asi som nekulturny, ale umelec dostal za pracu zaplatene... preco by mal mat nejaky narok na dielo ked uz je vlastnictvom ineho? ako mal podla vas developer postupovat ked chce zburat budovu ?
Ked teoreticky legalne nadobudnem monu lisu, nemozem ju spalit ?
Umelecké diela nie sú tovar a nakladanie s nimi upravuje autorský zákon. Aj ostrov si môžeš kúpiť, ale stále na ňom budú platiť zákony štátu pod ktorý spadá jeho územie.
.. kym nevyhlasis samostatnost. Charta OSN jasne deklaruje "pravo naroda na sebaurcenie", teda musis deklarovat, ze si clenom samostatneho naroda a z hladiska medzinarodneho prava musi byt tvoja snaha o samostatnost danym statom akceptovana.
vedel by si, čo škriatkovia vedia už odpradávna.. Umelecké dielo je NAVŽDY majetkom AUTORA..... a kupujúci si kupuje iba právo vlastniť dielo do svojej smrti. Po smrti ( asanácia je to isté ) prechádza Dielo späť do vlastníctva škriatkov. Na Slovensku ich zastupuje SOZA !
na súde, ktorý zadal demoláciu budovy bez toho, aby zabezpečil ochranu umeleckého diela pred zničením! V súčasnosti je podobná kauza vo veci jedného architekta, ktorý žaluje vlastníka domu, že zmenil jeho podobu v rozpore s pôvodným jeho architektonickým riešením, ktoré má autorskú ochranu...!!!
nie, Monu Lisu by si urcite nemohol spalit, pretoze by bola urcite zapisana ako kulturna pamiatka :)
Ked umelec dostal zaplatene za dielo - tak sa vlastnikom fyzickeho diela stal niekto iny... ovsem dusevnym vlastnikom diela je autor. Ked niekto napise knihu a potom sa predavaju jej vytlacky, tak kupujuci vlastnia tieto fyzicke vytlacky, nemaju ale dusevne vlastnictvo knihy (nesmu ju dalej kopirovat, nesmu pisat jej dalsie diely, nesmu zarabat na produktoch vyrobenych a pomenovanych podla tejto knihy, nesmu podla nej nakrucat filmy atd.) Pravda, znicit vytlacok knihy z ktorej je 10.000 kopii nie je problem, ale znicit originalne umelecke dielo, z ktoreho nie su dalsie kopie... to uz problem je.
A ja si myslim, ze sukromne vlastnictvo ma prioritu pre nejakym zapisom do zoznamu kulturnych pamiatok ... a ako vlastnik by tu Monu Lisu mohol spalit ... Alebo si myslis, ze ma nejaka organizacia pravo obmedzovat nakladanie so sukromnym majetkom? O ochrane nejakeho vytvarneho diela sa mozme bavit v etickej rovine ... ale co sa tyka sukromneho vlastnictva, tam ma majitel prioritu. V tomto pripade autor dostal za dielo zaplatene a tym jeho vztah k nemu konci ... tak by to malo byt podla elementarnej logiky. To, ze to krivi nejaky Autorsky zakon, to je iba dosledok lobingu produkcnych spolocnosti, ktore na tom maju zalozeny svoj biznis.
ku ktorému ČSSR pristúpila a nástupnícky zaväzuje aj SR (podpísali to všetky civilizované štáty sveta, s výnimkou Číny, Indonézie, Pakistanu a pod.) o ochrane autorských práv. Monu Lisu by nemohol spáliť ani Soroš, keby mu ju niekto predal, pretože v USA je systém kontroly rešpektovania autorských práv asi najdôslednejšie vymakaný (skús v nejakom časopise "pajcnúť" fotečku z amerického časopisu! uvidíš tie fukoty, v Živote by mohli o tom vyprávať). Autorov honorár je za užívanie diela, nie za jeho vlastníctvo. Preto má tzv. autorská zmluva charakter licenčnej zmluvy.
.. ze cela myslienka "dusevneho vlastnictva" je chora, v rozpore s prirodzenym pravom a v rozpore s tym, ako fungovala civilizacia po tisicrocia. Ako bolo napisane vyssie, autor dostal za svoje dielo zaplatene a tym su vyrovnane vsetky zavazky majitela diela k autorovi (samozrejme z hladiska prirodzeneho prava, nie z hladiska autorskeho "pazakona").
nie je to len o autorskom zakone, je to aj o kulturnom dedicstve. Taka Mona Liza je sice fyzicky vlastnena muzom, ktore s nou moze manipulovat, vystavovat... ale kulturne je dedicstvom celeho sveta. Ziadny miliardar si nemoze len tak pre srandu kupit Mona Lizu a potom ju zapalit :)
Bacha, autor dostal možno zaplatené, ale možno za prácu, a nie za dielo.. Ak mi niekto ako autorovi zaplatí za prácu a umožním mu moje dielo vystaviť na verejnom priestranstve, ešte to neznamená, že je majiteľom diela. Od toho sú zmluvy. Ak by som predal dielo, nech si s ním robí kto chce, čo chce. Ak mi len zaplatia za vyhotovenie a ja ho dovolím ho vystaviť na neručito tam a tam, neznamená, že s ním môže ktokolvek manipulovať ako uzná za vhodné.
Tak ako galérie, nie všetky diela vlastnia galérie, no napriek tomu tam visia na stenách.. Ak neviete či autor dielo zapožičal, alebo predal, tak nemôžte hovoriť, že dostal zaplatené, búranie je v poriadku .. takto to nefunguje.
..prava neexistuje rozdiel medzi zaplatenim za "pracu" a za "dielo". Ako som pisal vyssie, koncept "autorskych prav" je paskvil, ktory si nezasluzi existenciu a nesluzi ani tak autorom ako tym, ktori sa na ich praci prizivuju.
že to čomu ty suverénne hovoríš "paškvil" robili švajčiarski, nemeckí, francúzski a talianski právnici v 20. a 30. rokoch pod patronátom predchodcu OSN v Ženeve. Keď dokončili,podpísali to šéfovia tuším 12_tich najvyspelejších štátov, postupne pristupovali ďalšie štáty a dnes je ich asi 150, ktoré sa zaviazali rešpektovať autorské právo na dielo. Pravda, ty si iste väčší macher, ty by si im vysvetlil, kde Boh býva!
.. stretnu zlocinci (=pravnici) z viacerych krajin (plateni vydavatelstvami a zastupujuci ich zaujmy) tak si myslis, ze schvalia nieco, co je celospolocensky prospesne ?
Ked teoreticky legalne nadobudnem monu lisu, nemozem ju spalit ?
Dovod je jednoduchy
Len dovtedy ...
keby si poriadne čítal Harryho Pottera
Umelecké dielo je NAVŽDY majetkom AUTORA.....
a kupujúci si kupuje iba právo vlastniť dielo do svojej smrti.
Po smrti ( asanácia je to isté ) prechádza Dielo späť do vlastníctva škriatkov.
Na Slovensku ich zastupuje SOZA !
autor diela môže žalovať investora
si predstav zeby teraz autori panelakov zacali podavat zaloby....
Co autori panelakov, ...
a ten, čo vynašiel splachovací záchod ??
tak platíme za každé spláchnutie poplatok !!!!
( síce dostal šlachtický titul, ale prachy sú prachy ! )
Ked umelec dostal zaplatene za dielo - tak sa vlastnikom fyzickeho diela stal niekto iny... ovsem dusevnym vlastnikom diela je autor. Ked niekto napise knihu a potom sa predavaju jej vytlacky, tak kupujuci vlastnia tieto fyzicke vytlacky, nemaju ale dusevne vlastnictvo knihy (nesmu ju dalej kopirovat, nesmu pisat jej dalsie diely, nesmu zarabat na produktoch vyrobenych a pomenovanych podla tejto knihy, nesmu podla nej nakrucat filmy atd.) Pravda, znicit vytlacok knihy z ktorej je 10.000 kopii nie je problem, ale znicit originalne umelecke dielo, z ktoreho nie su dalsie kopie... to uz problem je.
Hmm ...
O ochrane nejakeho vytvarneho diela sa mozme bavit v etickej rovine ... ale co sa tyka sukromneho vlastnictva, tam ma majitel prioritu.
V tomto pripade autor dostal za dielo zaplatene a tym jeho vztah k nemu konci ... tak by to malo byt podla elementarnej logiky. To, ze to krivi nejaky Autorsky zakon, to je iba dosledok lobingu produkcnych spolocnosti, ktore na tom maju zalozeny svoj biznis.
Existuje Ženevský dohovor,
A z toho vyplyva ...
Ako bolo napisane vyssie, autor dostal za svoje dielo zaplatene a tym su vyrovnane vsetky zavazky majitela diela k autorovi (samozrejme z hladiska prirodzeneho prava, nie z hladiska autorskeho "pazakona").
Ziadny miliardar si nemoze len tak pre srandu kupit Mona Lizu a potom ju zapalit :)
Ak nebude tu ...
Ak mi niekto ako autorovi zaplatí za prácu a umožním mu moje dielo vystaviť na verejnom priestranstve, ešte to neznamená, že je majiteľom diela.
Od toho sú zmluvy.
Ak by som predal dielo, nech si s ním robí kto chce, čo chce.
Ak mi len zaplatia za vyhotovenie a ja ho dovolím ho vystaviť na neručito tam a tam, neznamená, že s ním môže ktokolvek manipulovať ako uzná za vhodné.
Tak ako galérie, nie všetky diela vlastnia galérie, no napriek tomu tam visia na stenách..
Ak neviete či autor dielo zapožičal, alebo predal, tak nemôžte hovoriť, že dostal zaplatené, búranie je v poriadku .. takto to nefunguje.
Z hladiska prirodzeneho ...
Ako som pisal vyssie, koncept "autorskych prav" je paskvil, ktory si nezasluzi existenciu a nesluzi ani tak autorom ako tym, ktori sa na ich praci prizivuju.
Len treba povedať,
To akoze ked sa ...