A košická Six Days 2015 to určite potvrdí, nielen preto, že v našom meste a okolí sa uskutoční jubilejný 90. ročník tohto podujatia.
KOŠICE. Trikrát za federálnych čias hostila Šesťdňovú Považská Bystrica, raz tam zavítala endurácka elita sveta už aj v ére samostatného Slovenska, v Košiciach to bude premiéra.
„Šesťdňová na Slovensku, to je už tradícia,“ vraví prezident Slovenskej motocyklovej federácie Peter Smižík.
„My sa so železnou neúnavnosťou vždy uchádzame o organizáciu tohto pdujatia, ktoré je jedno z najväčších pod hlavičkou Medzinárodnej motocyklovej federácie. Kandidatúru na 90. ročník sme podali v roku 2012 a o rok neskôr, na Šesťdňovej v Nemecku, nám organizáciu pridelili.“
Šéf SMF je presvedčený, že Šesťdňová v Košiciach bude patriť medzi najkrajšie v histórii tohto podujatia, že pre všetkých motocyklových fanúšikov to bude nezabudnuteľný zážitok. Aj keď...
„Musím otvoriť aj otázku peňazí, ktoré na jej organizáciu máme. Zatiaľ sme dostali len päťdesiattisíc eur, iba na prípravu podujatia, čo je smiešne nízka suma. Na prípravu štátnej reprezentácie sme od ministerstva školstva nedostali zatiaľ žiadne peniaze...“
Stačí to porovnať s Argentínou, ktorá vlani organizovala 89. ročník.
„Tam dostali od štátu organizátori milión dolárov,“ prezradil Branislav Koniar, zástupca Progress Promotion Košice, ktorá je spoluorganizátorom podujatia.
Dajú zo seba všetko
Napriek nulovému kontu na prípravu seniorského Trophy tímu (ale aj juniorského či ženského, kde bude mať Slovensko premiéru), nastúpi naše áčko na štart v prvý súťažný deň (v pondelok 7. septembra) v najsilnejšom zložení, teda aj s jedným z najlepších endurákov sveta Štefanom Svitkom.
Aj keď slovenský mančaft nebude patriť do okruhu favoritov na zisk najprestížnejšej trofeje.
„Musíme byť realisti, vzhľadom k tomu, aký stav je na Slovensku. Vlak nám ušiel a svet je v tomto športe trošku ďalej ako my, takže veľmi radi by sme boli, keby sme sa umiestnili v prvej desiatke, čo by bol obrovský úspech,“ vraví slovenská „terénna“ jednotka, pre ktorú je však stále vrcholom chýrny Dakar.
„Určite je, to musím priznať. Ale som rád, že je aj Šesťdňová, že na nej môžem štartovať, je to pre mňa druhé najvýznamnejšie podujatie, na ktoré sa najviac teším a ktoré je pod FIM aj najviac hodnotené. Dakar robí síce súkromná organizácia, ale pre každého motorkára alebo enduráka, ktorý ho už išiel, ktorý si to tam skúsil, je Dakar určite najviac.“
Nechá tam dušu
Štefan Svitko však sľubuje, že aj na Šesťdňovej v Košiciach nechá dušu.
„Urobíme všetko pre to, aby sme doma našich fanúšikov nesklamali, dáme zo seba všetko.“
Líder slovenského Trophy tímu hrdo zapózoval aj v modrom drese (juniori budú mať červené a ženy biele), ktorý bude naša reprezentácia na 90. ročníku obliekať.
„Sú to slovenské farby, biela, modrá a červená, takže sa mi ten dres veľmi páči. Slovenské dresy sú vždy najkrajšie, v každom športe, taký je aj tento a ja som rád, že som si ho mohol obliecť ako prvý.“
Diváci našich pretekárov na trati ľahko rozpoznajú, či už to bude na lesných testoch alebo na záverečnom motokrose v Kechneci.
„Očakávame, že by naň mohlo prísť až osemtisíc ľudí, toľko divákov bez problémov tamojší areál pojme,“ vraví Branislav Koniar.
„Je to jediná súťaž, na ktorú treba divákom vstupenku. Od piatka sú už v predaji, pre dospelých stojí sedem eur, pre deti štyri a tí najmladší, do šesť rokov, majú vstup zadarmo.“
Motokros mohol byť aj v uliciach Košíc...
Mimoriadne atraktívne, nielen pre jazdcov, budú aj kopcovité terény v okolí Košíc.
„Myslím si, že všetky prejazdy budú veľmi pekné. Najbližšie ku Košiciam bude enduro test pri Baške, kde bude veľmi dobrý prístup pre všetkých Košičanov,“ pozýva divákov aj do terénu Peter Lazár, šéf košického SC Enduro klubu, ktorý sa podieľal na výbere tratí.
Kráľovská bude podľa neho tretia etapa.
„Z môjho pohľadu bude najťažší tretí deň. Bude to aj najdlhšia etapa, jazdci budú schádzať strmými chodníkmi z Kojšovskej hole do Nižného Medzeva a z pohľadu fyzickej náročnosti bude tretí deň určite najkritickejší a pre jazdcov najťažší.“
S výberom trate pre záverečný motokros nebol problém, areál v Kechneci je naň optimálny, ale organizátori podujatia sa možno pohrávali aj s myšlienkou, že by sa mohol uskutočniť priamo v košických uliciach, ktoré sú momentálne – a počas Šesťdnovej ešte asi stále budú – pre terénny motokros ako stvorené.
„Ha-ha-ha, motokrosový test sme tu neplánovali robiť, aj keď priznávam, že nás táto situácia zaskočila. My sme si nad tým naozaj lámali hlavu a ten záverečný motokros bol pre nás taký limit. Myslím si, že Kechnec je optimálne miesto. Pomohlo nám aj to, že je tam urobená nová cesta, diaľnica a je tam dobré zázemie, silný motoklub, ktorý bez problémov dokáže usporiadať tieto preteky.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári