Streda, 21. november, 2018

Fyzika a chémia sa dajú učiť aj zábavne

V laboratóriu experimentovali, v Tatrách merali a varili.

Počas prírodovednej olympiády si žiaci rôznymi experimentmi overovali pravdivosť svojich hypotéz. (Zdroj: ZŠ Námestie L. Novomeského)

KOŠICE. Zahraničným školám Košičania ukázali, ako možno bádateľské praktické aktivity využiť pri výučbe prírodovedných predmetov.

Ako vyrobiť z hadice od pračky vysávač, aby povysávala maličké kúsky papierika? V jednom pohári je kyselina a v druhom hydroxid – ktorou surovinou z kuchyne kvapaliny odlíšiš?

Zahrajme sa na kúzelníka – čo viem zapáliť na dlani bez toho, aby som sa popálil?

Aj takéto zadania rôznych vedeckých javov riešili takpovediac na vlastnej koži žiaci základných škôl zo Slovenska, Švédska, Španielska a Portugalska na košickej prírodovednej olympiáde v rámci projektov Fantastic Four a Erasmus.

„Žiaci dostali hárky s fyzikálnymi a chemickými bádateľskými aktivitami, na ktorých bolo 20 rôznych situácií a pri každej z nich boli tri rôzne hypotézy. Ich úlohou bolo najprv vybrať hypotézu, ktorú považovali za najpravdepodobnejšiu. Potom ju vo fyzikálnom a chemickom laboratóriu overili experimentom. Nakoniec porovnali hypotézy s výsledkom pokusu a sformulovali zdôvodnenie,“ informovala autorka týchto aktivít Slavka Ropeková, učiteľka fyziky a chémie na ZŠ Námestie L. Novomeského 2.

Práve táto košická škola hostila nedávno celý týždeň svojich zahraničných projektových partnerov.

Vyrazili aj do Tatier

Druhou veľkou aktivitou bolo tzv. outdoorové vyučovanie fyziky, počas ktorého žiaci najprv vyslovili hypotézu o vzťahu medzi nadmorskou výškou a atmosférickým tlakom.

„Zakreslili ju do grafu a potom pomocou mobilných zariadení MoLab vykonávali merania atmosférického tlaku na rôznych miestach v rôznych nadmorských výškach vo Vysokých Tatrách. Okrem toho sme v rôznych nadmorských výškach aj prevárali vodu, aby sme si zistili, či nadmorská výška vplýva na var vody,“ opísala koordinátorka projektu Adriána Pivarníková.

Dodala, že ich bádateľsky orientované praktické aktivity mali veľký úspech a partnerov inšpirovali, aby ich na svojich školách tiež zaviedli.

„Projekt Fantastic Four umožňuje zapojeným školám podeliť sa o svoje silné stránky a zaviesť inovatívne postupy do vyučovania prírodovedných predmetov. Sme nesmierne radi, že sme našim partnerom mohli prezentovať práve bádateľské aktivity, pretože rozvíjajú kritické myslenie, podporujú zvedavosť a záujem o vedecké javy, ako aj sebadôveru a tímovú prácu,“ zhodnotila riaditeľka ZŠ Námestie L. Novomeského Ľudmila Medvecová, podľa ktorej sa zapojením do medzinárodných projektov zvyšuje kvalita vzdelávania, čo sa prejavuje aj v ďalšej úspešnosti žiakov.

(zdroj: ZŠ Námestie L. Novomeského)