Korzár logo Korzár Košice

Šarák: Bez prepojenia električkových tratí to budú peniaze vyhodené do zeme

Trať sa zrekonštruovala, ale prepojenie sa nezrealizovalo. Čo na to otec myšlienky Ján Šarák?

Ján Šarák. Projektový exšéf integrovanej dopravy.Ján Šarák. Projektový exšéf integrovanej dopravy. (Zdroj: Peter Jabrik)

V týchto dňoch vrcholí prvá etapa integrácie koľajovej dopravy - modernizácia električkovej trate Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie. Prepojenie električkových tratí s vlakovými mal byť úvodný krok, aby mohli v budúcnosti ľudia z regiónov cestovať priamo do centra Košíc bez prestupovania tram-trainami (vlakoelektričkami). Trať sa zrekonštruovala, ale prepojenie sa nezrealizovalo. Otec myšlienky aj projektový manažér realizácie integrovaného dopravného systému bol Ján Šarák. Dnes už len z diaľky sleduje, čo sa okolo tohto projektu deje. Porozprávali sme sa s ním o tom, či sa napĺňajú jeho predstavy.

Vedenie mesta Košice na čele s primátorom Richardom Rašim (Smer) zdôrazňuje, že vybavilo peniaze z eurofondov na modernizáciu električkových tratí. Súhlasíte?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Túto iniciatívu priniesla bývalá garnitúra mesta pod vedením vtedajšieho primátora Františka Knapíka (KDH). Takže robiť si teraz nejaké zásluhy sa nezakladá na pravde. Ďalšia vec je, že Košice nezískali peniaze z eurofondov na to, aby sme si opravili zničené električkové trate. Európska únia nám ich dala na ňou preferované projekty v oblasti integrovanej dopravy.“

Ako to teda bolo?

„My sme už od roku 1999 vo verejnej hromadnej osobnej doprave formovali program, ktorý by korešpondoval s vyspelým svetom. Nemalo to byť len o bezpečnosti tratí, ale aj o čase prepravy či pohodlí zákazníka, teda nemalo ísť o kozmetickú, ale o zásadnú zmenu. Na ministerstve dopravy sme hľadali vhodný operačný program. Napokon sa to podarilo v programovacom období 2007 – 2013. Pre Košice sa vyčlenilo 36 miliónov eur z Operačného programu Doprava. Ešte aj v roku 2009 však ministerskí úradníci pochybovali, či nám EÚ preplatí peniaze na nejakú obyčajnú rekonštrukciu električkovej trate. Vybrali sme sa preto v roku 2010 do Bruselu, kde sme predostreli, čo chceme urobiť. Reakcia bola, že konečne sa v bývalom východnom bloku objavila nejaká zmysluplná myšlienka. Mala sa ňou zvýšiť konkurencieschopnosť verejnej dopravy voči individuálnej automobilovej. Takže keby sme to neprikryli integrovanou dopravou, dnes by sme nemali zrekonštruované trate. Bolo by už totiž po funuse. Sekundárne sme pritom naštartovali okrem IKD aj Modernizáciu električkových tratí (MET).“

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si tiež:Žena na skúške na vodičák: Počas rekonštrukcií sa jazdilo lepšieČítajte 

Prečo ste nezačali s rekonštrukciou už za vašich čias?

„Šachovalo sa, či z celkového balíka 550 miliónov eur pre Slovensko vôbec Košice niečo dostanú a koľko. Na stole teda peniaze boli, len nebolo rozhodnuté, na aký účel pôjdu. V apríli 2011 vtedajší minister dopravy Ján Figeľ (KDH) oznámil, že dáva pokyn na prefinancovanie prvej stavby – trate Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie (medzitým sa stal v roku 2010 primátorom Richard Raši zo Smeru – pozn. red).“

Raši však obhajuje začiatok rekonštrukcie až v roku 2014 a súvisiacu nevyhnutnosť drastických obmedzení v doprave tým, že ponuka na čerpanie eurofondov prišla až na poslednú chvíľu. Bývalý viceprimátor Ján Jakubov (Smer) tiež odmieta, že by to bolo vybavené už pred nimi. Tvrdí, že predtým mali byť prijímateľ eurofondov Železnice SR, ale keďže nemali vzťah k pozemkom, tak by peniaze na obnovu tratí nestihli vyčerpať. Brusel zmeny potvrdil až v apríli 2013...

SkryťVypnúť reklamu

„ŽSR mali byť pôvodne investor, lebo sú dominantný nositeľ koľajovej štruktúry. Už bola pripravená aj zmluva o združenej investícii medzi mestom a ŽSR. Pre mesto to bolo výhodné, lebo by sa to hradilo z eurofondov a štátnych peňazí. Košice by to nestálo ani cent. ŽSR by nám za prenájom mestských pozemkov umožnili využívať zmodernizovanú trať v meste. Keďže pri deliacom stole boli iní ľudia, než asi bolo treba, tak sa do roku 2012 zrejme hľadalo riešenie, ako zmeniť prijímateľa peňazí z eurofondov zo ŽSR na mesto Košice. Tam sa stratili dva roky a mesto muselo prispieť piatimi percentami z vlastného rozpočtu. Áno, zvykne sa argumentovať, že ŽSR sa tejto zákazke bránili. S tým nesúhlasím, lebo z hľadiska filozofie budovania infraštruktúry to vtedajšiemu vedeniu ŽSR vyhovovalo (pred nástupom Smeru v meste aj vo vláde – pozn. red.).“

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3WYN na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 21 909
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 798
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 939
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 376
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 341
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 905
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 603
  1. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  3. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  4. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  5. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  6. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  7. Martin Borecky: Rakovina
  8. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 222
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 448
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 153
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 377
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 319
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  3. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  4. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  5. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  6. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  7. Martin Borecky: Rakovina
  8. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 222
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 448
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 153
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 377
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 319
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu