Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 19. august, 2017 | Meniny má Lýdia

Exšéf Reiprich: Dopravný podnik mesta Košice by nemal byť pokusný králik

Porozprávali sme sa s ním nielen o avizovanom rušení trolejbusovej dopravy.

Igor Reiprich. Generálnym riaditeľom DPMK bol rekordných skoro 30 rokov.(Zdroj: Judita Čermáková)

Označujú ho za otca trolejbusov v metropole východu. Takmer 30 rokov bol generálnym riaditeľom Dopravného podniku mesta Košice (DPMK). Jedenásty rok je už na dôchodku, ale v doprave popritom stále pracuje. Igor Reiprich.

Trolejbusy nevidno v Košiciach od februára. Hrozí, že sa už nikdy nevrátia...

„Pokusy o zrušenie trolejbusovej dopravy sa objavili už v roku 2007, potom 2012 a aj teraz. Trolejbusová koncepcia vznikla ako jeden z dôsledkov Nežnej revolúcie v Košiciach. Malo sa vniesť viac ekológie do mestskej hromadnej dopravy. Dospeli sme vtedy k záveru, že ich prednosti pre cestujúcich sa najvýraznejšie prejavia, keď budú jazdiť na linke z kopca do kopca. Sú veľmi výhodné pre adhéziu. Ľudia ju vnímajú, keď pri jazde do kopca pneumatika na jednej náprave prekĺzne na ľade či snehu a vozidlo tam zostane visieť. Kĺbový trolejbus má dve trakčné nápravy, takže keď sa jedna náprava dostane na ľad, druhá ho potlačí a môže pokračovať v jazde. Autobusy ani elektrobusy niečo také nemajú. Plynulú jazdu v zime vám potvrdia aj cestujúci na Furču. Výhodou je aj väčšie zrýchlenie, dobré brzdenie a veľká prepravná kapacita.“

Súčasný primátor Richard Raši (Smer) mal vo volebnom programe rozvoj trolejbusovej dopravy, ale práve za jeho éry zrejme dôjde k jej definitívnemu zrušeniu. Ako to hodnotíte?

„Nič nie je pre primátora ľahšie, ako sa opýtať na stretnutí združenia primátorov krajských miest K8 na skúsenosti s trolejbusmi niektorého z kolegov. Verím, že to potom prehodnotí a vráti sa k volebnému programu. Napríklad primátora z Bratislavy, ktorá nakúpila 80 nových trolejbusov a opciu má na ďalších 40. Za peniaze z eurofondov vybudovala aj dve nové trate, takže nie je pravda, čím argumentujú zástancovia rušenia trolejbusov v Košiciach, že sa z nich nedala prefinancovať aj infraštruktúra. V Banskej Bystrici získali 30 trolejbusov takisto z eurofondov, tam ich pred rokmi tiež zrušili, ale po dvoch rokoch sa k nim po tlaku verejnosti vrátili. Kupujú ich aj Prešov či Žilina. Nikde túto dopravu nerušia, len v Košiciach kamuflovali nejaké súťaže, aby sa nepovedalo.“

Ako to myslíte? DPMK totiž tvrdí, že na Slovensku nie je trh pre trolejbusy, lebo sa v poslednej súťaži žiadny záujemca o zákazku neprihlásil.

„Ak by bola súťaž vypísaná s podobnými podmienkami ako v iných dopravných podnikoch, tak by na to výrobcovia nekašľali. Keď sú kamuflované, tak na to nepristúpia a súťaže sa nezúčastnia. Je logické, že čím väčší počet vozidiel chcete obstarať, tým bude u výrobcov väčší záujem, lebo s tým sú spojené určité náklady. Keby chceli Košice 10 – 15 kusov, stopercentne by bola súťaž úspešná. Dva kusy nie sú zaujímavé pre nikoho.“

Kde hľadať dôvody rozdielneho prístupu v Košiciach a v ostatných mestách?

„Primátor zrejme podľahol nejakým našepkávačom v DPMK, ktorých tam on nominoval, že trolejbus nie je výhodný. Je to živené nejakou záhadnou tendenciou. Áno, je pravda, že treba trolejbusy v Košiciach revitalizovať, ale nerozumiem, prečo sa tu desať rokov v tomto smere skoro nič neurobilo. O všetkom, aj o peniazoch, rozhodujú ľudia. Uvediem príklad. V roku 2011 sa podarilo presvedčiť teraz už nebohého mestského poslanca Ľuboša Pajtáša (SDKÚ), že treba trolejbusy aj udržiavať. Bol jedným z tých, ktorí zariadili, že DPMK urobil generálnu opravu jedného trolejbusu za 165-tisíc eur. Malo by sa v tom pokračovať.“

Nie je už neskoro, keď aj za eurofondy vypracovaná Stratégia rozvoja dopravy a dopravných stavieb v meste Košice navrhuje zastavenie trolejbusov?

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Dopravný podnik mesta Košice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Rekonštrukcia električkových tratí v Košiciach

Neprehliadnite tiež

Horský záchranár: Slovenský raj niektorí turisti podceňujú

Úspešný zásah ich napĺňa vynikajúcim pocitom.

Kontroverzný Lenin prišiel do Seattlu z Popradu

Pred Nežnou revolúciou mal byť pýchou Popradu, dnes irituje obyvateľov mesta Seattle.

Rýchly vodič zrazil cyklistu, súd poukázal na jeho spoluzavinenie

Tragická dopravná nehoda sa stala ešte v roku 2010.

Rokliny a tiesňavy robia Slovenský raj tým, čím je

Vyberte si túru zo sprístupnených trás.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.

SVET

Stala sa nehoda? Treba natáčať

Prácu záchranárov komplikujú ľudia, ktorí sa chcú pochváliť zábermi.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 851
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 061
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 477
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 933
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 538
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 537
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 523
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 332
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 299
  10. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 164

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop