Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 19. august, 2017 | Meniny má Lýdia

Širokorozchodná trať z Užhorodu do Hanisky má 50 rokov

Trať slúži predovšetkým na dovoz železnej rudy z východu do košických železiarní. Má zaujímavú históriu.

Prekladisko v Čiernej nad Tisou.(Zdroj: Judita Čermáková)

KOŠICE. Pred 50 rokmi - 11. mája 1966 - bol z ukrajinského Užhorodu do Hanisky pri Košiciach vypravený osobitný vlak s vládnou delegáciou.

Vo vtedajšom Československu sa tak oficiálne začala prevádzka na 95-kilometrovom úseku širokorozchodnej železničnej trate.

Trať slúžila predovšetkým na dovoz železnej rudy do vtedajších Východoslovenských železiarní (VSŽ) v Košiciach.

Museli prispôsobiť rozchod koľajníc

Rozchod koľaje definujú odborné pramene ako kolmú vzdialenosť medzi prechádzanými vnútornými hranami hláv koľajníc, meranú výlučne v priamom úseku trate.

Vlaky na území Slovenska prechádzajú po koľajniciach s rozchodom 1 435 milimetrov (mm). Ide o tzv. normálny rozchod, ktorý využíva 60 percent železníc z celého sveta.

Okrem normálneho rozchodu môžu mať koľajnice aj široký rozchod, pre ktorý je charakteristická vzdialenosť viac ako 1 435 mm.

Takýto rozchod majú napríklad krajiny bývalého Zväzu sovietskych socialistických republík (ZSSR), Fínsko a ázijské krajiny a to väčšinou 1 520 mm.

Z európskych krajín používa široký rozchod (1 668 mm) Španielsko a Portugalsko.

Prekládka v Čiernej nad Tisou už nestačila

Po druhej svetovej vojne, februárových udalostiach v roku 1948 a následnom nástupe Komunistickej strany Československa (KSČ) k moci sa Československo začalo silne orientovať na ZSSR.

Táto skutočnosť podmienená politickými pomermi sa odrazila aj vo zvýšenej výmene tovaru medzi oboma krajinami.

Zásadným problémom pri železničnej preprave bola rozdielnosť rozchodov, keďže trate na Podkarpatskej Rusi boli po začlenení tohto územia do ZSSR prebudované na rozchod 1 524 mm.

Príslušné orgány preto rozhodli o výstavbe prekládkovej stanice Čierna nad Tisou. Stavať sa začalo v roku 1946.

Prekládková stanica síce výrazne zvýšila priepustnosť tohto hraničného priechodu, avšak na prelome 50. a 60. rokov 20. storočia sa ukázalo, že výkon prekladiska sa už nedá zvyšovať.

Trasa až do Hanisky

Keďže sa rozhodlo o výstavbe VSŽ (dnes U.S. Steel Košice) v Košiciach, bolo nevyhnutné postaviť na dopravu železnej rudy z vtedajšieho Sovietskeho zväzu novú železničnú trasu.

Malo ísť o priame širokorozchodné napojenie až do areálu VSŽ. Išlo o vybudovanie železničnej trate Užhorod (vtedy ZSSR, dnes Ukrajina) - Maťovce - Haniska pri Košiciach.

Na základe príslušných dohôd medzi Československou socialistickou republikou (ČSSR) a ZSSR sa 16. marca 1964 začalo so stavbou širokorozchodnej trate s celkovou dĺžkou 95 kilometrov,m z toho 88 kilometrov malo viesť po území ČSSR.

Trať bola budovaná podľa sovietskych noriem ako železničná trať II. kategórie pre rýchlosť 80 km/hod. s maximálnym stúpaním 17 promile cez Slanské vrchy.

Pri stavbe museli premiestniť veľké množstvo zeminy a vybudovať niekoľko desiatok mostných objektov.

Skúšobná prevádzka novovybudovanej železnice sa začala 1. mája (podľa niektorých prameňov 9. mája) 1966 a 11. mája toho roku bol z Užhorodu do Hanisky vypravený osobitný vlak s vládnou delegáciou.

Prvý vlak s rudou do železiarní

Oficiálne sa tak začala prevádzka širokorozchodnej trate na úseku Užhorod-Haniska.

V ten istý deň prišiel po novovybudovanej železnici do VSŽ prvý vlak so železnou rudou.

Trať definitívne dokončili v decembri 1966. Náročnú stavbu vybudovali na vtedajšiu dobu prekvapujúco rýchlo.

Táto skutočnosť sa však o niekoľko rokov neskôr ukázala v negatívnom svetle - prišlo k poklesom a zosuvom železničného násypu.

V niektorých prípadoch bola situácia natoľko vážna, že muselo prísť k zastaveniu prevádzky a trať sa musela opraviť nákladnou sanáciou.

Vláda plánovala pokračovanie ďalej na Slovensko

O širokorozchodnej železnici, ktorá by mala viesť cez Slovensko, hovoril slovenský premiér Robert Fico s prezidentom Ruskej federácie Vladimirom Putinom počas pracovnej návštevy tejto krajiny, ktorú absolvoval v júni 2015.

Téma širokorozchodnej železnice rezonovala aj v novembri 2015 počas pracovnej návštevy delegácie rezortu hospodárstva SR, vedenej vtedajším ministrom Vazilom Hudákom v Spojených arabských emirátoch (SAE).

Okrem iného sa hovorilo aj o prepojení širokorozchodnej železničnej siete a európskych železníc.

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Širokorozchodná

Neprehliadnite tiež

Horský záchranár: Slovenský raj niektorí turisti podceňujú

Úspešný zásah ich napĺňa vynikajúcim pocitom.

Kontroverzný Lenin prišiel do Seattlu z Popradu

Pred Nežnou revolúciou mal byť pýchou Popradu, dnes irituje obyvateľov mesta Seattle.

Rýchly vodič zrazil cyklistu, súd poukázal na jeho spoluzavinenie

Tragická dopravná nehoda sa stala ešte v roku 2010.

Rokliny a tiesňavy robia Slovenský raj tým, čím je

Vyberte si túru zo sprístupnených trás.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.

SVET

Stala sa nehoda? Treba natáčať

Prácu záchranárov komplikujú ľudia, ktorí sa chcú pochváliť zábermi.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 165
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 047
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 435
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 946
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 540
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 533
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 485
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 341
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 296
  10. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 229

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop