Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 21. júl, 2018 | Meniny má Daniel
Nájdete nás na webe

Exšéf Reiprich: Dopravný podnik mesta Košice by nemal byť pokusný králik

Porozprávali sme sa s ním nielen o avizovanom rušení trolejbusovej dopravy.

Igor Reiprich. Generálnym riaditeľom DPMK bol rekordných skoro 30 rokov.(Zdroj: Judita Čermáková)

Označujú ho za otca trolejbusov v metropole východu. Takmer 30 rokov bol generálnym riaditeľom Dopravného podniku mesta Košice (DPMK). Jedenásty rok je už na dôchodku, ale v doprave popritom stále pracuje. Igor Reiprich.

Trolejbusy nevidno v Košiciach od februára. Hrozí, že sa už nikdy nevrátia...

„Pokusy o zrušenie trolejbusovej dopravy sa objavili už v roku 2007, potom 2012 a aj teraz. Trolejbusová koncepcia vznikla ako jeden z dôsledkov Nežnej revolúcie v Košiciach. Malo sa vniesť viac ekológie do mestskej hromadnej dopravy. Dospeli sme vtedy k záveru, že ich prednosti pre cestujúcich sa najvýraznejšie prejavia, keď budú jazdiť na linke z kopca do kopca. Sú veľmi výhodné pre adhéziu. Ľudia ju vnímajú, keď pri jazde do kopca pneumatika na jednej náprave prekĺzne na ľade či snehu a vozidlo tam zostane visieť. Kĺbový trolejbus má dve trakčné nápravy, takže keď sa jedna náprava dostane na ľad, druhá ho potlačí a môže pokračovať v jazde. Autobusy ani elektrobusy niečo také nemajú. Plynulú jazdu v zime vám potvrdia aj cestujúci na Furču. Výhodou je aj väčšie zrýchlenie, dobré brzdenie a veľká prepravná kapacita.“

Súčasný primátor Richard Raši (Smer) mal vo volebnom programe rozvoj trolejbusovej dopravy, ale práve za jeho éry zrejme dôjde k jej definitívnemu zrušeniu. Ako to hodnotíte?

Článok pokračuje pod video reklamou

„Nič nie je pre primátora ľahšie, ako sa opýtať na stretnutí združenia primátorov krajských miest K8 na skúsenosti s trolejbusmi niektorého z kolegov. Verím, že to potom prehodnotí a vráti sa k volebnému programu. Napríklad primátora z Bratislavy, ktorá nakúpila 80 nových trolejbusov a opciu má na ďalších 40. Za peniaze z eurofondov vybudovala aj dve nové trate, takže nie je pravda, čím argumentujú zástancovia rušenia trolejbusov v Košiciach, že sa z nich nedala prefinancovať aj infraštruktúra. V Banskej Bystrici získali 30 trolejbusov takisto z eurofondov, tam ich pred rokmi tiež zrušili, ale po dvoch rokoch sa k nim po tlaku verejnosti vrátili. Kupujú ich aj Prešov či Žilina. Nikde túto dopravu nerušia, len v Košiciach kamuflovali nejaké súťaže, aby sa nepovedalo.“

Ako to myslíte? DPMK totiž tvrdí, že na Slovensku nie je trh pre trolejbusy, lebo sa v poslednej súťaži žiadny záujemca o zákazku neprihlásil.

„Ak by bola súťaž vypísaná s podobnými podmienkami ako v iných dopravných podnikoch, tak by na to výrobcovia nekašľali. Keď sú kamuflované, tak na to nepristúpia a súťaže sa nezúčastnia. Je logické, že čím väčší počet vozidiel chcete obstarať, tým bude u výrobcov väčší záujem, lebo s tým sú spojené určité náklady. Keby chceli Košice 10 – 15 kusov, stopercentne by bola súťaž úspešná. Dva kusy nie sú zaujímavé pre nikoho.“

Kde hľadať dôvody rozdielneho prístupu v Košiciach a v ostatných mestách?

„Primátor zrejme podľahol nejakým našepkávačom v DPMK, ktorých tam on nominoval, že trolejbus nie je výhodný. Je to živené nejakou záhadnou tendenciou. Áno, je pravda, že treba trolejbusy v Košiciach revitalizovať, ale nerozumiem, prečo sa tu desať rokov v tomto smere skoro nič neurobilo. O všetkom, aj o peniazoch, rozhodujú ľudia. Uvediem príklad. V roku 2011 sa podarilo presvedčiť teraz už nebohého mestského poslanca Ľuboša Pajtáša (SDKÚ), že treba trolejbusy aj udržiavať. Bol jedným z tých, ktorí zariadili, že DPMK urobil generálnu opravu jedného trolejbusu za 165-tisíc eur. Malo by sa v tom pokračovať.“

Nie je už neskoro, keď aj za eurofondy vypracovaná Stratégia rozvoja dopravy a dopravných stavieb v meste Košice navrhuje zastavenie trolejbusov?

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3Y67 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3Y67 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 954
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 240
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 686
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 031
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 839
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 352
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 099
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 515
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 786
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 680

Téma: Dopravný podnik mesta Košice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Rekonštrukcia električkových tratí v Košiciach

Neprehliadnite tiež

Zamestnanca knižnice odsúdili za sexuálne zneužívanie klientov

Jeden súd ho poslal za mreže, druhý ho potrestal iba podmienečne.

Vozili Masaryka či Dubčeka. V Košiciach sa predviedli vozňové veterány

Lákal najmä seniorský parný rušeň Zelený Anton.

Mnohé z tatranských kúpeľov sú už minulosťou

Kúpeľný ráz už stratilo Štrbské Pleso, či Tatranská Lomnica.

Žije v nich pár ľudí. Aj najmenšie obce majú svoje krásy

Malebný kraj a nádherná príroda robí z týchto miest rozprávku.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

ŠPORT

Sagan skončil v štrnástej etape štvrtý, po skvelom závere vyhral Fraile

Opäť zvýšil náskok v bodovacej súťaži.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop