Košický samosprávny kraj si zoberie 30-miliónový úver od Európskej investičnej banky, ktorý zafixuje na prvých desať rokov s úrokom 0,68 percenta. Splácať by sa mal 20 rokov a peniaze z neho pôjdu väčšinou na rekonštrukciu ciest II. a III. triedy ako aj do školstva, kultúry a sociálnych zariadení.
KOŠICE. Tridsaťmiliónový úver by mal Košický samosprávny kraj (KSK) postupne čerpať až do roku 2018.
Po jeho prijatí dôjde budúci rok k zvýšenie zadlženia KSK až na hodnotu 41,63 percenta z celkových príjmov.
Trnka: Málo pôjde na cesty
To sa nepozdávalo poslancovi Rastislavovi Trnkovi (Sieť). Pripomenul riaditeľovi Úradu KSK Ondrejovi Bernátovi (Smer) sľub, že na konci súčasného volebného obdobia v roku 2017 bude dlh kraja na hranici 30 percent.
Trnka navrhol zobrať si radšej pôžičku z komerčnej banky, hoci za o niečo vyšší úrok s tým, že všetky prostriedky by išli len na cesty a nie aj do iných oblastí.
Podmienkou Európskej investičnej banky (EIB) je totiž to, aby až 40 percent z úveru išlo aj do inej ako cestnej infraštruktúry.
Nezávislého poslanca Alfonza Halenára zas zaujímalo, čo v KSK vykonali preto, aby po cestách kraja nejazdili preťažené kamióny.
Bernát reagoval na kritiku tým, že mohli sedieť so založenými rukami a čakať, či im niečo spadne z neba alebo sa snažiť o spôsob, aby mohli zlepšiť kvalitu života obyvateľov.
Pozitívnym príkladom bola podľa neho už rekonštrukcia ôsmich domovov sociálnych služieb (DSS) v kraji, ktorá prebehla podobným spôsobom.
Bernát: Všetky investície sú dlhodobo plánované
„Zrekonštruovali sme najviac DSS zo všetkých krajov a choďte sa spýtať ich obyvateľov, ako sa im teraz žije. Úrokové sadzby sú na historických minimách a pochybujem, že ešte budú klesať, skôr naopak. Všetky investície sú dlhodobo plánované, neurobili sme ich zo dňa na deň, ale starostlivo sme zvažovali, kam by tie peniaze mali ísť. My napríklad nerobíme generálne opravy ciest, ale rekonštruujeme iba ich povrchy, lebo na viac jednoducho nemáme peniaze.“
Celkovo by sa za peniaze z EIB malo opraviť a upraviť celkovo 61,5 km ciest v hodnote 10,92 milióna. Väčšinou pôjde o cesty, ktoré sa nedostali do projektov rekonštrukcií s podporou eurofondov. Vyše polovica z nich sa bude opravovať v okrese Košice-okolie.
Na nákup a údržbu mechanizmov pre Správu ciest KSK by išlo ďalších 5,9 milióna eur.
Na znižovanie energetickej náročnosti budov siedmich DSS (v Kráľovciach, Rožňave či Strážskom) je naplánovaných 6,1 milióna eur.
Na Terase bude multifunkčná telocvičňa za 4,5 milióna eur
Na Popradskej, resp. Alejovej ulici by mala za takmer 4,6 milióna eur vyrásť multifunkčná telocvičňa nielen pre študentov gymnázií na týchto uliciach.
V Šaci pribudne nová hala depozitára Východoslovenského múzea za milión eur, podobná stavba za 500–tisíc eur bude aj v Michalovciach.
Rovnaká suma pôjde na výstavbu Centra pre právo a poradenstvo občanom na Strojárenskej alebo Svätoplukovej ulici v Košiciach a rekonštrukciu zariadenia sociálnych služieb LÚČ – DSS v Šemši.
Trebuľa: Nevyužitím by sme išli sami proti sebe
Podľa župana Zdenka Trebuľu (Smer) ide o predbežný zoznam, ktorý sa ešte môže zmeniť a jeho definitívnu verziu by chceli predložiť do júnového zastupiteľstva.
Zároveň nevylúčil, žeby sa ešte mohlo posunúť rozdelenie výdavkov v prospech vyššej miery investícií do cestnej infraštruktúry.
„Ak by sme túto ponuku nevyužili, išli by sme sami proti sebe. Investičný dlh nám začne narastať a za pár rokov tá obnova ciest bude stáť viac. Celkovo však musíme hľadať iný systém starostlivosti o cesty, ako je napr. zavedenie mýta aj na naše cesty, lebo na našich pleciach sú len náklady a nie príjmy,“ dodal Z. Trebuľa.
KDE SA OPRAVIA CESTY
Zemplín
sanácia ciest v obciach Podhoroď, Ruský Hrabovec a Trhovište
stavebné úpravy v úsekoch Čerhov - Veľká Trňa - Malá Trňa, Malý Ruskov - Plechotice, Bunkovce - Blatné Remety, Bajany – Lekárovce, Rad – Svinice, Bara – križovatka s cestou I/79 a v Krišovskej Lieskovej.
Gemer a Spiš
sanácia cesty a rôznych zosuvov v obciach Hrišovce, Letanovce a na úseku Rudňany – Poráč.
Rekonštrukcia a stavebné úpravy mosta sa majú realizovať v Hnilčíku a Kluknave.
stavebné úpravy ciest v úsekoch Vydrník – Hrabušice, Mníšek nad Hnilcom - Smolnícka Huta a v Dedinkách, Čučme, Drnave a v meste Spišská Nová Ves.
Košice–okolie
sanácia zosuvu vo Vyšnom Klátove, zosilnenie krajnice v úseku Baška - Bukovec a stavebná úprava mosta v Smolníku.
zlepšenie napojenia obcí Veľká Lodina, Malá Lodina, Kysak, Trebejov, Družstevná p. Hornáde a Herľany na Košice v celkovej dĺžke 22 km
Čečejovce, Nižny Klátov, Čaňa - križovatka s cestou I/68, Zlatá Idka, Olšovany – Ďurkov, Boliarov – Bačkovík, Gomboš – Perín - stavebná úprava ciest.
jsv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári