV v partnerskom vzťahu na strane druhej.

Študentská pantomíma

Po tom, ako sa všetci študenti na otázkach vystriedajú, prechádzajú k ďalšej úlohe, panelu „Sexualita rečou tela - pantomíma“.

Na magnetickej tabuli je umiestnené puzzle so šestnástimi časťami. Znázorňuje párik - usmievajúceho sa muža a ženu v objatí.

Ak študenti uhádnu, čo ich spolužiak bez slov znázorňuje, môže pridať jeden kúsok puzzle na správne miesto.

Pantomimicky predviesť majú napríklad zmierenie, flirtovanie, žiarlivosť, hádku, byť nesmelý, povedať nie, ale tiež francúzsky bozk, bezpečnejší (chránený) sex alebo homosexuálny vzťah.

Francúzsky bozk predvádza tínedžerka tak, že chytá do rúk šatku a tvári sa, že sa s ňou bozkáva. Keďže jej vrstovníci hádajú len, že ide o bozk, vystúpenie dopĺňa vyplazením jazyka.

Školiteľka, ktorá študentov pri tejto úlohe sprevádza, tvrdí, že sa väčšinou vynájdu. Napríklad dve dievčatá napodobňujú homosexuálny pár držiac sa za ruky a posunkami ukazujú na svoje dlhé vlasy.

Tento panel vyvoláva u študentov najväčší rozruch a smiech.

Spôsob stvárnenia témy je vždy na momentálnom rozhodnutí študentov, podľa školiteliek však nejde za hranice slušnosti.

Hovoria, že pantomíma napomáha rozumieť reči tela a odľahčuje atmosféru v skupine.

Čiernobiele postavičky

Stanovište „Život s HIV/AIDS – príbeh“ vysvetľuje rozdiel medzi HIV a AIDS, ako a kde si možno nechať vyšetriť krv, od koho sa možno infikovať, či je možné HIV liečiť a ako s HIV žiť.

Na tabuli je znázornená mužská a ženská postava a okolo nich ďalšie menšie obrázky, napríklad symbol práce, voľného času, športu, odberu krvi, citového zázemia, rodiny, priateľov, telefónu či liekov.

Na paneli „Cesty prenosu vírusu HIV“ je 18 čiernobielych kreslených obrázkov postavičiek a rôznych rizikových i nerizikových situácií.

Ilustrácie znázorňujú rôzne situácie ako napríklad kúpanie v bazéne, športy s rizikom krvácajúcich zranení, spoločné využívanie toaliet, heterosexuálny, homosexuálny a orálny styk.

Na ďalších si dvojica dáva bozk, žena očakáva dieťa, žena dojčí, muž sa holí, pacient dostáva transfúziu krvi, iná osoba injekčne užíva drogy, či necháva sa tetovať.

Úlohou žiakov je vyhodnotiť, aké sú riziká prenosu HIV v týchto situáciách pomocou vyznačenia zelenej, oranžovej a červenej farby. Školiteľka komentuje ich názory a správnosť tvrdení.

Väčšinu rizikových situácií, znázornených na obrázkoch, študenti posúdia správne.

Škola, filmy, časopisy

Poslednou piatou zastávkou je stanovište „Zábrana nechceného tehotenstva, pohlavne prenosných infekcií a HIV“.

V strede panelu je umiestnený obrázok s nakreslenou dvojicou v objatí, schéma vnútorného ženského pohlavného ústrojenstva a fotografie klasickej antikoncepcie, vnútromaternicového telieska či kondómov.

Školiteľka vysvetľuje, ako jednotlivé spôsoby ochrany fungujú. Študenti majú uviesť, ktoré z ochranných pomôcok chránia pred HIV, inými sexuálne prenosnými ochoreniami a pred otehotnením.

Na záver si môžu v spodnej časti tabule pozrieť obrázky, ako sa sexuálne prenosné ochorenia prejavujú na pohlavných orgánoch. Fotografie sú zakryté papiermi.

„Niektoré veci boli pre mňa nové, iné som zase už vedela. Veľa z toho sme sa učili, a čo nie, tak to vidieť vo filmoch a časopisoch,“ odpovedá jedna zo študentiek na otázku, či ju aktivita oslovila.

Školiteľka: Pýtajú sa

Jedna z prítomných školiteliek, Soňa Gregová, hovorí, že pracovníci do určitej miery suplujú mládeži rodičov i školu.

Mladí ľudia sa podľa nej po akciách dožadujú ďalších informácií zo zdravotnej, emocionálnej oblasti či intímneho života.

Ako príklady uvádza otázky na príčiny nepravidelného cyklu u ženy, či je nutná prítomnosť rodičov pri odbere krvi, na priebeh vyšetrenia protilátok proti HIV.

„Častou je otázka: Prečo sa so svojou mamou neviem porozprávať tak ako s vami?, čo naznačuje istú komunikačnú bariéru medzi rodičmi a deťmi, ostych mladých rozprávať sa s rodičmi o chúlostivých témach,“ dodáva Gregová.

Vedúca oddelenia: Záujem o projekt narastá

Na otázky o projekte, ktorý pochádza z Nemecka, o jeho vhodnosti a skúsenostiach s ním v našich podmienkach odpovedala Eva Schnitzerová, vedúca oddelenia výchovy k zdraviu z RÚVZ Košice.

Prečo považujete za vhodný tento spôsob prezentácie o nákaze HIV?

- Je to netradičná, interaktívna metóda primárnej prevencie infekcie HIV/AIDS. Využíva panelovú diskusiu, zážitkové učenie, hru s prvkami súťaže, čím má napomôcť mládeži osvojiť si základné znalosti o podstate infekcie HIV/AIDS, o spôsoboch prenosu vírusu HIV a iných pohlavne prenosných infekcií. Zároveň má pôsobiť na formovanie žiaducich postojov a vzorcov správania, ktoré sa viažu k partnerskému vzťahu, sexualite aj k prevencii drog. Užitočnosť projektu by sme mali vidieť aj v tom, že Slováci podľa prieskumov Eurobarometru patria k národom so slabou informovanosťou o problematike HIV/AIDS. Preto sa tento projekt realizuje celoslovensky, cez sieť úradov verejného zdravotníctva v SR.

Mali ste niekedy negatívnu spätnú reakciu od škôl prípadne rodičov?

- Nie. RÚVZ Košice uplatňuje daný projekt ako edukačnú aktivitu na školách od roku 2002. Doposiaľ sme sa s kritikou zo strany pozývajúcich škôl, organizácií, ani rodičov nestretli. Aktivita má dlhodobo priaznivý ohlas u všetkých zúčastnených - u žiakov aj vyučujúcich. Svedčí o tom narastajúci záujem škôl o jeho prvotnú i opakovanú realizáciu. Projekt je príkladom dobrej praxe, ktorého efektivita bola overená u nás aj v zahraničí. RÚVZ v Košiciach v minulosti sledoval jeho účinnosť v priebehu dvoch rokov formou vlastného dotazníka a tá sa potvrdila vo všetkých sledovaných ukazovateľoch.

Uvažujete o tom, že by mohli rodičia podpisovať súhlas, či chcú, aby sa ich deti podobnej prednášky zúčastnili?

- Ústrednou témou projektu je ochrana pred infekciou HIV/AIDS. Otázka sexuality tvorí len jeden aspekt témy, pričom pri jej preberaní sa dôraz kladie na sexuálnu abstinenciu - oddialenie tohto správania do vyššieho veku, na zdržanlivosť, partnerskú vernosť a bezpečnejšie správanie. Mnohé nami prezentované informácie nadväzujú na poznatky, ktoré napríklad žiaci končiaci ZŠ už majú z biológie človeka, zo sexuálnej výchovy. Žiaci, študenti sa aktivít zúčastňujú dobrovoľne. Každá škola, ktorá o projekt prejaví záujem a navštívime ju s ním prvýkrát, je s jeho obsahom vopred oboznámená. Od začiatku projektu doteraz nebola nastolená požiadavka zo strany rodičov či školy riešiť účasť žiaka na projekte cez súhlas rodiča. Pokiaľ by zo strany konkrétnej školy alebo rodičov jej žiakov takáto požiadavka bola vznesená, vieme ju akceptovať. Z nášho pohľadu si však daná forma intervencie túto povinnosť celoplošne nevyžaduje.

kag

foto-2_r2349_res.jpg

Život s HIV/AIDS – príbeh. Vysvetľuje rozdiel medzi HIV a AIDS, možnosti vyšetrenia krvi, ako s chorobou žiť. Foto: kag

foto-4_r3364_res.jpg

Koleso šťastia. Piktogramy ukrývajú päť odlišných tém. Napríklad o partnerstve alebo o účinnej ochrane. Foto: kag

Neprehliadnite tiež

Grátis parkovanie v nemocniciach: Druckera presvedčil dotazník

Ministerstvo chcelo zrušiť, čo zaviedlo. Napokon ostane pri prvej verzii.

Súťaž

Máme pre vás poklad na zaujímavom mieste

Súťažte s Korzárom o zlatú tehličku a ďalšie skvelé ceny.

Košická štvrť roky nemá obchod. Mesto parkovisko neobetuje

Samospráva tvrdí, že nechce prísť o parkovacie miesta a zaťažiť dopravu.

Nezaplatil peňažný trest, súd ho poslal za mreže

Košičan sa pri dopravnej kontrole vyhrážal policajtom.

Šedivý si nový formát exhibície užil

Košický obranca sa predstavili na exhibičnom All Star Cupe štyroch líg.

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Režisér filmu o Slovenských brancoch: Tí chlapci sú iní, ako si myslíme

Ukazuje, ako sa nebezpečná hra mení na politiku. Film o Slovensku je na Berlinale.

ŠPORT

Na olympiáde je jedinou Newyorčankou a reprezentuje Slovensko

Pri korčuľovaní o číslach nerozmýšľa.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  2. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  3. Noc architektúry 2018
  4. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  5. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  6. Talent - vzdelanie - úspech
  7. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  8. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  9. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  10. Billa pomáha slabozrakým a nevidiacim s nákupmi už aj v Nitre
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 748
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 18 461
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 464
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 968
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 771
  6. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 217
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 523
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 504
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 2 953
  10. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 2 775

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop