Košičan Victor Breiner (1982) chce rozumieť svetu. Preto fotografuje. Publikuje v svetových periodikách, jeho zábery z aktuálnej situácie u našich východných susedov môžete do pondelka vidieť v Kulturparku.
KOŠICE. Výstava pod názvom Separatisti približuje vojnové udalosti na východe Ukrajiny.
Breiner strávil čas priamo medzi separatistami v Donecku a Luhansku. Sériu Maidan, ktorá tiež tvorí súčasť výstavy, tvoria reportážne fotografie, ktoré zachytávajú udalosti v Kyjeve počas jeho najdramatickejších dní z februára 2014. Znovu ale bez krvi.
Zdôrazňuje, že mu nejde o tradičnú vojnovú fotografiu.
„Nehľadal som akčné a dramatické momenty, bojové scény, utrpenie civilného obyvateľstva. Vojnová fotografia je tiež len fotografický žáner a ako každý žáner má svojich predstaviteľov, miesto a čas. Momentálne žijeme v dobe, keď sa tento žáner z mnohých relevantných dôvodov vytráca. Zjednodušene povedané, jedným príkladom je skutočnosť, že sme presýtení násilím z voľne dostupných zdrojov a už nás máločo naozaj šokuje. Na rozdiel od doby spred dvadsiatich rokov vieme, že sa tam bojuje.”
Problém dnes už nie je dokázať, že sa bojuje, to bola úloha starého vojnového reportéra. Dnes ide o hodnovernosť.
Zvedavý a podozrievavý
Jeho motivácia fotiť konflikty a hraničné ľudské príbehy má podľa neho na začiatku sebecký dôvod.
„Chcem rozumieť svetu. Chcem vidieť a rozumieť veciam a ľudom nielen zo stránok kníh, obrazovky alebo rozprávania tretích. Som veľmi zvedavý, podozrievavý, verím máločomu a preto chcem, musím vidieť sám. Na začiatku je stále tento sebecký dôvod. Tu to však nekončí. Každý novinár či fotograf, každý cudzí prvok musí svoju prítomnosť vo vojne zdôvodniť, ospravedniť. Akým právom si robíte obrázky utrpenia druhých ľudí? Preto sa snažím byť užitočný a svoje skúsenosti sprostredkovať iným.”
Úspešný Košičan fotí od roku 2006, aktuálne bezzrkadlovým Fuji X-E2.
„Vyzerám ako turista. Je to skvelé maskovanie. Dnes sa v galériách predávajú fotografie zachytené na smartphone. Myšlienka a vízia sú dôležité, na fotoaparáte vôbec nezáleží. Niekedy sa ma ľudia pýtajú, aký fotoaparát si majú kúpiť, aby robili pekné fotky. Nie fotoaparát, ale dobré topánky.”
Victor vyštudoval germanistiku a venoval sa prekladu. Fotografiu neštudoval a odporúča to.
„Ked som začal fotiť trošku vážnejšie, jednu školu som práve skončil a nemal naozaj žiadnu chuť začínať dalšiu. A urobil som dobre, bola by to tragická strata času. V priebehu rokov som navštívil niekoľko workshopov naozaj známych fotografov. Viac ako o čokoľvek iné ide vo fotografii o osobnú víziu. Tú vám nikto nedá, nikto neporadí. Buď ju máte, alebo nemáte.”
Hrozí im únos
Pre slovenského diváka výraznejšie zarezonoval Breiner fotkami zo Sýrie.
„Som na voľnej nohe a to znamená, že musím mať čo ponúknuť. Keď som sa po niekoľkých rokoch konečne cítil pripravený, išiel som do Sýrie na vlastnú päsť, tak ako ostatní kolegovia na voľnej nohe. Do krajiny som potom cestoval nasledujúci rok a pol a pracoval pre európske publikácie. Z poslednej cesty som sa vrátil v lete 2013, týžden pred tým, ako bol unesený americký novinár Steven Sotloff, s ktorým sme zdieľali rovnakého tlmočníka. Pravdepodobne ho uniesol miestny gang, ktorý ho neskôr predal teroristickej milícii islamský štát. Tá ho popravila ako druhého novinára. Prvý bol James Foley.”
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári