Pred jazdou žartovali, či tú električku majú rovno vyradiť, a nech dá pozor, aby na stanici nepokračoval po slepej koľaji na železnicu.
KOŠICE. Takmer 14 mesiacov od začiatku rekonštrukcie električkovej trate Námestie maratónu mieru – Staničné námestie (IKD) za 40 miliónov eur ju dnes celú prvýkrát skúšobne prešla električka.
Zhotoviteľské duo Dúha – ZUE, ktoré žiada o druhý odklad termínu dokončenia (z 28. 9. na 25. 10.), dokázalo, že koľajnice i elektrická trakcia sú už hotové, hoci pôvodne malo byť všetko odovzdané do 31. 7.
Meškajú však ešte s dokončovacími prácami aj skúškami, ktoré sú nevyhnutné, aby mohli mestu odovzdať kompletné plne funkčné dielo.
Primátor Richard Raši (Smer) avizoval, že po ukončení druhej stavby (MEU), ktorá má termín 31. 10., by mala byť prvá časť trate už riadne pre košickú cestujúcu verejnosť sprejazdnená v novembri.
Aj v DPMK majú zmysel pre humor
Na prvú skúšobnú jazdu nenasadil DPMK novú električku Vario, ale starú obojsmernú ČKD Tatra. Podľa vysvetlenia preto, aby sa mohla v protismere vrátiť do vozovne.
Do kabíny ako „testovací pilot“ zasadol Roman Hajzer.
„Vyzerá, že trať bude zjazdná. Dúfam, že z nej robotníci už poodstraňovali všetok stavebný materiál. Nieže do niečoho vpálime,“ žartoval pred jazdou.
Prezradil, že kolegovia v práci si ho pred prvou jazdou po strastiplnej rekonštrukcii doberali, že či už majú tú električku, ktorou odchádza, rovno vyradiť.
„Aj doma sú zvedaví, či sa vrátim,“ srandoval vodič.
Dodal, že jednou z noviniek je na stanici predpripravené prepojenie na železničnú trať, ale keďže samotné napojenie odložili na neurčito, je tam len slepá koľaj.
„Mám tiež inštrukcie, že tam musím dávať pozor, aby som nepokračoval na železnicu, haha.“
Roman Hajzer. Testovací „pilot“ DPMK.
Problémy s elektrinou
Chvíľu trvalo, kým nové trakčné vedenie napojili na elektrinu. Potom už električka vyrazila.
Nové výhybky ešte ručne prehadzovali robotníci. Neskôr to už má fungovať na tlačítko vodiča.
Električka včera nakoniec bez vykoľajenia urobila dva cvičné okruhy v oboch smeroch po celej novej trati. Prvý pomalší, asi 20-kilometrovou rýchlosťou, druhý rýchlejší, skúsila si aj 50 km/hod.
Potrápila sa len pri problémoch s elektrinou na Kuzmányho.
Skúšobnú jazdu organizovali Dúha a ZUE. Dnu do električky smeli kvôli bezpečnosti len oprávnené poučené osoby. Pozvaní novinári, ale napríklad aj generálny riaditeľ DPMK Richard Majza museli jazdu monitorovať iba zvonku.
Problémy s elektrinou. Museli nastúpiť robotníci.
Košičania neverili vlastným očiam
„Neuveriteľné sa stalo skutočnosťou... Aj ja som ostala prekvapená, či dobre vidím!“ komentovali na sociálnej sieti Košičania, ktorí po dlhom čase v centre mesta opäť videli „živú“ električku.
Foto k článku: JUDY
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári