Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 25. september, 2023 | Meniny má Vladislav

Šarák: Bez prepojenia električkových tratí to budú peniaze vyhodené do zeme

Trať sa zrekonštruovala, ale prepojenie sa nezrealizovalo. Čo na to otec myšlienky Ján Šarák?

Ján Šarák. Projektový exšéf integrovanej dopravy.Ján Šarák. Projektový exšéf integrovanej dopravy. (Zdroj: Peter Jabrik)

V týchto dňoch vrcholí prvá etapa integrácie koľajovej dopravy - modernizácia električkovej trate Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie. Prepojenie električkových tratí s vlakovými mal byť úvodný krok, aby mohli v budúcnosti ľudia z regiónov cestovať priamo do centra Košíc bez prestupovania tram-trainami (vlakoelektričkami). Trať sa zrekonštruovala, ale prepojenie sa nezrealizovalo. Otec myšlienky aj projektový manažér realizácie integrovaného dopravného systému bol Ján Šarák. Dnes už len z diaľky sleduje, čo sa okolo tohto projektu deje. Porozprávali sme sa s ním o tom, či sa napĺňajú jeho predstavy.

Vedenie mesta Košice na čele s primátorom Richardom Rašim (Smer) zdôrazňuje, že vybavilo peniaze z eurofondov na modernizáciu električkových tratí. Súhlasíte?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Túto iniciatívu priniesla bývalá garnitúra mesta pod vedením vtedajšieho primátora Františka Knapíka (KDH). Takže robiť si teraz nejaké zásluhy sa nezakladá na pravde. Ďalšia vec je, že Košice nezískali peniaze z eurofondov na to, aby sme si opravili zničené električkové trate. Európska únia nám ich dala na ňou preferované projekty v oblasti integrovanej dopravy.“

Ako to teda bolo?

„My sme už od roku 1999 vo verejnej hromadnej osobnej doprave formovali program, ktorý by korešpondoval s vyspelým svetom. Nemalo to byť len o bezpečnosti tratí, ale aj o čase prepravy či pohodlí zákazníka, teda nemalo ísť o kozmetickú, ale o zásadnú zmenu. Na ministerstve dopravy sme hľadali vhodný operačný program. Napokon sa to podarilo v programovacom období 2007 – 2013. Pre Košice sa vyčlenilo 36 miliónov eur z Operačného programu Doprava. Ešte aj v roku 2009 však ministerskí úradníci pochybovali, či nám EÚ preplatí peniaze na nejakú obyčajnú rekonštrukciu električkovej trate. Vybrali sme sa preto v roku 2010 do Bruselu, kde sme predostreli, čo chceme urobiť. Reakcia bola, že konečne sa v bývalom východnom bloku objavila nejaká zmysluplná myšlienka. Mala sa ňou zvýšiť konkurencieschopnosť verejnej dopravy voči individuálnej automobilovej. Takže keby sme to neprikryli integrovanou dopravou, dnes by sme nemali zrekonštruované trate. Bolo by už totiž po funuse. Sekundárne sme pritom naštartovali okrem IKD aj Modernizáciu električkových tratí (MET).“

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si tiež:Žena na skúške na vodičák: Počas rekonštrukcií sa jazdilo lepšieČítajte 

Prečo ste nezačali s rekonštrukciou už za vašich čias?

„Šachovalo sa, či z celkového balíka 550 miliónov eur pre Slovensko vôbec Košice niečo dostanú a koľko. Na stole teda peniaze boli, len nebolo rozhodnuté, na aký účel pôjdu. V apríli 2011 vtedajší minister dopravy Ján Figeľ (KDH) oznámil, že dáva pokyn na prefinancovanie prvej stavby – trate Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie (medzitým sa stal v roku 2010 primátorom Richard Raši zo Smeru – pozn. red).“

Raši však obhajuje začiatok rekonštrukcie až v roku 2014 a súvisiacu nevyhnutnosť drastických obmedzení v doprave tým, že ponuka na čerpanie eurofondov prišla až na poslednú chvíľu. Bývalý viceprimátor Ján Jakubov (Smer) tiež odmieta, že by to bolo vybavené už pred nimi. Tvrdí, že predtým mali byť prijímateľ eurofondov Železnice SR, ale keďže nemali vzťah k pozemkom, tak by peniaze na obnovu tratí nestihli vyčerpať. Brusel zmeny potvrdil až v apríli 2013...

SkryťVypnúť reklamu

„ŽSR mali byť pôvodne investor, lebo sú dominantný nositeľ koľajovej štruktúry. Už bola pripravená aj zmluva o združenej investícii medzi mestom a ŽSR. Pre mesto to bolo výhodné, lebo by sa to hradilo z eurofondov a štátnych peňazí. Košice by to nestálo ani cent. ŽSR by nám za prenájom mestských pozemkov umožnili využívať zmodernizovanú trať v meste. Keďže pri deliacom stole boli iní ľudia, než asi bolo treba, tak sa do roku 2012 zrejme hľadalo riešenie, ako zmeniť prijímateľa peňazí z eurofondov zo ŽSR na mesto Košice. Tam sa stratili dva roky a mesto muselo prispieť piatimi percentami z vlastného rozpočtu. Áno, zvykne sa argumentovať, že ŽSR sa tejto zákazke bránili. S tým nesúhlasím, lebo z hľadiska filozofie budovania infraštruktúry to vtedajšiemu vedeniu ŽSR vyhovovalo (pred nástupom Smeru v meste aj vo vláde – pozn. red.).“

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok
s predplatným Korzar.sk
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme
  2. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  3. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  4. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  5. Via Pribina spúšťa súťaž INOVÁTOR1
  6. Zamestnanci Mecomu súťažili na športových dňoch
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát
  1. OMV Slovensko rozvíja svoju stratégiu pre elektromobilitu
  2. Helping business on a global scale
  3. The visionary origins and global ambitions of the FMCU
  4. Samostatná volebná miestnosť pre jeden byt v Rači
  5. Skupina BizPartner Group presúva svoje služby pod jednu strechu
  6. 9. stredoeurópsky popáleninový kongres združil špecialistov
  7. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  8. Zamestnanci Mecomu súťažili na športových dňoch
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 15 770
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 7 308
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 837
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 095
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 391
  6. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 2 364
  7. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme 2 328
  8. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 170

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: Silnú šnúrku v gatiach si viem predstaviť, ale silné Slovensko ?
  2. Julius Kravjar: Dimenzie vody
  3. Lukáš Čelinák: Anarchokapitalizmus, ekonomická kalkulácia a štíhly štát II.
  4. Ľudovít Paulis: Čo nájde študent na vysokej škole, ak SaS vráti na ministerstvo školstva?
  5. Kristína Rusnáková: Klamú, že bude dobre
  6. Zuzana Lukáčová: Kooperatívy: lepšie životy pre ľudí a spravodlivá ekonomika
  7. Dominika Kordiaková: Mojich 5 krát Ne....
  8. Jozef Drahovský: Volebné lístky po novom
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 472
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 39 070
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 36 553
  4. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 30 704
  5. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 254
  6. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 19 084
  7. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 17 987
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 14 919
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda SaS Richard Sulík

Baránik opisuje Haščáka ako významného priemyselníka, s ktorým minister musí komunikovať.


a 1 ďalší 3 h
Peter Tkačenko

Laicky to vyzerá na zneužívanie právomocí z osobitného motívu pomsty.


4 h
Meštiansky dom pri Šancovej ulici nebol vždy pre oči lákavým. Za rekonštrukciou stoja obyvatelia, ktorí si zaplatili všetko z vlastného.

Keď nejde o pamiatku, nikto vám nič nedá.


24. sep
Z vlakov do autobusov, začala sa ročná výluka.

Inak to mali vymyslieť, vravia cestujúci.


2 h

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: Silnú šnúrku v gatiach si viem predstaviť, ale silné Slovensko ?
  2. Julius Kravjar: Dimenzie vody
  3. Lukáš Čelinák: Anarchokapitalizmus, ekonomická kalkulácia a štíhly štát II.
  4. Ľudovít Paulis: Čo nájde študent na vysokej škole, ak SaS vráti na ministerstvo školstva?
  5. Kristína Rusnáková: Klamú, že bude dobre
  6. Zuzana Lukáčová: Kooperatívy: lepšie životy pre ľudí a spravodlivá ekonomika
  7. Dominika Kordiaková: Mojich 5 krát Ne....
  8. Jozef Drahovský: Volebné lístky po novom
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 472
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 39 070
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 36 553
  4. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 30 704
  5. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 254
  6. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 19 084
  7. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 17 987
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 14 919
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie Video
SkryťZatvoriť reklamu