Na základe predbežných výsledkov vykazuje úsporu v spotrebe inertného materiálu - málo snežilo, naopak, posypovej soli spotrebovali viac v tejto sezóne.
KOŠICE. Napriek vyšším teplotám a nedostatku snehu zimná údržba ciest v Košickom samosprávnom kraji (KSK) trvá až do 31. marca. Ako informovala technicko-prevádzková námestníčka riaditeľa Správy ciest KSK Zuzana Fejesová, od začiatku zimy správa ciest zaznamenala viac ako šesť desiatok dní, kedy bol nutný zásah zimnej údržby.
Správa ciest Košického samosprávneho kraja (SC KSK) pri zimnej údržbe v sezóne 2015/2016 prvýkrát zasahovala už 12. októbra v noci.
Zásah mechanizmov bol nevyhnutný na horských priechodoch Dobšinský kopec, Súľová, Gretľa, Grajnár, na úsekoch Smolník - Úhorná, Smolník - Štósky kopec až po obec Štós, kde snežilo.
Rozdielne výkony
"Zimná sezóna 2015/2016 bola pri celkovej potrebe výkonov posypu a odstraňovaní snehu, ako aj pri spotrebe posypového materiálu porovnateľná so sezónou 2014/2015. Rozdielne bolo rozdelenie výkonov medzi oblasťami. V predchádzajúcej sezóne bolo viac výkonov v horských oblastiach, počas tohtoročnej zimy bolo treba zmierňovanie následkov zimných podmienok - najmä poľadovice v nižšie položených oblastiach Zemplína a okresu Košice okolie," uviedla Fejesová.
Pre ilustráciu, v januári 2016 bolo chemicky ošetrených 29 079 km ciest, čo je o 48% viac ako za rovnaké obdobie roku 2015. Košický kraj je geograficky rozmanitý, zimná údržba ciest je nevyhnutná od rovinatých lokalít s minimálnou nadmorskou výškou až po oblasti, kde sa nachádzajú horské priechody v nadmorskej výške do 1000 m n.m.
Pri inverzii vo vyšších polohách v oblasti Spiša prevládalo slnečné počasie, zimná údržba ciest bola nevyhnutná skôr v nižšie položených rovinatých oblastiach v okresoch Trebišov a Michalovce, kde prevládalo mrazivé a hmlisté počasie s tvorbou poľadovice. Okrem priameho odstraňovania poľadovice cestári vozovky aj preventívne chemicky posypávali.
Aj mimoriadne zásahy
"V každom mesiaci sme riešili zopár situácií, kde boli nevyhnutné mimoriadne zásahy. Posledný novembrový víkend bola na území okresov Spišská Nová Ves a Rožňava zaznamenaná snehová búrka, týždeň pred Vianocami mali najviac práce s poľadovicou na Zemplíne."
V januári sa tvorili snehové jazyky na cestách Vihorlatu.
"Vo februári sme riešili úseky zaplavené vodou z výdatných dažďov, ktorý nevsakoval do premrznutého podložia a cestné priekopy ju nestíhali odvádzať mimo cestného telesa," uviedla Fejesová príklady odstraňovania nebezpečných situácií na cestách kraja.
Bilancia až v apríli
Ako uviedla Fejesová, konečnú bilanciu zimnej sezóny urobia až v polovici apríla, keď bude počasie dostatočne stabilné.
"Na základe predbežných výsledkov vykazujeme úsporu na spotrebe inertného materiálu - málo snežilo, naopak, posypovej soli sme spotrebovali v tejto sezóne viac," povedala Fejesová. Náklady na zimnú údržbu ciest II. a III. triedy v sezóne 2014/2015 predstavovali 3,35 milióna eur. Na tohtoročnú zimnú sezónu počítala správa ciest so sumou 4 milióny eur.
Spravuje takmer 2 200 km ciest
Správa ciest KSK zabezpečuje zimnú údržbu 1918 km ciest II. a III. triedy a na základe zmluvy so Slovenskou správou ciest a Národnou diaľničnou spoločnosťou aj ďalších 264 km ciest I. triedy v okresoch Michalovce, Rožňava a Trebišov.
Zimná údržba ciest je zabezpečovaná zo 14 výkonných pracovísk rozmiestnených po celom Košickom kraji, riadených z 5 oblastných stredísk.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári