Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 21:10

Košickí poslanci odvolali riaditeľa dopravného podniku

Odsúhlasili aj zmeny v dozorných radách mestských podnikov.

(Zdroj: Judita Čermáková)

Richard Majza, ktorého primátor Raši stiahol z nemocnice, šéfoval zeleni. Prevelili ho na dopravu.

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

KOŠICE. Juraja Hrehorčáka (nominanta vedenia mesta zo Smeru) odvolali v pondelok poslanci z funkcie generálneho riaditeľa Dopravného podniku mesta Košice.

Stalo sa tak na návrh primátora Richarda Rašiho (Smer) na druhom zastupiteľstve po novembrových komunálnych voľbách.

Pred voľbami sa ho zastal

Pritom na poslednom predvolebnom rokovaní v septembri neuspel s návrhom na odvolanie Hrehorčáka poslanec a člen dozornej rady DPMK Miloš Ihnát (ex-Smer).

Toho vtedy primátor obvinil, že si robí predvolebnú kampaň.

Teraz však už na Rašiho návrh odvolali aj štyroch z piatich členov predstavenstva Zdeňka Schramla, Martina Jaša, Slavomíra Joščáka a Róberta Golda. Nechali tam jediného – exriaditeľa Hrehorčáka.

Nová hlava aj krk

Za nového generálneho riaditeľa zvolili doterajšieho šéfa iného podniku mesta, Správy mestskej zelene Richarda Majzu.

Ten bude i predsedom predstavenstva DPMK, ktoré bude mať namiesto piatich už len troch členov.

Tým tretím sa stal Juraj Krempaský, bývalý riaditeľ techniky a investícií DPMK (2005 – 2007) a exšéf krajskej dopravnej firmy ORID (2010 – 2014).

„Ekonóm Majza je profesionálny manažér, presvedčil ma svojou prácou. Technik Krempaský má dlhoročné skúsenosti v doprave aj z ČSAD či SAD,“ uviedol.

O nespokojnosti vraj nevie

„Dôvod odvolania nepoznám, ale rozhodnutie rešpektujem,“ reagoval Hrehorčák.

Dodal, že nevie o ničom, čo by mu primátor vyčítal.

Kontrolórka Hana Jakubíková (SDKÚ) po kontrole v DPMK informovala v pondelok okrem iných nedostatkov aj o nadspotrebe služobného auta generálneho riaditeľa, ktorá bola až 74 litrov mesačne.

Hrehorčák tvrdí, že problém je v nereálnej spotrebe uvedenej v technickom preukaze jeho podnikovej Škody Octavia, ktorá by mala byť 4,1 litra na 100 km v meste.

„Tá je v reálnom živote ťažko dosiahnuteľná. Riešili sme ju dlhodobo, momentálne je už v aute asi tri mesiace aj GPS, ktoré však tiež ukázalo nadspotrebu.“

Problémov je v DPMK viac

Podľa Ihnáta, ktorý v dozornej rade končí a na ďalšie štyri roky ho do nej nezvolili, je DPMK zle manažovaný.

Aj preto došlo koncom roka k ďalšej krádeži, kde z autobusu pripraveného do výpravy ktosi ukradol asi 200 litrov nafty, náhradné dielce i elektroinštaláciu.

Raši priznal, že DPMK potrebuje zmenu pre ekonomickú situáciu, záväzky aj celkový chod.

„Vznikali situácie, ktoré nevytvárali optimálnu klímu na fungovanie podniku. Je to moje rozhodnutie, aby fungoval lepšie.“

Podľa primátora DPMK prechádza zložitým obdobím.

„Na jednej strane sú disponibilné zdroje, na druhej technický stav vozidiel, požiadavky obyvateľov na MHD i zamestnancov na stabilizáciu a zvyšovanie platov.“

Raši to nechal na nových

Doplnil, že považoval za správne, aby personálne zmeny robili až noví poslanci po voľbách.

„Niektoré veci urobilo vedenie DPMK výborne, ale máme aj množstvo problémov a myslím, že nové vedenie ich bude riešiť efektívnejšie. Ide o mnohé ekonomické parametre, veci, ktoré spomínala kontrolórka, vzťah vedenia podniku a mnohých zamestnancov, i množstvo pripomienok občanov a zamestnancov,“ vyrátal primátor.

Dodal, že Hrehorčáka nechal v predstavenstve kvôli kontinuite.

Preteky s časom

Kontrolórka upozornila, že ak mesto nestihne meškajúce rekonštrukcie koľajníc za vyše 30 miliónov eur z eurofondov do konca roka 2015, zmeškané úseky bude musieť zaplatiť z vlastných peňazí.

„Robí sa na mnohých miestach naraz, čo obmedzuje občanov, verím, že to vydržia, lebo nie je to príjemný pocit. Je však dobré, že máme šibeničný termín, lebo keby sme na to mali dva roky, možno by sa robilo aj dva roky, no obmedzenia by boli tie isté,“ reagoval Raši.

Nový člen predstavenstva Krempaský (57) sa vyjadril, že mu záleží, aby DPMK ako odborný garant prispel k tomu, aby mesto obnovu električkových tratí stihlo.

Z nemocnice cez zeleň k doprave

Richard Majza (41), ktorý predtým tak ako aj Raši pôsobil v univerzitnej nemocnici ako námestník (ekonomický), štyri roky šéfoval mestskej zeleni a teraz bude riadiť najdôležitejší podnik mesta – dopravný.

Na otázku ohľadom jeho doterajších skúseností s dopravou reagoval, že sa vyjadrí po tom, čo jeho vymenovanie podpíše primátor.

Či odvolaný Hrehorčák (okrem miesta v predstavenstve) alebo doterajší ekonomický riaditeľ Jaš i expredseda predstavenstva Schraml ostanú v DPMK v iných pozíciách, sme sa v pondelok nedozvedeli.

Poslanci zvolili za nových členov dozornej rady Jána Deča (nezávislý), Dušana Petrenku a Stanislava Kočiša (obaja Smer).

Namiesto Majzu povedie Správu mestskej zelene súčasná prevádzkovo-technická námestníčka Marta Popríková, kým z výberového konania vzíde nový riaditeľ.

Čo zistila kontrolórka v DPMK

verejné obstarávanie nebolo upravené interným predpisom

nedodržanie postupov a transparentnosti obstarávania

nedostatočné vymáhanie pohľadávok z obchodného styku

nedodržiavanie internej smernice spotreby PHM

nepotvrdzovanie rozsahu vykonaných strážnych služieb

uhrádzanie faktúr za bezpečnostné služby bez odsúhlasovania odpracovaných hodín

cena externej strážnej služby bola pre podozrenie z krádeží PHM v DPMK zvýšená údajne o 12 hodín denne, ale kontrola v teréne žiadne posilnenie stráženia nezistila

DPMK je kapitálovo poddimenzovaný, vykazuje záporné čisté imanie a zadlženosť asi 90 %

tržby a dotácia nepokrývajú prevádzkové potreby a investičný rozvoj

podnik má problém nájsť voľné vlastné zdroje na krytie investičnej činnosti, čo kompenzuje cudzími zdrojmi

má však aj problém s výnosnosťou, aby bol schopný splácať istiny a úroky a vyprodukoval kladný výsledok hospodárenia

jav

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 225
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 451
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 345
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 204
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 991
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 932
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 205
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 917
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 717
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 605
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Plocha v areáli bytového podniku, ktorá by mala slúžiť ako parkovisko pre vraky.

Bude v areáli bytového podniku.

2 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Policajti blokujú demonštrantov počas protestu proti väzneniu ruského opozičného lídra Alexeja Navaľného v Jekaterinburgu.

Rusi demonštrovali proti Putinovmu režimu.

5 h
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

9 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop