Korzár logo Korzár Košice
Streda, 26. jún, 2019 | Meniny má Adriana
Nájdete nás na webe

Širokorozchodná trať z Užhorodu do Hanisky má 50 rokov

Trať slúži predovšetkým na dovoz železnej rudy z východu do košických železiarní. Má zaujímavú históriu.

Prekladisko v Čiernej nad Tisou.Prekladisko v Čiernej nad Tisou.(Zdroj: Judita Čermáková)

KOŠICE. Pred 50 rokmi - 11. mája 1966 - bol z ukrajinského Užhorodu do Hanisky pri Košiciach vypravený osobitný vlak s vládnou delegáciou.

Vo vtedajšom Československu sa tak oficiálne začala prevádzka na 95-kilometrovom úseku širokorozchodnej železničnej trate.

Trať slúžila predovšetkým na dovoz železnej rudy do vtedajších Východoslovenských železiarní (VSŽ) v Košiciach.

Museli prispôsobiť rozchod koľajníc

Rozchod koľaje definujú odborné pramene ako kolmú vzdialenosť medzi prechádzanými vnútornými hranami hláv koľajníc, meranú výlučne v priamom úseku trate.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vlaky na území Slovenska prechádzajú po koľajniciach s rozchodom 1 435 milimetrov (mm). Ide o tzv. normálny rozchod, ktorý využíva 60 percent železníc z celého sveta.

Okrem normálneho rozchodu môžu mať koľajnice aj široký rozchod, pre ktorý je charakteristická vzdialenosť viac ako 1 435 mm.

Takýto rozchod majú napríklad krajiny bývalého Zväzu sovietskych socialistických republík (ZSSR), Fínsko a ázijské krajiny a to väčšinou 1 520 mm.

Z európskych krajín používa široký rozchod (1 668 mm) Španielsko a Portugalsko.

Načítavám video...

Prekládka v Čiernej nad Tisou už nestačila

Po druhej svetovej vojne, februárových udalostiach v roku 1948 a následnom nástupe Komunistickej strany Československa (KSČ) k moci sa Československo začalo silne orientovať na ZSSR.

Táto skutočnosť podmienená politickými pomermi sa odrazila aj vo zvýšenej výmene tovaru medzi oboma krajinami.

Zásadným problémom pri železničnej preprave bola rozdielnosť rozchodov, keďže trate na Podkarpatskej Rusi boli po začlenení tohto územia do ZSSR prebudované na rozchod 1 524 mm.

Príslušné orgány preto rozhodli o výstavbe prekládkovej stanice Čierna nad Tisou. Stavať sa začalo v roku 1946.

Prekládková stanica síce výrazne zvýšila priepustnosť tohto hraničného priechodu, avšak na prelome 50. a 60. rokov 20. storočia sa ukázalo, že výkon prekladiska sa už nedá zvyšovať.

Trasa až do Hanisky

Keďže sa rozhodlo o výstavbe VSŽ (dnes U.S. Steel Košice) v Košiciach, bolo nevyhnutné postaviť na dopravu železnej rudy z vtedajšieho Sovietskeho zväzu novú železničnú trasu.

Malo ísť o priame širokorozchodné napojenie až do areálu VSŽ. Išlo o vybudovanie železničnej trate Užhorod (vtedy ZSSR, dnes Ukrajina) - Maťovce - Haniska pri Košiciach.

Na základe príslušných dohôd medzi Československou socialistickou republikou (ČSSR) a ZSSR sa 16. marca 1964 začalo so stavbou širokorozchodnej trate s celkovou dĺžkou 95 kilometrov,m z toho 88 kilometrov malo viesť po území ČSSR.

Trať bola budovaná podľa sovietskych noriem ako železničná trať II. kategórie pre rýchlosť 80 km/hod. s maximálnym stúpaním 17 promile cez Slanské vrchy.

Pri stavbe museli premiestniť veľké množstvo zeminy a vybudovať niekoľko desiatok mostných objektov.

Skúšobná prevádzka novovybudovanej železnice sa začala 1. mája (podľa niektorých prameňov 9. mája) 1966 a 11. mája toho roku bol z Užhorodu do Hanisky vypravený osobitný vlak s vládnou delegáciou.

Načítavám video...

Prvý vlak s rudou do železiarní

Oficiálne sa tak začala prevádzka širokorozchodnej trate na úseku Užhorod-Haniska.

V ten istý deň prišiel po novovybudovanej železnici do VSŽ prvý vlak so železnou rudou.

Trať definitívne dokončili v decembri 1966. Náročnú stavbu vybudovali na vtedajšiu dobu prekvapujúco rýchlo.

Táto skutočnosť sa však o niekoľko rokov neskôr ukázala v negatívnom svetle - prišlo k poklesom a zosuvom železničného násypu.

V niektorých prípadoch bola situácia natoľko vážna, že muselo prísť k zastaveniu prevádzky a trať sa musela opraviť nákladnou sanáciou.

Vláda plánovala pokračovanie ďalej na Slovensko

O širokorozchodnej železnici, ktorá by mala viesť cez Slovensko, hovoril slovenský premiér Robert Fico s prezidentom Ruskej federácie Vladimirom Putinom počas pracovnej návštevy tejto krajiny, ktorú absolvoval v júni 2015.

Téma širokorozchodnej železnice rezonovala aj v novembri 2015 počas pracovnej návštevy delegácie rezortu hospodárstva SR, vedenej vtedajším ministrom Vazilom Hudákom v Spojených arabských emirátoch (SAE).

Okrem iného sa hovorilo aj o prepojení širokorozchodnej železničnej siete a európskych železníc.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sporením sa oberáte o peniaze. Najmä v týchto štyroch prípadoch
  2. Krása verzus hrozba. Ako si užiť slnko bez rizika?
  3. Putujte v Čechách! Zlatá stezka-najdlhšia pešia trasa v Európe
  4. Horúce počasie a zlé skladovanie rýchlo znehodnocuje potraviny
  5. Myslíte si, že vás lepok v potravinách neprekvapí? Otestujte sa
  6. Dodržuje váš pneuservis všetky svoje povinnosti?
  7. Aké je primerané vreckové? Deti by ho mali dostávať včas
  8. Letná dovolenka 2019 s odletom z rôznych kútov Slovenska
  9. Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie?
  10. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  1. Proti pojistným podvodům pomůže autokamera Mio MiVue 785 Touch!
  2. Gartner označil Atos za lídra
  3. Putujte v Čechách! Zlatá stezka-najdlhšia pešia trasa v Európe
  4. Tepelné hospodárstvo Moldava pokračuje v modernizácii
  5. Horúce počasie a zlé skladovanie rýchlo znehodnocuje potraviny
  6. Sporením sa oberáte o peniaze. Najmä v týchto štyroch prípadoch
  7. Myslíte si, že vás lepok v potravinách neprekvapí? Otestujte sa
  8. Ľadový expres sa vracia! Kam si vyraziť?
  9. Unikátna liečba kĺbov a chrbtice v Leviciach odstráni bolesť
  10. Ready-made spoločnosť a jej nevýhody
  1. Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie? 21 532
  2. Aké je primerané vreckové? Deti by ho mali dostávať včas 19 597
  3. Letná dovolenka 2019 s odletom z rôznych kútov Slovenska 12 176
  4. Sporením sa oberáte o peniaze. Najmä v týchto štyroch prípadoch 11 799
  5. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy 6 691
  6. Dodržuje váš pneuservis všetky svoje povinnosti? 4 710
  7. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne. 3 758
  8. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu 3 156
  9. Pivo, káva a horká čokoláda. Na niektoré chute musíme vyzrieť 3 045
  10. Krása verzus hrozba. Ako si užiť slnko bez rizika? 2 727

Téma: Širokorozchodná


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vlaky

Neprehliadnite tiež

Košičania sa škvaria pod rozpáleným slnkom. Kto môže, uteká k vode

Mestská plaváreň aj Jazero poskytujú osvieženie.

Mestské kúpalisko v Košiciach je v týchto dňoch vyhľadávaným miestom oddychu.

U. S. Steel Košice bude mať nového viceprezidenta

Stane sa ním šéf košického hokejového klubu Július Lang.

Július Lang.

Starosta a úradníčka sa obviňujú z napadnutia

Na pôde úradu sa stal incident, ženu ošetrili v nemocnici.

Na Obecnom úrade v Cesticiach bolo včera rušno.

Odchádzajúci kontrolór Prešova dostane odmenu 2 500 eur

Schválili mu ju poslanci počas zastupiteľstva.

Alexander Ernst z funkcie hlavného kontrolóra odchádza.

Hlavné správy zo Sme.sk

Bugár považuje výsledok voľby ústavných sudcov za podraz

Považujem to za podraz, neviem od koho, to je ten problém, hovorí šéf Mosta.

Predseda strany Most-Híd Béla Bugár.

Ďuriš Nicholsonová požiadala o pozastavenie členstva v SaS

Na sneme neobhájila členstvo v Republikovej rade, hovorí Galko.

Lucia Ďuriš Nicholsonová.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Stojíme pred bránami armagedonu?

Útok na Irán stále nie je zažehnaný.

Komentátor SME Peter Schutz.
Premiér Peter Pellegrini.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop