Korzár logo Korzár Košice

Hyperloop by cestu z Košíc do Bratislavy zvládol za 20 minút

Cestujúci by nasadli do kapsúl poháňaných slnečnou energiou a v oceľovej trúbe by sa previezli rýchlosťou 1 200 km/hod.

Tak vyzerá trať Hyperloopu. Mala by spojiť najprv Bratislavu s Viedňou.Tak vyzerá trať Hyperloopu. Mala by spojiť najprv Bratislavu s Viedňou. (Zdroj: archív)

Z Bratislavy do Košíc za neuveriteľných 20 minút! Cestujúci by nasadli do kapsúl poháňaných slnečnou energiou a v oceľovej trúbe by sa previezli rýchlosťou 1 200 km/hod z východu do hlavného mesta. Vyzerá to ako sci-fi, ale v USA sa to už čoskoro stane realitou...

BRATISLAVA. Zástupca firmy Hyperloop Transportation Technologies Dirk Ahlborn minulý týždeň podpísal s Ministerstvom hospodárstva SR memorandum s cieľom preskúmať možnosti spolupráce na ultramodernom systéme dopravy zvanom Hyperloop. Autor supermoderného vlaku je Elon Musk, zakladateľ automobilky Tesla na výrobu elektromobilov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Priorita zatiaľ je prepojenie Bratislavy a Viedne ako dvoch najbližších hlavných miest za 8 minút. Do budúcnosti sa hovorí aj o prepojení Košíc s Bratislavou.

Potrebovali by asi 9 miliárd

Spoločnosť si Slovensko vybralo ako technologického lídra v automobilovom priemysle a energetike.

Úloha nezáväzného memoranda o spolupráci je spracovať, ako by sa umiestnila trasa a koľko by to stálo.

Náklady na spustenie ultramodernej prepravy vyčíslené nie sú, dajú sa iba odvodiť zo zverejnených zámerov spoločnosti.

Ak sa na spojenie San Franciska a Los Angeles (cca 640 km) ráta so 14,9 miliardami eur, tak Košice a Bratislavu by stálo okolo 9 až 10 miliárd eur.

Prečítajte si tiež: Prečo rýchlik jazdí u nás pomaly a prečo je hyperloop ilúzia Čítajte 

Košice by sa tiež radi zviezli

„Ide o reálne možnosti spolupráce. Rozšírením projektu by sa v Európe zvýšila efektívnosť dochádzania do zamestnania a pre ekonomiku by to malo nepredstaviteľné výhody,“ uviedla hovorkyňa ministerstva hospodárstva Miriam Žiaková.

SkryťVypnúť reklamu

Košice ako druhé najväčšie mesto by rozhodne neboli proti.

„Neskutočne by mi to ušetrilo čas a bolo by to pohodlné a komfortné, ale obávam sa, že v našich pomeroch by to bolo aj neskutočne nákladné,“ hovorí Veronika, ktorá každý týždeň cestuje za prácou do Bratislavy.

Košičan Marek pri predstave ultrarýchleho cestovania komentuje: „Bolo by to super, ale koľko by stál lístok?“

Zaujímavosti

Rýchlosť 1 220 km za hodinu je napríklad v porovnaní s lietadlami - 700 km/hod. - bezkonkurenčná.

Slnečná energia je generovaná zo slnečných panelov umiestených na povrchu rúr Hyperloop tak, aby koncept mohol byť použitý aj ako generátor čistej energie.

Na svoju prevádzku však potrebuje iba asi 10 % vytvorenej energie. Zvyšok by sa tak dal ďalej predávať.

SkryťVypnúť reklamu

Vlak by premával nad zemou v oceľovej trubici, pričom kapsule sú projektované tak, že by mali vydržať aj zemetrasenie.

kap

Autor: kap

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  4. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  6. Na Marka oharka do jarka
  7. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 070
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 852
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 056
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 887
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 178
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 810
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 464
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 763
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 329
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 828
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 681
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 707
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 454
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 592
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 763
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 329
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 828
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 681
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 707
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 454
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 592
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu