Korzár logo Korzár Košice

Košičanom nevysvetlili, prečo sa ešte električky nevrátili do centra

Košičania dúfali, že po vyjadrení primátora Rašiho pôjdu už v polovici decembra električky všade. Nestalo sa.

Električky. Kedy budú voziť cestujúcich v centre mesta, nevedno.Električky. Kedy budú voziť cestujúcich v centre mesta, nevedno. (Zdroj: Roman Palik)

Košičania dúfali, že po vyjadrení primátora Richarda Rašiho (Smer) pôjdu už v polovici decembra električky všade. Nestalo sa.

KOŠICE. Košický samosprávny kraj (KSK) ako Špeciálny stavebný úrad pre stavby mestských dráh zverejnil v piatok kolaudačné rozhodnutie pre dielo „Modernizácia električkových uzlov (MEU)“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zistené nedostatky podľa neho neohrozujú zdravie a bezpečnosť ľudí, takže nebránia užívaniu.

Aby sa návrat električiek urýchlil, na žiadosť mesta ako investora vylúčil odkladný účinok odvolania voči rozhodnutiu z dôvodu všeobecného naliehavého záujmu pre negatívne dopady výluky na dopravu, znásobené predvianočným časom.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo sa potom pri takej naliehavosti ešte nepodarilo dotiahnuť do konca aj kolaudáciu stavby „IKD, Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie“, mesto ani dopravný podnik (DPMK) nevysvetlili.

DPMK len zverejnil, že električky začnú opäť premávať v pondelok už aj po Triede SNP až po obratisko pri Botanickej záhrade.

Trolejbusy nové troleje nevyskúšali

Na Štúrovej či Kuzmányho prebiehali i cez víkend technologické jazdy na trati IKD.

To, že sa so zmenami v MHD nepočkalo na druhú kolaudáciu, však môže naznačovať, že by nemusela byť v najbližších dňoch ukončená.

Súčasťou IKD bola tiež výmena trakčného vedenia pre trolejbusy. Žiadnu skúšobnú jazdu neabsolvovali.

V zákulisí sa diskutuje o tom, či by nemohol byť problém práve v tom. Pri MEU to však kolaudácii nebránilo, hoci trolej sa menila aj na Námestí osloboditeľov.

SkryťVypnúť reklamu

Zisťovali sme teda, či je skúšobná jazda trolejbusu povinná tak ako pri električkách v rámci technicko–bezpečnostnej skúšky, ktorú požaduje zákon o dráhach aj súvisiaca vyhláška ministerstva dopravy.

A ak áno, či sa neuskutočnila pre nedostatky stavby, alebo je problém s opätovným sprevádzkovaním trolejbusovej trate.

Neodpovedali KSK, mesto ani DPMK.

Prečítajte si tiež:Exšéf Reiprich: Dopravný podnik mesta Košice by nemal byť pokusný králikČítajte 

Čaká sa na tram–train?

Problémom môže byť aj to, že trať IKD bola na rozdiel od MEU stavaná v parametroch pre tram–train (vlakoelektrička). DPMK však takým vozidlom nedisponuje.

Aktivista Karol Labaš pred časom vyjadril obavy, či kolaudácia bez skúšobnej jazdy neohrozí preplatenie eurofondov, za ktoré sa obnova tratí robila.

Vzhľadom na to, že električky mimo trate IKD už pôjdu, opatrne v sobotu pripustil aj trvanie niekoho na skúšobnej jazde.

SkryťVypnúť reklamu

Stavebný úrad nereagoval na otázku, či je, alebo nie je povinná.

Aj keby nebola, mohol a mal by ju podľa Labaša požadovať práve kvôli eurofondom.

„Výdavky na ňu by znášal zhotoviteľ diela (Dúha – ZUE – pozn. red.) iba do nadobudnutia účinnosti kolaudačného rozhodnutia. Ak by bola prípadne neskôr, zhotoviteľ by sa úspešne vyhol zodpovednosti za možné vady diela aj uhrádzaniu nákladov na jazdu. Mesto by preto malo na nej trvať bez prižmúrenia oboch očí...“ vysvetlil aktivista.

Mestský poslanec Miroslav Špak (Sieť) podľa jeho prieskumu odhadol náklady na požičanie a dopravenie tram–trainu do Košíc na 100–tisíc eur.

Rekonštrukcia električkových tratí v Košiciach

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 594
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 851
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 655
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 808
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 207
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 469
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 767
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 529
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu