Slovensko je orientované na automobilový priemysel, ktorý dnes živí viac ako 200-tisíc ľudí. Aj závody v minulosti živili státisíce, keď sa v podnikoch vyrábali tanky, televízory, motorky, textil, varil sa cukor i soľ.
KOŠICE. Po mnohých zostali len ruiny alebo ani len tie. My sme sa pozreli na tie najvýznamnejšie (ne)zachované podniky v metropole východu.
VSŽ Košice naprojektovali socialistickí plánovači
Bývalé VSŽ vznikli v hlavách plánovačov na ÚV KSČ v Prahe v 50. rokoch minulého storočia ako nepriamy pokračovateľ Hutníckeho kombinátu (HUKO), ktoré sa na Bočiari pri Košiciach mal začať budovať od začiatku roka 1951.
Z tohto obdobia zostalo len pár skeletov, s reálnou výstavbou sa začalo o pár kilometrov ďalej pri Šaci v januári 1960.
Prvé plechy opustili VSŽ v roku 1964, o rok na to začala prevádzku prvá z troch vysokých pecí. Po úplnom nabehnutí výroby patrili VSŽ k jednému z najmodernejších hutníckych podnikov vo vtedajšom východnom bloku, pričom sa tu vyrábali najmä plechy, karosérie, oceľové pásy a takisto aj niektoré strojárske výrobky.
Tie sa vo veľkom objeme vyvážali až do 40 krajín sveta vrátane „kapitalistických“ štátov. Vďaka VSŽ zároveň narástol počet obyvateľov Košíc z pôvodných 60 000 až zhruba na štvornásobok.
V železiarňach kedysi robilo 23 000 ľudí
Železiarne v časoch najväčšieho rozmachu v roku 1975 zamestnávali takmer 23 000 ľudí. Počty zamestnancov sa postupne znižovali na súčasných niečo vyše 10 000 a ďalších cca 1500 je zamestnaných v rôznych dcérskych spoločnostiach s väčšinou kapitálovou účasťou košického U. S. Steelu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári