Piatok bude na doskách Štátneho divadla Košice sviatkom pre milovníkov operného žánru. O 19.00 hod. si v premiére budú môcť užiť romantický komorný titul Nikolaja Rimského Korsakova Mozart a Salieri, ale aj uvedenie opery súčasného slovenského skladateľa Mariána Lejavu Bohom milovaný.
KOŠICE. Obaja spomínaní hudobní velikáni mali v uplynulom roku a v roku 2016 svoje výročia, preto im takto v divadle chceli vzdať hold.
„Projekt sa nerodil ľahko. Návštevníkom sme chceli zdôrazniť, že Mozart a Salieri vlastne neboli rivali, tak ako sa to dnes traduje vďaka Puškinovi, neskôr Shafferovi a najmä filmu Miloša Formana Amadeus. A práve mýtus o tom, že Salieri otrávil Mozarta, lebo naňho žiarlil, sa snažíme odbúrať,“ naznačil riaditeľ opery Karol Kevický.
Ľúbivá klasika verzus experiment
Spojenie klasického diela so súčasnou operou je samozrejme rizikom.
„Vieme to, pretože Korsakov je ľúbivá muzika, ale Lejava píše úplne iným hudobným jazykom. Je to súčasný autor, experimentátor, hoci na druhej strane pri sledovaní trendov vo svete si dovolím povedať, že je ešte stále klasik... Človek nikdy nevie, ako to celé zarezonuje u divákov, u kritiky. Na druhej strane som presvedčený, že je istým spôsobom našou povinnosťou ísť aj do takýchto projektov.“
Zaujímavosťou pripravovanej premiéry je aj to, že nielen hudobne prinesie dve úplne odlišné časti. Opera Korsakova zaznie v ruskom jazyku, opera Lejavu v nemčine.
Aj hudobné naštudovanie oboch opier mali v rukách dvaja dirigenti. Operu Korsakova naštudoval domáci Igor Dohovič, druhú samotný autor Marián Lejava.
Náročné pre každého
Marián Lejava podľa vlastných slov nosil koncept hudobného spracovania jednoduchého výjavu Mozartovej smrti v hlave asi päť rokov.
„Keby som to celé zhrnul, tak sa dá konštatovať, že Salieri Mozarta neotrávil a Mozart zomrel na prepracovanosť.“ Libreto opery Bohom milovaný sa podľa jeho slov snaží priblížiť posledné chvíle Mozarta a je rozvrhnuté do udalostí, o ktorých vieme, že sa udiali.
Uvedenie svetovej premiéry súčasnej opery je náročnou úlohou pre celý súbor opery. Priznal to aj zbormajster Lukáš Kozubík.
„Pre nás to bola obrovská výzva. Dvojzbor v opere nie je ničím výnimočným, ale v prípade hudby Mariána Lejavu ide o jazyk, s ktorým sa bežný poslucháč či interpret nestretáva a v tom to bolo naozaj náročné.“
Mozarta v oboch operách stvárni Maksym Kutsenko, Salieriho Michal Onufer.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári