Kedy bude môcť cestovať na jeden lístok vysokoškolák bývajúci na prešovskom Sekčove autobusom, vlakom a MHD do školy na košickej Technickej univerzite? Vraj sa tak stane do roku 2020. Aj takéto informácie sme sa dozvedeli na stredajšej konferencii s názvom Doprava v regióne Východné Slovensko.
Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
KOŠICE. Kým napríklad v Prahe si môžeme kúpiť hodinový alebo aj celodenný lístok, ktorý platí v celkovo siedmich tarifných pásmach v metre, električke, prímestských autobusoch alebo regionálnych železničných tratiach, na východe je to zatiaľ stále iba v rovine sci-fi.
Ešte pred rokom nám zhruba po vyše 10 rokoch príprav dnes už odvolaný splnomocnenec KSK pre integrovaný dopravný systém Juraj Krempaský povedal, že verí, že v roku 2017 bude stačiť na cestovanie jeden lístok a prepravcovia budú mať vzájomne zintegrované tarify.
Jednotný cestovný lístok na východe? Možno do 2020
Na stredajšej konferencii však už také optimistické názory nepadali.
Podľa vedúceho odboru dopravy Košického samosprávneho kraja (KSK) Ladislava Olexu by sa to malo stihnúť do roku 2020.
Prešovský viceprimátor Štefan Kužma (SDKÚ) sa obáva toho, ako sa bude dať zintegrovať tarifa štátneho železničného dopravcu s vlakmi zadarmo pre určité sociálne skupiny a autobusových prepravcov, z ktorých každý poskytuje úplne iné druhy zliav.
V rámci integrovanej dopravy sa obyvatelia ešte tento rok predsa len dočkajú aspoň jednej hmateteľnej veci.
„Pôjde o stavbu terminálu v Moldave nad Bodvou. Dátum celej odovzdávky aj s nábehom vlakových súprav do tejto stanice a autobusovej dopravy vrátane novej zastávky Hutníky do U. S. Steelu je 13. decembra 2015,“ uviedol L. Olexa.
V pláne aj elektrifikácia tratí pri Moldave a Bánovciach
Okrem toho sa momentálne spracúva aj projektová dokumentácia elektrifikácie železničnej trate z Hanisky pri Košiciach do Moldavy.
Zároveň sa spracúva dokumentácia na elektrifikáciu trate medzi Bánovcami a Humenným a v pláne je aj vybudovanie terminálu v Trebišove, resp. centrálneho uzla integrovanej dopravy v Michalovciach.
Podľa generálnej riaditeľky sekcie riadenia projektov ministerstva dopravy Denisy Žilákovej sa v zmysle schváleného Dopravného plánu SR na roky 2014 - 2020 majú dovtedy na východe z eurofondov financovať napr. modernizácia niektorých úsekov železničnej trate medzi Košicami a Žilinou, dokončenie chýbajúcich úsekov diaľnice D1 od Žiliny k Prešovu, budovanie rýchlociest a ciest I. triedy, ako aj ďalšia modernizácia verejnej osobnej dopravy, ako sa to napr. teraz deje pri električkách v Košiciach.
Konferencia o doprave. L. Olexa (vpravo), Š. Kužma, D. Žiláková a M. Petruško prezentujú plány. Foto: Judita Čermáková
V Prešove najmä trolejbusy
„Určite sa chceme venovať Prešovu, pretože toto mesto vnímame ako veľmi dôležitú tepnu východného Slovenska smerom ďalej na východ. Chceme riešiť trolejbusy, modernizáciu verejnej osobnej dopravy v komplexnom razení. Dôležitá bude aj stavba cestných úsekov financovaných z eurofondov, napr. Budimír - Bidovce alebo diaľničný obchvat Prešova.“
D. Žiláková zatiaľ nechcela konkretizovať termíny predpokladanej výstavby ďalších úsekov rýchlocesty R4 smerom z Prešova k poľským hraniciam.
Všetko ukáže pripravovaná štúdia uskutočniteľnosti a podľa intenzity dopravy sa rozhodne, v akom profile by sa cesta mala stavať.
Rovnako sme sa nedozvedeli ani to, kedy by sa mali budovať ďalšie úseky diaľnice D1 od Bidoviec po Michalovce až smerom k Užhorodu.
Na webstránke NDS je uvedené, že najskôr, a to v roku 2018, by sa mohol začať stavať úsek Bidovce - Dargov.
Kužma: Obchvat Prešova sa tento rok nestihne
Zaujímalo nás aj, kedy by sa mohlo niečo pohnúť v Prešove na stavbe cesty I. triedy od odbočky na Škultétyho ulicu po ZVL, kde sa každodenne tvoria dopravné zápchy. Tie poznajú najmä vodiči, ktorí sa chcú dostať z Košíc do Prešova a naopak.
Ani prešovský viceprimátor však presnú odpoveď nepozná, vie len to, že predpokladaný termín 7. október 2015 je nereálny.
„Neustále bombardujeme Slovenskú správu ciest ako zhotoviteľa tejto stavby, avšak ako viem, tam je problém s víťazom verejnej súťaže. Z pozície mesta niektoré veci neovplyvníme. Nechcem tipovať, čo bude v nasledujúcich týždňoch, no motoristi sa asi tak skoro nedočkajú,“ uviedol Š. Kužma.
Podľa našich informácií je najoptimistickejší termín spojazdenia celého vyše 3,7 km úseku koniec budúceho roka.
jsv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári