Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Obnova tratí v Košiciach: Kritické boli úseky Kuzmányho a Aupark

Majiteľ Dúhy Remeta sa Košičanom poďakoval za trpezlivosť počas obnovy električkových koľajníc.

Hotovo! V piatok to zahlásili predstavitelia Dúhy – zľava Jozef Jajčišin, Miroslav Remeta a František Mrava.Hotovo! V piatok to zahlásili predstavitelia Dúhy – zľava Jozef Jajčišin, Miroslav Remeta a František Mrava. (Zdroj: Peter Jabrik)

„Definitívne sme skončili!“ zahlásil v piatok oficiálne majiteľ Dúhy Remeta. Košičanom sa poďakoval za trpezlivosť počas obnovy električkových koľajníc.

KOŠICE. Predstavitelia prešovskej firmy Dúha informovali v piatok novinárov, že rekonštrukcia električkovej trate Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie je definitívne ukončená.

„Všetko, čo sa ďalej deje v Košiciach v súvislosti s obmedzovaním dopravy, sa už netýka našej stavby. Dnešným dňom (piatok – pozn. red.) sme definitívne skončili. Oznamujeme to, aby to medzi Košičanmi nesplývalo s inými prebiehajúcimi aktivitami, napríklad opravami ciest či plynových potrubí alebo Modernizáciou električkových uzlov (MEU), ktorá by sa mala ukončiť do konca októbra,“ uviedol Miroslav Remeta, majiteľ Dúhy, ktorá zákazku za zhruba 40 miliónov eur robila v konzorciu s poľskou spoločnosťou ZUE Krakov.

Skryť Vypnúť reklamu

Prečítajte si tiež:Remeta obnovu tratí chváli, pri nedostatkoch odkazuje na projektČítajte 

Tvrdí, že termín dodržali

Napriek predĺženiu termínu dokončenia z 31. júla najprv na 28. septembra a potom na 25. októbra je Remeta presvedčený, že dielo urobili podľa termínov z tendra, kde sa realizácia plánovala na 14 mesiacov.

„Ukončenie do 31. júla bolo z našej strany komunikované s mestom vždy ako sporný termín, pretože obsahoval iba 12 mesiacov na realizáciu. Sme radí, že sme sa vyhli sporu o to, ktorý je platný, lebo aj tak nastalo mnoho ďalších dôvodov, vedúcich k 14-mesačnému termínu. S realizáciou sme začali 2. augusta 2014 a dokončili sme práce 2. októbra 2015, čo je presne 14 mesiacov. To bol technicky jediný možný termín, pri ktorom sa dala táto stavba zrealizovať. Aj napriek komentárom, že sa už dvakrát predlžoval, to predlžovanie znamenalo len dorovnávanie zmluvného termínu 14 mesiacov,“ vysvetlil majiteľ Dúhy.

Skryť Vypnúť reklamu

Na otázku Korzára, kedy bol na stavbe ich posledný robotník, uviedol, že to bolo teraz v piatok.

„Ale práce v rozsahu zmluvy o dielo sme skutočne ukončili už 2. októbra. Práve v ten deň sme urobili posledné práce z výkazu výmer, boli to pred stanicou cesta a chodník,“ uviedol napriek tomu, že napríklad na stanici sa cesta asfaltovala až do 19. októbra, keď sa tam obnovila autobusová doprava.

Podľa neho nasledovali po 2. októbri už iba procesy, súvisiace s dodatočne vyvolanými požiadavkami.

„Napríklad ešte dnes (v piatok – pozn. red.) sme posúvali o pol metra pri jednej zastávke zábradlia, či sme odstraňovali nálepky z dlažby. Naši elektrikári ešte budú musieť dopájať nejaké zariadenia v súvislosti s ukončením inej zákazky – Modernizácie električkových uzlov.“

Skryť Vypnúť reklamu

Prečítajte si tiež:Kedy začnú v centre Košíc premávať električky, je nejasnéČítajte 

Dielo označil za krásne

Remeta tvrdí, že dnes môžeme vidieť v Košiciach krásne dielo, aj keď rozpočet bol veľmi ostrý.

„Sme vďační Košičanom za ich trpezlivosť, aj keď niektorí boli veľmi senzitívni kvôli obmedzeniam, ktoré trvali 14 mesiacov. Verím, že ocenia tichšiu električkovú dopravu a že vďaka rekonštrukcii budú mať radosť prejsť sa po Hviezdoslavovej, Kuzmányho aj Štúrovej ulici, ktoré sú teraz oveľa krajšie ako predtým. Dnes už Košice nie sú len Hlavná ulica. Bodaj by to takto pokračovalo aj ďalej. Vždy sa tu radi vrátime a určite sa budeme uchádzať o ďalšie zákazky, ak prídu.“

Je tiež hrdý na to, že všetci dodávatelia boli počas celej výstavby vždy platení v dobách splatnosti a nikto, na rozdiel od mnohých iných stavieb, nie je nezaplatený.

„Aj v hektickom čase, keď prišli reštrukturalizácie niektorých firiem, sme si udržali dôveru dodávateľov a sú ochotní s nami spolupracovať aj na ďalších stavbách,“ zdôraznil.

Reklamácií sa neobáva

Kritiku na sociálnych sieťach, že po nich niekde zostala fušerina, vnímal skôr ako zábavu. Zdôraznil, že Dúha ručí za kvalitu prác podľa zmluvy päť rokov. Na účte v banke je na to blokovaných 5 percent z ceny diela.

„Dielo je vykonané podľa projektov. Som presvedčený, že sa neobjaví nič také, čo by nejakým spôsobom bránilo kvalite prevádzky trate v Košiciach,“ ubezpečil Remeta.

Podpichli sme, či by mohol odhadnúť, ako často budeme vídavať na trati pracovníkov Dúhy pre reklamačné práce, ktoré sa môžu v budúcnosti objaviť. Reagoval, že nemajú dôvod nechávať tu nejakých pracovníkov.

„Necítime, že by na diele boli nejaké citlivé časti, ktoré by boli zrealizované na hrane a mohli by sa poškodiť. V každom prípade máme reklamačné oddelenie a ak nejaká oprávnená výzva od mesta príde, tak ju budeme riešiť my alebo naši subdodávatelia.“

Strašili ich výkopy a plynové potrubie

Za kritické úseky stavby Remeta považoval Kuzmányho a Senný trh.

„Kuzmányho najmä preto, že tam každých niekoľko desiatok metrov boli uložené pre Košice dôležité inžinierske siete, navyše neraz inak, ako bolo uvedené v projekte. Preto sme nemohli zaistiť výkopy štítovnicami. Keď sme ich vykopali, niekde sa spod vozovky cesty zosypala časť zeminy, ale boli aj miesta, kde pod ňou už ani nebola. Citlivé to bolo aj pre neustále zamŕzanie a rozmŕzanie nestabilného podložia. Robilo sa tam na hranici únosnosti a bezpečnosti.“

Veľmi kritické a nebezpečné boli podľa neho aj práce pri Auparku a Hiltone, kde vedie strednotlakové plynové potrubie.

„Keď sme odkrývali podložie, jeho ochranné lôžko sa prakticky rozsypalo. Nedalo sa vylúčiť, že sa takto odhalené mohlo poškodiť. A to by bola iná príhoda..“

Aj preto ho veľmi teší, že pri takej veľkej stavbe sa nestal žiadny vážny úraz.

„Pritom tu boli skutočne také operácie, aj už spomínané zemné práce v hĺbkach, kde sa niečo nepredvídané mohlo prihodiť. Zvlášť, keď sme nemohli využiť oceľové štítovnice na zabezpečenie okrajov výkopov, lebo by sa od otrasov pri ich nabíjaní mohli zosúvať historické budovy v okolí. Muselo sa to robiť ručne.“

„Štítovnice mali byť aj pri stene Auparku, ale keby sme ich tam nabíjali, mohli sme sa preraziť až do jeho podzemného parkoviska,“ doplnil hlavný stavbyvedúci Jozef Jajčišin.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 944
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 841
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 611
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 670
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 12 147
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 11 899
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 460
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 389
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 675
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 403
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Rekonštrukcia električkových tratí v Košiciach

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

POZNÁMKA JAROSLAVA VRÁBEĽA

Po tom, čo mamička a advokátka predviedli v pôrodnici, sa už nedá byť ticho

Koronakarma mnohých takých dobehla, nakoniec prosia o modlitby.

Ilustračné.

Košice predali parcely na verejné parkoviská, sú súkromné

Za Rašiho to tak schválili, developer nevie prečo. Najviac má Hreha.

Mesto predalo pozemky na verejné parkovacie miesta. Od developera ich získali po 3-tisíc eur s DPH majitelia bytov.

Covid-19 má ďalších 1 312 ľudí, takmer štyristo je z východu

S koronavírusom je v nemocniciach takmer tisíc chorých.

Ilustračné foto.
V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 1 312 nových prípadov koronavírusu (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Testovanie na nový koronavírus.
Polícia bude naďalej kontrolovať dodržiavanie opatrení.
Dnes píše Nataša Holinová

Sme jednotky. A nuly

Pri tlačovkách nepretržite schytáva občan, ktorý by milerád zabojoval proti šíreniu hnusoby.

Nataša Holinová
V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.
Cynická obluda

Kotleba môže všetko

Keď sa novinári pýtali polície, ako budú riešiť porušenie nariadení Kotlebom, odpoveď bola, že nijako.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop