Sobota, 22. september, 2018

Mladí strojári chcú prekonať svoj rekord s úsporným autom

Radi by prelomili hranicu 1000 kilometrov na liter paliva.

: Na snímke pilotka Jana Duchnovská vo vozidle, ktoré navrhli a zostrojili študenti Strojníckej fakulty Technickej univerzity Košice. (Zdroj: TASR/František Iván)
Nové úsporné auto mladých strojárov

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie.

KOŠICE. Tím študentov zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach (TUKE) má namierené na 34. ročník pretekov Shell Eco Marathon Europe 2018.

Hoci na ňom pretekajú vozidlá, nejde o rýchlosť, ale o to, kto prejde na liter paliva čo najviac kilometrov.

Hoci sa na pretekoch v Londýne 5. – 8. júla predstavia celkovo tri tímy zo Slovenska, najväčšie skúsenosti majú Košičania.

Súťaže sa zúčastnili už v roku 1994 ako prví zo strednej Európy.

V tomto roku ich čaká konkurencia 143 tímov z 24 väčšinou európskych krajín.

No ad for you

Nové vozidlo, nová méta

Tentoraz chcú prekonať svoj doterajší rekord 783 kilometrov na liter paliva, ktorý je zároveň slovenským rekordom.

Svetovým rekordom je hodnota 3 771 kilometrov na jeden liter paliva, ktorý drží francúzsky tím Microjoule – La Joliverie od roku 2010.

„Navrhli sme kompletne nové vozidlo. Má vylepšený aerodynamický tvar, ktorý minimalizuje odpor vzduchu a tiež má ľahšiu konštrukciu s hmotnosťou len 35 kilogramov. Aj preto máme ambíciu prekonať métu 1 000 kilometrov na liter paliva,“ netajil jasný cieľ kapitán tímu TUKE Branislav Konečný.

Za pár mesiacov

„Chceme študentom pomôcť pri rozvíjaní schopností, preto sme sa rozhodli ísť každý rok na súťaž Shell Eco Marathon. Na tohtoročnom projekte pracuje tím už od novembra 2017. V priebehu piatich mesiacov sme dokázali vyvinúť autíčko, ktoré dokáže splniť parametre, ktoré sme si vopred stanovili,“ povedal dekan strojníckej fakulty TUKE František Trebuňa.

No ad for you

Na fakulte majú bohaté skúsenosti s rôznymi druhmi pohonu.

„Chodia sem aj delegácie potencionálnych zahraničných investorov, ktorí s úžasom zisťujú, že máme čo ponúknuť. Či už ide o učiteľov, výskumníkov alebo študentov. Nedávno sa objavila správa, že Hyundai a Audi chcú spoločne pracovať na vodíkovom pohone, ale problémom sú palivové články. My máme v tejto oblasti svetové patenty,“ pochválil dekan študentov i pedagógov.

Ako sardinka

Jana Duchnovská, študentka 4. ročníka, má síce vodičák, no šoférovanie autíčka na týchto pretekoch je o niečom úplne inom.

„Pilot by mal vážiť 50 kilogramov, čo ja nemám, ale budem mať aj nejaké závažia. Posledné týždne som bola pri príprave autíčka a sledovala som, čo sa ako robí. Minulý rok som mala menšiu fóbiu, bála som sa toho, že budem v kokpite dlhšie zavretá. Ale počas jazdy to nakoniec človek nevníma. V tomto roku bolo cieľom odľahčiť autíčko. To sa aj podarilo. Bolo robené na moju postavu a vtesnám sa tam doslova ako sardinka,“ zverila sa mladá pilotka so svojimi pocitmi.

Pred pretekmi si podľa nej treba prejsť trať a nájsť ideálnu stopu, ktorou treba prejsť.

Popracovali na technike

Hoci nejde o rýchlosť, treba mať určité skúsenosti a zručnosti.

„Autíčko je maličké, som v stiesnenom priestore a výhľad von je pomerne zlý. Na trati je veľa vozidiel, musíme sa jeden druhému vyhýbať a pritom si udržať dobrú stopu. Jazda musí byť konštantná, v uchu mám slúchadlo hands free, cez ktoré dostávam informácie, či som na tom s časom dobre alebo nie. Je to trochu ako vo formule. Prípadne či mám zrýchliť alebo spomaliť,“ opísala Jana Duchnovská priebeh pretekov z pohľadu pilota.

Autíčko je oproti minulému roku ľahšie a má viacero vylepšení. Má na dĺžku 2,7 metra, šírku 70 a výšku 65 centimetrov.

"Prvý raz má samonosnú karosériu z uhlíkových vlákien. Váži 12 kilogramov, čo je hmotnosť rámu z auta v minulom roku. Celková hmotnosť vozidla je 29 kíl. Úplne nový je aj motor a riadenie. Motor s výkonom 3,5 kilowattu je prispôsobený na to, aby mal čo najmenšiu spotrebu," priblížil parametre autíčka člen tímu Štefan Kender.

Shell Eco - Marathon

Preteky Shell Eco - Marathon už majú v Európe za sebou 34 ročníkov. Konajú sa aj v Ázii a Amerike.

Európska trať v Londýne meria 970 metrov, no treba prejsť 15 okruhov, čo je celkovo 14,55 kilometra.

Priemerná rýchlosť vozidiel dosahuje 25 kilometrov za hodinu.

Vozidlá môžu mať sedem rôznych typov pohonu, okrem obvyklého benzínu či nafty aj etanol, vodík či batérie.

Okrem tímu TUKE budú tento rok na súťaži ďalšie dva tímy zo Slovenska.

Prvý zo Strojníckej fakulty STU v Bratislave sa na štart postaví s autíčkom na benzínový pohon.

Druhý tím Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave stavil na elektrický pohon.

No ad for you