Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 16. máj, 2022 | Meniny má Svetozár

Úľavy v košickej MHD schválili, zaplatí ich asi mesto

Mesto korigovalo informáciu, že kompenzácie budú stáť mestskú kasu 400-tisíc eur. Má to byť len 100-tisíc.

V mestskej hromadnej doprave sa bude štyri mesiace cestovať lacnejšie.

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

KOŠICE. Poslanci schválili v pondelok na mestskom zastupiteľstve úpravu Tarify DPMK pre mestskú hromadnú dopravu.

To umožní od 1. júla do 31. októbra zaviesť kompenzácie cestujúcim aj vodičom pre problémy súvisiace s rekonštrukciou električkových tratí.

Koľko budú kompenzácie stáť

Časť vyše 45-minútovej búrlivej diskusie zabralo, aká suma bude potrebná na kompenzácie.

„Mesačné kompenzácie sa pohybujú vo výške 24 212 eur mesačne,“ uviedol generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta košice (DPMK) Richard Majza.

Za štyri mesiace by to teda malo byť takmer 100-tisíc eur.

„Na komisii dopravy povedal generálny riaditeľ DPMK, že to bude 100-tisíc mesačne. Niečo sa zmenilo?“ opýtal sa na rozpor v Majzových tvrdeniach predseda Pravého poslaneckého klubu Miroslav Špak (Sieť).

Poslanec Miloš Ihnát (nezávislý) potvrdil, že Majza hovoril na komisii o 100-tisícoch eur, teda sa kompenzácie mali vyšplhať celkovo na 400-tisíc.

Primátor Richard Raši (Smer) tento rozpor vysvetlil tak, že pri pôvodnom odhade nezarátali úspory z toho, že MHD teraz väčšinou zabezpečuje prevádzkovo lacnejšia autobusová doprava, nie drahšia električková, či trolejbusová.

Poslanec Jaroslav Polaček (nezávislý) kritizoval, že sa idú úľavy schvaľovať až teraz, hoci prvé informácie o problémoch so 4-zastávkovými i 30-minútovými lístkami sa objavili už vlani v auguste.

„Ak nechceme, aby si kompenzácie zaplatili sami obyvatelia z rozpočtu na úkor iných služieb, nech sa zaplatia z pokút voči zmluvným partnerom, ak tu nejaké nedodržania zmluvy vznikli. Ak nevznikli, potom sa môžeme rozprávať len o tom, že tu niekto niečo zle naplánoval a z obyvateľov sa stali len trpitelia,“ skonštatoval Polaček.

Viceprimátor Martin Petruško (Smer) reagoval, že kompenzovať sa ide teraz, lebo až po začatí prác na modernizácii električkových uzlov nastalo výrazné zhoršenie v MHD.

Dečo: Zmluva je nevýhodná. Petruško: je štandardná

Podľa poslanca Jána Deča (nezávislý) zmluva nechráni mesto a obyvateľov, ale firmu Dúha. Je presvedčený, že pre mesto je nevýhodná.

“Zatiaľ totiž nemám žiadnu vedomosť o tom, že by mesto penalizovalo Dúhu. Budem rád, ak ma niekto presvedčí, že mesto je to, ktoré drží opraty v rukách. Dúfam, že sa nedožijeme namiesto maratónu nejakého cezpoľného behu. Som však za kompenzácie,“ poznamenal Dečo.

V zmluve je uvedené, že sankcionovať možno zhotoviteľa (Dúha – ZUE) až vtedy, keď nesplní termín dokončenia celého diela.

A to aj v prípade, ak mešká s prácami na jednotlivých častiach diela, za ktoré by inak v prípade nedodržania termínov pokuta hrozila.

Viceprimátor Petruško k zmluve uviedol, že je štandardná, aká sa bežne využíva pri všetkých zmluvných vzťahoch, ktoré sa týkajú eurofondov.

Raši: Zaplatí to mesto alebo zhotoviteľ

Raši vysvetlil, že sú dve možnosti financovania kompenzácií.

Ak zhotoviteľ nedodrží termín dokončenia celej stavby, bude sankcionovaný. Zatiaľ však podľa neho neuplynul ani pôvodný (31. júl).

Ministerstvo dopravy ako nadriadený orgán pre eurofondy práve rozhoduje o tom, či ho posunie na 28. septembra na základe žiadosti zhotoviteľa.

Ak to ministerstvo schváli a zhotoviteľ nový termín stihne, bude musieť podľa Rašiho znášať náklady na kompenzácie mesto, lebo potom nebude „právny dôvod ich od niekoho vymáhať“.

Fakty

Čo sa kompenzuje

Kompenzácie majú platiť od 1. júla do 31. októbra 2015, čo predstavuje 123-dňové „prechodné obdobie“.

Neprestupný štvorzastávkový papierový lístok (0,5 eura) bude v tom období pri nezmenenej cene platiť ako prestupný 30-minútový (0,6 eura), ten zas ako prestupný na 60 minút (0,7 eura). Takže 60-minútový nemusia cestujúci využívať vôbec.

Pri časových cestovných lístkoch vzniká „dodatočná doba platnosti“. Ňou sa platnosť lístka na 30 dní predlžuje o 7, lístka na 90 dní o 21 a lístka na 180 dní o ďalších 30 dní.

Plný počet dní navyše sa však vzťahuje iba na tie lístky, ktorých celá pôvodná doba platnosti spadá do „prechodného obdobia“.

Ak nespadá celá, predĺži sa platnosť lístka iba o alikvótnu časť. Tá sa dá vypočítať podľa vzorca, ktorý je súčasťou tarify, ale DPMK zverejní na svojej webovej stránke aj praktický kalkulátor.

Vodiči budú mať MHD zdarma v pondelok a piatok, keď sa preukážu vlastným vodičským preukazom a technickým preukazom auta, pričom na nich nemusia byť rovnaké mená.

Generálny riaditeľ DPMK Richard Majza doplnil, že kompenzácie sa týkajú aj elektronických peňaženiek s rovnakými podmienkami, ako je to pri papierových lístkoch.

bri

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. S jazykom vám pomôže elektronický prekladač Vasco Translator M3
  2. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  2. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  5. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  6. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  7. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  1. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 12 691
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 11 237
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 113
  4. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 3 542
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 262
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 2 254
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 011
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 784

Blogy SME

  1. Anna Milanová: Spoločenské podhubie...
  2. Martina Kotúčová: Proč dcera nehraje
  3. Štefan Vidlár: Dva postrehy
  4. Tomáš Sedílek: Obhajcovia zlata z MS 2021 budú pre nás tvrdý oriešok.
  5. Věra Tepličková: Pár dní nie je človek online a už v tom má zmätok
  6. Branislav Fričovský: Zápisky (geotermo)heretika: Prológ
  7. Aliancia NIE RAKOVINE: Dobrý deň, sme NIE RAKOVINE
  8. Milan Buno: 7 knižných tipov: Dve slovenské katedrály tak, ako ste ich ešte nevideli!
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 19 231
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 9 483
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 168
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 119
  5. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 6 089
  6. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa pravdepodobne ešte neskončil. Aktuálne informácie 3 779
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 121
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 964
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  3. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Milovaný Stalin - národné šťastie! Plagát

Ako upraviť pamätníky, aby zodpovedali histórii?


23 h
Peter Tkačenko

Vláda dávno testovala dôstojnosť samospráv.


22 h
Marek Krajčí

O odvolávaní Lengvarského sa hovorí v súvislosti s plánom obnovy, nie trans ľuďmi, tvrdí Krajčí.


a 1 ďalší 13. máj
 Kompresorová prečerpávacia stanica Veľké Kapušany.

Vojna na Ukrajine pokračuje 82. deň.


a 6 ďalší 7 h

Blogy SME

  1. Anna Milanová: Spoločenské podhubie...
  2. Martina Kotúčová: Proč dcera nehraje
  3. Štefan Vidlár: Dva postrehy
  4. Tomáš Sedílek: Obhajcovia zlata z MS 2021 budú pre nás tvrdý oriešok.
  5. Věra Tepličková: Pár dní nie je človek online a už v tom má zmätok
  6. Branislav Fričovský: Zápisky (geotermo)heretika: Prológ
  7. Aliancia NIE RAKOVINE: Dobrý deň, sme NIE RAKOVINE
  8. Milan Buno: 7 knižných tipov: Dve slovenské katedrály tak, ako ste ich ešte nevideli!
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 19 231
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 9 483
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 168
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 119
  5. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 6 089
  6. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa pravdepodobne ešte neskončil. Aktuálne informácie 3 779
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 121
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 964
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  3. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu