Korzár logo Korzár Košice
Streda, 12. august, 2020 | Meniny má DarinaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Odtajnili spis. Za tragédiu pri Hejciach mohlo zrejme zlyhanie posádky (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

Škoda mladých ľudských životov... Najväčšia tragédia v novodobých slovenských dejinách. :-(
 
Hodnoť

 

postrehol som nejaku snahu kritizovat spravu a ziadost o odtajnenie, ale ani neviem co konkretne namietali...

neviete uz sa vyjadrili kritici spravy?
 
Hodnoť

 

Piloti to zmrvili, žiaľ... Kto pozerá seriál Vyšetrovanie leteckých nešťastí, vie, že presne to, čo sa popisuje v spràve, sa stáva veľmi často.
 

 

Praveze to, co popisuje sprava (vcera som ju cital) sa v dopravnom letectve uz od cca 70tych rokov prakticky nestava.

Vtedy totiz bolo povinne zavedene zariadenie GPWS (dnes sa pouziva novsia varianta EGPWS vyzivajuca GPS). Je to "gadget", ktory neustale porovnava vysku nad terenom z radiovyskomerov s mapou a aktualnou polohou lietadla a pilotov okamzite varuje ak klesnu nizsie ako je bezpecna vyska.

Tu to opisuje kapitan a certifikovany letecky instruktor Boeingu 737 a ukazuje v simulatore ako vyzera pripadny manever ked sa to varovanie ozve:

https://www.youtube.com/watch?...

Vdaka tomuto je riadeny let do terenu (CFIT), ako je popisovany vo vysetrovacej sprave, dnes extremne zriedkava vec.

No, len to predpoklada, ze ten system to lietadlo ma. AN42 ho nema a pocas modernizacie si nasa armada dokupila len protikolizny system TCAS, bez ktoreho by nesmeli lietat do cudziny ale EGPWS uz nie ...
 

Navyše

vojenskí piloti považujú sami seba za supermanov, ktorí sa nemusia zdržiavať rôznymi civilnými serepetičkami.
 

 

Prosim vas, netrepte hluposti. Nikto sa nechce zabit.

Navyse o tychto veciach nerozhoduju piloti ale ministerstvo a vlada.
 

Aha.

Takže, keď si niekto napríklad v aute nezapne pásy, je to určite preto, že sa "chce zabiť"...a ministerstvo či vláda ako rozhodne, ak sa trebárs pilot pri priblížení rozhodne ignorovať niektorú z predpísaných procedúr? Pošlú mu demarš?
 

 

Prosim ta, chod si precitat tu spravu (staci uplne prvy dokument, kde je zaver vysetrovania) a netrep nezmysly o niecom, o com zjavne nemas ani potuchy.

Oni neignorovali ziadnu predpisanu proceduru, robili vizualne priblizenie na letisko Kosice tak ako je publikovane na leteckych mapach pre drahu c. 01 a ako dostali povolene zo zeme z Kosic (aj ked ho dostali povolene nelogicky skoro - ale rozhodnutie a zodpovednost je vzdy na posadke).

Co je normalna, uplne legitimna procedura, ktora sa dodnes v Kosiciach pouziva, dokonca aj v noci ak su vizualne (VFR) podmienky. (ano, aj v noci sa smie lietat podla vidu).

Principialne chyby, ktore ich zrejme stali zivot boli dve - jednak pravdepodobna dezorientacia, kde si neuvedomili, ze su od letiska dalej ako si mysleli a zacali klesat prilis skoro/prudko.

Co mohlo byt sposobene prave tou iluziou "ciernej diery" kde videli jasne osvetlenu drahu v dialke a "ciernu tmu" okolo, bez vizualnych referencii - robili vizualne priblizenie a nekontrolovali pristroje, napr. DME vzdialenost od letiska, napriek tomu, ze v kokpite boli traja, kto to mal sledovat (kapitan, druhy pilot a letovod/navigator).

A jednak, ze kapitan nenastavil radiovyskomer aby ich zvukovo upozornil na nebezpecnu vysku nad terenom.

Co bolo zrejme sposobene tym, ze v AN-24 ten alarm "huci" az do dosadnutia na zem a rusi pri komunikacii. Nezapinanie tej vystrahy bola zrejme "bezna prax" (aj ked to odporuje pravidlam) a jedno z odporucani tej vysetrovacej spravy je modifikacia tychto systemov aby "nenutili" posadky ich vypinat.
 

Aha.

Takže predsa len - po dlhom obkecávaní - pravidlám odporujúce vypnutie signalizácie nebezpečnej výšky nad terénom. Čo je, najmä v noci, čin pomerne nepochopiteľný.
 

 

Pre mna je skor nepochopitelne ako dokazes byt takto natvrdly (resp. umyselne prekrucat povedane aby si si mohol kopnut a ponadavat).

Ved som ti jasne napisal, preco zrejme ta signalizacia bola vypnuta (na 100% sa to urcit neda, pretoze hlasovy zaznam z kabiny nebol k dispozicii). Je to v tej vysetrovacej sprave jasne napisane.

Takze cin je to uplne pochopitelny, aj ked sa nezhoduje s platnymi postupmi pre AN-24. Ak by posadka pre huciaci alarm pri klesani na drahu nepocula napr. pokyny zo zeme na go around (pretoze sa napr. na drahe vyskytla prekazka), mohlo by to sposobit nehodu rovnako.

Sam o sebe pritom ten vypnuty zvukovy alarm nehodu nesposobil - radiovyskomer fungoval a posadka ho mala sledovat a nielen sa spoliehat na alarm - specialne kedze tam sedeli traja. Jeden mal pozerat von a pilotovat (kedze islo o vizualne a nie pristrojove priblizenie), dalsi dvaja monitorovat pristroje a postup priblizenia.

Ale ty uz si predtym trepal o "civilnych serepetickach", potom o nejakom porusovani procedur ked ti bolo povedane, ze o kupe a montazi EGPWS predsa nerozhoduje pilot a teraz si sa vitazoslavne chytil toho radiovyskomera - a uz je ti jasne preco to lietadlo spadlo.

No gratulujem, zda sa, ze aspon citat vies. Aj ked zmysel ti unika (resp. ta evidentne prilis nezaujima, kopnut a ponadavat si je predsa dolezitejsie).
 

 

Este dodam, ze EGPWS maju bezne aj vojenske lietadla, napr. C27J Spartan a Casa C-295M. Casy maju Cesi a Poliaci. V Polsku sa im podaril CFIT pri meste Mirosławiec aj napriek tomu, ze ich Casa EGPWS mala vdaka tomu, ze si to posadka omylom nechala vypnute.

Nasa armada ma este L410 a prave ten C27J Spartan, pre obe EGPWS je dostupne (ci ich nase lietadla aj maju nainstalovane to neviem, predpokladam, ze minimalne ten novy Spartan to ma uz priamo od vyrobcu).

AN-24 EGPWS nema pretoze je to 60 rokov stary design, ktory sa uz davno nevyraba (vyroba skoncila v 1979) a musel by sa dokupit a doinstalovat v ramci modernizacie (rovnako ako sa dokupoval a instaloval TCAS, ktory to lietadlo tiez nemalo).
 

 

Nie, v tomto pripade absencia GPWS naozaj nepredstavuje primarny problem. KSC ma ILS CAT II, bola noc, mali to pouzit. A ked sa rozhodli ze nie, co hladali za jasnej noci cca 7 km na vychod of osi drahy?
 

 

>absencia GPWS naozaj nepredstavuje primarny problem.
Absencia EGPWS urcite nie je primarnou pricinou nehody ale s velkou pravdepodobnostou by ten system tej nehode zabranil - bol presne na tieto situacie navrhnuty.

>KSC ma ILS CAT II, bola noc, mali to pouzit.

Ak drahu videl (bolo jasno a draha bola osvetlena) tak pokojne mohol pristavat aj vizualne, navyse Kosice To sa robi bezne, ILS je pomocka nie povinnost. Je na posadke ako sa rozhodne.

>co hladali za jasnej noci cca 7 km na vychod of osi drahy?

Od letiska boli 36km nie 7km a leteli z juhu na bod KEKED ked narazili do terenu, takze +- v osi drahy (mali pristavat na drahu 01, co je azimut 10 stupnov) - standardne priblizenie do Kosic. Tu je vidno kde ten bod je:

https://skyvector.com/?ll=48.5...

http://www.uvairlines.com/admi...

To problem nebol, keby aj boli mierne mimo os drahy tak mali dost casu na korekciu. Problem bol v tom, ze si zjavne posadka myslela, ze su blizsie k letisku ako su a zacala klesat na okruhovu vysku letiska skor nez mala, s vysledkom ktory pozname.

To mohol byt dosledok tej spominanej optickej iluzie "ciernej diery" - ak je vsade okolo vas tma a len v dialke vidite velmi jasno osvetlene letisko, tak sa vam bude zdat blizsie nez v skutocnosti je, pretoze vam chybaju vizualne referencie. Tymto iluziam sa zabranit neda ale piloti su preto cviceni aby verili pristrojom a nie svojim zmyslom (ktore mozu podlahnut iluzii).

Tu je dobre video vysvetlujuce vznik a dosledky takychto iluzii:
https://www.youtube.com/watch?...
 
Hodnoť

 

Prečo vlastne musel byť spis doteraz utajený? Nemyslia si niektorí papaláši, že náš štát je ich vlastná firma?
 

..

zo spravy vyplyva, ze okrem chyby pilotov mali v tej dobe dost velky bordel v armade
 

 

Rozober to slovo Bordel
 

 

Ak je v armáde "bordel", občania majú právo to vedieť, aby mali dôvod zodpovedného (ministra) kopnúť do zadku. A ak im v tom bráni utajovaním spisu, tak je to dôvod naviac.
 

 

Spravu som si vcera precital, ziaden extremny "bordel" tam opisovany nie je. Su tam najma veci organizacneho characteru (neporiadok v lietadle, nejaka dokumentacia nebola tam kde mala byt) a pod.

Asi najzavaznejsi "bordel" bolo poukazanie na pravdepodobne formalne preskusavanie posadok (vsetci mali uniformne hodnotenie "vyborny") a male nalety hodin a tym padom neskusenost. Nikto nemal viac ako 2000 nalietanych hodin, kapitan mal len necelych 500 hodin na AN42, druhy pilot len tusim okolo 150.

Pre porovnanie, v USA musi mat prvy dostojnik komercneho letu 1500 hodin kym vobec moze do lietadla s cestujucimi (v Europe plati minimum tusim 250 hodin, Americania to sprisnili po jednej nehode).

Co nie je nic nove, na to sa poukazovalo opakovane a verejne, ze vojenski piloti (ci uz stihaciek, vrtulnikov alebo dopravni) lietaju pre nedostatok financii len absolutne minima aby sa splnili predpisy. Co je nedostatocne a potom su vysledkom nehody.

A este sa poukazovalo na fakt, ze lietadlo sa generalkovalo rok a nieco, potom sa mesiace cakalo na zaciatok vojskovych skusok a nasledne skusky, opravy a reklamacie trvali dalsie dva roky. Vysledok bol, ze ked bolo lietadlo konecne odovzdane, tak mu zostaval len cca rok zivotnosti do dalsej planovanej generalky (nasi na to pouzivaju krasny termin "technicky resurz", co je zjavne odvodene z ruskeho "РЕСУР&#105 7;", co je zasa anglicizmus "resource" ...). Taka klasika v efektivnosti prace nasej armady ale tiez nic nove o com by sa nevedelo.

Skor sa to utajovalo len preto, lebo armada a veci tykajuce sa organizacnych zalezitosti armady su automaticky neverejne. A proste sa ziadnemu "gumakovi" nechcelo dat ten dokument "vycistit" aby sa mohol zverejnit.
 

 

Ja som si este vsimol, ze druhy pilot nemal v zaznamoch ani minutu letu v noci. Obe alternativy su neuveritelne - bud fakt nikdy neletel v noci, alebo je dokumentacia chybna. To druhe je pravdepodobnejsie, ale ak to bolo to prve a bol to jeho prvy let, tak mozme uz len dufat, ze ho kapitan nenechal letiet a rovno vizualne.
.
Okrem toho tam v psychologickej casti bolo rozobrate, ze druhy pilot bol mimo lietadla nadriadeny kapitanovi, ale v lietadle to bolo naopak, co teoreticky mohlo sposobit konflikt spravania sa, napr. neodovodnenou vacsou toleranciou chyb (v ludskej reci, ze radsej drzal hubu, aj ked nemal).
.
No a v neposlednom rade sim si vsimol, ze v zazname udrzby donekonecna riesili tri tie iste chyby, dve z toho boli ohladom ukazovatelov paliva v lavej a pravej nadrzi. Bud to lietadlo bolo srot, alebo mame neschopnych udrzbarov. Tym viac, ze bolo cerstvo po trojrocnej rekonstrukcii.
 

 

Vzhladom na to, ze ten druhy pilot mal na AN24 nalietanych len nejakych 150 hodin, tak je uplne mozne, ze z toho v noci nemal vobec nic. Proste ich nemal kedy nalietat, specialne kedze on bol velitelom letky a velmi pravdepodobne sa do lietadla dostaval z kancelarie len minimalne - len na to aby mal "hodiny" a udrzal si moznost lietat.

Ale z hladiska predpisov je to jedno - obaja piloti mali "papier" a skusky pre let podla pristrojov (IMC podmienky - bez toho nemoze byt dopravny pilot). Vycvik pre vizualny let (nie pristrojovy) v noci sa robi minimalne pocas zakladneho pilotneho vycviku, takze nejaku skusenost urcite mal.

Problem bol skor v tom, ze v zakladnom vycviku to bolo mozno naposledy, co v noci letel ...

To co popisujete s moznostou, ze tam existoval velitelsky gradient resp. skor problem s nejasnymi kompetenciami kto veli komu (vzhladom na to, ze druhy pilot bol sluzobne nadriadeny velitelovi lietadla) nie je velmi pravdepodobne, resp. to asi nemalo vplyv - AN24 je lietadlo, co ma v kokpite 5 ludi, je tam velitel, je tam druhy pilot, je tam navigator (letovod), radista a palubny mechanik/inzinier. Minimalne letovodova uloha bola priblizenie sledovat a sa ozvat. Tri pary oci - a ani jeden evidentne nesledoval vysku nad terenom a polohu lietadla ...

Neviem ako to maju vojaci, ci su posadky cvicene v CRM (cockpit resource management) ako sa to povinne robi v civilnej sfere. To by skor mohol byt problem.

>Bud to lietadlo bolo srot, alebo mame neschopnych udrzbarov. Tym viac, ze bolo cerstvo po trojrocnej rekonstrukcii.

To lietadlo bolo hlavne 40 rokov stare a na takom sa podobne veci proste stavaju. Generalka neznamena, ze sa cele lietadlo rozmontuje a vsetko sa vymeni za nove. To su bezne zavady, nie vzdy sa podari vsetko opravit na prvykrat.
 

1 2 >

Najčítanejšie na Košice Korzár

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop