Korzár logo Korzár Košice
Streda, 25. máj, 2022 | Meniny má Urban

Študentov vzdelávajú v boji proti AIDS hravou formou

Vzdelávacia aktivita má rozšíriť vedomosti študentov o závažnom ochorení.

Cesty prenosu vírusu HIV. Kresby znázorňujú rôzne situácie zo života, niektoré majú sexuálny podtón.Cesty prenosu vírusu HIV. Kresby znázorňujú rôzne situácie zo života, niektoré majú sexuálny podtón. (Zdroj: kag)

Po tom, ako Korzár zverejnil polemické názory rodičov o tom, ako pracovníčky z verejného zdravotníctva vzdelávali deviatakov košickej základnej školy o HIV a AIDS, dostal pozvanie, aby absolvoval náučnú akciu v rámci projektu Hrou proti AIDS.

KOŠICE. Študenti rozdelení do piatich skupín, päť stanovíšť – tabúľ s panelovými úlohami a pri nich školiteľky z košického regionálneho úradu verejného zdravotníctva.

V jednom z košických študentských internátov začala na sklonku roka vzdelávacia aktivita, ktorá má rozšíriť vedomosti študentov o závažnom ochorení.

Tentoraz druhákov Strednej zdravotníckej školy na Moyzesovej ulici.

Študenti si vyberajú meno skupiny a svojho vedúceho, pretože po približne dvoch hodinách sa vyhodnocuje ich umiestnenie za správne odpovede a aktivitu.

O prenose HIV, o kondómoch

Prvou zastávkou je panel pod názvom: Láska, sexualita a ochrana pred HIV - Koleso šťastia. Každý zo študentov točí kolesom s piatimi farebne a obrázkom odlíšenými témami a podľa toho si ťahá otázku.

„Máte vysnívaný typ partnera? Ako by mal vyzerať?“, „Čo pre teba znamená láska?“, „Aké sexuálne prenosné ochorenia okrem HIV/AIDS existujú?“, „Vymenuj dôvody pre používanie kondómu.“, „Ktorí ľudia sú najviac ohrození HIV/AIDS?“, „Keď muž miluje iného muža, kto je to?“, „Veľa narkomanov sa nakazilo HIV. Čím sú ohrození?“, „Prečo majú prezervatívy väčšinou vlhký a klzký povrch? Prečo sa nesmú v žiadnom prípade používať krémy alebo iné mastné lubrikačné prostriedky?“, sú znenia niektorých otázok.

Školiteľka sa doplňujúco pýta, popri tom vysvetľuje, radí, podporuje výmenu názorov ohľadom ochrany pred HIV na jednej strane a prístupu k HIV v partnerskom vzťahu na strane druhej.

Študentská pantomíma

Po tom, ako sa všetci študenti na otázkach vystriedajú, prechádzajú k ďalšej úlohe, panelu „Sexualita rečou tela - pantomíma“.

Na magnetickej tabuli je umiestnené puzzle so šestnástimi časťami. Znázorňuje párik - usmievajúceho sa muža a ženu v objatí.

Ak študenti uhádnu, čo ich spolužiak bez slov znázorňuje, môže pridať jeden kúsok puzzle na správne miesto.

Pantomimicky predviesť majú napríklad zmierenie, flirtovanie, žiarlivosť, hádku, byť nesmelý, povedať nie, ale tiež francúzsky bozk, bezpečnejší (chránený) sex alebo homosexuálny vzťah.

Francúzsky bozk predvádza tínedžerka tak, že chytá do rúk šatku a tvári sa, že sa s ňou bozkáva. Keďže jej vrstovníci hádajú len, že ide o bozk, vystúpenie dopĺňa vyplazením jazyka.

Školiteľka, ktorá študentov pri tejto úlohe sprevádza, tvrdí, že sa väčšinou vynájdu. Napríklad dve dievčatá napodobňujú homosexuálny pár držiac sa za ruky a posunkami ukazujú na svoje dlhé vlasy.

Tento panel vyvoláva u študentov najväčší rozruch a smiech.

Spôsob stvárnenia témy je vždy na momentálnom rozhodnutí študentov, podľa školiteliek však nejde za hranice slušnosti.

Hovoria, že pantomíma napomáha rozumieť reči tela a odľahčuje atmosféru v skupine.

Čiernobiele postavičky

Stanovište „Život s HIV/AIDS – príbeh“ vysvetľuje rozdiel medzi HIV a AIDS, ako a kde si možno nechať vyšetriť krv, od koho sa možno infikovať, či je možné HIV liečiť a ako s HIV žiť.

Na tabuli je znázornená mužská a ženská postava a okolo nich ďalšie menšie obrázky, napríklad symbol práce, voľného času, športu, odberu krvi, citového zázemia, rodiny, priateľov, telefónu či liekov.

Na paneli „Cesty prenosu vírusu HIV“ je 18 čiernobielych kreslených obrázkov postavičiek a rôznych rizikových i nerizikových situácií.

Ilustrácie znázorňujú rôzne situácie ako napríklad kúpanie v bazéne, športy s rizikom krvácajúcich zranení, spoločné využívanie toaliet, heterosexuálny, homosexuálny a orálny styk.

Na ďalších si dvojica dáva bozk, žena očakáva dieťa, žena dojčí, muž sa holí, pacient dostáva transfúziu krvi, iná osoba injekčne užíva drogy, či necháva sa tetovať.

Úlohou žiakov je vyhodnotiť, aké sú riziká prenosu HIV v týchto situáciách pomocou vyznačenia zelenej, oranžovej a červenej farby. Školiteľka komentuje ich názory a správnosť tvrdení.

Väčšinu rizikových situácií, znázornených na obrázkoch, študenti posúdia správne.

Škola, filmy, časopisy

Poslednou piatou zastávkou je stanovište „Zábrana nechceného tehotenstva, pohlavne prenosných infekcií a HIV“.

V strede panelu je umiestnený obrázok s nakreslenou dvojicou v objatí, schéma vnútorného ženského pohlavného ústrojenstva a fotografie klasickej antikoncepcie, vnútromaternicového telieska či kondómov.

Školiteľka vysvetľuje, ako jednotlivé spôsoby ochrany fungujú. Študenti majú uviesť, ktoré z ochranných pomôcok chránia pred HIV, inými sexuálne prenosnými ochoreniami a pred otehotnením.

Na záver si môžu v spodnej časti tabule pozrieť obrázky, ako sa sexuálne prenosné ochorenia prejavujú na pohlavných orgánoch. Fotografie sú zakryté papiermi.

„Niektoré veci boli pre mňa nové, iné som zase už vedela. Veľa z toho sme sa učili, a čo nie, tak to vidieť vo filmoch a časopisoch,“ odpovedá jedna zo študentiek na otázku, či ju aktivita oslovila.

Školiteľka: Pýtajú sa

Jedna z prítomných školiteliek, Soňa Gregová, hovorí, že pracovníci do určitej miery suplujú mládeži rodičov i školu.

Mladí ľudia sa podľa nej po akciách dožadujú ďalších informácií zo zdravotnej, emocionálnej oblasti či intímneho života.

Ako príklady uvádza otázky na príčiny nepravidelného cyklu u ženy, či je nutná prítomnosť rodičov pri odbere krvi, na priebeh vyšetrenia protilátok proti HIV.

„Častou je otázka: Prečo sa so svojou mamou neviem porozprávať tak ako s vami?, čo naznačuje istú komunikačnú bariéru medzi rodičmi a deťmi, ostych mladých rozprávať sa s rodičmi o chúlostivých témach,“ dodáva Gregová.

Vedúca oddelenia: Záujem o projekt narastá

Na otázky o projekte, ktorý pochádza z Nemecka, o jeho vhodnosti a skúsenostiach s ním v našich podmienkach odpovedala Eva Schnitzerová, vedúca oddelenia výchovy k zdraviu z RÚVZ Košice.

Prečo považujete za vhodný tento spôsob prezentácie o nákaze HIV?

- Je to netradičná, interaktívna metóda primárnej prevencie infekcie HIV/AIDS. Využíva panelovú diskusiu, zážitkové učenie, hru s prvkami súťaže, čím má napomôcť mládeži osvojiť si základné znalosti o podstate infekcie HIV/AIDS, o spôsoboch prenosu vírusu HIV a iných pohlavne prenosných infekcií. Zároveň má pôsobiť na formovanie žiaducich postojov a vzorcov správania, ktoré sa viažu k partnerskému vzťahu, sexualite aj k prevencii drog. Užitočnosť projektu by sme mali vidieť aj v tom, že Slováci podľa prieskumov Eurobarometru patria k národom so slabou informovanosťou o problematike HIV/AIDS. Preto sa tento projekt realizuje celoslovensky, cez sieť úradov verejného zdravotníctva v SR.

Mali ste niekedy negatívnu spätnú reakciu od škôl prípadne rodičov?

- Nie. RÚVZ Košice uplatňuje daný projekt ako edukačnú aktivitu na školách od roku 2002. Doposiaľ sme sa s kritikou zo strany pozývajúcich škôl, organizácií, ani rodičov nestretli. Aktivita má dlhodobo priaznivý ohlas u všetkých zúčastnených - u žiakov aj vyučujúcich. Svedčí o tom narastajúci záujem škôl o jeho prvotnú i opakovanú realizáciu. Projekt je príkladom dobrej praxe, ktorého efektivita bola overená u nás aj v zahraničí. RÚVZ v Košiciach v minulosti sledoval jeho účinnosť v priebehu dvoch rokov formou vlastného dotazníka a tá sa potvrdila vo všetkých sledovaných ukazovateľoch.

Uvažujete o tom, že by mohli rodičia podpisovať súhlas, či chcú, aby sa ich deti podobnej prednášky zúčastnili?

- Ústrednou témou projektu je ochrana pred infekciou HIV/AIDS. Otázka sexuality tvorí len jeden aspekt témy, pričom pri jej preberaní sa dôraz kladie na sexuálnu abstinenciu - oddialenie tohto správania do vyššieho veku, na zdržanlivosť, partnerskú vernosť a bezpečnejšie správanie. Mnohé nami prezentované informácie nadväzujú na poznatky, ktoré napríklad žiaci končiaci ZŠ už majú z biológie človeka, zo sexuálnej výchovy. Žiaci, študenti sa aktivít zúčastňujú dobrovoľne. Každá škola, ktorá o projekt prejaví záujem a navštívime ju s ním prvýkrát, je s jeho obsahom vopred oboznámená. Od začiatku projektu doteraz nebola nastolená požiadavka zo strany rodičov či školy riešiť účasť žiaka na projekte cez súhlas rodiča. Pokiaľ by zo strany konkrétnej školy alebo rodičov jej žiakov takáto požiadavka bola vznesená, vieme ju akceptovať. Z nášho pohľadu si však daná forma intervencie túto povinnosť celoplošne nevyžaduje.

kag

foto-2_r2349_res.jpg

Život s HIV/AIDS – príbeh. Vysvetľuje rozdiel medzi HIV a AIDS, možnosti vyšetrenia krvi, ako s chorobou žiť. Foto: kag

foto-4_r3364_res.jpg

Koleso šťastia. Piktogramy ukrývajú päť odlišných tém. Napríklad o partnerstve alebo o účinnej ochrane. Foto: kag

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na krásnom, modrom Jadrane
  2. 6 praktických tipov - ako na sušenie potravín v sušičke
  3. Hluk v školských triedach sa dá riešiť izoláciou
  4. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  5. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  6. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  7. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  8. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  1. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  3. Na krásnom, modrom Jadrane
  4. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  6. Nebezpečenstvo používania prekladačov
  7. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  8. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 253
  2. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 2 574
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 393
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 2 007
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 704
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 1 639
  7. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 1 446
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 331

Blogy SME

  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Michal Hesek: ESG rating v energetických službách
  3. Dana Janebová: Kódujem svoje slzy
  4. Anton Sládek: Bratislava - Klariská
  5. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  6. Vlasta Žampová: Dušan Kováčik bral úplatky nie len v tomto jednom prípade, ale v desiatkách prípadov. Slovenské súdy sú totálna žumpa.
  7. Tupou Ceruzou: Ako Dán
  8. Alec Borový: Môže umelá inteligencia sama zabíjať?
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 7 055
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 899
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 5 412
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 4 325
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 3 870
  6. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 3 790
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 226
  8. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 211
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušana Kováčika berú do väzenia.

Dušan Kováčik ide do väzenia na osem rokov. Pôvodný verdikt bol 14 rokov.


15 h
Lokalita, v ktorej vlastní pozemky spoločnosť Vamax-X.

Majetok podnikateľa stále rozpredávajú, do dražby idú pozemky v Budči.


10 h
Dánska striedačka po piatom inkasovanom góle v zápase proti Slovensku.

Frustrovaný Dán Markus Lauridsen zničil plexisklo.


8 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Kováčik dostal osem rokov natvrdo.


a 3 ďalší 2 h

Blogy SME

  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Michal Hesek: ESG rating v energetických službách
  3. Dana Janebová: Kódujem svoje slzy
  4. Anton Sládek: Bratislava - Klariská
  5. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  6. Vlasta Žampová: Dušan Kováčik bral úplatky nie len v tomto jednom prípade, ale v desiatkách prípadov. Slovenské súdy sú totálna žumpa.
  7. Tupou Ceruzou: Ako Dán
  8. Alec Borový: Môže umelá inteligencia sama zabíjať?
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 7 055
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 899
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 5 412
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 4 325
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 3 870
  6. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 3 790
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 226
  8. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 211
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu