V týchto dňoch vrcholí prvá etapa integrácie koľajovej dopravy - modernizácia električkovej trate Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie. Prepojenie električkových tratí s vlakovými mal byť úvodný krok, aby mohli v budúcnosti ľudia z regiónov cestovať priamo do centra Košíc bez prestupovania tram-trainami (vlakoelektričkami). Trať sa zrekonštruovala, ale prepojenie sa nezrealizovalo. Otec myšlienky aj projektový manažér realizácie integrovaného dopravného systému bol Ján Šarák. Dnes už len z diaľky sleduje, čo sa okolo tohto projektu deje. Porozprávali sme sa s ním o tom, či sa napĺňajú jeho predstavy.
Vedenie mesta Košice na čele s primátorom Richardom Rašim (Smer) zdôrazňuje, že vybavilo peniaze z eurofondov na modernizáciu električkových tratí. Súhlasíte?
„Túto iniciatívu priniesla bývalá garnitúra mesta pod vedením vtedajšieho primátora Františka Knapíka (KDH). Takže robiť si teraz nejaké zásluhy sa nezakladá na pravde. Ďalšia vec je, že Košice nezískali peniaze z eurofondov na to, aby sme si opravili zničené električkové trate. Európska únia nám ich dala na ňou preferované projekty v oblasti integrovanej dopravy.“
Ako to teda bolo?
„My sme už od roku 1999 vo verejnej hromadnej osobnej doprave formovali program, ktorý by korešpondoval s vyspelým svetom. Nemalo to byť len o bezpečnosti tratí, ale aj o čase prepravy či pohodlí zákazníka, teda nemalo ísť o kozmetickú, ale o zásadnú zmenu. Na ministerstve dopravy sme hľadali vhodný operačný program. Napokon sa to podarilo v programovacom období 2007 – 2013. Pre Košice sa vyčlenilo 36 miliónov eur z Operačného programu Doprava. Ešte aj v roku 2009 však ministerskí úradníci pochybovali, či nám EÚ preplatí peniaze na nejakú obyčajnú rekonštrukciu električkovej trate. Vybrali sme sa preto v roku 2010 do Bruselu, kde sme predostreli, čo chceme urobiť. Reakcia bola, že konečne sa v bývalom východnom bloku objavila nejaká zmysluplná myšlienka. Mala sa ňou zvýšiť konkurencieschopnosť verejnej dopravy voči individuálnej automobilovej. Takže keby sme to neprikryli integrovanou dopravou, dnes by sme nemali zrekonštruované trate. Bolo by už totiž po funuse. Sekundárne sme pritom naštartovali okrem IKD aj Modernizáciu električkových tratí (MET).“
Žena na skúške na vodičák: Počas rekonštrukcií sa jazdilo lepšieČítajte
Prečo ste nezačali s rekonštrukciou už za vašich čias?
„Šachovalo sa, či z celkového balíka 550 miliónov eur pre Slovensko vôbec Košice niečo dostanú a koľko. Na stole teda peniaze boli, len nebolo rozhodnuté, na aký účel pôjdu. V apríli 2011 vtedajší minister dopravy Ján Figeľ (KDH) oznámil, že dáva pokyn na prefinancovanie prvej stavby – trate Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie (medzitým sa stal v roku 2010 primátorom Richard Raši zo Smeru – pozn. red).“
Raši však obhajuje začiatok rekonštrukcie až v roku 2014 a súvisiacu nevyhnutnosť drastických obmedzení v doprave tým, že ponuka na čerpanie eurofondov prišla až na poslednú chvíľu. Bývalý viceprimátor Ján Jakubov (Smer) tiež odmieta, že by to bolo vybavené už pred nimi. Tvrdí, že predtým mali byť prijímateľ eurofondov Železnice SR, ale keďže nemali vzťah k pozemkom, tak by peniaze na obnovu tratí nestihli vyčerpať. Brusel zmeny potvrdil až v apríli 2013...
„ŽSR mali byť pôvodne investor, lebo sú dominantný nositeľ koľajovej štruktúry. Už bola pripravená aj zmluva o združenej investícii medzi mestom a ŽSR. Pre mesto to bolo výhodné, lebo by sa to hradilo z eurofondov a štátnych peňazí. Košice by to nestálo ani cent. ŽSR by nám za prenájom mestských pozemkov umožnili využívať zmodernizovanú trať v meste. Keďže pri deliacom stole boli iní ľudia, než asi bolo treba, tak sa do roku 2012 zrejme hľadalo riešenie, ako zmeniť prijímateľa peňazí z eurofondov zo ŽSR na mesto Košice. Tam sa stratili dva roky a mesto muselo prispieť piatimi percentami z vlastného rozpočtu. Áno, zvykne sa argumentovať, že ŽSR sa tejto zákazke bránili. S tým nesúhlasím, lebo z hľadiska filozofie budovania infraštruktúry to vtedajšiemu vedeniu ŽSR vyhovovalo (pred nástupom Smeru v meste aj vo vláde – pozn. red.).“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári