Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Nové automaty na lístky sa kazili, treba kúpiť ďalšie (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

em swt

em tam mn už je ***** eýýýýýýýýýýýýýýýstem
 
Hodnoť

Automaty

Tie automaty by som najradšej... Vo svojom okolí mám dva automaty, no je zázrak ak funguje čo i jeden..
 
Hodnoť

 

emtrest, emtrest, emtrest... donekonecna adorovany, pretlacany, najdokonalejsi v nasej aj v okolitych galaxiach.
 

DPMK vozí, EMtrestu platíme

V obchodnom styku je normálne, že zákazník platí poskytovateľovi služby. Pri používaní MHD je poskytovateľom prepravy DPMK a tak by mal byť aj príjemcom platieb. V skutočnosti zaplatené cestovné, možno aj časť rozpočtu, v posledných rokoch zhltnú celkom iné subjekty: OutClaim za veľké nič a jeho nasledovateľ Emtest za nespoľahlivý systém týkajúci sa cestovného. Podľa toho, čo sa tu píše, je Emtest k DPMK natoľko „prisatý“, že DPMK už snáď ani nehľadá možnosti ako sa tejto závislosti zbaviť. DPMK je už iba sprostredkovateľom na inkasovanie cestovného a presúva ho ďalej. Chýba už len prijať mechanizmus priamej platby cestujúcej verejnosti vyššieuvedeným spoločnostiam s vylúčením DPMK ako sprostredkovateľa. Možno až táto absurdnosť by vnukla myšlienku vážne sa zaoberať výhodnosťou bezplatnej prepravy v širokospektrálnom verejnom záujme, dokonca aj v prospech samotného poskytovateľa prepravných služieb (niečo som načrtol v inej diskusii: http://kosice.korzar.sme.sk/di...). S každým novým „prekvapením“ od Emtest je to opodstatnenejšie, minimálne na zvažovanie výpovede zmluvy. Alebo čakáme na novú kauzu po vzore OutClaim, až pretečie pohár trpezlivosti?
Ekonómovia každoročne stanovujú deň v roku, do ktorého človek robí na štát. Aj v tomto prípade by sa žiadalo serióznou ekonomickou analýzou stanoviť deň, oddeľujúci platby cestovného plynúce pre DPMK od platieb iným spoločnostiam, ktoré by pri bezplatnej preprave stratili opodstatnenie. Asi by sme boli prekvapení.
 

Mr.Labaš,

bojíte sa napísať mená osôb priamo zodpovedných za tento EM- bordel a za Mimo Claim?l Veď predsa musíte vedieť kto,kedy a za akých podmienok,prečo a za čo dotrepal tento technický "zázrak" do DPMK.
 

to nie je zas taký problém spočítať

stačí si otvoriť dpmk.sk a dozvieme sa, že:
- za 1. polrok 2012 zaplatil podnik EM-testu a spriazneným firmám 63938,50 eur - teda ročne zhruba 130-tisíc
- za rok 2010 boli príjmy z cestovného 11516586 eur (bez pokút), pre 2012 zaokrúhlime nadol na 11-miliónov

130/11000 = 1,18%

Ak pripočítame 30 automatov (145-tis. + 80-tis.) s životnosťou 10 rokov, bude to 1,38%
Ak pripočítame aj označovače vo vozidlách (nech tvorili aj 2/3 z pôvodnej 2-mil. zakázky v r.2006) s rovnakou životnosťou, dostaneme sa niekam k 2,5% tržieb z cestovného.

Je prekvapenie dostatočné? Len pre ilustráciu, z SMS lístkov si operátori+prevádzkovateľ berú dokopy 22%.
 

Ďakujem za výpočet,

palkoooo. Hoci netvrdím, že kauza rozsahu OutClaim má byť každoročná, predsa mi v ňom chýba za tento rok najmä zarátanie výdavku 2,5 mil. Eur, zaplatených tejto spoločnosti: 2500 / 11000 = 22,7% + (Vašich) 2,5% = 25,2%. Ušetrenie týchto výdavkov by znamenalo cca 92 dní bezplatnej prepravy. Váš aj môj doplnený prepočet však beriem s veľkou rezervou, pretože zavedenie bezplatnej prepravy by podstatne zmenilo finančné toky v príjmoch aj výdavkoch (napr. znížené výdavky na právne služby, na informovanosť verejnosti, na vymáhanie pokút,......). A toto fakt môže obsiahnuť len odborná analýza vychádzajúca z pravdepodobných modelových predpokladov poistená skúsenosťami z miest, kde k bezplatnej MHD pristúpili.
Stále sa však bavíme len o ekonomike DPMK. Ale keďže je to mestský podnik dotovaný predovšetkým z mestského rozpočtu, treba ho posudzovať komplexne vo vzťahu k hospodáreniu mesta. Preto sa v predchádzajúcom príspevku zaoberám výhodnosťou alternatívnej bezplatnej prepravy „v širokospektrálnom verejnom záujme“. Mám tým na mysli hlavne zníženie verejných výdavkov na údržbu ciest a parkovísk a na výstavbu nových parkovísk v dôsledku citeľne zníženého dopytu a vôbec využívania osobných automobilov, pretože takúto výraznú zmenu dopravného správania sa ľudí je dôvodné predpokladať. Bez toho by zrušenie cestovného bolo iba populistickým politickým gestom a ťažko obhájiteľnou sociálnou úľavou pre cestujúcich MHD. Tieto úspory by mali byť logicky presmerované na úhradu prevádzkových nákladov a investícií do MHD, teda do obnovy a údržby vozového parku, rekonštrukcií dopravných ciest apod. Nehovoriac o tom, že by to bol konečne silný impulz na koniec dopravným zápcham, na preferencie MHD na križovatkách a samostatných jazdných pruhoch apod. Či už z donútenia (predkolapsový stav dopravy) alebo z predvídavosti Bratislava je v tomto progresívnejšia: http://imhd.zoznam.sk/ba/doc/s...
http://imhd.zoznam.sk/ba/doc/s...

Kvôli pianu tu odpovedám aj p. granterovi: nemýľte si ma s vyšetrovateľom. Neviem, ako ste na to prišli, že musím vedieť..... Keby som mal dôvodné podozrenie na niekoho, iste by som spolupracoval s vyšetrovateľom a nie vypisoval mená po internete.
 

 

Nuž, aj keby celkové náklady na tarifný systém dosahovali polovicu tržieb (čo teda ani náhodou a ani zďaleka), tak po "zbezplatnení" MHD nastáva výpadok 5,5 milióna eur (pri zachovaní súčasných výkonov = bez posilnenia dopravy!), ktorý musí vykryť mesto z rozpočtu. To je približne úroveň VŠETKÝCH výdavkov na údržbu komunikácií v tomto roku. Škrtneme všetko...ale po čom budú jazdiť tie autobusy? :)
Mimochodom, aké sú celkové verejné náklady na výstavbu parkovísk v Košiciach tento rok?

Viete o tom, že na opotrebení vozovky sa podieľajú v zásade iba (ťažké) nákladné vozidlá a autobusy, tj. vplyv osobných áut je zanedbateľný? A menej áut = viac plných autobusov; paradoxne tak vaša predstava bezplatnej MHD môže náklady na údržbu ešte zvýšiť :)
 

jo, a ešte

počítať OutClaim do "nákladov na tarifný systém" je nezmysel - cieľom celej akcie bolo iba a len vytunelovať DP a keby MHD jazdila bezplatne, tak si na to dotyční skrátka nájdu iný spôsob - napokon, už ich v minulosti bolo predvedených viac než dosť.
Riešiť rozkrádačky zrušením cestovných lístkov je ako riešiť bezdomovcov v parku jeho vyrúbaním. Výhovorka dobrá, ale nič sa nezmení - iba sa presunú inam.
 
Hodnoť

 

Pri zeleznicnej stanici su tri, ak funguje jeden, moze byt clovek rad. Uz x-krat sa mi stalo ze ani jeden nefungoval, vsetky fatal error
 
Hodnoť

 

Konecne som pochopil tie bulvarne clanky o konci sveta, klonovani kariet, zneuziti miliard EUR a dalsich bombastickych veciach, ktore sa tu premleli clankami pred 2 tyzdnami.
Dnes sa to odbije jedinou vetickou: emtest odpusti DPMK 30 tisic splatku na stare nefunkcne predrazene dzady (ktore uz nebude musiet gratis opravovat), no v zapati dostane obratom zakazku na 500 tisic na vylepsenie bezpecnosti kariet...
Rad by som vedel, v com bude to vylepsenie spocivat, lebo mi to tu smrdi moznostou, ze sa nainstaluje nejaky ten programcek a ludia si budu postupne dobrovolne nasilu musiet menit karty za svoje peniazky...
 
Hodnoť

EM Džad - neskutočne "premakaný" systém.

Z vozidiel sa najprv demontovali palubáky BUSE - lebo nový "systém". Po nainštalovaní Em-Džadov sa musel "systém" naprogramovať tak, aby vedel pracovať s displejmi BUSE. Myslím, že sa netreba rozpisovať, aké problémy s tým boli - displeje nefungovali, text bol rozhádzaný, zasekávalo sa to, mrzlo to... Vtedy sa to "ospravedlňovalo" tzv. "skúšobnou prevádzkou". Problémy sú však stále - niektoré vozidlá typu SU 15 majú vnútorné displeje mŕtve, na zopár Citelisoch v poslednom čase nejdú zadné.

Označovače - častokrát nefungujú, blbnú a pod. veci. Niekedy nejdú vôbec, niekedy tam svieti len logo DPMK (dávnejšie tam bola známa hláška "Shutting down deconfiguring network", ktorú už museli poznať aj neangličtinári). A aj keď na prvý pohľad fungujú, zdanie môže klamať. Opakovane sa mi stalo, že pri prestupe mi namiesto "prihlásenia sa do autobusu" strhlo kredit za ďalších 30 minút (neoprávnene).

Toto všetko sa "vyriešilo" tak, že cestujúci má pendlovať po autobuse a hľadať funkčný označovať. To je v podstate ako hrať ruskú ruletu s označovačmi a arogantnými revízormi. Bol som v Mníchove, nastupoval som do tamojšieho metra v okrajovej časti. Čosi také ako predpredaj lístkov v PéEnEskách tam nejestvuje. Na nástupišti boli tri automaty. Nefungoval ani jeden. Nastúpil som a to isté urobili aj ostatní cestujúci. Na ďalšej stanici nastúpili revízori. Samozrejme, nik kto nastupoval na "mojej" zastávke, nemal lístok. Ľudia im to vysvetlili a revízori sa OSPRAVEDLNILI v mene MVG (Münchner Verkehrsgesellschaft) za vzniknuté nepríjemnosti!!! Skoro ako v Košiciach.

Automaty - to je samostatná kapitola. Stalo sa mi, že namiesto nabitia karty na mesiac mi zapísalo na EP príslušnú sumu za "mesačník". V priebehu zápisu automat zblbol. Vlastne bol zázrak, že vôbec išiel. Pravidelne pozorujem (ne)funkčnosť automatu na sídlisku Ťahanovce - a je to pravdupovediac hrôza. Pre istotu ho radšej ani nepoužívam, rovnako sa vyhýbam aj používaniu ostatných EM-Džad automatov v meste. Mám aj inakšie veci na práci, ako pravidelné behanie po Rooseveltovej a spisovanie reklamácií.

Quo vadis?
Pred časom sa vynašiel ďalší megaproblém - kopírovateľnosť kariet. Samozrejme, "na vine" je opäť "technický pokrok" (lebo pred šiestimi rokmi sa o takejto možnosti nevedelo). Takže si zrejme môžeme pripraviť ďalšie peňeži na nové karty. Zas bude nejaká skvelá zákazočka. Aspoňže EM-Džad veľkoryso odpustil zvyšnú splátku za tie nepodarky, čo sem poslal.
 

 

Vo vsetkom suhlasim.

Na margo Nemecka, obavam sa, ze u nas je to neuskutocnitelne a to uz len z dovodu de-mentality nasho naroda. V Nemecku si kazdy nemec kupi listok, ak sa vyskytne problem kupit, tak to su objektivne priciny. U nas akonahle by revizori postupovali rovnako, nasinec si prestane kupovat listky uplne, pretoze vie, ze sa moze vyhovorit, ze nevedel si kupit listok a revizor sa mu este ospravedlni. To je rozdiel medzi nami a nemcami a vlastne aj inymi inteligentnejsimi narodmi.
 

 

Jasné, že to z tohto uhla pohľadu nejde porovnávať. Je to v ľuďoch a mentalite.

Skôr mi išlo o vykreslenie správania sa revízorov v Nemecku. Tam chodia oblečení v rovnošate s logom firmy, slušne sa pozdravia, slušne komunikujú, keď je problém ospravedlnia sa. To sa nedá s Košicami porovnať. Stalo sa mi, že bol vo vozidle problém s označovačmi (svietilo zelené svetlo, ale stoj na lístok nevytlačil nič) a revízorka sa na jedného pána arogantne osopila, že mal ísť k inému, fungujúcemu označovaču. Ono je to v tlačenici tak trošku problém. Stávajú sa aj také veci, že ktosi v dobrej vôli ide vodičovi nahlásiť problém s označovačom/-čmi a ten len odvrkne, že to nie je jeho problém, ale problém DPMK. A pán vodič pracuje pre koho? Pre Marťanov? Lojalita k firme "na úrovni", komunikácia so zákazníkom detto.
 

 

No to je pravda, ze podla toho, co citam a pocuvam uz velmi dlho, tak nasim revizorom mnohokrat chyba okrem konskej davky empatie aj aspon troska elementarnej slusnosti. Minimalne v tych pripadoch, ked je jasne, ze cestujuci chcel kupit listok, ale nemal moznost, pretoze oznacovac je zly, pretoze smska prisla trosku neskor a pod...
 

Suhlas

Plne s Vami suhlasim, mne sa uz stalo v jednom trolejbuse, ze nefungoval ani jeden oznacovac, tak som si povedal, ze je to ich problem a ked pride revizorka, nech si to vyskusa sama, inak soferovi som to oznamil.
Oznacovace castokrat vyhryznu listok v strede alebo vsetky cislice zleju dokopy, pripadne oznacia na ine miesto nez chcete atd.
 
Hodnoť

FAIL@DMPK

V Presove automaty skoro na kazdej MHD zastavke...v KE ani zdaleka nepostacuju na tych tzv. "silnych" lokalitach...DPMK ocividne lubi zarabat na drahych SMS listkoch. Na stanici 3 skoro nikdy nefujguju vsetky...pri Optime hmm...0? Pri Steelke...zeby tiez 0? Ale hlavne ze sa stare vymenia za nove...job well done =_='
 
Hodnoť

a toto prejde???

divim sa ze toto prejde cez terajsie zastupitelstvo v dpmk...aj ked bola zmluva uzavreta byvalym vedenim este neznamena ze nekvalitne stroje boli zaplatene a po roku (?) prevadzky nahradene novymi, samozrejme ze nove budu zase zaplatene???
hlasim sa do sutaze na dodavky strojcekov na znackovanie pre dpmk. Na tyc navarim klinec, cestujuci si musi pred vodicom (cez predne dvere) prepichnut listok a dalej postupit do vozidla. Za jeden privareny klinec na tyc vo vozidle dpmk vyuctujem 200 eur, pre cestujucich to bude lacnejsie a garantujem, klinec nebude mat v zivote softverovy alebo hardverovy problem, nemusim robit update, atd...kosicania, beriete???
 
Hodnoť

To ktorý "dobrodinec" vymyslel taký

okatý Goriliacky tunel? Len tak ďalej a lístky budú od 1 Eura, tešte sa!!!!!!
 


Najčítanejšie na Košice Korzár

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop