Z Bratislavy do Košíc za neuveriteľných 20 minút! Cestujúci by nasadli do kapsúl poháňaných slnečnou energiou a v oceľovej trúbe by sa previezli rýchlosťou 1 200 km/hod z východu do hlavného mesta. Vyzerá to ako sci-fi, ale v USA sa to už čoskoro stane realitou...
BRATISLAVA. Zástupca firmy Hyperloop Transportation Technologies Dirk Ahlborn minulý týždeň podpísal s Ministerstvom hospodárstva SR memorandum s cieľom preskúmať možnosti spolupráce na ultramodernom systéme dopravy zvanom Hyperloop. Autor supermoderného vlaku je Elon Musk, zakladateľ automobilky Tesla na výrobu elektromobilov.
Priorita zatiaľ je prepojenie Bratislavy a Viedne ako dvoch najbližších hlavných miest za 8 minút. Do budúcnosti sa hovorí aj o prepojení Košíc s Bratislavou.
Potrebovali by asi 9 miliárd
Spoločnosť si Slovensko vybralo ako technologického lídra v automobilovom priemysle a energetike.
Úloha nezáväzného memoranda o spolupráci je spracovať, ako by sa umiestnila trasa a koľko by to stálo.
Náklady na spustenie ultramodernej prepravy vyčíslené nie sú, dajú sa iba odvodiť zo zverejnených zámerov spoločnosti.
Ak sa na spojenie San Franciska a Los Angeles (cca 640 km) ráta so 14,9 miliardami eur, tak Košice a Bratislavu by stálo okolo 9 až 10 miliárd eur.

Košice by sa tiež radi zviezli
„Ide o reálne možnosti spolupráce. Rozšírením projektu by sa v Európe zvýšila efektívnosť dochádzania do zamestnania a pre ekonomiku by to malo nepredstaviteľné výhody,“ uviedla hovorkyňa ministerstva hospodárstva Miriam Žiaková.
Košice ako druhé najväčšie mesto by rozhodne neboli proti.
„Neskutočne by mi to ušetrilo čas a bolo by to pohodlné a komfortné, ale obávam sa, že v našich pomeroch by to bolo aj neskutočne nákladné,“ hovorí Veronika, ktorá každý týždeň cestuje za prácou do Bratislavy.
Košičan Marek pri predstave ultrarýchleho cestovania komentuje: „Bolo by to super, ale koľko by stál lístok?“
Zaujímavosti
Rýchlosť 1 220 km za hodinu je napríklad v porovnaní s lietadlami - 700 km/hod. - bezkonkurenčná.
Slnečná energia je generovaná zo slnečných panelov umiestených na povrchu rúr Hyperloop tak, aby koncept mohol byť použitý aj ako generátor čistej energie.
Na svoju prevádzku však potrebuje iba asi 10 % vytvorenej energie. Zvyšok by sa tak dal ďalej predávať.
Vlak by premával nad zemou v oceľovej trubici, pričom kapsule sú projektované tak, že by mali vydržať aj zemetrasenie.
kap
Autor: kap
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári