Korzár logo Korzár Košice

Košickí študenti prešli na úspornom vozidle 355 kilometrov s litrom paliva

Bežné vozidlo pritom spotrebuje aspoň 15 litrov pohonných hmôt.

Šofér vnútri ekologického vozidla. V kabíne prakticky leží.Šofér vnútri ekologického vozidla. V kabíne prakticky leží. (Zdroj: Judita Čermáková)

Tím Strojníckej fakulty TUKE vytvoril ekologické auto, ktorému na 355 km stačí jediný liter benzínu. Predviedli ho na súťaži Shell eco-marathon Europe v holandskom Rotterdame.

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

KOŠICE. Za nízku spotrebu vďačí autíčko hlavne dobrej aerodynamike, nízkej hmotnosti len 48 kg a upravenému malému motoru s objemom 25 cm3.

Tím pod vedením Branislava Konečného sa zdokonaľovaniu auta venoval od novembra. Auto bolo vyrobené v roku 1998, odvtedy ho študenti pravidelne vylepšujú.

SkryťVypnúť reklamu

„Vymenili sme motor, elektroniku pre riadenie spaľovania a zapaľovania, brzdy, dorazy, signalizácie, riadiacu jednotku a ovládací panel. Máme aj novú prilbu a komunikáciu s vodičom,“ hovorí Branislav Konečný, doktorand na Katedre bezpečnosti a kvality produkcie.

Na znovuzrodení vozidla sa podieľal aj Aurel Sloboda a Tibor Bugár, pôvodní autori auta.

„Konštrukcia auta je oceľová a karoséria zo sendvičového laminátu. Auto dosiahne rýchlosť zhruba 40 až 50 kilometrov za hodinu - avšak tá v pretekoch nehrá hlavnú rolu – jednak to neumožňuje profil trate a vozidlo je úspornejšie pri nižších rýchlostiach – priemerná rýchlosť je na trati mierne nad 25 km/h. Ide o prototyp, jediné takéto vozidlo na svete,“ hovorí Aurel Sloboda.

Len pre nízkych šoférov

„Veľkou mierou prispeli elektrotechnici Viktor Šlapák a Milan Biroš, ktorí vymenili komplet celú elektroniku, ale aj Ján Petróci a Roman Tonhaiser, ktorí prerábali motor a Tomáš Čerbák s Oliverom Kičkom,“ dodáva Branislav Konečný.

SkryťVypnúť reklamu

Kvôli aerodynamickému tvaru vodič v aute pri riadení leží a v kabíne nie je miesto na nič iné.

„Ani peňaženku si nemáte kde odložiť. Vodič musí byť nízky a ľahký, no podmienky súťaže stanovujú, že musí mať aspoň 50 kg.“

Auto šoféroval Peter Kentoš, ktorý pomáha aj s technickým zabezpečením.

V podobe, v akej je auto teraz, nie je použiteľné na slovenské cesty. „Teoreticky by sa dalo zlegalizovať, aby chodilo po cestách, ale nie na Slovensku, skôr v iných krajinách, kde je legislatívne možné prihlasovať autá vlastnej výroby.“

Cieľom je tisíc kilometrov

Kvôli európskej súťaži museli konštruktéri splniť 150 prísnych podmienok. V kontrolnom stredisku technickej inšpekcie na začiatku súťažného maratónu strávili trištvrte dňa.

„Najlepší výsledok s týmto autom sme mali 783 km na liter paliva. Tento ročník sme nemali až taký dobrý výsledok, pretože sme vozidlo pripravovali trocha v zhone a povrch na okruhu bol drsný, čo pre tieto autá nie je dobré,“ hodnotí Branislav Konečný.

SkryťVypnúť reklamu

Študenti by v zdokonaľovaní auta chceli pokračovať.

„Náš cieľ je 1000 kilometrov na liter paliva. Buď budeme vylepšovať toto auto, alebo vytvoríme nové – aerodynamickejšie a ľahšie. Tie najlepšie na pretekoch vážili iba okolo 30 kg.“

5_judy_r1507_res.jpg

Branislav Konečný (vpravo) a Aurel Sloboda. Na svoj výtvor sú hrdí. Foto: Judita Čermáková

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  4. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  6. Na Marka oharka do jarka
  7. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 082
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 817
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 046
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 372
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 908
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 194
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 835
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 456
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 769
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 332
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 75 013
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 683
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 581
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 641
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 597
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 769
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 332
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 75 013
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 683
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 581
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 641
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 597
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu