Korzár logo Korzár Košice

Obnova tratí v Košiciach: Kritické boli úseky Kuzmányho a Aupark

Majiteľ Dúhy Remeta sa Košičanom poďakoval za trpezlivosť počas obnovy električkových koľajníc.

Hotovo! V piatok to zahlásili predstavitelia Dúhy – zľava Jozef Jajčišin, Miroslav Remeta a František Mrava.Hotovo! V piatok to zahlásili predstavitelia Dúhy – zľava Jozef Jajčišin, Miroslav Remeta a František Mrava. (Zdroj: Peter Jabrik)

„Definitívne sme skončili!“ zahlásil v piatok oficiálne majiteľ Dúhy Remeta. Košičanom sa poďakoval za trpezlivosť počas obnovy električkových koľajníc.

KOŠICE. Predstavitelia prešovskej firmy Dúha informovali v piatok novinárov, že rekonštrukcia električkovej trate Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie je definitívne ukončená.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Všetko, čo sa ďalej deje v Košiciach v súvislosti s obmedzovaním dopravy, sa už netýka našej stavby. Dnešným dňom (piatok – pozn. red.) sme definitívne skončili. Oznamujeme to, aby to medzi Košičanmi nesplývalo s inými prebiehajúcimi aktivitami, napríklad opravami ciest či plynových potrubí alebo Modernizáciou električkových uzlov (MEU), ktorá by sa mala ukončiť do konca októbra,“ uviedol Miroslav Remeta, majiteľ Dúhy, ktorá zákazku za zhruba 40 miliónov eur robila v konzorciu s poľskou spoločnosťou ZUE Krakov.

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si tiež:Remeta obnovu tratí chváli, pri nedostatkoch odkazuje na projektČítajte 

Tvrdí, že termín dodržali

Napriek predĺženiu termínu dokončenia z 31. júla najprv na 28. septembra a potom na 25. októbra je Remeta presvedčený, že dielo urobili podľa termínov z tendra, kde sa realizácia plánovala na 14 mesiacov.

„Ukončenie do 31. júla bolo z našej strany komunikované s mestom vždy ako sporný termín, pretože obsahoval iba 12 mesiacov na realizáciu. Sme radí, že sme sa vyhli sporu o to, ktorý je platný, lebo aj tak nastalo mnoho ďalších dôvodov, vedúcich k 14-mesačnému termínu. S realizáciou sme začali 2. augusta 2014 a dokončili sme práce 2. októbra 2015, čo je presne 14 mesiacov. To bol technicky jediný možný termín, pri ktorom sa dala táto stavba zrealizovať. Aj napriek komentárom, že sa už dvakrát predlžoval, to predlžovanie znamenalo len dorovnávanie zmluvného termínu 14 mesiacov,“ vysvetlil majiteľ Dúhy.

SkryťVypnúť reklamu

Na otázku Korzára, kedy bol na stavbe ich posledný robotník, uviedol, že to bolo teraz v piatok.

„Ale práce v rozsahu zmluvy o dielo sme skutočne ukončili už 2. októbra. Práve v ten deň sme urobili posledné práce z výkazu výmer, boli to pred stanicou cesta a chodník,“ uviedol napriek tomu, že napríklad na stanici sa cesta asfaltovala až do 19. októbra, keď sa tam obnovila autobusová doprava.

Podľa neho nasledovali po 2. októbri už iba procesy, súvisiace s dodatočne vyvolanými požiadavkami.

„Napríklad ešte dnes (v piatok – pozn. red.) sme posúvali o pol metra pri jednej zastávke zábradlia, či sme odstraňovali nálepky z dlažby. Naši elektrikári ešte budú musieť dopájať nejaké zariadenia v súvislosti s ukončením inej zákazky – Modernizácie električkových uzlov.“

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si tiež:Kedy začnú v centre Košíc premávať električky, je nejasnéČítajte 

Dielo označil za krásne

Remeta tvrdí, že dnes môžeme vidieť v Košiciach krásne dielo, aj keď rozpočet bol veľmi ostrý.

„Sme vďační Košičanom za ich trpezlivosť, aj keď niektorí boli veľmi senzitívni kvôli obmedzeniam, ktoré trvali 14 mesiacov. Verím, že ocenia tichšiu električkovú dopravu a že vďaka rekonštrukcii budú mať radosť prejsť sa po Hviezdoslavovej, Kuzmányho aj Štúrovej ulici, ktoré sú teraz oveľa krajšie ako predtým. Dnes už Košice nie sú len Hlavná ulica. Bodaj by to takto pokračovalo aj ďalej. Vždy sa tu radi vrátime a určite sa budeme uchádzať o ďalšie zákazky, ak prídu.“

Je tiež hrdý na to, že všetci dodávatelia boli počas celej výstavby vždy platení v dobách splatnosti a nikto, na rozdiel od mnohých iných stavieb, nie je nezaplatený.

„Aj v hektickom čase, keď prišli reštrukturalizácie niektorých firiem, sme si udržali dôveru dodávateľov a sú ochotní s nami spolupracovať aj na ďalších stavbách,“ zdôraznil.

Reklamácií sa neobáva

Kritiku na sociálnych sieťach, že po nich niekde zostala fušerina, vnímal skôr ako zábavu. Zdôraznil, že Dúha ručí za kvalitu prác podľa zmluvy päť rokov. Na účte v banke je na to blokovaných 5 percent z ceny diela.

„Dielo je vykonané podľa projektov. Som presvedčený, že sa neobjaví nič také, čo by nejakým spôsobom bránilo kvalite prevádzky trate v Košiciach,“ ubezpečil Remeta.

Podpichli sme, či by mohol odhadnúť, ako často budeme vídavať na trati pracovníkov Dúhy pre reklamačné práce, ktoré sa môžu v budúcnosti objaviť. Reagoval, že nemajú dôvod nechávať tu nejakých pracovníkov.

„Necítime, že by na diele boli nejaké citlivé časti, ktoré by boli zrealizované na hrane a mohli by sa poškodiť. V každom prípade máme reklamačné oddelenie a ak nejaká oprávnená výzva od mesta príde, tak ju budeme riešiť my alebo naši subdodávatelia.“

Strašili ich výkopy a plynové potrubie

Za kritické úseky stavby Remeta považoval Kuzmányho a Senný trh.

„Kuzmányho najmä preto, že tam každých niekoľko desiatok metrov boli uložené pre Košice dôležité inžinierske siete, navyše neraz inak, ako bolo uvedené v projekte. Preto sme nemohli zaistiť výkopy štítovnicami. Keď sme ich vykopali, niekde sa spod vozovky cesty zosypala časť zeminy, ale boli aj miesta, kde pod ňou už ani nebola. Citlivé to bolo aj pre neustále zamŕzanie a rozmŕzanie nestabilného podložia. Robilo sa tam na hranici únosnosti a bezpečnosti.“

Veľmi kritické a nebezpečné boli podľa neho aj práce pri Auparku a Hiltone, kde vedie strednotlakové plynové potrubie.

„Keď sme odkrývali podložie, jeho ochranné lôžko sa prakticky rozsypalo. Nedalo sa vylúčiť, že sa takto odhalené mohlo poškodiť. A to by bola iná príhoda..“

Aj preto ho veľmi teší, že pri takej veľkej stavbe sa nestal žiadny vážny úraz.

„Pritom tu boli skutočne také operácie, aj už spomínané zemné práce v hĺbkach, kde sa niečo nepredvídané mohlo prihodiť. Zvlášť, keď sme nemohli využiť oceľové štítovnice na zabezpečenie okrajov výkopov, lebo by sa od otrasov pri ich nabíjaní mohli zosúvať historické budovy v okolí. Muselo sa to robiť ručne.“

„Štítovnice mali byť aj pri stene Auparku, ale keby sme ich tam nabíjali, mohli sme sa preraziť až do jeho podzemného parkoviska,“ doplnil hlavný stavbyvedúci Jozef Jajčišin.

Rekonštrukcia električkových tratí v Košiciach

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 462
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 809
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 620
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 785
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 437
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 435
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 729
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 528
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu