Korzár logo Korzár Košice
Streda, 11. december, 2019 | Meniny má Hilda

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Alžbeta Uhorská bohatým brala a chudobným dala celý svoj život (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

Aha

Košice....pozemky na daľšiu developersku aktivutz alebo pre predošlie..

Prečo Košice...aj dane pôjdu RKC?
 

Zavádzajúci nadpis

Alžbeta ako dcéra uhorského kráľa Ondreja II. z rodu Arpádovcov a jeho prvej manželky Gertrúdy Meránskej dostala od svojich rodičov také veno, z ktorého mohla dostatočne prispievať pre svoju novú rodinu v Durínsku a ešte jej zostal dostatok majetku, z ktorého mohla podporovať chudobných.
Takže sa opravte - ona nebrala žiadnym cudzím bohatým. Brala zo svojho vlastného a pomáhala chudobným, chorým, starým, hladujúcim, ktorí vtedy v Durínsku treli biedu.
 

Zavádzajúci nadpis

Pomýlili ste si s Jánošíkom - ten bral bohatým a dával chudobným. Nie v Durínsku, ale na Slovensku. Na starej keramike (myslím, že to bola fotografia exponátu z niektorého múzea) som videla namaľovaného Jánošíka a nápis "Jánošík ochranca chudoby".
 
Hodnoť

 

V nedeľu 17. novembra, presne na 30. výročie nežnej revolúcie. Nie to nieje paradox to je prekrývanie, prebíjanie našej historie (ano modernej historie z ktorej žijeme).
 

Históriu si vážme, modernú aj starodávnu

Páči sa mi nové pomenovanie námestia pri Starej tržnici v Bratislave ako Námestie Nežnej revolúcie.
Nežná revolúcia bola prelom v našej histórii a vlastné námestie si v našom hlavnom meste zaslúži. Okrem toho je jasne viditeľné, že ide o samostatné námestie, ktoré nepatrí k Námestiu SNP.
Valla som nevolil a doteraz ani nechválil. Týmto si získal u mňa prvý dobrý bod. Konal s citom pre genius loci.
 

Jednoducho priveľa okrúhlych výročí

V tomto roku si pripomíname dvesto rokov, ako sa ostrihomským arcibiskupom a uhorským prímasom stal Alexander Rudnay. Národná banka Slovenska pri tejto príležitosti vydala striebornú zberateľskú mincu v hodnote desať eur.

" Slavus sum et si in cathedra Petri forem, Slavus ero."
(knieža prímas uhorský, arcibiskup ostrihomský Alexander Rudnay)

"Som Slovan, a keby som sídlil aj na prestole Petrovom, Slovan budem."
(knieža prímas uhorský, arcibiskup ostrihomský Alexander Rudnay)
 
Hodnoť

 

Prečo mi RKC nanucuje nejake svoje postavicky? Kolko ponazi z mestskej kasy to to zozerie?
 

Prečo by si aj Košičania nesmeli vážiť

slávnu kráľovskú rodáčku z Bratislavy, presnejšie rodáčku z Bratislavského Hradu? Však sme jedna malá krajinka, jedno Slovensko. Košice majú pod patronátom tejto svätej kráľovskej dcéry svoj najkrajší chrám. Úcta Košíc k svätej Alžbete je dôstojná a správna.
 

Z Bratislavského hradu

Z Bratislavského hradu, Vatikánskym dekrétom vyhlásená patrónka Košíc!...(dúfam že aj okolia, či len mesta v hraniciach 13.st)?

...naši mladý, aj starší, aj najstarší aj politici, montéri, študenti odchádzaju pod Bratislavký hrad, do Bavorska, Durínska aceleho Nemecka a ešte aj ďalej, že!

A keď sa občas vracajú na sviatky ...sa nestačia diviť čo sa to tu deje...nedeje...resp ako sa tu deje.
 

 

Ale ona je "svätá" len pre RKC. Nejaký pápež sa tak rozhodol a Hospodin aj protestanti či ateisti to musia akceptovať???
 
Hodnoť

 

UŽ absolútne nič iné občanom Košíc nechýba len ďalšia PATRÓNKA - veď Panná Mária je PATRÓNKA Slovenska! Málo, Košcká RKC potrebuje ešte, ešte ... čakám, kedy začnú blahorečiť Čárskeho?!
 
Hodnoť

 

Prečo sa stále média zaujímajú o ľudí, čo konali na základe halucinácií/schizofrénie? Každý tento "zázrak" má nejaké vysvetlenie.
 
Hodnoť

 

*** (príspevok porušil KÓDEX diskutujúceho)
 

Stredovek neokydávať, prosím!

Hrozba návratu do „temného stredoveku“ sa dnes často používa na diskreditáciu, napríklad myšlienok účastníka diskusie.
Pritom to bola doba rozvoja, tvorivosti a inovatívnosti. Čím si stredovek zaslúžil také nespravodlivé odsúdenie? Odpovedáme na desať najbežnejších téz, ktoré falšujú skutočný obraz tohto obdobia.

1. mýtus: V stredoveku vraj ľudia verili, že zem je plochá Dôkazom presvedčenia o guľatosti Zeme v stredoveku je častý symbol zemegule s krížom navrchu, ktorý odráža Kristovu moc nad svetom.
Jeho rozšírenosť naznačuje, že si ľudia v stredoveku predstavovali Zem práve ako guľu.
Svätý Izidor Sevillský, uznávaný ako posledný cirkevný Otec, použil termín guľa v liste kráľovi Gótov.
Beda Venerabilis (672 – 735) vyjadril podobný názor.
Aj sv. Tomáš Akvinský považoval guľatosť Zeme za samozrejmosť a poznamenal, že astronómovia aj filozofi prírody sú toho istého názoru.
Zástancovia tézy o plochosti Zeme uvádzajú najmä dvoch autorov: Lactantia a Kosmasa Indicopleustesa. Problém je v tom, že prvý nebol stredoveký autor (a taktiež plochosť Zeme nededukoval z viery) a druhý bol vo svoje dobe braný s veľkou rezervou. Hovoriť o tomto autorovi ako o reprezentantovi stredovekej kultúry je absurdné. Rovnako by sa dalo uvažovať o názoroch predstaviteľa dnešnej Spoločnosti plochej Zeme ako reprezentatívnych pre človeka 21. storočia.

2. mýtus: Stredovek je údajne obdobím hospodárskej stagnácie
Historik ekonómie David Landes v knihe „Bohatstvo a bieda národov“ zdôrazňuje, že stredovek bol „jedným z najinovatívnejších spoločenských prostredí v dejinách ľudstva“.
Rondo Cameron zasa v knihe „Hospodárske dejiny sveta od paleolitu do novoveku“ poznamenal, že
„v stredovekej Európe nastal rozkvet tvorivej činnosti v oblasti techniky a hospodárskej dynamiky, ktorý jasne kontrastoval s rutinou, ktorá charakterizovala antický stredomorský svet“.

Inštitúcie charakteristické pre túto éru okrem toho vytvorili rámce pre hospodársku činnosť, ktoré slúžia až do súčasnosti.“ Vynálezy ako následné pestovanie, ťažký pluh a použitie koní v poľnohospodárstve (možné vďaka chomútu a podkove) dramaticky zvýšili produkciu potravín.

Stredoveku vďačíme za popularizáciu mechanických hodín, okuliarov a vodného mlyna v Európe.

3. mýtus : V stredoveku bol pdajne nedostatok hygieny Stredovek začal z nižšej úrovne materiálneho vývoja, takže určite úroveň hygieny bola nižšia ako v súčasnosti. Existuje však veľa náznakov, že v tomto období sa úroveň hygieny oproti staroveku veľmi zvýšila. Inak by sotva došlo k významnému nárastu obyvateľstva. Pritom v západnej Európe okolo roku 1000 žilo 12 až 15 miliónov ľudí a v celej kresťanskej Európe 18 až 20 miliónov. Na začiatku štrnásteho storočia sa ich počet zvýšil na 45 – 50 a 60 – 70 miliónov.
Je tiež známe, že výroba mydla vzrástla v trinástom storočí. Tomu určite napomohla aj lepšia hygiena.

4. mýtus : Stredovek bol vraj smutný a pochmúrny Veľký omyl. Karnevalové hry, hostiny, rytierske turnaje dokazujú pravý opak. Skôr by bolo možno hovoriť o nadmiere zábavy, než o jej nedostatku. Nejde tu iba o prostý ľud, ale aj o učencov.
Ako si všimol Jacques le Goff v „Hľadaní stredoveku“, rozlišovalo sa medzi anjelským úsmevom, harmonickým smiechom kresťanov a rehotom divokého davu. Keď bol odsudzovaný smiech, tak iba ten pripomínajúci rehot davu vysmievajúceho a odsudzujúceho Ježiša na smrť.

5. mýtus : Stredovek bol vraj proti vede Osobe omieľajúcej tento mýtus, stačí uvie
 

Stredovek neokydávať, prosím!

5. mýtus : Stredovek bol vraj proti vede.
Osobe omieľajúcej tento mýtus, stačí uviesť jedno slovo: univerzita. Toto by malo ukončiť každú diskusiu. Univerzity vo svojej súčasnej podobe sú dedičstvom stredoveku.

Medzi najstaršie univerzity patrili univerzity v Paríži, Bologni a Oxforde. Do roku 1500 ich bolo asi sedemdesiat.
Scholastická metóda podnecovala diskusiu a napriek tvrdeniam kritikov bola racionálnejšia ako niektoré moderné pseudo-filozofické argumenty.

Stredovek sa okrem toho mimoriadne pričinil v prehlbovaní vedomostí a dokonca aj o vytvorenie vedeckej metodológie.
Thomas Woods na stránkach knihy „Ako Cirkev budovala západnú civilizáciu“ poznamenáva, že stredoveké presvedčenie o racionalite vesmíru umožnilo jeho štúdium a položilo základy modernej vedy.
Thierry zo Chartres varoval pred zbožšťovaním nebeských telies.
Zároveň Adelard z Bathu (1080-1142) zase zdôrazňoval, že „práve rozum nás robí ľuďmi“.

Robert Grosseteste, biskup anglickej diecézy Lincoln a rektor Oxfordu, je považovaný za prvého muža, ktorý vykonal zápis vedeckého experimentu.

Františkán Roger Bacon z dvanásteho storočia je považovaný za tvorcu experimentálnej metódy.

Za zmienku stojí aj Jean Buridan, o ktorom T. Woods píše: „Buridanove komentáre, ktoré sú priamym výsledkom jeho katolíckej viery, mali obrovský vplyv na formovanie západnej vedy.

Newtonov prvý zákon je kulmináciou tejto línie uvažovania.“

6. mýtus : Údel stredovekých žien bol veľmi ťažký V modernom svete ťažko nájsť ženu, otvorene napomínajúcu pápeža, ktorý dal na jej rady, akou bola svätá Katarína zo Sieny. Za zmienku tiež stojí svätá Hildegarda z Bingenu rozvíjajúca svoje talenty, ako aj poľská kráľovná, sv. Hedviga, alebo Eleonóra Akvitánska zastávajúca úrad kráľovnej Anglicka a Francúzska.
Úcta k ženám sa odzrkadľovala v piesňach trubadúrov a v poézii,
napríklad v Danteho „Božskej komédii“ venovanej Beatrici.

Autonómia, ktorú požívali mníšky, by bola v staroveku ťažko predstaviteľná.

To všetko bol jeden z dôsledkov uctievania Najsvätejšej Panny Márie – najdokonalejšej zo všetkých žien.

7. mýtus : V stredoveku vraj vládla tyrania
Tento blud vyplýva z vulgarizovania rozporu: autokracia verzus demokracia. Jej prívrženci tvrdia, že nedemokratické systémy sú automaticky tyranské. Rovnako ako väčšinové vlády nemusia znamenať slobodu, ani monarchia nemusí označovať tyraniu. Absolutizmus je neskorším výmyslom charakteristickým pre modernitu. Pritom stredoveký vládca bol ľuďom blízky, vždy im bol dostupný, podobne ako nebeský Kráľ navštevujúci ľudí počas procesie Božieho tela. Ľuďom neukladal svojvoľné pravidlá, ale skôr vykladal a uplatňoval večný prirodzený zákon. Vzorom takéhoto panovníka je francúzsky vládca sv. Ľudovít IX. opisovaný v spomínanej knihe Le Goffa. Sediac pod dubom vynášal súdy, konzultoval s právnikom, snažil sa vykladať prirodzený zákon a uplatňovať ho v konkrétnych prípadoch. Tento kráľ, keď raz navštívil provinciu, kde sa dav neprimerane choval, odmietol osobne zasiahnuť, pretože vedel, že to právo patrí miestnemu správcovi. Nakoniec sa však ukázalo, že aj kráľ mal priamu moc nad touto konkrétnou provinciou.

8. mýtus: Inkvizícia
Ako poznamenal doc. Roman Konik, inkvizícia obmedzila mučenie, zrušila koedukačné väznice a zaviedla ďalšie dôležité zásady z hľadiska európskeho právneho systému, ako je napríklad kaucia alebo obhajca ex offo.
Niektorí kriminálnici sa niekedy sami vydávali za heretikov, aby sa dostali k inkvizičnému tribunálu a nie k sekulárnemu svetskému súdu.
 

Stredovek neokydávať, prosím!

9. mýtus:
Križiacke výpravy mali byť agresívne vojny. Nie ja to pravda.
Križiacke výpravy sa snažili získať späť krajiny okupované islamom, ktorý sa na rozdiel od kresťanstva šíril vojenským dobýjaním.
Bolo to hnutie vyžadujúce asketizmus a obetu, vrátane finančnej.
Zúčastnení rytieri naň obetovali svoj niekoľkoročný príjem, opúšťali pohodlné sídla, riskovali dlhé putovanie a možnosť smrti alebo vážneho zranenia v mene oslobodenia Svätého hrobu. Kto je dnes pripravený na takéto obete, nech prvý hodí kameňom.
Tvrdenia o masakre v Jeruzaleme založené na moslimských zdrojoch sú prehnané.
Na druhej strane drancovanie križiakov v Konštantínopole si zaslúži odsúdenie a toto odsúdenie urobili už STREDOVEKÍ pápeži.

10. mýtus :
Stredovek bol údajne temný
Toto tvrdenie je zovšeobecňujúce a nič nehovoriace, ale ovplyvňuje predstavivosť.
Temnota stredoveku, temný stredovek – takéto tvrdenia sa neoliberáli snažia maximálne rozšíriť. Protikladné tvrdenie je však omnoho pravdivejšie.

(Čerpala som z: T.Dominik: 10 mýtov o stredoveku)
 

 

... koľko ORGAZMOV SI PRITOM ZVLÁDLA?
 

Ved neokydávam

len sucho konštatujem, že toto (podľa teba veľmi) pozitívne obdobie TRVÁ.
 

Na každú informáciu

alebo niekoho tvrdenie sa treba pozerať kriticky aby sme neuverili nezmyslom. Stredovek
trval niekoľko storočí a v každej európskej krajine sa prejavoval inakšie, preto sa určite nedá hodnotiť ako celok. Na druhej strane obhajovať náboženských fanatikov, ktorí upaľovali nevinných ľudí, ktorí vraždili vo veľkom kvôli viere, často kvôli majetku je relativizovaním zločinov RKC a vládcov zodpovedných za tieto zločiny.
Ešte aj v súčasnej dobe niektorí predstavitelia RKC chránia pedofilov vo svojich radoch zneužívajúcich deti a priznajú to až keď sa to dostane na verejnosť, resp. do médií.
Na Slovensku sú teoreticky oddelene cirkvi od štátu, ale RKC si nárokuje mimoriadne zaobchádzanie, čo sa prejavuje aj vysokými príspevkami štátu a samospráv na jej prevádzku, pričom je majiteľkou rozsiahlych pozemkov a budov. Z prenájmu a prevádzky tohto majeku má RKC vysoké príjmi, ktoré v minulosti slúžili občanom tohto štátu, teraz zrejme idú do Vatikánu.
Ja celkom nechápem, prečo nám košičanom primátor nanútil nejakú cudziu ženu za patrónku, keďže podobných žien, dobrých duší, dokonca Sloveniek bolo tisíce, len
nie sú sväté :-)
 
Hodnoť

skvelá patronka...

len keby Košice mali aj dobrých patronov-politikov...
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na Košice Korzár

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop