Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 26. september, 2017 | Meniny má Edita

Exšéf Reiprich: Dopravný podnik mesta Košice by nemal byť pokusný králik

Porozprávali sme sa s ním nielen o avizovanom rušení trolejbusovej dopravy.

Igor Reiprich. Generálnym riaditeľom DPMK bol rekordných skoro 30 rokov.(Zdroj: Judita Čermáková)

Označujú ho za otca trolejbusov v metropole východu. Takmer 30 rokov bol generálnym riaditeľom Dopravného podniku mesta Košice (DPMK). Jedenásty rok je už na dôchodku, ale v doprave popritom stále pracuje. Igor Reiprich.

Trolejbusy nevidno v Košiciach od februára. Hrozí, že sa už nikdy nevrátia...

„Pokusy o zrušenie trolejbusovej dopravy sa objavili už v roku 2007, potom 2012 a aj teraz. Trolejbusová koncepcia vznikla ako jeden z dôsledkov Nežnej revolúcie v Košiciach. Malo sa vniesť viac ekológie do mestskej hromadnej dopravy. Dospeli sme vtedy k záveru, že ich prednosti pre cestujúcich sa najvýraznejšie prejavia, keď budú jazdiť na linke z kopca do kopca. Sú veľmi výhodné pre adhéziu. Ľudia ju vnímajú, keď pri jazde do kopca pneumatika na jednej náprave prekĺzne na ľade či snehu a vozidlo tam zostane visieť. Kĺbový trolejbus má dve trakčné nápravy, takže keď sa jedna náprava dostane na ľad, druhá ho potlačí a môže pokračovať v jazde. Autobusy ani elektrobusy niečo také nemajú. Plynulú jazdu v zime vám potvrdia aj cestujúci na Furču. Výhodou je aj väčšie zrýchlenie, dobré brzdenie a veľká prepravná kapacita.“

Súčasný primátor Richard Raši (Smer) mal vo volebnom programe rozvoj trolejbusovej dopravy, ale práve za jeho éry zrejme dôjde k jej definitívnemu zrušeniu. Ako to hodnotíte?

„Nič nie je pre primátora ľahšie, ako sa opýtať na stretnutí združenia primátorov krajských miest K8 na skúsenosti s trolejbusmi niektorého z kolegov. Verím, že to potom prehodnotí a vráti sa k volebnému programu. Napríklad primátora z Bratislavy, ktorá nakúpila 80 nových trolejbusov a opciu má na ďalších 40. Za peniaze z eurofondov vybudovala aj dve nové trate, takže nie je pravda, čím argumentujú zástancovia rušenia trolejbusov v Košiciach, že sa z nich nedala prefinancovať aj infraštruktúra. V Banskej Bystrici získali 30 trolejbusov takisto z eurofondov, tam ich pred rokmi tiež zrušili, ale po dvoch rokoch sa k nim po tlaku verejnosti vrátili. Kupujú ich aj Prešov či Žilina. Nikde túto dopravu nerušia, len v Košiciach kamuflovali nejaké súťaže, aby sa nepovedalo.“

Ako to myslíte? DPMK totiž tvrdí, že na Slovensku nie je trh pre trolejbusy, lebo sa v poslednej súťaži žiadny záujemca o zákazku neprihlásil.

„Ak by bola súťaž vypísaná s podobnými podmienkami ako v iných dopravných podnikoch, tak by na to výrobcovia nekašľali. Keď sú kamuflované, tak na to nepristúpia a súťaže sa nezúčastnia. Je logické, že čím väčší počet vozidiel chcete obstarať, tým bude u výrobcov väčší záujem, lebo s tým sú spojené určité náklady. Keby chceli Košice 10 – 15 kusov, stopercentne by bola súťaž úspešná. Dva kusy nie sú zaujímavé pre nikoho.“

Kde hľadať dôvody rozdielneho prístupu v Košiciach a v ostatných mestách?

„Primátor zrejme podľahol nejakým našepkávačom v DPMK, ktorých tam on nominoval, že trolejbus nie je výhodný. Je to živené nejakou záhadnou tendenciou. Áno, je pravda, že treba trolejbusy v Košiciach revitalizovať, ale nerozumiem, prečo sa tu desať rokov v tomto smere skoro nič neurobilo. O všetkom, aj o peniazoch, rozhodujú ľudia. Uvediem príklad. V roku 2011 sa podarilo presvedčiť teraz už nebohého mestského poslanca Ľuboša Pajtáša (SDKÚ), že treba trolejbusy aj udržiavať. Bol jedným z tých, ktorí zariadili, že DPMK urobil generálnu opravu jedného trolejbusu za 165-tisíc eur. Malo by sa v tom pokračovať.“

Nie je už neskoro, keď aj za eurofondy vypracovaná Stratégia rozvoja dopravy a dopravných stavieb v meste Košice navrhuje zastavenie trolejbusov?

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Dopravný podnik mesta Košice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Rekonštrukcia električkových tratí v Košiciach

Neprehliadnite tiež

Rozhovor

Jantek: Padnúť by mali aj iné hlavy. Hráčske

Škrípalo to na lavičke Tatrana Prešov i medzi hráčmi.

Květa Fialová dalajlámu rozohnila, ale bolestný pohľad nikdy nezatajila

Herečka s voňavým menom aj vo vysokom veku s noblesou prežívala ženskú osudovosť.

V zoo testovali šelmy vylepšené smetiaky. Odolali

Košické medvede skúšali odolnosť kontajnerov z trikrát hrubšieho plechu.

Požiar bytu na Hlavnej ulici spôsobila predlžovačka

Zhorel televízor, podlaha aj dvere.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Muž žijúci so ženským srdcom. Najťažšia bola rekonvalescencia

Transplantácia orgánov sa ukazuje ako otázka niekoľkých rokov. Vhodné srdce pre Jana Škrlanta sa však našlo už po šiestich týždňoch.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

KOMENTÁRE

Macron otvoril témy, riešenia sa budú tvoriť

O žiadne veľké integračné manévre nejde.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 028
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 232
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 999
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 507
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 494
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 387
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 386
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 164
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 947
  10. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 911

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop