Novým a zároveň najväčším exponátom Múzea letectva v Košiciach sa stane iľjušin.
KOŠICE. Exponáty košického Múzea letectva, patriaceho pod Slovenské technické múzeum, odpočívajú ešte zimným spánkom.
Pracovníci múzea už ale intenzívne pracujú na prípravách otvorenia novej návštevníckej sezóny, ktoré je plánované na 15. apríla. Zazimovanie múzea má svoje dôvody.
„Naše múzeum má svoje exponáty v exteriéri i v nevykurovaných hangároch, pričom množstvo exponátov – napríklad letecké motory – na zimu zakrývame. Navyše sa v zimnom období veľmi skoro stmieva a zohľadňujeme aj bezpečnostné kritériá, pretože na zasneženej ploche exteriérových expozícií by mohlo dôjsť k úrazu,“ vysvetľuje riaditeľ Miroslav Hájek.
Dar od maďarského prezidenta
V múzeu už tróni nové veľké, štvormotorové dopravné lietadlo Iľjušin Il-18.
„Je to náš nový a zároveň najväčší exponát. Turbovrtuľové lietadlo sovietskej výroby Il-18 je darom maďarského premiéra Viktora Orbána bývalému slovenskému prezidentovi Rudolfovi Schusterovi a lietalo pre dnes už neexistujúcu maďarskú spoločnosť Malév. Po vyradení z prevádzky v januári 1989 slúžilo ako reštaurácia pri meste Györ, odkiaľ bolo po rozložení prevezené k nám. Lietadlo je teraz asi na 80 percent poskladané, zvyšné práce vykonáme v spolupráci so študentmi Leteckej fakulty košickej Technickej univerzity, pre ktorých to bude užitočná prax“, vysvetľuje pán Hájek.
Zvonku vyzerá iľjušin zatiaľ chatrne, ale podľa riaditeľa múzea by v priebehu jedného roka malo byť lietadlo v spolupráci s maďarskou stranou nalakované do pôvodnej farebnej úpravy, v akej lietalo pre Malév.
Ponesie aj pôvodnú poznávaciu značku HA-MOI. Toto lietadlo bolo dodané ako posledné (v júni 1967) zo série osemnástok, lietajúcich pre Malév.
Na internete možno nájsť informáciu, že práve toto lietadlo pri pristávaní na letisku v sýrskom Damasku v decembri 1971 „škrtlo“ podvozkom o vrchol kopčeka, ale posádke sa napriek tomu podarilo s lietadlom bezpečne pristáť.
Možno ešte spomenúť, že lietadlá typu Il-18 vo farbách Československých aerolínií pravidelne lietali aj do Košíc.
Bojový vrtuľník z Prešova
Druhým novým exponátom, ktorý si budú môcť návštevníci múzea prezrieť po prvý raz v tohtoročnej sezóne, je viacúčelový bojový a prepadový vrtuľník sovietskej výroby Mi-24, vyvinutý konštrukčnou kanceláriou M. L. Miľa.
Ide o vrtuľník s trupovým (sériovým) číslom 0149, jeden z 19 vrtuľníkov spomenutého typu, ktoré po rozdelení Československa pripadli vzdušným silám Slovenskej republiky.
Tento vrtuľník priletel do vtedajšieho Československa v apríli 1981 a postupne slúžil na základniach Prostějov, Plzeň-Bory a napokon v Prešove.
Práve na 4. leteckej základni v Prešove sa dňa 20. septembra 2011 uskutočnilo slávnostné ukončenie prevádzky typu Mil Mi-24 v letectve armády SR.
Vedenie leteckého múzea sa usiluje aj o získanie ďalších zaujímavých exponátov. Podľa M. Hájka je jednou z priorít získanie lietadla, ktoré je nerozlučné späté s Košicami.
Ide o cvičné lietadlo československej výroby L-39 Albatros vo farbách akrobatickej skupiny Biele Albatrosy, ktorá v rokoch 1991-2004 pôsobila pod hlavičkou vtedajšej Vojenskej leteckej akadémie v Košiciach.
Ostáva vysvetliť, prečo v titulku uvádzame, že do múzea pribudli Ilona a laň. Iľjušin Il-18 so značkou HA-MOI bol v žargóne Malévu známy ako MO-Ilona a vrtuľník Mi-24 mal v kóde NATO označenie Hind, čiže laň.
Štvormotorový dopravný Iľjušin Il-18. Lietadlo malo poznávaciu značku HA-MOI a do januára 1989 lietalo pre maďarskú spoločnosť Malév. Foto: Rado Mlýnek
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári