Korzár logo Korzár Košice

Hodnotenie EHMK 2013: Omladil kultúru, priniesol milióny

Európske mesto kultúry pritiahlo na kultúru najmä mladých Košičanov. Takmer všetci by dali odporúčania známym.

Jedna z kľúčových stavieb. Kulturpark bol ohodnotený pozitívne.Jedna z kľúčových stavieb. Kulturpark bol ohodnotený pozitívne. (Zdroj: Judita Čermáková)



KOŠICE. Rok pred, počas roku 2013, keď boli Košice Európskym hlavným mestom kultúry, a rok po tvorili Košičania 70 percent návštevníkov, zahraničie asi 4 percentá, najmä vo veku 21 – 30 rokov.

Počas rokov 2012 a 2013 tu minuli takmer 31-miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Celkové výdavky na EHMK tvorili 70-miliónov eur, prebudovala sa kultúrna infraštruktúra. Európsky projekt tiež priniesol 917 pracovných miest.

Aj to je časť hodnotenia projektu EHMK Košice 2013, ktoré pre mesto pripravila Technická univerzita za roky 2012-2014. Údaje boli vypracované z vyše 4600 vyplnených dotazníkov.

SkryťVypnúť reklamu

Zadarmo, neskôr zážitok

Prieskum ukázal, že novým silných kultúrnym žánrom sa stali akcie na verejných priestranstvách ako Biela noc, Imaginácie alebo Use the city.

Práve na tieto podujatia chodili množstvá ľudí.

Kým v roku 2012 a 2013 ľudí motivovalo k návštevám kultúrnych akcií aj to, že boli bezplatné, vlani to bolo inak.

„Dôvod zadarmo klesol na význame v roku 2014 a do popredia prichádza to, že ide o kultúrny zážitok, možnosť ako stráviť čas s priateľmi a podobne,“ vysvetlila jedna zo spracovateliek prieskumu Miriam Šebová.

Ľudia v dotazníkoch uvádzali, že sa zvýšila kultúrna ponuka na sídliskách, najmä v mestských častiach Sever, KVP a Západ.

Pozitívne podľa Šebovej je, že košická kultúra omladla, pretože študenti tvorili tretinu návštevníkov a tiež, že respondenti akcie hodnotili pozitívne.

SkryťVypnúť reklamu

„Takmer 90 percent by priateľom odporúčalo navštevovať podujatia EHMK.“

Prebudenie ekonomiky

Podľa prieskumu by 62 percent opýtaných bolo ochotných ročne prispievať v priemere necelých 8 eur na pokračovanie aktivít EHMK.

Peter Džupka z technickej univerzity vysvetlil, že kultúrny projekt pomohol naštartovať ekonomiku v regióne.

„Celá ekonomická aktivita zvýšila hrubý domáci produkt v košickom regióne o zhruba 40 miliónov eur. Čisté priame výdavky turistov na jednotlivých akciách projektu sme odhadli na zhruba 31 miliónov eur.“

V rámci EHMK sa rekonštruovalo viacero nevyužívaných objektov. Ľudia najpozitívnejšie hodnotili kľúčové stavby ako Kulturpark, Kunsthalle, výmenníky Spots a vynovenie parkov.

Najprv prežuť, potom názor

Ďalší zo spracovateľov štúdie Oto Hudec hovorí, že Košičania názor na projekt menili postupne.

SkryťVypnúť reklamu

„Zmeny sme zaznamenali až po roku 2013. Bol potrebný čas na to, aby to všetci prežuli a vytvorili si nejaký názor. Takmer 80 percent obyvateľov je presvedčených o pozitívnej zmene, ktorá sa v Košiciach udiala.“

Košičania dávali v prieskume metropole východu rôzne prívlastky ako svetoznáme, pokrokové, naklonené kultúre alebo zaujímavé. Považujú ich za málo bezpečné a málo čisté.

Tri najlepšie veci na Košiciach sú podľa nich centrum, ľudia, ulica a pamiatky.

Za najhoršie veci menovali Lunik IX, cesty, MHD. Vlani Košice návštevníci hodnotili ako pekné, kultúrne, historické.

„Ísť do tohto projektu bolo správnym rozhodnutím a dotiahnuť ho do úspešného konca má efekt pre kultúru aj pre celé smerovanie mesta,“ zhodnotil výsledky prieskumu primátor Richard Raši (Smer).

Za dôležité označil, ako mesto kultúry pozitívne vnímali návštevníci, Košičania a hmatateľný ekonomický efekt.

12veja_r4763_res.jpg

Nový silný žáner. K slovu sa dostala kultúra na verejných priestranstvách. Foto: veja

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Kam smerujú peniaze bohatých?
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 929
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 027
  3. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 4 700
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 928
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 3 733
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 585
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 554
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 325
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu