Korzár logo Korzár Košice
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 31. 5.

Košickí študenti prešli na úspornom vozidle 355 kilometrov s litrom paliva

Bežné vozidlo pritom spotrebuje aspoň 15 litrov pohonných hmôt.

Šofér vnútri ekologického vozidla. V kabíne prakticky leží.Šofér vnútri ekologického vozidla. V kabíne prakticky leží. (Zdroj: Judita Čermáková)

Tím Strojníckej fakulty TUKE vytvoril ekologické auto, ktorému na 355 km stačí jediný liter benzínu. Predviedli ho na súťaži Shell eco-marathon Europe v holandskom Rotterdame.

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

KOŠICE. Za nízku spotrebu vďačí autíčko hlavne dobrej aerodynamike, nízkej hmotnosti len 48 kg a upravenému malému motoru s objemom 25 cm3.

Tím pod vedením Branislava Konečného sa zdokonaľovaniu auta venoval od novembra. Auto bolo vyrobené v roku 1998, odvtedy ho študenti pravidelne vylepšujú.

Skryť Vypnúť reklamu

„Vymenili sme motor, elektroniku pre riadenie spaľovania a zapaľovania, brzdy, dorazy, signalizácie, riadiacu jednotku a ovládací panel. Máme aj novú prilbu a komunikáciu s vodičom,“ hovorí Branislav Konečný, doktorand na Katedre bezpečnosti a kvality produkcie.

Na znovuzrodení vozidla sa podieľal aj Aurel Sloboda a Tibor Bugár, pôvodní autori auta.

„Konštrukcia auta je oceľová a karoséria zo sendvičového laminátu. Auto dosiahne rýchlosť zhruba 40 až 50 kilometrov za hodinu - avšak tá v pretekoch nehrá hlavnú rolu – jednak to neumožňuje profil trate a vozidlo je úspornejšie pri nižších rýchlostiach – priemerná rýchlosť je na trati mierne nad 25 km/h. Ide o prototyp, jediné takéto vozidlo na svete,“ hovorí Aurel Sloboda.

Len pre nízkych šoférov

„Veľkou mierou prispeli elektrotechnici Viktor Šlapák a Milan Biroš, ktorí vymenili komplet celú elektroniku, ale aj Ján Petróci a Roman Tonhaiser, ktorí prerábali motor a Tomáš Čerbák s Oliverom Kičkom,“ dodáva Branislav Konečný.

Skryť Vypnúť reklamu

Kvôli aerodynamickému tvaru vodič v aute pri riadení leží a v kabíne nie je miesto na nič iné.

„Ani peňaženku si nemáte kde odložiť. Vodič musí byť nízky a ľahký, no podmienky súťaže stanovujú, že musí mať aspoň 50 kg.“

Auto šoféroval Peter Kentoš, ktorý pomáha aj s technickým zabezpečením.

V podobe, v akej je auto teraz, nie je použiteľné na slovenské cesty. „Teoreticky by sa dalo zlegalizovať, aby chodilo po cestách, ale nie na Slovensku, skôr v iných krajinách, kde je legislatívne možné prihlasovať autá vlastnej výroby.“

Cieľom je tisíc kilometrov

Kvôli európskej súťaži museli konštruktéri splniť 150 prísnych podmienok. V kontrolnom stredisku technickej inšpekcie na začiatku súťažného maratónu strávili trištvrte dňa.

„Najlepší výsledok s týmto autom sme mali 783 km na liter paliva. Tento ročník sme nemali až taký dobrý výsledok, pretože sme vozidlo pripravovali trocha v zhone a povrch na okruhu bol drsný, čo pre tieto autá nie je dobré,“ hodnotí Branislav Konečný.

Skryť Vypnúť reklamu

Študenti by v zdokonaľovaní auta chceli pokračovať.

„Náš cieľ je 1000 kilometrov na liter paliva. Buď budeme vylepšovať toto auto, alebo vytvoríme nové – aerodynamickejšie a ľahšie. Tie najlepšie na pretekoch vážili iba okolo 30 kg.“

5_judy_r1507_res.jpg

Branislav Konečný (vpravo) a Aurel Sloboda. Na svoj výtvor sú hrdí. Foto: Judita Čermáková

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 049
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 287
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 518
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 964
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 713
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 657
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 852
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 760
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 622
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 948
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Na úrade dostali termín počas zákazu vychádzania. Prišli, hrozili im pokutou

Rezort vnútra zatvoril svoje pracoviská až v utorok.

Počas utorka pristúpilo ministerstvo k zatvoreniu svojich pracovísk pre verejnosť.

Šiesti poslanci košickej župy odchádzajú z poslaneckého klubu Smeru

Nemôžu vytvoriť svoj vlastný. Chcú zmenu rokovacieho poriadku.

Ján Jakubov bude zrejme predsedom nového poslaneckého klubu strany Hlas.

Kauza správkyne nebankovky SaS Slovensko sa možno vráti na začiatok

Krajský súd zrušil rozsudok okresného, ten bude pokračovať v dokazovaní.

Obžalovaná Kristína Rigová (vpravo) s advokátkou Helenou Knopovou na krajskom súde.

V Medzilaborciach začali stavať stanicu. Stará už bola len na hanbu

Poslúži cestujúcim, ktorí idú vlakom aj autobusom.

Práce na výstavbe vlakovej a autobusovej stanice v Medzilaborciach sa začali.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop