Korzár logo Korzár Košice
Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Súdny znalec: Vrtuľník spadol skôr, než pilot mohol zareagovať (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

Naozaj hodnotny prispevok.

Ale aspon ako jeden z mala nerobi zo seba jasnovidca ci velkeho teoretika. Skutocnu pravdu o pricine vie iba pilot, a mozno ani ten nie...
 
Hodnoť

Neviem ako mohol ten údajný znalec

niekoho niečo o lietadlách učiť. Však tu trepe samé nezmysly.

Ten vrtuľník zjavne nepadal voľným pádom. Ak by tomu bolo tak, tak z výšky 100 metrov by sa rozbil na márne kúsky. On si akurát stihol spočítať, že t = (2.s/g)E0.5 a vyšlo mu 4,5 sekundy, s ktorými tu teraz operuje. To sa nestihol porozprávať s nejakým očitým svedkom?
 

Asi dostal od Kaliho štátnu úlohu

zatĺkať, zatĺkať, zatĺkať.
 

 

Jeej ahoj Viliam66, uz som ta velmi dlho nevidel. Sice mas trochu zmeneny nick ale podla prispevku si to zarucene ty. Stary dobry expert na vsetko a specialne na letecke nehody. Len sa trochu divim ze si este nenapisal presne a fundovane preco ten vrtulnik spadol
 

Neboj, už som to stihol

ešte v ten istý deň keď sa to stalo. Klikni na môj nick a pozri moje staršie príspevky zo stredy, štvrtka a dneška. Je to tam komplet vyšetrené. Čakám na Kaliho reakciu:-)
 

:-)

Skutocny dilino si tu ty ....
- chlapik robi v danom obore, takze vie o tom podstatne viac ako ty
- nauc sa CITAT, a neplet tu fykikalne vypocty. Chlapik nerozpraval o dobe PADU vrtulnika, ale o case na REAKCIU pilota, a to su 2 UPLNE ROZDIELNE veci. CAS REAKCIE je cas ktory mas od zistenia problemu po urcenie riesenia, zvysna doba je uz ked ziadne riesenie neexistuje. Aby to pochopil aj tvoj super skuseny mozog :
... isiel som v zime autom, bolapoladovica a na nej asi 1cm snehu...asi 30-40 metrov pred semaformi zasvietila cervena ... reakcia - asi 0.1 sekundy, dupol som na brzdu... smyk, naraz do auta predo mnou asi o 4-5 sekund, ale uz bez casu na reakciu.

- ocity svedok ??? Ako by mu asi pomohol ??? Ti to poviem po vichodnarski : "vidzel som vertulnik, lecel a zrazu dzigol" .... s ocitym svedkom nemusi rozpravat OSOBNE, staci si zapnut TV, citat ich svedectva na nete ... HLAVNE je ziskat udaje z ciernych skriniek, tie su PODSTATNEJSIE ako svedkovia.

A to co pises dalej ze zatlkat, zatlkat, zatlkat .... to ta zjavne usvedcuje z toho ze sam si TLK ... odbornik, ktory ze nevie co je priconou nehody urcite nezatlka, iba KONSTATUJE, ze je este velmi skoro a treba to skumat dalej. Si taky isty TLK, ako ked v telke davaju reportaz napr. o vrazde a pribuzni ihned utocia na policajtov, ze nevedia kto je vrah ... iba TLCI ako ty nechapu, ze na vysetrenie je potrebny CAS.

P.S. : zdravim vsetkym tlkov a trollov ako si ty.
 

Vďaka za uznanie:-))

Cipko, ako to náhodou nevieš

pri vyšetrovaní nehôd sú výpovede očitých svedkov, aj keď len laikov, často oveľa cennejšie než nejaké údaje z čiernych skriniek, lebo tie čierne skrinky tam ani nemusia byť alebo môžu byť poškodené a nečitateľné a niektoré dôležité fakty ani nezaznamenávajú.

Príklad: ak nejaký miestny bača videl pád nejakého lietadla a povedal vyšetrovacej komisii (poviem Ti to tiež po východniarsky):

"Ta tutak ten šaľeňak lecel fajne rychlo a nizko podnad nas od tamteho ľesa a keď tu podnad nami robel taku prudku zatačku, z chvosta mu odľecela taka bila deska. A potom zme už ľem vidzeli, jak to napikoval tam do totych starych jedľoch. A tota bila deska, co mu odľecela z chvosta, spadla tu do teho ľesa na ľavej strane, choľem tak dvasto metre odtadzi."

A takú cennú informáciu Ti žiadna čierna skrinka nedá.
 

:-)

"lebo tie čierne skrinky tam ani nemusia byť alebo môžu byť poškodené
...
- hluchemu nepovies
- slepemu neukazes
- debilovi nevysvetlis....

... Cierne skrinky tam MUSIA byt.
... a Neuveris ... NASLI sa a NEPOSKODENE...
... dilino co vidi pad vrtulnika ti poda PODSTATNE menej techockych informacii ako cierna skrinka.

ale ... xujovi co ma IQ okolo 50 to budem tazko vysvetlovat ... ked sa ti pri frajerke nepostavi tak onanuj inde ako tu v diskusii.
 

Áno, všetci sme debili

Len Ty si lietadlo:-)
 
Hodnoť

Pilot určite reagoval

a určite takmer okamžite. Však údajne 20 rokov pravidelne držal ten knipel v ruke a mal to v krvi.

No keď to nešlo ani za frasa vyrovnať ani s kniplom pritlačeným na ľavom doraze, tak by som rád počul, čo by mu ten údajný znalec s okrúhlou pečiatkou asi tak poradil, keby tam pri ňom sedel.
 

nebuď na Dušana taký nasr...dený :-)

neviem, prečo sa oficiálne proklamuje tých 100 m, keď normálne vyzdvihávanie sa robí z nejakých 15-20 m a maximum je cca 60 m lano, ak je to nutné (napr. nejaká strž alebo priepasť) Potom už sú kmity lana a podvesu také, že sa to nedá zvládnuť. Skúste si to, z balkóna cca 10 m spustite lano s hákom a skúšajte zaháknuť nejakú kabelku, a k tomu v nárazovom vetre. Takže ten pád bol určite z menšej výšky, ale to je predsa normálne, že sa cvičí tak ako je to v praxi. Aj deštrukcia vrtuľníka ukazuje skôr na tvrdé núdzové pristátie, než nekontrolované zrútenie. Však dosadol na lyžiny, takmer v štandardnej polohe, všimnite si, že sú ohnuté smerom dohora, teda absorbovali dosť nárazovej energie. Rotorové listy sú v cca 2/3 ulomené a smerujú dole. Pri tvrdom náraze sa zrejme stretli s kabínou a odsekli horný nosník, preto tá špica kabíny visí dole. Zadná časť vyzerá pokope, nepoškodená. Keby spadli zo 100 m, tak by tá energia nárazu vyzerala inak. Vrtuľník dokáže pri poruche motora, motorov, alebo pohonu vyrovnávacieho rotora (zadnej vrtuľky) prejsť do autorotácie, ale potrebuje na to určitú rýchlosť a výšku. Ak nemá jedno alebo druhé, tak sa pohybuje v tzv. dead man zone. Pozri napr. https://www.google.sk/search?q...
Tí hasiči mali obrovskú smolu, že ešte neboli na palube, pripútaní na sedačkách, pretože by pravdepodobne prežili, tá kabína nie je až taká zničená, ale na lanách pod trupom nemali šancu.
Ale všetko ukazuje na technickú poruchu, buď strata výkonu, alebo porucha v priečnom kanále riadenia, alebo pohon vyrovnávacieho rotora. Tieto moderné stroje sú prešpikované elektronikou a tá dokáže občas prekvapiť.
 

Sorry ak som toho Ďušana urazil:-)

Klikni na moje strašie príspevky, tam píšem, ako to tvrdé pristátie a hlavne jeho príčinu vidím ja (bez záruk faktickej správnosti, samozrejme). Vrtuľník podľa všetkého dopadol na zem v plochej špirále pod uhlom asi 20-30 stupňov na čumák, preto je taký rozbitý. To, čo je na fotkách, je už zrejme po "vystrihovaní" pilotov z kabíny. Listy rotora sa zrejme olámali, keď rotorový disk sa pri náraze dotkol zeme pred kabínou alebo vedľa nej, lebo na základe porovnania fotiek zľava a sprava je vidieť, že to dopadlo mierne naklonené doprava, na stranu, na ktorej boli zavesení tí hasiči, asi meter a niečo pod tým navijákom, zhruba na úrovni lyžín. Zvyšok píšem v tých mojich predchádzajúcich príspevkoch. Zaujímavé je, že naše oficiálne letecké kapacity sa zatiaľ tvária, že príčina je pre nich nevysvetliteľná. Spomínajú vietor, rotory, náhle poryvy, niektorí aj technické poruchy a čakám už len na hypotézu o možnej veternej smršti. No myslím si, že vysvetlenie je oveľa prozaickejšie, aj keď trochu náročnejšie na znalosti statiky, dynamiky a aerodynamiky.
 

:-)

Drobna korekcia :

Zdvihanie a dlzka lana vobec nesuvisi s vyskou, kde sa vrtulnik nachadzal. Preco ? Lebo
- zachranari sa uz skoro nachadzali na palube, teda asi aj tych 10 metrov je prehnanych, nieto 50-60 m ...
- energia narzu pri pade zo 100 metrov ... je to, nehnevaj sa teoretik ... je to blud ... vrtulnik zo 100 metrov nepadal VOLNYM padom, vrtule sa stale tocili, takze to bol dost POMALY pad, nie ako ked hodis kamen z okna z 8. poschodia...
- 100m vyska/10m lano .... ako vysoko si ??? Napr. si predstav, ze zachranujes cloveka z najvyssej budovy u nas NBS- ma okolo 100m, spustis 10 metrove lano... si 10m nad vrchom budovy...ale potom sa z vrtulnikom pohnes ... a hrozi ti ako pilotovi pad z vysky 110m, zachranar to ma o 10m lana menej...
 

môžeme sa dohadovať donekonečna

ak nemáme presné fakty. Ale trvám na tom, že nie je jedno, či spomalene padáš z 10 alebo 100 metrov. Ak nemáš žiaden vztlak, tak padáš ako kameň (presne povedané, aj kameň má istý vztlak Archimedovou silou a narastajúcim odporom, ale v porovnaní s tiažou sú na krátkej dráhe zanedbateľné).
Ak máš len časť vztlaku, napr. 1/2 tak začínaš padať s polovičným zrýchlením než kameň a zrýchľuješ až kým nenastane dynamická rovnováha. U parašutistov to trvá cca 5-6 sec. kým sa im ustáli rýchlosť, potom je už naozaj jedno či skáču z 2000 alebo 4000 m. Ale na krátkej trati 10 alebo 100 m to jedno nie je a nie je to žiadny blud.
 
Hodnoť

Bell

Ta tote šelijake drony še trimu v lufce jak sto frasov, možeš do ňoho aj kopnuc a furt viši tam gdze ma, bo je perfektňe zorientovany, ma šicke možne senzory, presne zna, gdze je sever-juh aj horizont, aj hore-dolu, a ma autopilota z vymakanym softverom. A toten drahy predrahy moderny vertuľnik sebe len tak mirnixdirnix spadne... Šak ma dva mocne motory a elektroniku za milion, ta v 2017 roku Pana by spadnuc ňemal, ani keby pilot vyskočil s padakom a išol na pivo...
 


Najčítanejšie na Košice Korzár

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop