Korzár logo Korzár Košice
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Širokorozchodná trať z Užhorodu do Hanisky má 50 rokov

Trať slúži predovšetkým na dovoz železnej rudy z východu do košických železiarní. Má zaujímavú históriu.

Prekladisko v Čiernej nad Tisou.Prekladisko v Čiernej nad Tisou. (Zdroj: Judita Čermáková)

KOŠICE. Pred 50 rokmi - 11. mája 1966 - bol z ukrajinského Užhorodu do Hanisky pri Košiciach vypravený osobitný vlak s vládnou delegáciou.

Vo vtedajšom Československu sa tak oficiálne začala prevádzka na 95-kilometrovom úseku širokorozchodnej železničnej trate.

Trať slúžila predovšetkým na dovoz železnej rudy do vtedajších Východoslovenských železiarní (VSŽ) v Košiciach.

Museli prispôsobiť rozchod koľajníc

Rozchod koľaje definujú odborné pramene ako kolmú vzdialenosť medzi prechádzanými vnútornými hranami hláv koľajníc, meranú výlučne v priamom úseku trate.

Skryť Vypnúť reklamu

Vlaky na území Slovenska prechádzajú po koľajniciach s rozchodom 1 435 milimetrov (mm). Ide o tzv. normálny rozchod, ktorý využíva 60 percent železníc z celého sveta.

Okrem normálneho rozchodu môžu mať koľajnice aj široký rozchod, pre ktorý je charakteristická vzdialenosť viac ako 1 435 mm.

Takýto rozchod majú napríklad krajiny bývalého Zväzu sovietskych socialistických republík (ZSSR), Fínsko a ázijské krajiny a to väčšinou 1 520 mm.

Z európskych krajín používa široký rozchod (1 668 mm) Španielsko a Portugalsko.

Načítavam video...

Prekládka v Čiernej nad Tisou už nestačila

Po druhej svetovej vojne, februárových udalostiach v roku 1948 a následnom nástupe Komunistickej strany Československa (KSČ) k moci sa Československo začalo silne orientovať na ZSSR.

Skryť Vypnúť reklamu

Táto skutočnosť podmienená politickými pomermi sa odrazila aj vo zvýšenej výmene tovaru medzi oboma krajinami.

Zásadným problémom pri železničnej preprave bola rozdielnosť rozchodov, keďže trate na Podkarpatskej Rusi boli po začlenení tohto územia do ZSSR prebudované na rozchod 1 524 mm.

Príslušné orgány preto rozhodli o výstavbe prekládkovej stanice Čierna nad Tisou. Stavať sa začalo v roku 1946.

Prekládková stanica síce výrazne zvýšila priepustnosť tohto hraničného priechodu, avšak na prelome 50. a 60. rokov 20. storočia sa ukázalo, že výkon prekladiska sa už nedá zvyšovať.

Trasa až do Hanisky

Keďže sa rozhodlo o výstavbe VSŽ (dnes U.S. Steel Košice) v Košiciach, bolo nevyhnutné postaviť na dopravu železnej rudy z vtedajšieho Sovietskeho zväzu novú železničnú trasu.

Skryť Vypnúť reklamu

Malo ísť o priame širokorozchodné napojenie až do areálu VSŽ. Išlo o vybudovanie železničnej trate Užhorod (vtedy ZSSR, dnes Ukrajina) - Maťovce - Haniska pri Košiciach.

Na základe príslušných dohôd medzi Československou socialistickou republikou (ČSSR) a ZSSR sa 16. marca 1964 začalo so stavbou širokorozchodnej trate s celkovou dĺžkou 95 kilometrov,m z toho 88 kilometrov malo viesť po území ČSSR.

Trať bola budovaná podľa sovietskych noriem ako železničná trať II. kategórie pre rýchlosť 80 km/hod. s maximálnym stúpaním 17 promile cez Slanské vrchy.

Pri stavbe museli premiestniť veľké množstvo zeminy a vybudovať niekoľko desiatok mostných objektov.

Skúšobná prevádzka novovybudovanej železnice sa začala 1. mája (podľa niektorých prameňov 9. mája) 1966 a 11. mája toho roku bol z Užhorodu do Hanisky vypravený osobitný vlak s vládnou delegáciou.

Načítavam video...

Prvý vlak s rudou do železiarní

Oficiálne sa tak začala prevádzka širokorozchodnej trate na úseku Užhorod-Haniska.

V ten istý deň prišiel po novovybudovanej železnici do VSŽ prvý vlak so železnou rudou.

Trať definitívne dokončili v decembri 1966. Náročnú stavbu vybudovali na vtedajšiu dobu prekvapujúco rýchlo.

Táto skutočnosť sa však o niekoľko rokov neskôr ukázala v negatívnom svetle - prišlo k poklesom a zosuvom železničného násypu.

V niektorých prípadoch bola situácia natoľko vážna, že muselo prísť k zastaveniu prevádzky a trať sa musela opraviť nákladnou sanáciou.

Vláda plánovala pokračovanie ďalej na Slovensko

O širokorozchodnej železnici, ktorá by mala viesť cez Slovensko, hovoril slovenský premiér Robert Fico s prezidentom Ruskej federácie Vladimirom Putinom počas pracovnej návštevy tejto krajiny, ktorú absolvoval v júni 2015.

Téma širokorozchodnej železnice rezonovala aj v novembri 2015 počas pracovnej návštevy delegácie rezortu hospodárstva SR, vedenej vtedajším ministrom Vazilom Hudákom v Spojených arabských emirátoch (SAE).

Okrem iného sa hovorilo aj o prepojení širokorozchodnej železničnej siete a európskych železníc.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  2. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  3. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  4. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  8. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  9. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  10. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 091
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 145
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 21 634
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 030
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 541
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 432
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 567
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 557
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 461
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 10 427
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Širokorozchodná

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Vlaky

Neprehliadnite tiež

Kauza rodičky: Nemocnica podáva na advokátku trestné oznámenie

Konať bude aj vo veci ochrany dobrého mena zariadenia.

Nie všetky obce v okrese Humenné budú mať odberné miesta

Testovať sa bude podľa čísiel domov. Vyčlenili aj prednostné hodiny.

Oddychová a rekreačná zóna v Chlmci je na testovanie ako stvorená.

Primátor: Momentálne sme schopní otestovať len tretinu Košičanov

Radnica sa obáva nezdaru. Chýbajú zdravotníci a dve tretiny odberných miest.

Primátor varuje, že Košice majú málo odberných tímov. Ak im do soboty nepribudnú, nemusia stihnúť otestovať Košičanov.

Košická geriatria hlási 71 pozitívnych na koronavírus

Bojujú so strachom, pomáhajú im medici aj budúce sestry.

Riaditeľ Juraj Sýkora dúfa, že počet pozitívnych je už na vrchole.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaromír Čižnár.
Premiér Igor Matovič.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Po víchrici nech súdnictvo rozmetá orkán

Peklo je prázdne a všetci diabli sú tu.

Peter Tkačenko
Cynická obluda

Hrôzostrašné čísla

Korona jedného dňa určite pominie, ale epidémia ľudskej hlúposti bude spoločnosť ničiť oveľa oveľa dlhšie.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop