Balón „Turul“ a balónová mánia v Košiciach
Včera poobede sa na športovom ihrisku pri Rákócziho okružnej (dnes Moyzesova ulica) odohrala nevídaná a veľmi nevšedná udalosť, ktorá prilákala obrovské masy zvedavcov. Takmer celé obyvateľstvo mesta bolo zvedavé na vzlet „vzducholode“ Turul.
Celé sa to rozbehlo vlastne už o ôsmej ráno pri napĺňaní balóna svietiplynom v mestskej plynárni, na ktoré si museli záujemcovia dokonca zakúpiť samostatný lístok. Pri napĺňaní balóna vypomáhalo 40 vojakov 34. pešieho pluku a delostrelci. Objem celého balóna, na ktorý je navlečená sieť z lán, je obrovský. Dokáže prijať 1300 m3 plynu, čo predstavuje takmer polovicu zásob samotnej plynárne.
Po začatí napĺňania sa balón rozložený na zemi začal pomaličky vlnovými pohybmi hýbať a postupne dvíhať do vzduchu. Vtedy prišli na scénu pomocníci s 20–kilovými vrecami a ich úlohou bolo koordinovať stúpanie balóna. Celý tento proces trval do pol jedenástej, kým sa balón nevznášal vo vzduchu samostatne. Nasledovalo pripojenie balónového koša, v ktorom bolo miesto pre štyroch cestujúcich.
O pol dvanástej už bolo všetko pripravené. Zostávala tá najťažšia úloha, a to prevoz Turula na miesto vzletu, teda na športové ihrisko. Prevoz kolosálneho vynálezu modernej doby z plynárne cez Mýtnu ulicu (dnes ul. Palackého) a Moldavskú cestu (dnes Štúrova ulica) až na športové ihrisko pri Rákócziho okružnej sprevádzali celou cestou obrovské húfy ľudí.
Cesta sa však nezaobišla bez komplikácií, ktoré spôsobili telegrafné káble, najskôr pri železnici a potom na Mýtnej ulici pri Kuhlmannovom dome. Nakoniec sa po zdržaní a s nemalými ťažkosťami podarilo dostať balón do cieľa. Boli už dve hodiny poobede.
Športový sviatok začal popoludní o štvrtej. Tribúna, vybrané lóže i všetky miesta na sedenie a státie boli zaplnené do posledného miesta. V radoch košického obecenstva pochopiteľne nechýbali oficiálni reprezentanti mesta a župy, ako napr. hlavný župan Andrej Rakovszky, podžupan Andrej Puky, tabelárny sudca Jenő Berczelly, hlavný prokurátor Jozef Paksy, hlavný policajný kapitán Jozef Váczy a mnoho ďalších.
Pestrý program osláv mal vopred naplánovaný priebeh. Začalo to predajom korešpondenčných lístkov balónovej pošty, nasledovalo slávnostné vypustenie holubov a maličkých vzducholodí, potom fotografovanie pasažierov Turula a na záver výzdoba balóna kvetinami a vlajočkami v národných farbách. O skvelú atmosféru sa po celý čas staral vojenský orchester 34. pešieho pluku.
O pol šiestej podvečer bol najskôr vypustený menší skúšobný balón, aby sa zistila sila i smer vetra a hneď na to aj balón Turul so štvoricou pasažierov. Boli medzi nimi nadporučík delostrelcov a člen Uhorského aero clubu Sándor Král a košický advokát a tiež vynikajúci športovec dr. Károly Halmy.
Za balónom sa vybrala tiež skupina prenasledovateľov na jednom automobile a bicykloch. Členovia posádky vzali so sebou na cestu poštové holuby, ktorými priebežne posielali krátke správy. Verejnosť si ich mohla prečítať na výklade Stefanovitsovej cukrárne:
„6. hodina 7. minúta – Turul dosiahol výšku 1 100 m. Takmer úplné bezvetrie. Vznášame sa smerom nad Košické Oľšany a Rozhanovce. Podpísaný dr. Halmy Károly.“
„6. hodina 18. minúta – Turul sa vznáša vo výške 500 m nad Košickou Novou Vsou a smeruje ku Rozhanovciam. Smer vetra premenlivý. Naši prenasledovatelia sú pod nami. Cítime sa skvele. Výhľad je vynikajúci. Podpísaný dr. Halmy Károly.“
„6. hodina 47. minúta – sme nad Čižaticami a Košickými Oľšanmi vo výške 900 m. Prenasledovatelia nás stíhajú. Šampanské sa minulo, no v zásobe je ešte červené víno. Srdečný pozdrav – dr. Halmy Károly.“
„7. hodina 10. minúta – šťastne sme pristáli medzi Rozhanovcami a Ďurkovom. Podpísaný dr. Halmy Károly.“
(Felsőmagyarország, 16.6.1906)
Úspešný let košického balóna
Balón Turul stúpol po vzlietnutí z košického športového ihriska behom štvrť hodinky do výšky 1 100 metrov a túto výšku si viac menej dokázal neustále udržiavať. Jeho smer bol spočiatku severovýchodný. Keď však dorazili nad Košickú Novú Ves, „vzducholoď“ začala rýchle klesať a zastavila sa až na 250 metroch.
Tento náhly pokles výšky spôsobila oblačnosť, ktorá zakryla slnko, resp. studený vzduch rozkladajúci sa nad tamojším lesom. Dôsledkom poklesu teploty sa plyn v balóne stiahol. Akonáhle vykukli slnečné lúče spomedzi mrakov, Turul znova nabral úctyhodnú výšku 1 100 metrov. Samozrejme, k stúpaniu dopomohlo aj vyhodenie niekoľkých ľadových kociek na chladenie šampanského.
Balón pokračoval na svojej ceste smerom na Rozhanovce a Čižatice. Prenasledovatelia na automobile a motocykloch boli vznášajúcemu sa čudu neustále v pätách. Krátko po siedmej hodine večer však nastala chvíľa ukončenia letu.
Miesto pristátia určil kapitán balóna Král na vyvýšenú plochu, asi 1 000 metrov od cesty medzi Ďurkovom a Košickými Oľšanmi. Je zaujímavé poznamenať, že v momente vypustenia nadbytočného plynu, klesol balón z 1 150 metrov na úroveň 200 metrov neuveriteľnou rýchlosťou.
V tejto výške sa v dôsledku odlišného vetra posunuli o ďalších 6 km južným smerom a na miernej stráni po troch menších nárazoch šťastlivo pristáli. Celý manéver trval tri minúty. Po pristátí posádka bleskovo rozobrala lietajúci stroj.
Cenu za prvé miesto tak získala posádka balóna, ako druhý bol evidovaný automobil Sándora Heissiga, a na treťom mieste skončila dvojica Jozef Juhász a Sándor Roba na menšom motocykli. Účastníkom pretekov už nezostávalo nič iné len oslavný prípitok a návrat do Košíc, kde už v reštaurácii hotela Schalkház bolo všetko pripravené na patričnú oslavu. Balón bol prevezený vozom na železničnú stanicu dnes predpoludním.
(Felsőmagyarország, 16.6.1906)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári