Opoziční politici žiadajú, aby sa dopravný prieskum stopol a urobil až po ukončení výluk v doprave. Inak vraj nemá zmysel. Chcú sa obrátiť aj na Brusel. Žiadajú tiež harmonogram rekonštrukcie električkových tratí. Mesto prisľúbilo, že ho zverejní.
Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
KOŠICE. Mestskí poslanci Miroslav Špak (Sieť) a Daniel Rusnák (KDH) i zástupca starostu Starého Mesta Rastislav Trnka (Sieť) vyčítali vo štvrtok primátorovi Richardovi Rašimu (Smer), že stále nie je nikde zverejnený harmonogram rekonštrukcie električkových tratí.
Rusnák vidí rozpory okolo harmonogramu
„Chceme jasné, verejné a kontrolovateľné termíny ukončenia jednotlivých úsekov,“ poznamenal Špak.
Rusnák poukázal na rozpory vo vyjadreniach hovorkyne mesta Lindy Šnajdárovej a primátora. Hovorkyňa podľa neho 9. marca v odpovedi pre TV Markíza uviedla, že harmonogram nie je zverejnený, lebo sa práve pripravuje jeho aktualizácia.
Od primátora mu však bola 10. marca doručená odpoveď na interpeláciu ohľadom rekonštrukcie, kde sa píše, že „stavba prebieha podľa harmonogramu“.
„Tieto odpovede si vzájomne odporujú. Pýtam sa, že keď podľa primátora harmonogram je, prečo nie je zverejnený napriek našej žiadosti spred niekoľkých týždňov. Nevidím na to dôvod, veď podľa neho by sa vedeli nielen poslanci, ale najmä obyvatelia mesta orientovať, ako táto najväčšia dopravná stavba za posledné desiatky rokov prebieha. Žiadam primátora zverejniť ho na webovej stránke mesta do piatku 13. 3. 2015. Pokiaľ sa tak nestane, tak sa asi primátorova odpoveď nezakladá na pravde,“ konštatoval Rusnák.
„Mesto si v uplynulých dňoch vyžiadalo od zhotoviteľa (firma Dúha – pozn. red.) aktuálny harmonogram. Má určený termín dodania na piatok 13. 3. 2015. Po jeho dodaní ho zverejníme,“ odkázala vo štvrtok Šnajdárová.

Spochybňujú výpovednú hodnotu prieskumov
Opozícia nešetrila kritikou ani na práve prebiehajúce dopravné prieskumy.
Korzár už pred pár dňami poukázal na to, že sa robia práve v čase masívnych obmedzení v doprave. Majú byť pritom súčasťou chystanej „Stratégie rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice“.
Mesto za ňu spracovateľovi zaplatí prevažne z eurofondov takmer 890–tisíc eur bez DPH.
„Aká je výpovedná hodnota takéhoto prieskumu? Ako môže byť výsledkom aktuálny a reálny stav dopravnej situácie v čase, keď momentálne do centra jazdia len tí, čo musia, a doprava v podstate kolabuje, lebo veľká časť ulíc a pruhov je uzavretá?“ pýtal sa Trnka.
Vyjadril tiež pochybnosť nad tým, ako môže niekto na základe takéhoto prieskumu predstaviť stratégiu dopravy Košíc na ďalších 10 či 30 rokov.
„Ja osobne viem za takmer milión eur postaviť byty pre 50 rodín. Ak niekto dopravným prieskumom spláchne viac-menej do kanála takúto sumu, to sa mi už zdá tragikomické,“ doplnil Špak.
Opoziční politici. Daniel Rusnák (vľavo) z KDH, Miroslav Špak (v strede) a Rastislav Trnka (obaja zo Siete). Foto: Peter Jabrik
Kritici: Žiadame zastaviť nezmyselný prieskum
„Ak má mať táto stratégia a investovaný takmer milión eur nejaký zmysel, žiadam okamžité zastavenie realizácie prieskumov a ich opakovanie v období po ukončení rekonštrukcie, ktorú primátor deklaruje na 31. 7. 2015. Ak teda ešte verí svojim slovám,“ zdôraznil vicestarosta Starého Mesta.
„Či o pár rokov budeme opäť čerpať ďalšie prostriedky na podobný projekt, ktorý bude upravovať tento, keďže prebieha v úplne nezmyselnom čase?“ dodal.
Mesto prieskum obhajuje
„Bude spracovaný a nakalibrovaný pre stav dopravy v marci 2015. Normálny stav bez výluk bude vypočítaný ako prvý krok dopravnej prognózy. Spracovateľ bude mať takto k dispozícii dáta o intenzitách automobilovej dopravy pre stav v roku 2015 bez vplyvu uzávierok v potrebnej kvalite,“ obhajovala prieskum hovorkyňa mesta.
Dodala, že prístup k vypracovaniu stratégie, založený na matematickom dopravnom modeli, na ktorom budú testované aj návrhové scenáre, konzultujú aj s poradným orgánom Európskej komisie Jaspers.
Vzťah poslanec vs. firma
Špak a Dúha sa dohadujú, kto chcel koho
Miroslav Špak (Sieť) vo štvrtok vysvetľoval aj chýry, že sa vraj on uchádzal o prácu v Dúhe a bol odmietnutý. Otázkou bolo, či by bol voči rekonštrukcii tratí taký kritický aj ako človek z Dúhy.
„O prácu v Dúhe som sa neuchádzal ja, oni ma pozvali rokovať.“
Vysvetlil im, že pôsobenie v Dúhe by nebolo možné, lebo je mestským poslancom a Dúha robí zákazku aj pre Košice.
Majiteľ Dúhy Miroslav Remeta reagoval, že sa s ním rokovalo na odporúčanie finančného manažéra, ktorý ho navrhol ako náhradu za seba.
„Náš posledný rozhovor bol, že to necháme tak, lebo ani ja som nechcel, aby u nás robil poslanec,“ vysvetlil Remeta.
bri
Dopravné prieskumy. Robia sa v čase, keď je doprava v Košiciach zásadne poznačená výlukami pre rekonštrukciu električkových tratí. Foto: Judita Čermáková
Foto k článku: SITA/Jozef Jarošík
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári