Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 24. máj, 2022 | Meniny má Ela

Košickí študenti prešli na úspornom vozidle 355 kilometrov s litrom paliva

Bežné vozidlo pritom spotrebuje aspoň 15 litrov pohonných hmôt.

Šofér vnútri ekologického vozidla. V kabíne prakticky leží.Šofér vnútri ekologického vozidla. V kabíne prakticky leží. (Zdroj: Judita Čermáková)

Tím Strojníckej fakulty TUKE vytvoril ekologické auto, ktorému na 355 km stačí jediný liter benzínu. Predviedli ho na súťaži Shell eco-marathon Europe v holandskom Rotterdame.

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

KOŠICE. Za nízku spotrebu vďačí autíčko hlavne dobrej aerodynamike, nízkej hmotnosti len 48 kg a upravenému malému motoru s objemom 25 cm3.

Tím pod vedením Branislava Konečného sa zdokonaľovaniu auta venoval od novembra. Auto bolo vyrobené v roku 1998, odvtedy ho študenti pravidelne vylepšujú.

SkryťVypnúť reklamu

„Vymenili sme motor, elektroniku pre riadenie spaľovania a zapaľovania, brzdy, dorazy, signalizácie, riadiacu jednotku a ovládací panel. Máme aj novú prilbu a komunikáciu s vodičom,“ hovorí Branislav Konečný, doktorand na Katedre bezpečnosti a kvality produkcie.

Na znovuzrodení vozidla sa podieľal aj Aurel Sloboda a Tibor Bugár, pôvodní autori auta.

„Konštrukcia auta je oceľová a karoséria zo sendvičového laminátu. Auto dosiahne rýchlosť zhruba 40 až 50 kilometrov za hodinu - avšak tá v pretekoch nehrá hlavnú rolu – jednak to neumožňuje profil trate a vozidlo je úspornejšie pri nižších rýchlostiach – priemerná rýchlosť je na trati mierne nad 25 km/h. Ide o prototyp, jediné takéto vozidlo na svete,“ hovorí Aurel Sloboda.

Len pre nízkych šoférov

„Veľkou mierou prispeli elektrotechnici Viktor Šlapák a Milan Biroš, ktorí vymenili komplet celú elektroniku, ale aj Ján Petróci a Roman Tonhaiser, ktorí prerábali motor a Tomáš Čerbák s Oliverom Kičkom,“ dodáva Branislav Konečný.

SkryťVypnúť reklamu

Kvôli aerodynamickému tvaru vodič v aute pri riadení leží a v kabíne nie je miesto na nič iné.

„Ani peňaženku si nemáte kde odložiť. Vodič musí byť nízky a ľahký, no podmienky súťaže stanovujú, že musí mať aspoň 50 kg.“

Auto šoféroval Peter Kentoš, ktorý pomáha aj s technickým zabezpečením.

V podobe, v akej je auto teraz, nie je použiteľné na slovenské cesty. „Teoreticky by sa dalo zlegalizovať, aby chodilo po cestách, ale nie na Slovensku, skôr v iných krajinách, kde je legislatívne možné prihlasovať autá vlastnej výroby.“

Cieľom je tisíc kilometrov

Kvôli európskej súťaži museli konštruktéri splniť 150 prísnych podmienok. V kontrolnom stredisku technickej inšpekcie na začiatku súťažného maratónu strávili trištvrte dňa.

„Najlepší výsledok s týmto autom sme mali 783 km na liter paliva. Tento ročník sme nemali až taký dobrý výsledok, pretože sme vozidlo pripravovali trocha v zhone a povrch na okruhu bol drsný, čo pre tieto autá nie je dobré,“ hodnotí Branislav Konečný.

SkryťVypnúť reklamu

Študenti by v zdokonaľovaní auta chceli pokračovať.

„Náš cieľ je 1000 kilometrov na liter paliva. Buď budeme vylepšovať toto auto, alebo vytvoríme nové – aerodynamickejšie a ľahšie. Tie najlepšie na pretekoch vážili iba okolo 30 kg.“

5_judy_r1507_res.jpg

Branislav Konečný (vpravo) a Aurel Sloboda. Na svoj výtvor sú hrdí. Foto: Judita Čermáková

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Chceš prácu v IT?
  3. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie
  4. VELUX zmapoval kvalitu interiérov slovenských domácností
  5. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  6. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  1. Chceš prácu v IT?
  2. VELUX zmapoval kvalitu interiérov slovenských domácností
  3. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie
  4. ZŠ v Moldave nad Bodvou bola súčasťou projektu ENGIE Eco školy
  5. Zelenší dvor pre ZŠ Hviezdoslava vďaka projektu ENGIE Eco školy
  6. Príďte si vychutnať výstavu ilustrácií pre deti
  7. Liptovský Mikuláš: V našom meste pes neskapal
  8. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 021
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 3 119
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 2 975
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 291
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 814
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 664
  7. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 017
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely 912

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Matovičove diktátorské chúťky
  2. Lórant Kulík: Šport: Košický Peace Half Marathon vyhrala dvojnásobná olympionička
  3. Inštitút strategických politík: Podnestersko sa môže stať novým frontom v agresii Ruska proti Ukrajine
  4. Věra Tepličková: Náš minister Kim ide ako pílka...
  5. Martina Kotúčová: Americké sebevědomí
  6. Ján Valchár: Zombíci, Skywalkeri a Terminátori na Ukrajine alebo Je máj, dajte nám ryžu!
  7. Michal Rodziňák: VC Španielska F1: Začína byť horúco
  8. Irena Šimuneková: Ihráčske kamenné more
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 386
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 521
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 5 826
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 4 865
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 204
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 432
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 367
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 103
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Matovičove diktátorské chúťky
  2. Lórant Kulík: Šport: Košický Peace Half Marathon vyhrala dvojnásobná olympionička
  3. Inštitút strategických politík: Podnestersko sa môže stať novým frontom v agresii Ruska proti Ukrajine
  4. Věra Tepličková: Náš minister Kim ide ako pílka...
  5. Martina Kotúčová: Americké sebevědomí
  6. Ján Valchár: Zombíci, Skywalkeri a Terminátori na Ukrajine alebo Je máj, dajte nám ryžu!
  7. Michal Rodziňák: VC Španielska F1: Začína byť horúco
  8. Irena Šimuneková: Ihráčske kamenné more
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 386
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 521
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 5 826
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 4 865
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 204
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 432
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 367
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 103
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu