KOŠICE. Podľa pravicového košického mestského poslanca a predsedu Pravého klubu Miroslava Špaka (Sieť) je primátor Košíc Richard Raši (Smer) ako štatutár mesta povinný informovať Košičanov a znášať dôsledky nezvládnutej rekonštrukcie električkových tratí v meste. Špak to uviedol vo štvrtok na tlačovej besede.
„Žiadame, aby primátor Raši verejne potvrdil konečný termín dokončenia rekonštrukcie električkových tratí – 28. september tohto roka. Aby sa osobne zaručil za to, že košický MMM (Medzinárodný maratón mieru, sa bude bežať po obvyklej trase. Súčasne požadujeme i vyvodenie zodpovednosti voči jeho osobe, ak nebude dodržaný termín,“ povedal Špak.
Predložia vlastný návrh kompenzácií
Pokiaľ ide o kompenzácie pre cestujúcich košickou MHD a pre vodičov, ktoré na pondelkové rokovanie mestského zastupiteľstva predkladá vedenie mesta, Špak uviedol, že tento návrh pravicoví poslanci nepodporia a rokujú aj s nezávislými, aby sa k nim pridali.
„Predložíme vlastný návrh, aby od 1. augusta bola MHD v Košiciach bezplatná, ako aj bezplatné parkovanie v centre mesta, aby bola zriadená špeciálna komisia na posudzovanie dopadov rekonštrukcie na podnikateľské subjekty, ktoré by mali tiež dostať kompenzáciu,“ uviedol Špak.
Špak kritizoval návrh mesta na kompenzácie, pretože „Košičania si majú zaplatiť kompenzácie z vlastného vrecka“.
Dodal, že podľa DPMK to bude predstavovať sumu 400-tisíc eur. Podľa jeho názoru by kompenzácie mali byť uhradené zo sankcií voči zhotoviteľovi.
„Primátor Raši zjavne nechce uplatniť sankcie voči zhotoviteľovi. Vyzývame primátora Rašiho, aby namiesto oficiálneho predĺženia termínu dokončenia uplatnil voči dodávateľovi zmluvné sankcie, výška ktorých sa mesačne pohybuje v státisícoch eur,“ povedal Špak.
Kritizovali aj parkovanie
Kritika opozície sa týka aj navrhovaného rozšírenia spoplatnených parkovacích zón a harmonogramu riešenia statického parkovania v meste.
"Počas celého trvania zmluvy so spoločnosťou EEI v trvaní takmer troch rokov i napriek zmluvnému záväzku je počet novovybudovaných parkovacích miest v Košiciach nula. Pritom suma, ktorú EEI za tento čas zarobila, nie je známa," povedal vicestarosta košického Starého Mesta Rastislav Trnka (Sieť).
Deklaroval potrebu ukončenia zmluvy s touto spoločnosťou, ktorú označil pre mesto za finančne nevýhodnú.
Spoločnosť EEI odmietla kritiku stagnácie projektu statického parkovania v Košiciach, ktorá zaznela zo strany mestskej pravicovej opozície.
"Boli by sme veľmi radi, ak by projekt nového parkovania v Košiciach nabral reálne a pre občanov už viditeľné kontúry. Kritici si však neuvedomujú fakt, že ako dodávateľská firma postupujeme v zmysle ustanovení uzavretej zmluvy, ktorá nás neoprávňuje investovať skôr, ako je v zmluve definované," uviedla mediálna zástupkyňa spoločnosti Soňa Húšťová.
Firma konštatuje, že podmienky súťaže a zmluva s mestom stanovili začiatok investície týkajúcej sa parkovacích miest až po schválení koncepcie projektu a jeho harmonogramu.
Koncepciu schválilo Mestské zastupiteľstvo (MsZ) Košíc vo februári tohto roku a následne pripravený harmonogram schválila dopravná komisia len minulý týždeň.
Spoločnosť postupuje podľa Húšťovej presne v zmysle zmluvy, do ktorej boli v procese tvorby zapracované aj vecné pripomienky všetkých mestských častí Košíc.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári