Minister priznal, že električkou sa často nevozí. V utorok si v nej posedel prvýkrát po vyše roku.
Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
KOŠICE. Ministra dopravy Jána Počiatka previezli v utorok spolu s primátorom Richardom Rašim (obaja Smer) novou električkou Vario LF2+ po zrekonštruovanej trati z Námestia Maratónu mieru na Staničné námestie.
Išlo o úplne najnovšie vozidlo z 33, ktoré Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) nakúpil za eurofondy.
[content type="avizo-clanok" id="8133585" url-type="sme-article" title="Pozrite si fotogalériu" img="https://m.smedata.sk/api-media/media/image/sme/4/57/5734774/5734774.jpeg?rev=2"][/content]
Šampanské nestriekalo
Električka bola nablýskaná zvonku aj zvnútra. Len pár minút pred vyhliadkovou jazdou prešla okolo sídla župy iná nová električka aj s cestujúcimi. Bola zafúľaná od strechy až po kolesá.
V Bratislave, kde nakúpili z eurofondov modernejšie a úplne nízkopodlažné električky, si Počiatek pri ich predstavovaní v novembri 2014 zastriekal aj šampanským. V Košiciach si prišiel tie nové pozrieť až po vyše roku po spustení do prevádzky.
Zviezol sa síce v oboch, ale odpovedi, ktorá sa mu viac pozdáva, sa vyhol.
„Jazdy boli veľmi príjemné v oboch, ani v jednej to nedrncalo. Aké konkrétne vozidlá si zaobstarali, bolo na rozhodnutí samotných dopravných podnikov,“ reagoval diplomaticky po vystúpení z električky na stanici.
Počiatek pripomenul, že rekonštrukcia tratí a nákup električiek pre Košice bude pokračovať.
„Po predchádzajúcich 120 miliónoch eur máme pripravenú porovnateľnú sumu. Za normálnych okolností by to trvalo asi desiatky rokov, kým by ste takéto číslo nazbierali,“ poznamenal.
Raši ho doplnil, že bežný ročný rozpočet mesta je približne 130 miliónov eur.⋌
Uvažuje sa o výťahoch na nástupištia
Delegácia sa prešla budovou železničnej stanice, kde už za plnej prevádzky finišuje rekonštrukcia. Hotová má byť do konca roka. Financuje ju firma Achiles Slovakia za zhruba 6,7 milióna eur. Za to má komerčnú časť budovy prenajatú na 30 rokov od Železníc SR (ŽSR).
„Ticho Košičanom závidím, lebo Bratislava na tom s budovou stanice nie je zďaleka tak dobre,“ poznamenal minister.
Časť cestujúcich na informovanie o modernej stanici reagovala kritikou, že sa zrekonštruovala iba samotná budova, ale nie nástupištia. Najviac im chýbajú eskalátory k 2. a 3. nástupišťu. Cestujúci sa teraz na ne dostanú aj s ťažkou batožinou iba po schodoch. Privítali by aj zastrešenie 3. nástupišťa. Navyše bezbariérový prístup je iba k prvému.
U generálneho riaditeľa ŽSR Dušana Šefčíka sme zisťovali, či sa s eskalátormi v budúcnosti uvažuje a kedy.
„V tomto roku by sme mali zabezpečiť projektovú dokumentáciu, ktorá bude súvisieť s rekonštrukciou nástupíšť. Súčasťou tohto by mali byť aj eskalátory.“
V materiáloch o zákazke „ŽST Košice – rekonštrukcia nástupíšť č. 1, 2, 3“ sa však eskalátory nespomínajú. Uvažuje sa o vybudovaní nových výťahov pre 2. a 3. nástupište, ktoré „majú byť určené prioritne pre imobilných cestujúcich“.
Interiér špeciálnej električky pred kontrolnou jazdou ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR po zrekonštruovanej trati v rámci IKD Košice. FOTO: SITA
Špeciálna električka pred kontrolnou jazdou ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR po zrekonštruovanej trati v rámci IKD Košice. FOTO: SITA
Zrekonštruované priestory železničnej stanice v Košiciach počas kontrolného dňa ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Jána Počiatka na dopravných projektoch v Košiciach.
Zľava: Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek a primátor Košíc Richard Raši počas kontrolnej jazdy špeciálnou električkou po zrekonštruovanej trati v rámci IKD Košice. Foto k článku: SITA/Radoslav Maťaš
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári