„Definitívne sme skončili!“ zahlásil v piatok oficiálne majiteľ Dúhy Remeta. Košičanom sa poďakoval za trpezlivosť počas obnovy električkových koľajníc.
KOŠICE. Predstavitelia prešovskej firmy Dúha informovali v piatok novinárov, že rekonštrukcia električkovej trate Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie je definitívne ukončená.
„Všetko, čo sa ďalej deje v Košiciach v súvislosti s obmedzovaním dopravy, sa už netýka našej stavby. Dnešným dňom (piatok – pozn. red.) sme definitívne skončili. Oznamujeme to, aby to medzi Košičanmi nesplývalo s inými prebiehajúcimi aktivitami, napríklad opravami ciest či plynových potrubí alebo Modernizáciou električkových uzlov (MEU), ktorá by sa mala ukončiť do konca októbra,“ uviedol Miroslav Remeta, majiteľ Dúhy, ktorá zákazku za zhruba 40 miliónov eur robila v konzorciu s poľskou spoločnosťou ZUE Krakov.
Remeta obnovu tratí chváli, pri nedostatkoch odkazuje na projektČítajte
Tvrdí, že termín dodržali
Napriek predĺženiu termínu dokončenia z 31. júla najprv na 28. septembra a potom na 25. októbra je Remeta presvedčený, že dielo urobili podľa termínov z tendra, kde sa realizácia plánovala na 14 mesiacov.
„Ukončenie do 31. júla bolo z našej strany komunikované s mestom vždy ako sporný termín, pretože obsahoval iba 12 mesiacov na realizáciu. Sme radí, že sme sa vyhli sporu o to, ktorý je platný, lebo aj tak nastalo mnoho ďalších dôvodov, vedúcich k 14-mesačnému termínu. S realizáciou sme začali 2. augusta 2014 a dokončili sme práce 2. októbra 2015, čo je presne 14 mesiacov. To bol technicky jediný možný termín, pri ktorom sa dala táto stavba zrealizovať. Aj napriek komentárom, že sa už dvakrát predlžoval, to predlžovanie znamenalo len dorovnávanie zmluvného termínu 14 mesiacov,“ vysvetlil majiteľ Dúhy.
Na otázku Korzára, kedy bol na stavbe ich posledný robotník, uviedol, že to bolo teraz v piatok.
„Ale práce v rozsahu zmluvy o dielo sme skutočne ukončili už 2. októbra. Práve v ten deň sme urobili posledné práce z výkazu výmer, boli to pred stanicou cesta a chodník,“ uviedol napriek tomu, že napríklad na stanici sa cesta asfaltovala až do 19. októbra, keď sa tam obnovila autobusová doprava.
Podľa neho nasledovali po 2. októbri už iba procesy, súvisiace s dodatočne vyvolanými požiadavkami.
„Napríklad ešte dnes (v piatok – pozn. red.) sme posúvali o pol metra pri jednej zastávke zábradlia, či sme odstraňovali nálepky z dlažby. Naši elektrikári ešte budú musieť dopájať nejaké zariadenia v súvislosti s ukončením inej zákazky – Modernizácie električkových uzlov.“
Kedy začnú v centre Košíc premávať električky, je nejasnéČítajte
Dielo označil za krásne
Remeta tvrdí, že dnes môžeme vidieť v Košiciach krásne dielo, aj keď rozpočet bol veľmi ostrý.
„Sme vďační Košičanom za ich trpezlivosť, aj keď niektorí boli veľmi senzitívni kvôli obmedzeniam, ktoré trvali 14 mesiacov. Verím, že ocenia tichšiu električkovú dopravu a že vďaka rekonštrukcii budú mať radosť prejsť sa po Hviezdoslavovej, Kuzmányho aj Štúrovej ulici, ktoré sú teraz oveľa krajšie ako predtým. Dnes už Košice nie sú len Hlavná ulica. Bodaj by to takto pokračovalo aj ďalej. Vždy sa tu radi vrátime a určite sa budeme uchádzať o ďalšie zákazky, ak prídu.“
Je tiež hrdý na to, že všetci dodávatelia boli počas celej výstavby vždy platení v dobách splatnosti a nikto, na rozdiel od mnohých iných stavieb, nie je nezaplatený.
„Aj v hektickom čase, keď prišli reštrukturalizácie niektorých firiem, sme si udržali dôveru dodávateľov a sú ochotní s nami spolupracovať aj na ďalších stavbách,“ zdôraznil.
Reklamácií sa neobáva
Kritiku na sociálnych sieťach, že po nich niekde zostala fušerina, vnímal skôr ako zábavu. Zdôraznil, že Dúha ručí za kvalitu prác podľa zmluvy päť rokov. Na účte v banke je na to blokovaných 5 percent z ceny diela.
„Dielo je vykonané podľa projektov. Som presvedčený, že sa neobjaví nič také, čo by nejakým spôsobom bránilo kvalite prevádzky trate v Košiciach,“ ubezpečil Remeta.
Podpichli sme, či by mohol odhadnúť, ako často budeme vídavať na trati pracovníkov Dúhy pre reklamačné práce, ktoré sa môžu v budúcnosti objaviť. Reagoval, že nemajú dôvod nechávať tu nejakých pracovníkov.
„Necítime, že by na diele boli nejaké citlivé časti, ktoré by boli zrealizované na hrane a mohli by sa poškodiť. V každom prípade máme reklamačné oddelenie a ak nejaká oprávnená výzva od mesta príde, tak ju budeme riešiť my alebo naši subdodávatelia.“
Strašili ich výkopy a plynové potrubie
Za kritické úseky stavby Remeta považoval Kuzmányho a Senný trh.
„Kuzmányho najmä preto, že tam každých niekoľko desiatok metrov boli uložené pre Košice dôležité inžinierske siete, navyše neraz inak, ako bolo uvedené v projekte. Preto sme nemohli zaistiť výkopy štítovnicami. Keď sme ich vykopali, niekde sa spod vozovky cesty zosypala časť zeminy, ale boli aj miesta, kde pod ňou už ani nebola. Citlivé to bolo aj pre neustále zamŕzanie a rozmŕzanie nestabilného podložia. Robilo sa tam na hranici únosnosti a bezpečnosti.“
Veľmi kritické a nebezpečné boli podľa neho aj práce pri Auparku a Hiltone, kde vedie strednotlakové plynové potrubie.
„Keď sme odkrývali podložie, jeho ochranné lôžko sa prakticky rozsypalo. Nedalo sa vylúčiť, že sa takto odhalené mohlo poškodiť. A to by bola iná príhoda..“
Aj preto ho veľmi teší, že pri takej veľkej stavbe sa nestal žiadny vážny úraz.
„Pritom tu boli skutočne také operácie, aj už spomínané zemné práce v hĺbkach, kde sa niečo nepredvídané mohlo prihodiť. Zvlášť, keď sme nemohli využiť oceľové štítovnice na zabezpečenie okrajov výkopov, lebo by sa od otrasov pri ich nabíjaní mohli zosúvať historické budovy v okolí. Muselo sa to robiť ručne.“
„Štítovnice mali byť aj pri stene Auparku, ale keby sme ich tam nabíjali, mohli sme sa preraziť až do jeho podzemného parkoviska,“ doplnil hlavný stavbyvedúci Jozef Jajčišin.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári