Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Košickí nevidiaci: Schody v novej električke sú strmé

Nastúpiť do správneho autobusu, vystúpiť na správnej zastávke či nepotknúť sa je pre nich niekedy dobrodružstvo.

Ján Šuľák. Prekáža mu príliš vysoký schod v novej električke.Ján Šuľák. Prekáža mu príliš vysoký schod v novej električke. (Zdroj: Peter Čontoš)

Nastúpiť do správneho autobusu, vystúpiť na správnej zastávke či nepotknúť sa vo vozidle je pre zrakovo postihnutých niekedy skutočné dobrodružstvo. Včera sa bližšie zoznamovali s novými električkami aj autobusmi. Zhodli sa na tom, že ako prvé by zrušili schody vnútri električky.

KOŠICE. Košičania z Únie nevidiacich a slabozrakých si včera v depe Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) vyskúšali orientáciu v nových autobusoch a električkách s bielou paličkou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Je to akcia v rámci týždňa, keď si rozširujú rôzne kompetencie. Jednou z nich je aj cestovanie v MHD,“ hovorí Zuzana Miháliová, vedúca krajského strediska Únie nevidiacich a slabozrakých.

SkryťVypnúť reklamu

„Majú možnosť vyskúšať si nástup a výstup, rozmiestnenie sedadiel, pohyb v električke aj zvukové majáky, ktoré hlásia najbližšiu zastávku.“

Vysielačka na električku

Novinka je povelová vysielačka. Malé zariadenie reaguje na zvukový maják električky a po stlačení gombíka vám zahlási, aké číslo električky to je a kam ide.

„Ide o kompenzačnú pomôcku, o ktorú môžu klienti požiadať úrad práce. Ten prispeje najviac 90 percentami z ceny, je to odstupňované podľa príjmu klienta. Alebo sa dá vysielačka kúpiť aj za hotové, stojí 100 eur,“ dodáva Marta Pajkošová z únie.

Povelová vysielačka zatiaľ funguje len v nových električkách.

Skupinka zrakovo postihnutých si vyskúšala električku Vario LF2 plus, ktorá má dva zo štyroch vchodov bezbariérové a najnovší nizkopodlažný autobus SOR.

SkryťVypnúť reklamu

Hlasové informovanie ich aj mýli

Ján Šuľak (15) by zrušil schody v strede električky, lebo sú „dosť vysoké“.

„Zvyčajne nastupujem strednými dverami. Pri nich je hneď taký veľký priestor pre kočíky, kde sa dá postaviť a držať,“ pochválil nízkopodlažnú časť.

V nových autobusoch mu prekážajú sedadlá v zadnej časti, ktoré sú strašne vysoko.

„Sám by som si tam sadnúť nešiel, bál by som sa.“

Aj jeho kamarát Tomáš Takáč (27) by zrušil vnútorné schody a nahradil by ich „plošinkou, takým kopčekom.

"To úplne stačí a nie je to také strmé ako schody. Ťažšie je aj nájsť sedadlá, niektoré sú do tej strany otočené, iné do druhej. Ale dá sa to“.

Inak si pochvaľoval priestrannosť električky.

V autobuse sa mu tiež nevideli iba veľmi vysoké schody.

SkryťVypnúť reklamu

Väčší problém je podľa neho s hlásením zastávok.

„Niektorý vodič má hlasové informácie potichu, niektorý veľmi nahlas a niekto ich má aj vypnuté. Stalo sa mi už, že ohlásilo nejakú zastávku o jednu ďalej, ako stál bus. A ja potom zle vystúpim. Alebo nezastaví na nejakej zastávke, prejde ju a zastaví až na ďalšej a ja si myslím, že je to tá predošlá.“

Problematické býva aj zistiť, či nastúpi do správneho autobusu.

„Keď stojím na zastávke a niečo príde, musím sa opýtať vodiča alebo iného človeka, čo prišlo.“

Sedadlá nadvihujú kolesá aj motor

Vedúci výpravy DPMK Róbert Nagy vysvetľoval bariéry v električkách.

„Stopercentne bezbariérové vozidlá by nás stáli neporovnateľne viac.“
Ani s príliš vyvýšenými sedadlami v autobusoch veľa nenarobia.

„Niektoré sedadlá jednoducho musia byť vyvýšené, pretože kolesá tu musia byť. Na konci autobusu je zas motorová časť, ktorá tiež nadvihne sedadlá vyššie, ale ide o najmenší motor, aký existuje a niekde proste musí byť.“

Informovanie nevidiacich cestujúcich cez povelovú vysielačku je zatiaľ iba v električkách.

„Do autobusov neboli kúpené, ale akonáhle skončí dodávka električiek, tak zvažujeme, že sa k tomu vrátime. Softvérovo je to už pripravené. Nevylučujeme, že to bude aj v nových autobusoch,“ dodáva Nagy.

pepo-5_r7354_res.jpg

Povelová vysielačka. Nevidiaceho informuje, aké číslo električky prichádza na zastávku a kam smeruje. Foto: Peter Čontoš

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny
  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  3. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  6. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  7. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  8. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  1. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 12 241
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 11 778
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 308
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 054
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 416
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 553
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 021
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny 1 514

Blogy SME

  1. Lórant Kulík: Auto-Moto: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  3. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  4. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  7. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel!
  8. Martina Kotúčová: Proč dcera nehraje
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 883
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 588
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 198
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 682
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 094
  6. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 3 796
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 376
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 932
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  5. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Lórant Kulík: Auto-Moto: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  3. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  4. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  7. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel!
  8. Martina Kotúčová: Proč dcera nehraje
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 883
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 588
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 198
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 682
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 094
  6. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 3 796
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 376
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 932
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  5. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu