Vzduch v Košiciach je päťkrát horší ako na horách. Z veľkých miest zatiaľ vychádzame najhoršie. Podľa odborníkov by sme mali nechať doma auto vždy keď sa dá a cestovať radšej pešo alebo autobusom.
Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
KOŠICE. Experti z európskeho projektu Clean Air merali v Košiciach v piatok znečistenie ovzdušia veľmi jemnými prachovými časticami (UFP = Ultra Fine Particles).
Výsledky pre obyvateľov nie sú potešujúce. Odborníci namerali vysoké tzv. pozaďové hodnoty „čistého“ vzduchu v Košiciach, ktoré dosahovali priemerné hodnoty takmer 7000 častíc na cm3 (č/cm3).
Taxík s ventiláciou škodí
Jedným nádychom vdýchneme približne 0,5 litra vzduchu a za minútu sa v pokoji nadýchneme asi 15–krát, čo znamená že pri jednom nádychu „čistého“ vzduchu v Košiciach vdýchneme 3,5 milióna častíc, za minútu to je 52 miliónov častíc.
Najhorší vzduch bol za 15 minút merania v Košiciach zaznamenaný v podzemnej garáži nákupného centra, a to až 42 900 č/cm3.
Po ňom nasleduje vzduch v taxíku so zatvorenými oknami a zapnutou ventiláciou pri prejazde okolo centra (40 200 č/cm3), starší zelený autobus MHD (Solaris, Euro III, diesel) a Štefánikova ulica v špičke (22 350 č/cm3).
Za čistý vzduch v obci sa pritom považuje vzduch s priemernou hodnotou pod 3000 č/cm3.
Nie je autobus ako autobus
Daniel Lešinský, predseda o. z. Cepta, takéto výsledky nečakal.
„Najviac ma prekvapili výsledky z merania v taxíku, ktorým sme sa previezli ráno v pracovný deň okolo centra Košíc. Tieto hodnoty sú podobné vo všetkých autách, v ktorých cestujeme cez naše mestá, pretože ventilácia jemné prachové častice nezachytí. A potom samozrejme hodnoty v podzemnej garáži, to sme nečakali. Išli sme sa pozrieť aj do Myslavy, čo bolo proti vetru. Tam boli hodnoty do 7 000 č/cm3. Čistý vzduch v Košiciach je 5x horší ako čistý vzduch na horách.“
Rozdiel je aj, v akom autobuse cestujete.
„V starom dieselovom autobuse pri zatvorených oknách je to dnu ako v udiarni, tam si treba radšej urobiť prievan, nech sa znečistenie skôr vyvetrá. V modernom autobuse nevadí, ak sú okná zatvorené. Vtedy môže byť znečistenie v autobuse nižšie ako vonku na ulici.“
Škodlivý vzduch
Hlavnými zdrojmi lokálneho znečistenia ovzdušia je doprava, predovšetkým vozidlá s dieselovým pohonom a lokálne kúreniská, regionálne znečistenie má na svedomí hlavne priemysel a energetika.
„U vás v Košiciach by to mohlo byť spôsobené priemyslom, ktorý máte. Košice vychádzajú z veľkých slovenských miest zatiaľ najhoršie.“
Dánsky expert Kaare Press-Kristensen (Danish Ecological Council) varuje pred zdravotnými rizikami.
„Takto znečistený vzduch v Košiciach spôsobuje vážne zdravotné problémy, ako napr. kardiovaskulárne ochorenia, ochorenia dýchacích ciest, rakovinu a tým spôsobuje predčasné úmrtia.“
Sadnite na bicykel
Daniel Lešinský odporúča Košiciam dodržiavať viaceré ekologické zásady.
„Ak sa skutočne potrebujeme niekam presunúť, tak inak ako autom alebo motorkou - ideálny je bicykel, kolobežka, chôdza alebo MHD. Ak sa inak nedá ako autom, potom vždy využívajme ekošoférovanie. Pomohlo by aj zavedenie nízkoemisnej zóny v centre a v husto obývaných častiach mesta a maximálna podpora a rozvoj cyklodopravy.“
Ďalej odporúča výmenu všetkých dieselových autobusov starších ako EURO 5 za CNG – plynový, ekologický a ekonomický pohon, alebo za trolejbusy, osvetu v oblasti používania lokálnych kúrenísk a prísnejšie ekologické pravidlá pre stavebné firmy.
Štefánikova patrí medzi najviac znečistené. Foto: Judita Čermáková
Zápchy na Palackého. Tiež prispievajú k horšiemu ovzdušiu. Foto: Judita Čermáková
Podzemné garáže. Bez vetrania sú zásobárňou nečistôt. Ilustračné foto: archív
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári