Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

V Košiciach a Veľkej Ide namerali vyššiu koncentráciu prachových častíc (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

Mala tam výjazdové zasadnutie vláda SR?
 

článok je o prachu

nie o smrade
 
Hodnoť

Bol by som veľmi sklamaný

ak by si niekto po prečítaní príspevku vyložil príspevok tak, že nim ohováram manažment U.S.Steelu. Vopred chcem čitateľov uistiť, že najväčším znečisťovateľom okolia prachovými časticami okolo oceliarskej spoločnosti je prevádzka závodu VP (Vysoké pece) Aglomerácia a jej spekáreň aglomerátu. Všetkých vás ubezpečujem, že veľmi dobre viem o čom hovorím lebo na tejto prevádzke som takmer 14 rokov pracoval (1986-2000) ako predák údržby. Kto pozná podmienky za akých tam ľudia pracujú, tak celkom určite mi dá za pravdu, že si nič nevymýšľam. Pracovný rytmus na tejto prevádzke bol nasledovný: po každej pracovnej smene sme mali pracovné montérky riňavé a zafúľané prachom zmiešaným z produktov aglomerátu, čiže prachu zo železnej rudy, mletého koksu a vápenca (ten sa mlel na mlynici umiestnenej vedľa prevádzky spekárne), k tomu v neposlednom rade sme tie montérky mali (okrem prachu) zafúľane olejom a vazelínou s ktorými sme denne prichádzali do styku, (olejom sme dopĺňali prevodovky pásových dopravníkov a vazelinou sme premazávali ložiska, či už na samotných valcov alebo priamo na dopravníkoch a na ložiskových domčekoch. (Ako som už spomenul po každej odpracovanej smene boli naše montérky súce už iba tak do práčovne, lebo ak niekto z nás riskoval ich oblečenie ešte aj na druhý deň, tak mu hrozila alergia kože). Aby ste boli v obraze: počas nepretržitej prevádzky sa prach, čiže jeho častice (aj pri najlepšom udržiavaní dopravných pasov nebolo možné zabrániť tomu, aby sa z nich nejaká časť nedostala pod pasy) sypal pod pasy prispením vetra, ale hlavne keď došlo k vyšikmeniam gurtní na dopravných pásoch, a potom z tých gurtní sa sypal prach rovno pod pasy, ako keď gazdiná počas varenia preosieva múku cez sito. Samozrejme povinnosťou údržby bolo sledovať chod pásov a ak na niektorom z nich došlo k vyšikmeniu gurtne, tak sa okamžite nastupovalo k odstráneniu poruch, lenže každá takáto práca si vyžadovala aj svoj čas, takže kým sa pasy odstavili, tak pod nimi sa za ten čas stihli spraviť poriadne kopy prachu a my údržbári, (aby sme zabránili zbytočným prestojom) sme boli nútení liezť pod pasy do nazhromaždeného prachu, lebo na jeho odpratávanie nebol čas. Takže pre predstavu: Keď som si ľahol pod pas s kopou prachu a miestami boli pod pasom aj zvyšky oleja alebo vazelíny, tak počas výmeny rozbitých oceľových valčekov som sa musel nechtiac vyváľať aj v tom humuse.

Ale teraz hlavne k podstate, prečo sa tie prachové častice dostávali do okolia?! Najväčšiu pliagu robil vietor, ktorý tam dosť často fúkal a do času, kým nebol prach spod pasov vyprataný a odvezený späť do zásobníkov, tak ho stihol vo veľkom množstve rozniesť do širokého okolia...
Až v čase, keď firmu prevzali Američania, tak sa začalo aj s modernizáciou a rekonštrukciou tých najdôležitejších úsekov na Aglomerácii. Postavili sa filtračné čističky a zachytávače prachu, ale bola to iba kvapka v mori, lebo takých zachytávačov prachu tam bolo potrebných oveľa viac (dovolím si tvrdiť, že ich tam treba dodnes, lebo neverím, že od roku 2009 keď som odišiel do dôchodku, že sa tam v tejto oblasti niečo zmenilo, najmä, keď sa Američania čoraz viac začali zameriavať na znižovanie nákladov na výrobu produktov, aby čo najviac ušetrili) a vietor pekne krásne ten nakopený prach spod dopravných pásov naďalej roznášal po širokom okolí - a keďže Veľká Ida je od prevádzky Aglomerácie vzdialená tak, čo by kameňom dohodil, tak sa nieto čomu čudovať, že v nej namerali vyššiu koncentráciu prachových častíc?! :-(

Piano: 1/3
 
Hodnoť

Košice,politici viedia železiarne

najviac znečisťujú ovzdušie celú Košickú kotlinu v rádiuse 25-30 km podľa toho ako veje vietor alebo uberá sa smog dymu z komínov alebo prachových častíc z tohto prostredia. Merače častíc v ovzduší sú vraj vo Veľkej Ide a na Námestí maratóna mieru v Košiciach/v budove KSK/. Možno práve aj preto nový investor ide kupovať, lebo dodržiavanie limitov v zmysle prísnej EU legislatívy je benevolentné a ľahostajné úradom aby dostatočne chránilo občanov pred dodržiavaním povolených limitov prachových častíc. Všetko to končí v ovzduší v širokom okolí aj na našich oknách, autách, aj pľúcach s ťažkými následkami dýchacích ciest ale aj sdrcovo-cievnych chorôb alebo príhod. O ktorých sa nevedú štátom žiadne úradné záznamy v nemocniciach koľko občanov zomiera na aké choroby a čo je príčinou toho. Hovorí sa tomu prevencia proti chorobám z povolania alebo vplyvov z okolia, kde sú rizikové pracoviská ohrozujúce zdravie. Šokujúce na tom všetkom je to, že nikoho to už vôbec nezaujíma, čo dýchame a v akom karcinogénnom znečistenom prostredí žijeme na úkor zachovania pracovných miest.
 


Najčítanejšie na Košice Korzár

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop