Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Blesk trafil auto počas jazdy (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 5 6 > >>

Hodnoť

Zda sa mi

Ze pan je tazky pohodak :-)
 

Uz to preraba

z plynu a benzinu na elektrinu. Dobijat to samozrejme nebude inak, ako bleskom.
 

 

K++++
 

Asi ho nepoteší, že bude musieť

vymeniť aj ložiská. Všetky, ktoré stáli výboju v ceste. Lebo elektrické iskry bodovo poškodili povrch gulôčok, valčekov, aj valivých plôch :( Z toho postupne vznikne rýchlo sa zvyšujúce opotrebenie až výpadok ...
 

vraj existuju

gulove blesky, tie sa mozno preiskria vnutrom lozisiek.
No normalny blesk sa odvedie (povrchovo) celokovovym puzdrom loziska.
 

aj svatenou vodou

to elekticke pridu pokropit ? :-)
 

 

ano je vecne vesely... a robi dobru robotu...
 
Hodnoť

 

Myslim, ze by sa im nemalo stat nic. Mam pocit, ze auto je dostatocnou faradajovou klietkou :)
 

pri posudzovani, ci ich klietka chrani

alebo nie je dolezite vediet vykon blesku. Ked je v blesku tolko energie, ze danu Faradayovu klietku roztavi, sediet v nej je prd platne. Je mozne, ze nedostali priamy zasah, sudim tak aj podla toho, ze im neroztrhlo pneumatiky.
Hrubu predstavu, kolko energie sa moze pri blesku uvolnit, dava vyvolana tlakova vlna (hrom). Aj pri silnych bleskoch vzdialenych 5-6 km, hrom znie "hromovo" :-) , a tak si predstav, kolko vybusniny by bolo potrebne umiestnit do vzdialenosti 5-6 km, aby vybuch bolo pocut s takym efektom, ako po blesku. Uz iba bleskom vyvolana tlakova vlna musi v bezprostrednom okoli zabijat. Iste, aj blesky mozu mat rozne intenzity.
 

 

Ale zas neprehanaj. Porovnavas neporovnatelne.
 

Zrejme priamy zásah dostali.

Táto udalosť nie je žiadnou raritou. V roku 2009 som sa vracal z Nitry do Prešova spodnou trasou. Asi 800 m pred motorestom Halier dostal Opel Vectra s ktorým som išiel priamy zásah bleskom cez anténu. To som však zistil neskôr. V prvom okamihu som mal pocit, že sa mi dostala voda do elektroniky, pretože sa ozvala ohlušujúca rana, modrý záblesk a vystrelili mi bočné airbagy. Z ventilácie sa vyvalil kúdol dymu zo spálených rozvodov. V to okamihu všetko zhaslo a ja som ostal stáť uprostred cesty. Čo fungovalo bol len štartér, takže sa mi podarilo na jednotke auto dostrkať na okraj. Až po hodnej chvíli, keď už som mal postavený trojuholník a vrátil sa k autu, tak som zistil, že obe pneumatiky na pravej strane sú prázdne. Neroztrhlo ich naraz, ale zrejme prehrialo, nafúklo a pretrhalo kordy. Táto udalosť je zaznamenaná na DI PZ v Lučenci. Najprv poslali hliadku miesto nehodovky, pretože mali pocit, že si z nich strieľam. Až následne bola nehoda zdokumentovaná a to hlavne kvôli poisťovni. Aby netvrdili, že sa to stalo napríklad po zváraní. Výsledkom bola totálka. Autoelektrika komplet vyhorená. Koniec antény bol úplne otavený.
Úplne najskvelejšia bola reakcia vodičov, ktorí jazdili za mnou a museli ten zásah vidieť. Vy.....li sa na mňa.
 

 

a čo si čakal v našej kresťanskej spoločnosti, že ti niekto pomôže? haha, ja som už pri nejakých búračkách pomáhal a ľudia tak akurát spomalia, pokukajú a idú do rici, boja sa, že by si mohli zašpiniť ručičky.
 

+K

s tou nasou a hlavne krestanskou si to trafil uplne presne...
 

No

krestanstvo sa im zapína v nedeľu o ôsmej na omši. O deviatej sa vypína.
 

 

Priemerný záporný blesk má energiu niekde 500 MJ, čiže ~120 kg TNT. S tou tlakovou vlnou to také jednoznačné nie je, pretože výbuch je skoro bodový zdroj, zatiaľ čo blesk je dlhý niekoľko km, takže tie účinky nebudú také sústredené. A z toho sa ešte veľká väčšina "využije" na ionizáciu vzduchu alebo rozptýli ako zvuková vlna.
 

 

Energiu si mozes lahko vyratat napr. podla info z wikipedie a zdaleka to nie je nejake oslnive cislo, cca. 10 KWh, ak som sa nesekol, takze 100W ziarovka by na energiu z blesku vydrzala svietit nieco cez 100 hodin. Ten efekt je spolobeny tym, ze dany vykon je spotrebovany za velmi kratky cas.
Pre porovnanie, pri statickej elektrine (trenie o koberec a pod.) sa napatie moje pohybovat az okolo 25kV, a vysledky tiez nie su nejake prekvapive.


The average peak power output of a single lightning stroke is about one trillion watts — one terawatt (1012 W), and the stroke lasts for about 30 to 90 microseconds.
 

trochu si sa sekol...

ale to nevadi...
na tomto mieste sa pise, http://www.physics.org/facts/t...
ze by to mohlo byt predsa len trochu viacej energie, a ked si zoberies priemernu dlzku trvania 50 microsekund pri jednom terrawatte, tak to vyjde na nejakych 13,888 kWh. (ak som sa tentokrat nesekol ja...)
;-)
ale je to v podstate jedno.
 

Výkon za čas? To je aká veličina? :-D

Nebudem komentovať tie hodnoty, možno sú reálne, mozno nie - neviem.
Ale ten Tvoj text je zmätočný.

Energa = práca a jednotkou sú Jouly (J), Wattsekundy (Ws), prípadne Watthodiny (Wh) a ich násobky s predponami kilo-, Mega-, Tera- atď.

Výkon = práca/čas a jednotkou sú Waty (W) prípadne konské sily (HP) a i.

Tvoja veta mal správne znieť:
" ... Ten efekt je spolobeny tym, ze daná praca (resp energia) je spotrebovaná za velmi kratky cas, to inaj znamená, že ten výboj mal obrovský okamžitý výkon (povedzme rádovo ten 1 TW).

A posledná veta o napätí statickej elektriny trenia o koberec je už celkom mimo tému. Príliš to nesúvisí s atmosferickým bleskom, snáď len na porovnanie, že aký to má mizivý výkon.

Pretože elektrický výkon:

P=U.I čiže nap)etie krát prúd.

Je celkom jedno či je napätie vysoké ak je k dispozícii len malý náboj, veľký průd sa nedosiahne a tým ani výkon.
Lebo prúd je zase:

I= Q/t čiže náboj za čas.

Aby sme pochopili od čoho vlastne enrgia a výkon takého blesku závisí, tak je užitočné zaviesť ešte veličinu kapacita C. Keďže tá dáva jednoznačný vzťah medzi veľkosťu náboja a napätie
Q= C.U,
a ak to dosadíme do vzorca I= Q/t dostaneme I= C.U/t.

Energia blesku potom bude

W=U.I.t = U.C.U =CU^2.

A výkon blesku je

P=CU^2/t

Povedané slovne energia blesku je priamo úmerná kapacite oblaku (ten je taký veľký kondenzátor), a štvorcu napätia. Výkon je nepriamo úmerný času, za ktorý prebehne výboj.
 

 

Uff. Nie som vedec, ani nemám o týchto veciach nejaký číselný prehlad, ale blesk udrel už niekolko krát do mojej bezprostrednej blízkosti, ak tým môžem rátať 10m vzdialený dom a jedno poschodie vzdialenú strechu od bytu a všetky okná máme a sme živí :-)

Toto musel byť celkom zážitok, neviem, či by som si niečo také chcela prežiť.
 

F. klietka je OK

ta ta ocharnai pred sasahom elektrickym prudom, nebezpecne su "vedlajsie" efekty.
Ved je to vysvetlene aj v clanku. Silne elektromagneticke vlnenie moze znicit komplet elektroniku - skus pri 90km/h vybrat kluc zo zapalovania.
Uz len samotny sok moze sposobit havariu
Pnemumatiky - ano staci ze praskne jedna a moze tp byt velmi nebezpecne - sucha/mokracesta je dilema - lebo na suchej ceste je auto viac odizolovane od vozovky (t.j. zeme) a teda nema ten isty potencial ako zema je mensia pravdepodobnost zasahu bleskom.

Vo vseobecnosti, blesk je obrovksy vyboj energie a jeho spravanie je velmi tazko popisatelne. Najenbezpecnejsie je stat na holom vrchole kopca, auto je v medziach relativne bezpecnych miest.
 

1 2 3 4 5 6 > >>

Najčítanejšie na Košice Korzár

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop